Man burde selvsagt ikke forvente rust, er bilen godt holdt og understellbehandlet så burde den ha klart seg fint.
Uansett så burde man jo gå igjennom bilen nøye, for det kan være skavanker som man ikke oppdager ved første øyekast.
Legger med denne sjekklista som en annen her på forumet satte ihop og som jeg brukte når jeg handlet:
Sjekkliste bilkjøp:
Rust:
* [ ]Ramma fra bakdørene og bakover?
* [ ]Under kanalene, spesielt venstre side
* [ ]Brakett på bakakslingen
* [ ]Bakaksel generelt.
* [ ]Overkant av front ruta, under lista i overkant
* [ ]Tanken og påfyllingsrøret?
* [ ]To rør som går fra motor og bakover på passasjersiden.
(Dette er hvis bilen har eget varme"apparat" bak). Hvis det går hull i disse kan motoren skjære seg
* [ ]Rust og gnisningsskader rundt/ under breddere.
* [ ]Rust rundt side-bakrutene
* [ ]Rust over vinduet på bakdøra
2) Annet
* [ ]Tight å kjøre
* [ ]Slark
* [ ]Slark i styring? Kan være foringer i tannstang (det var det på min). Koster 250 kr på Milner for nye foringer. Er tannstanga gått koster den 30.000,- på toyota.
* [ ]Slark i hengslene til bakdør? Ingen dyr reparasjon, men ville ha pruta på det. Det bråker noe jævlig i dumper dersom det er slark i døra.
* [ ]Ulyder
* [ ]Sjekk lavserie at den kobler inn og ut enkelt (husk å ha vanlig girkasse i fri)
* [ ]sjekk sperre/ESP (eller hva det heter - antispinn) at den går inn og ut, og hvis mulig test å kjøre med sperra på og mye fleks7 hjulartikulasjon
VIKTIG:
* [ ]Flensen som sitter på undersiden av radiatoren (gjelder såvidt jeg vet kun på automatgir).
- Du finner den til venstre på undersiden av radiatoren når du ligger under bilen og ser opp. Hvis denne ruster i stykker, risikerer du kjølevæske i giroljen, og en defekt girkasse evt. Jeg fikk anbefalt å la selger sjekke om den var løs i tilfelle den løsnet der og da.
* [ ]Er girkassen flushet? Byttet olje på girkasse - Gjelder ved automatkasse
(Min girer litt hardt på noen gir, jeg har fått beskjed om at det ikke er kritisk, så ikke forvent F1 girkasse

)
* [ ]Antydning til svetting fra klokka bak?
* [ ]Lekkasjer på aksler, differ eller kjøle anlegg?
* [ ]Er luftenippelen på bakakslingen løs og fin? (Sitter oppe på venstre side når du ser bakfra og forover)
* [ ]Foringene i armene som går fra bakaksel til karroseri?
* [ ]Lamper i støtfanger - Fungerer de skikkelig? Grøftelys forran – Fuktighet i de?
* [ ]Batterier er de i god stand? Lader godt?
* [ ]Lyktespylere
* [ ]Speil, vindusheiser,fungerer godt og går lett? (Dette kan smøres opp i tilfelle)
* [ ]Varmeseter
* [ ]Automatisk radioantenne - funker? (Kan også smøres opp hvis ikke skadet)