Vndusvisker bak.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
emola
Ble med: søn jan 11, 2015 9:00 pm
Lokasjon: Setermoen

Vndusvisker bak.

Innlegg av emola »

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut om hva som feiler bakruteviskeren min? Den står, åsså MIDTpå ruta :P
"How to" å demontere motoren for å måle den hadde vært superdupert.
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
superhansen
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Vndusvisker bak.

Innlegg av superhansen »

Dette er bare noen tanker fra meg,ingen fasit.Har du sjekket sikring?
Ta ett batteri fra bilen og koble viskermotor rett til batteri.Hvis motoren går da ligger feilen i bryter, kabel el.
Går ikke motor er det den som er død
120 GX 08 mod.
emola

Innlegg av emola »

Fastrustet, å tar sikringen hver gang den startes. Bytter hele skjiten (en vakker dag).
Senest rettet af emola tor mar 26, 2015 9:49 am, rettet i alt 1 gang.
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
Pirkka
Ble med: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Lokasjon: Holmestrand

Innlegg av Pirkka »

Rusta fast bilen min ble byttet etter at bilen var bare 4 år gammel
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Dette er vel et svakt punkt på disse bilene, min har ikke virket på mange år.
Det er forholdsvist enkelt å komme til når du vel har fjernet pappen på bakdøren.
Bakrute motor til 120. 1520,- Nok + post fra Araberverdenen.
https://partsouq.com/en/catalog/toyota/ ... group=8502
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
emola

Innlegg av emola »

Joda, den va så fastrustet at Toyota burde skjemmes :) Får bytte den en gang jeg får 2ér feil på eu-kontroll.
LC 120 GX 2007
1KD-FTV
Brukeravatar
jackal
Ble med: ons des 08, 2010 5:49 pm
Lokasjon: Bodø

Innlegg av jackal »

Min viskermotor er på vei til de evige marker..

Noen som har prøvd å reparere motor, eller er dette lost case?
Espen - LA1SUA

-------
LC 120 '07 VX
Corolla 4x4 '96

X: MB E320 4-matic '07
X: LC 120 '03 VX
X: MB E220 '00
---
Brukeravatar
n t
Ble med: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Lokasjon: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge

Innlegg av n t »

Kan fortelle litt om problemet med "fastrusta" pusser, og hva jeg gjorde med det på Carinaen min.
Jeg kjøpte Super-Carina da hun var 9 år, og helt siden da hadde bakrutepusseren gått treigt. Vinters tid nesten ikke i det hele tatt, men hvis jeg lot den stå på, gikk det etterhvert fortere og fortere, helt til det ble tilsynelatende normal fart. Tilslutt var det ikke mer håp. Noe måtte gjøres...
Demonterte viskerarmen og plukket ut motoren innenfra bakluka. Plukket av lokket på motoren, og plukket ut alt som kunne plukkes ut. Det jeg da satt igjen med var det fremre huset og akselen som viskerarmen festes i. Løsningen for å få disse fra hverandre ble kobberklubbe og skrustikke. (Strengt tatt litt mye vold, siden huset ble deformert).
Årsaken til at motoren setter seg er at aluminiumen i huset reagerer med metallet i akselen (med litt hjelp av veisalt og andre uhumskheter), og oksiderer. Dette oksydasjonsbelegget fører til at det blir for trangt, slik at det blir presspasning istedet for glidepasning. (Er strengt tatt ikke sikker på om jeg forklarte dette siste avsnittet korrekt eller forståelig, hvis noen har tillegg, eller korreksjoner, go ahead).
Anyway, borret opp hullet før jeg smurte med kjeramisk grease og monterte inn akselen igjen. :arrow: Jeg hadde borret med for stor diameter!!! :evil: Javel ja. :!: monterte sammen resten og fylte opp huset med grease før jeg satte på baklokket. Det passet jo ikke helt siden jeg hadde deformert huset, så jeg klasset på med silikon for at ikke greasen skulle renne ut. Motoren ble montert inn og viskerarm koblet på (monterte en gummiplugg innenfor armen for å prøve å beskytte det for store hullet mot salt, vann og skitt). Var endel slakk, egentlig ikke så rart, så mye som jeg hadde mishandlet motoren, men den virket :!: Og det gjør den fortsatt, flere år senere.
Det eneste dette kostet meg var noen timers tv-tid. Forøvrig: Super-Carina er nå 19...
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
bond1
Ble med: man okt 05, 2009 9:41 pm

Innlegg av bond1 »

Vinduspussaren er rusta fast. Demonterte banka og slo, pussa og smurte opp med litiumfett. Begynte med ulyd. bør nok demontere då-
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»