Kan fortelle litt om problemet med "fastrusta" pusser, og hva jeg gjorde med det på Carinaen min.
Jeg kjøpte Super-Carina da hun var 9 år, og helt siden da hadde bakrutepusseren gått treigt. Vinters tid nesten ikke i det hele tatt, men hvis jeg lot den stå på, gikk det etterhvert fortere og fortere, helt til det ble tilsynelatende normal fart. Tilslutt var det ikke mer håp. Noe måtte gjøres...
Demonterte viskerarmen og plukket ut motoren innenfra bakluka. Plukket av lokket på motoren, og plukket ut alt som kunne plukkes ut. Det jeg da satt igjen med var det fremre huset og akselen som viskerarmen festes i. Løsningen for å få disse fra hverandre ble kobberklubbe og skrustikke. (Strengt tatt litt mye vold, siden huset ble deformert).
Årsaken til at motoren setter seg er at aluminiumen i huset reagerer med metallet i akselen (med litt hjelp av veisalt og andre uhumskheter), og oksiderer. Dette oksydasjonsbelegget fører til at det blir for trangt, slik at det blir presspasning istedet for glidepasning. (Er strengt tatt ikke sikker på om jeg forklarte dette siste avsnittet korrekt eller forståelig, hvis noen har tillegg, eller korreksjoner, go ahead).
Anyway, borret opp hullet før jeg smurte med kjeramisk grease og monterte inn akselen igjen.

Jeg hadde borret med for stor diameter!!!

Javel ja.

monterte sammen resten og fylte opp huset med grease før jeg satte på baklokket. Det passet jo ikke helt siden jeg hadde deformert huset, så jeg klasset på med silikon for at ikke greasen skulle renne ut. Motoren ble montert inn og viskerarm koblet på (monterte en gummiplugg innenfor armen for å prøve å beskytte det for store hullet mot salt, vann og skitt). Var endel slakk, egentlig ikke så rart, så mye som jeg hadde mishandlet motoren, men den virket

Og det gjør den fortsatt, flere år senere.
Det eneste dette kostet meg var noen timers tv-tid. Forøvrig: Super-Carina er nå 19...