Slurekontroll - Lock Up

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av frode »

Luring skrev:Går med tanker om LC 100 igjen, og i mangel på biler uten slurekasse tenker eg å kjøpe ein med slurekasse og sette på ein slik manuell lockup.
Link til info her for ein 80: http://forum.ih8mud.com/threads/lock-up ... lp.476628/

Her er koblingsskjemaet. Bør vel ikkje være for mykje endringer fra ein 80 til 100:
Bilde
(Stært fra 90-tråden på samme tema)
Sjekket skjema for ECT ECU (Electronic Controlled Transmission - Electronic Control Unit) for 100 med 5 trinns kasse. Der er det ikke en SL terminal. Men der er SL1+ og SL1-, SL2+ og SL2-, og SLU+ og SLU-. Står SL for Slurekontroll? :) :)
Her trenger vi mer info. Hva skal til for å få til LockUp via en bryter?
E-ECT ECU hdj100 2004.jpg
E-ECT ECU hdj100 2004.jpg (128.16 KiB) Vist 13310 ganger
Ser litt enklere ut på 4-trinns-utgaven:
ect ecu hdj100 2000.jpg
ect ecu hdj100 2000.jpg (69.29 KiB) Vist 13310 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Innlegg av Luring »

Bra Frode!

På 4 trinns (343) er det SL terminal som går til S3 solinoid lockup, så dette ser identisk ut som på 80'en.
Mulig det skulle være ein motstand der når releet overtar for ECTen slik at denne ser korrekt last.
Vedlagte filer
34electron.pdf
(177.61 KiB) Downloadet 288 gange
Olav
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Ja, det var en god ide: sjekket også i diagnostics for 5-trinns kassa. SLU + og - er Lock Up, men signalet der er en puls, som varierer i lengde avhengig av visse forhold i motor og kasse ser det ut til. Dette gjør at LU-clutch-solenoiden får forskjellig strømstyrke avhengig av forholdene. Hmm, må man sette seg ned med et scop og forske litt? Hvis det ikke er noe elektronikk inne i kassa burde det funke med en styrt, jevn spenning også, men må den varieres under påslag/innkobling?
LU a750f hdj100.jpg
LU a750f hdj100.jpg (88.15 KiB) Vist 13288 ganger
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Men A750F kassen låser ikkje den i heilt fra 3 gear?
Men du må vel fortsatt ha 60 km/t.
Og bremser du kobler den vel ut?

Her er iallefall ein disksjon om det på denne kassa.
Kun bryter+rele der og.

https://www.tacomaworld.com/threads/man ... 782/page-2
Olav
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

A750F i hdj100 låser i 4. og 5. med lite pådrag og fart over 60. I lange motbakker kan den låse i 4. og bli der, hvis farten og pådraget er riktig, noe som er bra. Slipper du gassen så kobler den fra.
Bremser du, så kobler den inn igjen, for å få motorbrems, hvis forutsetningene er riktige. Typisk nedoverbakke med svak bremsing - og da står den inne i LU selv om du slipper opp bremsepedalen, så lenge farta holder seg over ett eller annet. Men, så vidt jeg vet, er det bare i 4. gir.

Det var ikke mye i den Tacomaworld-tråden om hvordan man skal gjøre det, men det var mye om hvorfor man ikke skal ha manuell LU. Det ville nok være fint om man også låser seg i ett gir når man skrur på manuell LU, hvis ikke kassa tar seg av sluring ved girskifte da. Lurer på hvor logikken i automatgir-styringa ligger - jeg vil gjerne ha LU i 3. og 2., i fart ned mot 20 km/t.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Dette kitet for LC 200 har jo PWM (Pulse Width Modulation) regulering av LU og eigen reguleringsboks:
Bilde
http://automatictransmission.com.au/rel ... wsId=44241

Men det for 100 er tydligvis ein generell type.
http://automatictransmission.com.au/rel ... wsId=42068
Bildet på nettsida lyg trur eg, det rette er dette:
Bilde
fra: http://www.easyoffroad.com.au/torque-co ... tches.html

Ein artikkel her som bør leses: http://www.australianimages.com.au/proj ... lockup.php
Olav
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Jeg tror nok det skal være forskjell på et kit for 4-trinns hdj100 og 5-trinns hdj100. På a750 er det styring av pulsbredde, med en balansert linje til ventilen. På a442 står det ingen ting om pulser i det hele tatt, og ventilens spole har den ene siden til jord. Ventilspolens resistans på a750 er ca 8 ohm, mens det på a442 er ca 12 ohm. (For dummy-motstand kan man sikkert ha dobbelt så høy motstand uten å få feilmelding, for å få mindre varme)
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Burde kanskje vore ja, men samme kitene blir iallefall solgt både til 343 og 750:
Bilde
http://www.westcoastcruisers.com/transfer.php

Iht. vedlagt fil bruker A750 ulike spenninger på den linære solinoiden (side 161) for å forbedre drivstofføkonomien (side 168)
Her viser at det er 4 nivå clutchen opererer under, og slik eg ser det er det ingen fare å smelle den heilt inn manuelt:
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (24.86 KiB) Vist 13244 ganger
Vedlagte filer
A750F_Automatic_Transmission.pdf
(844.71 KiB) Downloadet 288 gange
Olav
ofrovold
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Innlegg av ofrovold »

Jeg er veldig interessert i dette, men mangler en del kunnskap.
1.Hvis du han montert relestyring av lockup, lockup står på i 3. Gir og du passerer hastigheten som kassa normalt hadde skiftet til 4.gir, hva skjer?
2. Hvis du ligger å slurrer på 2.gir i 2300o/min og legger inn lockup, vil den da umiddelbart gå i lockup. (omtrent som å bråslippe clutchen?)
3. Skal noen bestille, så blir jeg med på det! Eller lage selv?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

1. Tipper gearkassa gearer opp som normalt, og du får eit bra rykk. Leser du Tacomaworld-tråden er dei der bekymra for at akslingen på ein automat er svakere enn på ein manuell da ein normalt sett ikkje får rykk da converteren jevner ut disse.
Ein må jo vite kva ein gjer på, og låse kasse på det gearet ein vil kjøre på. Så slår ein av lockupen når ein skal geare tenkjer iallefall eg.

2. Ja, men converteren gjer jo at det ikkje er alt for stor turtallsdifferanse.

3. Et rele og ein eller to brytere og eit par LED lamper og motstander koster under 100 kr så om eg skal til vert det heimemekk. Budsjettet mitt gjer uansett rom kun for ein eldre LC med gammal kasse.
Olav
ofrovold
Kontakt:

Innlegg av ofrovold »

Det sitter vel ei A442 kasse i min 1999 100. Den er vel gammel nok til enkel knapp og relestyring, vel?
Øystein

TLC for alle penga...
Ex:
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Det er naturligvis ein 442 som sitter i 4 trinns 80/100 TD og ikkje 343 som eg skreiv (343 er for bensin).
Styringmessig er den lik så langt eg ser, så bryter bør fungere bra.
Olav
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Har tenkt meir på denne, og eg vil gjere ha utkobling av den manuell lockupen når kassen finner det for godt å geare.
Det er vel solinioder på alle gear, så da kan ein detektere endringer på disse utgangene, og så bryte lockupkretsen (ein må da ha holdekrets med trykkbryter).

Føler at dette er sikrere og enklere betjeningsmessig.
Noko slikt har eg lurt på om vil fungere:
Vedlagte filer
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (34.21 KiB) Vist 13147 ganger
Olav
ofrovold
Kontakt:

Innlegg av ofrovold »

Luring skrev:Har tenkt meir på denne, og eg vil gjere ha utkobling av den manuell lockupen når kassen finner det for godt å geare.
Det er vel solinioder på alle gear, så da kan ein detektere endringer på disse utgangene, og så bryte lockupkretsen (ein må da ha holdekrets med trykkbryter).

Føler at dette er sikrere og enklere betjeningsmessig.
Noko slikt har eg lurt på om vil fungere:
Now we're talking!
tenkte faktisk på det samme.
Blei litt usikker på om den var rask nok til å slippe lockup'en bare.

En annen ting er at man må kunne ta den manuelt ut av lockup, kanskje?
Pluss at man muligens vil koble ut lockup når man bremser? Inngang fra bremse bryter?

En smekker trykk bryter på framsiden av girvelgeren kanskje?

(Trenger litt kommentarer på kretstegningen, før jeg skjønner den.)
Øystein

TLC for alle penga...
Ex:
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Ja, jo... man må vel xperimentere litt med størrelsen på kondisene. Det skal jo litt strøm til for å dra i de spolene. Hadde vel vært enklere med transistorer, men det blir flere komponenter. En IC med bistabile flip-flopper kanskje.
Eller en slik programerbar logisk krets - hva er det de heter?
Ellers var jo kretsen ganske elegant. Hvis bare det hele blir raskt nok til at converteren slipper helt opp før nytt gir slår inn.
Men - hvor finner du de signalene til/fra gir-solenoidene? Og slår de bare til eller fra 12 V?
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Med 1 kOhm motstand i releet (usikker på impedansen) meiner eg at 20uF kondiser ser greit ut.
Korrigert skjema her:
skjema.JPG
skjema.JPG (65.05 KiB) Vist 13118 ganger
Kjørte ein liten test i Spice(elektronikksimuleringsprogram) med 1kOhm motstand med dette oppsettet (2 porter inn):
spice.JPG
spice.JPG (41.33 KiB) Vist 13118 ganger
Fekk følgende pulser ut på VMON (Voltage monitor) med 1 og 2 sekund intervall mellom stigende og synknde spenning.
graf.JPG
graf.JPG (44.05 KiB) Vist 13118 ganger
Releer slår inn på 5ms, så eg trur dette bør fungere.

Her er logikken på A442 kassen fra LC 80:
Control of Lock-Up System
The ECT ECU has programmed in its memory a lock-up clutch operation pattern for each driving mode
(Normal or Power). Based on this lock-up pattern, the ECU turns lock-up solenoid valve on or off in accordance
with the vehicle speed signals received from the speed sensor and the throttle opening signals
from the the throttle position sensor.
Depending on whether lock-up solenoid valve is on or off, the lock-up relay valve performs changeover
of the fluid passages for the converter pressure acting on the torque converter to engage or disengage
the lock-up clutch.
(Mandatory Cancellation of Lock-Up System)
If any of the following conditions exist, the ECU turns off lock-up solenoid valve to disengage the
lock-up clutch.
(1) The brake light switch comes on (during braking).
(2) The IDL points of the throttle position sensor close (throttle valve fully closed.).
(3) The vehicle speed drops 4 km/h (2 mph) or more below the set speed while the cruise control system
is operating.
(4) The coolant temperature falls below 70°C (1 58°F).
The purpose of (1) and (2) above is to prevent the engine from stalling if the rear wheels lock up.
The purpose of (3) is to cause the torque converter operate to obtain torque multiplication.
The purpose of (4) is both to improve general driveability, and to speed up transmission warm-up.
Also, while the lock-up system is in operation, the ECU will temporarily turn it off during up-shift or
down-shift in order to decrease shifting shock

Fra: http://www.sugarlump.no/cruiser/HDJ-80_S3.pdf
Olav
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Så må vi ha noen høykvalitets-plugger, 2 han og 2 hun, slik at vi kan operere dem inn, og kunne plugge inn og ut denne modulen. Hvis vi ikke vil finne tak i t0yotas plugger til ecu-en da. De har sikkert noe bra hos Elfa. Der har de sikkert resten komponentene også.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

Å lage eit printkortlayout kjem på 5$ og mulig me kan får laget printkort og for 5$ pr. stk.
Men eg trur vel dette blir den enkleste til kr. 20:Bilde
Komponenter tipper eg kjem på 100 kr. utenom pluggene.
Dioder, LED og resistorer har eg sikkert liggende, kondensatorer er eit par kroner pr. stk.
Det er vel brytere og rele som koster noko.
Sjølve releet som drar solinoiden bør være et litt kraftigere så det blir vel frittstående.
Olav
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

frode skrev:Så må vi ha noen høykvalitets-plugger, 2 han og 2 hun, slik at vi kan operere dem inn, og kunne plugge inn og ut denne modulen. Hvis vi ikke vil finne tak i t0yotas plugger til ecu-en da. De har sikkert noe bra hos Elfa. Der har de sikkert resten komponentene også.
Å få tak i plugger til ECM er vel lite sannsynlig utenom hos ein hogger eller brukt kabelsett da, men vi kan da alltids leite litt.

Her er pluggen til 80/100:
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (15.09 KiB) Vist 13065 ganger
På A750 kasse må du vel ha 5 innganger (S1 S2 SR SL1 SL2) + event. bremselys om du vil det skal bryte for alle gearskift:
Skjermbilde2.JPG
Skjermbilde2.JPG (83.44 KiB) Vist 13065 ganger
A443:S1 S2 og S4 + event. bremselys.
Olav
Brukeravatar
Luring

Innlegg av Luring »

frode skrev:Men - hvor finner du de signalene til/fra gir-solenoidene? Og slår de bare til eller fra 12 V?
0-12 V har eg forstått ja on/off.
Olav
Svar

Tilbake til «Generelt 10x»