Tillatt last på taket

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Børre Bever
Ble med: tir jan 08, 2008 9:27 pm
Lokasjon: Oslo

Tillatt last på taket

Innlegg av Børre Bever »

Noen som vet hvor mye jeg kan laste på taket til 90 min?
97 modell forøvrig.
Gleder meg som en unge!
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Tillatt last på taket

Innlegg av Vegard »

Da jeg hadde 2001 90 var tillatt taklast 200kg. Om det er tilrådelig å laste så mye er en annen sak...
Børre Bever
Ble med: tir jan 08, 2008 9:27 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Børre Bever »

Takk, nei 200 kg er nok i meste laget i skiboksen
Gleder meg som en unge!
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Innlegg av HighwayPatrol »

Børre Bever skrev:Takk, nei 200 kg er nok i meste laget i skiboksen
200 (tohundre) kilo høyrdes no i overkant mykje ut :?
På 120 min er d 80 kilo som er total til å ha på taket, meinar eg å hugse. Er hvertfall d railsen e beregna for
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
Lars S
Ble med: tor jun 18, 2009 8:24 pm
Lokasjon: Jaren

Innlegg av Lars S »

Er faktisk satt opp med tillatt last på 200 Kg :shock: på min. :roll:
LC 90 2002mod D4D
Kawasaki Gpz 550 83
Kawasaki ZL 900 "Eliminator" 85
Volvo 360 (bilcross)
Volvo V70 AWD 04

Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=10215

"Det er når det går som best, at katastrofen er nærmest!!"
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Det er stor forskjell på hva bilen kan ha på taket og hva railsen tåler! 200 kilo er det også på 80 og 100 serie, men rails på de bilene er merket med mindre, om de har rails!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

Men bilen blir ikke nødvendigvis veldig behagelig å kjøre med!
Denne lasten gjorde hvertfall Bamse til mer båt en bil langs veien.
IMG_5212.JPG
IMG_5212.JPG (544.67 KiB) Vist 11874 ganger
Ja, de var med felger alle sammen, bare to inni.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
xcoder
Ble med: tir jan 20, 2015 12:19 pm
Lokasjon: Grua, Lunner kommune i Oppland

Innlegg av xcoder »

Hei

Jeg har en 2001 modell LC 90 som ble importert fra Tyskland i 2003. Det er ikke takrails, men jeg har funnet ett takrack som vil passe å montere på metalllista over vinduet, dvs noe slikt

Bilde

Problemet er at når jeg sjekket vognkortet nettopp, står det maks 0 Kg taklast... Fins det muligheter å få endret på dette i vognkortet. Jeg trenger å få godkjent rundt 80 kg taklast (stativ + taktelt). Hvis jeg blir stoppet i teknisk kontroll, med stativ og taktelt uten å ha fått endret i vognkortet (selv om modellen har typegodkjent taklast) - hva risikerer jeg av forelegg etc?
2001 LC90
Automat, 5 seter,
3.0L, 163HK
Brukeravatar
beaas
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Jeg vil tro det er en punche feil hos biltilsynet da bilen ble godkjent. Jeg har flere ganger selv opplevd dette, feks 0 kg I hengervekt, 275/70-14 på dekk osv. Men alt gikk greit å få rettet ved kontakt hos biltilsynet der bilen ble godkjent. Ta kontakt med de og få vognkortet rettet!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
xcoder

Innlegg av xcoder »

Ahh... takker for svaret. Trodde det var mer komplisert, men da ringer jeg de i morgen :-)
2001 LC90
Automat, 5 seter,
3.0L, 163HK
pilten
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Innlegg av pilten »

Er det ikke 75 kg man kan laste på taket? Uavhengig hvilken type personbil man har.
Brukeravatar
xcoder

Innlegg av xcoder »

Hei

Har hatt en runde med telefonen i dag. Ringte først statens vegvesen 02030, og havnet på registrering - fikk beskjed om å ringe pånytt å be om teknisk avdeling på trafikkstasjonen som først registrerte bilen.

Ok, her fikk jeg beskjed om at det var lenge siden bilen ble importert til Norge (2003) og at de hadde ikke de fysiske papirene for min LC90. De mente at jeg derfor måtte ta kontakt med Toyota og få ut dokumentasjon på hva maks taklast skal være.. dvs dok med alle data for bilens typegodkjenning.

Ringte så Toyota: Da bilen ikke hadde orginale takrails, så sier de at slike biler alltid får 0 Kg i maks taklast - uansett import eller ikke. De sa videre at det som nå gjelder - er at jeg kan kjøpe ett takstativ beregnet for bilen, hvor takstativets typegodkjenning sier hvor mye jeg kan ha som taklast. Om det er 80Kg taklast eller mer, så kommer det altså ann på stativets egenskaper og hvordan denne er beregnet festet. Typegodkjenningspapiret til takstativet skal ligge sammen med vognkortet, og jeg trengte derfor ikke å få endret på mitt vognkort.

Nå er jeg litt usikker på om jeg skal ringe tilbake til statens vegvesen å få bekreftet dette, eller bare kjøpe ett godkjent stativ å smelle dette opp på taket.
2001 LC90
Automat, 5 seter,
3.0L, 163HK
Brukeravatar
xcoder

Innlegg av xcoder »

Sendte email til Toyota's hovedkontor for bekreftelse og fikk dette tilbake:

Hei

Toyota oppgir ikke taklastvekt i bilens spesifikasjoner.
Den tillatte godkjente vekten er enten preget inn på lastestativet eller det ligger ved en klistrelapp med informasjon om vekt som skal klistres på stativet.
Det kan også ligge ved et skriv som gir informasjon om lastevekt.

...

Jeg sa ikke at det var hos Toyota lokalt jeg fikk info om dette, men de bekrefter jo her opplysningene hos Toyota sentralt. Har derfor sendt samme email til statens vegvesen for bekreftelse over at man kun trenger stativets godkjenning, og ikke mer....

Ble en smule interessant om dette stemmer.
2001 LC90
Automat, 5 seter,
3.0L, 163HK
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Stativ + taktelt + evt annat blir knappast 80kg oavsett men jag förstår att du vill ha ditt på den rena.

Som tidigare skrivit i tråden, det är nästan oviktigt vad man får ha - det ger sig självt om man är det minsta intresserad av att framföra sitt fordon trafiksäkert. Tänk oxå på att bilens köra-i-sidolutnings egenskaper blir kraftigt påverkade av vikt på taket. Med taktält på Rena i 2014 så var det ett par platser där pulsen var lite högre än normalt i sidolut :).

Vad har du tittat på för typ av Roof Rack?
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

HighwayPatrol skrev:200 (tohundre) kilo høyrdes no i overkant mykje ut :?
På 120 min er d 80 kilo som er total til å ha på taket, meinar eg å hugse. Er hvertfall d railsen e beregna for
Men nå er det snakk om skikkelig Land Cruiser dette da Jon Asle....... :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
xcoder

Innlegg av xcoder »

jonwib skrev:Stativ + taktelt + evt annat blir knappast 80kg oavsett men jag förstår att du vill ha ditt på den rena.

Som tidigare skrivit i tråden, det är nästan oviktigt vad man får ha - det ger sig självt om man är det minsta intresserad av att framföra sitt fordon trafiksäkert. Tänk oxå på att bilens köra-i-sidolutnings egenskaper blir kraftigt påverkade av vikt på taket. Med taktält på Rena i 2014 så var det ett par platser där pulsen var lite högre än normalt i sidolut :).

Vad har du tittat på för typ av Roof Rack?
Jeg hadde tenkt å kjøpe denne fra nomax.no. De har en annen også med bunnplate, noe jeg ikke trenger.

Fikk nettopp følgende svar fra statens vegvesen angående om det kun holder med dokumentasjon på takstativet og at man ikke trenger å endre på vognkortet hvis det står 0Kg i maks taklast:

Kode: Velg alle

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen
Vi forstår at du ønsker veiledning angående: Taklast.

Hei. 

Maks taklast kan stå i instruksjonsboken eventuelt ta kontakt med 
forhandler / importør teknisk avdeling, så kan de hjelpe deg.
Ikke helt svaret jeg ønsket, så jeg har sendt ny email til statens vegvesen:

Hei

Takk for svaret. Problemet mitt er at Toyota importøren sier at når bilen ikke har originalt levert takstativ/rails, så skal det stå 0 kg i maks taklast – og at det da gjelder hva ettermontert godkjent takstativ/takrails har av begrensning og at man ikke trenger å endre på vognkortet om det står maks 0 Kg. Isteden må det være preget inn på takstativet hva den tåler – eller at annen dokumentasjon for takstativet må ligge i bilen hvor det oppgis hva maks takvekt er.

Dvs at de påstår at om det i vognkortet står følgende i maks taklast:
-	En verdi oppgitt, så er det denne som gjelder
-	0 Kg, så er det hva dokumentasjonen på ettermontert stativ tillater av vekt

Det er dette jeg ønsker bekreftet slik at jeg ikke får noe trøbbel ved en evnt. kontroll.

Mvh
2001 LC90
Automat, 5 seter,
3.0L, 163HK
henrik4559
Ble med: fre feb 13, 2015 11:24 am
Lokasjon: Buskerud

Innlegg av henrik4559 »

Min erfaring med vognkort er at det er mye feil informasjon, spesielt på importbiler.

Man skulle tro at maks. taklast har med stabilitet å gjøre. Det er fullstendig likegyldig om bilen har originalmonterte rails eller vanlig takstativ i mine øyne. Merkelige og villedende svar fra både Toyota og SVV her synes jeg. Det er innlysende at denne bilen kan ha last på taket. Jeg ville ikke brydd meg med å endre vognkortet, "godkjenningspapir" til takstativet kan du lage selv og så sette ett "serienr" på selve stativet som stemmer med "godkjenningspapiret". Da blir SVV såå fornøyd...
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel
Brukeravatar
xcoder

Innlegg av xcoder »

henrik4559 skrev:Min erfaring med vognkort er at det er mye feil informasjon, spesielt på importbiler.

Man skulle tro at maks. taklast har med stabilitet å gjøre. Det er fullstendig likegyldig om bilen har originalmonterte rails eller vanlig takstativ i mine øyne. Merkelige og villedende svar fra både Toyota og SVV her synes jeg. Det er innlysende at denne bilen kan ha last på taket. Jeg ville ikke brydd meg med å endre vognkortet, "godkjenningspapir" til takstativet kan du lage selv og så sette ett "serienr" på selve stativet som stemmer med "godkjenningspapiret". Da blir SVV såå fornøyd...

Enig, men nå fikk jeg nytt svar fra svv, så nå er jeg fornøyd selv om de ikke svarer på alt jeg spør om:

Hei. 
Det er importøren/produsenten som dokumenterer maks taklast, men du kan fint bruke 
100kg som total øvre grense her, det er inklusive vekten på stativet. Det er det som er 
det mest vanlige på slike biler.
Tolker det som at om jeg bare holder jeg meg til fornuftig lastvekt, så blir det ikke noe trøbbel. Skal jo kun ha taktelt og markise oppå racket. Blir rundt 65 Kg + rack. Jeg gidder ikke å bruke mer tid på dette og kjøper derfor bare stativet og legger ved kopi av svaret fra svv i vognkortet.
2001 LC90
Automat, 5 seter,
3.0L, 163HK
birk80
Ble med: tor sep 25, 2014 4:48 am
Lokasjon: Tvedestrand

Innlegg av birk80 »

Det er jo veldig vage svar de gir, noe som åpner for tolkning.
Det kan jo tolkes dit hen at om du monterer bøyler/rails som tåler 500 kg, så er det helt greit?

Her ville jeg brukt sunn fornuft (som du gjør) :)
Mvh
Øystein

LC 90
henrik4559
Ble med: fre feb 13, 2015 11:24 am
Lokasjon: Buskerud

Innlegg av henrik4559 »

100kg er jo greit, helt vanlige biler har gjerne 75kg. Min er også importert og har "0" i tillatt taklast, det er ingen logikk i at dette feltet ikke skal fylles ut hvis bilen ikke har rails...
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»