Slapp dynamo
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Slapp dynamo
Målte ladestrøm fra dynamo, må noe opp i turtall for å få den til å gi noe særlig med Ampere. Ca 15 på tomgang, tror det ble ca 30 på 1000rpm, og 1500-2000 et sted var jeg oppe i 50-60 før strømmen begynte å roe seg når spenninga nådde normalen.
Er dette normalt? Vurderer sterkt en kraftigere.
Har også noe som kobler inn og ut som en termostat, synes tydelig på spenninga på originalinstrumentet. Eneste jeg kan komme på er dieselelementet i filteret.
Eller kan det være noe tull med glødinga?
Er dette normalt? Vurderer sterkt en kraftigere.
Har også noe som kobler inn og ut som en termostat, synes tydelig på spenninga på originalinstrumentet. Eneste jeg kan komme på er dieselelementet i filteret.
Eller kan det være noe tull med glødinga?
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Slapp dynamo
Hei Vidar,
kan du si noe om spenningen etter start og minst ca.120sek. etter. Det å kun måle amp. blir litt feil siden den har store variasjoner ettersom hva som er slått på i bilen og evt. forvarming pågår.
Er ladespenningen din ca. 14.5- 15 volt etter at forvarming er over?
kan du si noe om spenningen etter start og minst ca.120sek. etter. Det å kun måle amp. blir litt feil siden den har store variasjoner ettersom hva som er slått på i bilen og evt. forvarming pågår.
Er ladespenningen din ca. 14.5- 15 volt etter at forvarming er over?
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Hdj 100 - 2001
Re: Slapp dynamo
Målinger er gjort på dynamokabel og etter glødetid, med lys/vifte/bakrutevarme på maks, dvs er gjort for å se hva dynamo kan levere på ulike turtall.
Ladespenning er ca 14,5 når dynamo har overskudd. Problemet er at om man står på tomgang skal det ikke mye ekstra forbruk til før dynamo ikke klarer å holde over 14V.
Langlys f.eks er nok til at spenning synker. Ønsket er en/flere dynamoer som leverer strøm nok til offroadbruk, dvs kjøre på lavt turtall, bruke en del lys, lade etterhvert som det vinsjes osv, og da skal det noe mer til enn 15A-20A på 6-800 rpm. Batterier er ca fulladede, da strømmen til dem ikke er mange amperene etter en liten stund.
Til sammenligning:
Har et VAG-produkt fra '99 med 120A dynamo muligens, denne har varmetråder i front- og bakrute, varmeseter, 2 varmeapparat, gode lys osv osv, og her tar dynamo skikkelig tak fra tomgang på 800 rpm.
Ladespenning er ca 14,5 når dynamo har overskudd. Problemet er at om man står på tomgang skal det ikke mye ekstra forbruk til før dynamo ikke klarer å holde over 14V.
Langlys f.eks er nok til at spenning synker. Ønsket er en/flere dynamoer som leverer strøm nok til offroadbruk, dvs kjøre på lavt turtall, bruke en del lys, lade etterhvert som det vinsjes osv, og da skal det noe mer til enn 15A-20A på 6-800 rpm. Batterier er ca fulladede, da strømmen til dem ikke er mange amperene etter en liten stund.
Til sammenligning:
Har et VAG-produkt fra '99 med 120A dynamo muligens, denne har varmetråder i front- og bakrute, varmeseter, 2 varmeapparat, gode lys osv osv, og her tar dynamo skikkelig tak fra tomgang på 800 rpm.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Slapp dynamo
Åja, skjønner.
Da er det vel kraftigere dynamo eller kanskje ett litt mindre reimhjul som kan bedre ytelsen.
Kanskje montere volt og ampere- meter, greit å ha god kontroll på strømbruket.
Husker i begynnelsen da jeg kjørte 80'n at jeg savnet den manuelle gasshendelen som 60-serien har.
Da er det vel kraftigere dynamo eller kanskje ett litt mindre reimhjul som kan bedre ytelsen.
Kanskje montere volt og ampere- meter, greit å ha god kontroll på strømbruket.
Husker i begynnelsen da jeg kjørte 80'n at jeg savnet den manuelle gasshendelen som 60-serien har.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Hdj 100 - 2001
Re: Slapp dynamo
Har håndgass på min, holder ca 80 som mekanisk CC 
Dynamo fusker, spenning er variabel og rar, mulig det er regulatoren som tuller, da børster har oppført seg litt annerledes enn dette er min erfaring.
9000 for org dynamo 60 eller 80A, bestilte fra Maldal Import, der jeg fikk starter fra, og bestilte 100-dynamo på 120A, så får vi se om jeg får det til å passe. Pris blir nok under 3000 med frakt.
Min har rund plugg, 100 har oval, som i midten. Finnes på ebay til noen kroner.


Dynamo fusker, spenning er variabel og rar, mulig det er regulatoren som tuller, da børster har oppført seg litt annerledes enn dette er min erfaring.
9000 for org dynamo 60 eller 80A, bestilte fra Maldal Import, der jeg fikk starter fra, og bestilte 100-dynamo på 120A, så får vi se om jeg får det til å passe. Pris blir nok under 3000 med frakt.
Min har rund plugg, 100 har oval, som i midten. Finnes på ebay til noen kroner.

Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
-
- Innlegg: 262
- Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
- Lokasjon: Trondheim
- Kontakt:
Re: Slapp dynamo
http://www.power-trax.de/produkte/alter ... tors-e.htm
Der finner du dynamo som leverer varene.
De har endel annet goodies også
Der finner du dynamo som leverer varene.
De har endel annet goodies også

Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Re: Slapp dynamo
Min 80 hadde en sliten dynamo som varierte ladespenningen fra 12,7-14,1 Volt. Kjøpte en "original" byttedynamo (Denso) fra Toyota forhandler. Kostet ca 3000,- inkl.
Nå lader den stabilt. 14,48 på tomgang.
Nå lader den stabilt. 14,48 på tomgang.
2001 HZJ79
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
Re: Slapp dynamo
Fikk pris her på toyota på Optifit overhalt på 9000 minus pant...
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Slapp dynamo
Rart. Sjekket pakkseddelen nå, kostet 3166,- inkl. mva (var 500,- i pant)
1997 mod HDJ 80
1997 mod HDJ 80
2001 HZJ79
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Slapp dynamo
Kjøpte ny 120amp fra 100 serie å puttet i min. Den kosta ca 3700kr.
Me fart går alt..
Re: Slapp dynamo
Ble 100-dynamo i min også
Litt sent svar...
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Re: Slapp dynamo
Jeg handlet denne på ebay for to år siden, den kom iløpet av ei uke, fra Australia!
[img] [/img]
http://www.ebay.com/itm/HIGH-OUTPUT-140 ... y9&vxp=mtr
Den virker utmerket til mitt bruk, med to redtop optima batteri. Lader godt og var imponerende kjapt levert, og relativt billig!
[img] [/img]
http://www.ebay.com/itm/HIGH-OUTPUT-140 ... y9&vxp=mtr
Den virker utmerket til mitt bruk, med to redtop optima batteri. Lader godt og var imponerende kjapt levert, og relativt billig!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,