Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

revi
Ble med: ons apr 11, 2012 10:32 pm
Lokasjon: Buskerud

Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Innlegg av revi »

Har fått litt småtrøbbel med go-bilen... Ved 3 anledninger så har den stoppet like etter start. Den dør så snart den settes i D eller R. Dette har nå skjedd med ca 1 mnd mellomrom mellom hver gang. Den starter igjen med en gang og går normalt. Motorlampen lyser ikke.

I forbindele med service (180.000) så leste verkstedet (ikke merkeverksted) ut feilkoden P0607-styreenhet-funksjon feiler. Har vært i kontakt med forskjellige Toyota-verksteder, men jeg blir ikke klok.. Ett snakker om SVC-ventiler og evt dyser. De mener at trykket inn på railen er for dårlig, eller at dysene ikke klarer å holde trykket oppe. Ett annet verksted snakker om feil på ECU. Har målt railtrykk og dyser. Railtrykket er på 38420 kpa, mens dysene varierer fra -3 til +2,6.
Dette er jo 166 hk og den har jo hatt sine dyseproblemer, men ikke SVC-ventiler så vidt jeg vet. Ett verksted mener jeg bør bytte SVC-ventilene og gjøre en grundig dyserens, bare rensen skal de ha over 4.000 for, og omtrent det samme for ventilbytte.
Jeg er litt i villrede og er usikker på hva jeg skal gjøre, eller hvem jeg skal høre på...
Er det noen her inne som har hatt tilsvarende feilkode og problemer? Og hva ble løsningen?

Hilsen småfrustrert LC eier...
05 120 VX
Andreas30
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Innlegg av Andreas30 »

Hei hvordan disel pleier du fylle ?
Toyota motorer er kresene på drivstoff helst shell disel .

Veit du om diselfilter er blit bytta ?
vist ikke bytt det først .

På svc ventilene så hjelper det med litt 2 taks olje
Castroil fully syntetisk racing 1 heter den olja
får kjøpt den på mekonomen .

Jeg pleier blande inn 2 dl totakts olje på hver 3 - 4 fulle tank med disel .

Da ungår du treighet i svc ventilene .

Har også vært borti at slangeklemmene på slangen fra diselfilterhus og inn på høytrykkspumpa er blit slakke
så du faktisk kan turne slangene bare med hånda og sann skal det ikke være
Jeg gikk over og bytta ut alle slangeklemmene på min bil i forbinnelse med diselfilter og høytrykkspumpe
også retur inn igjen på høytrykkspumpe .
Fikk merkbar lettere start på bilen etter det starta som den var ny :D
revi

Innlegg av revi »

Jeg fyller stort sett Hydro-Texaco diesel. Har tilsatt en skvett Castrol 2T fra tid til annen. Ca 2 dl hver femte tank. Dieselfilter er bytta innenfor serviceintervaller, og akkurat bytta nå nettopp på 180.000 km service.
Bilen starter alltid som ei kule, aldri startproblemer, men den har altså stoppa igjen ved 3 anledninger. Ingen løse slanger eller noe. Jeg heller til at det kan være problemer med injektorene/dysene, men i og med at forskjellige verksteder har forskjellige teorier, så blir jeg usikker...

Men til de av dere som har byttet injektorer; hva var årsaken til at dere måtte bytte? Startproblemer? Dårlig trekk-kraft? Annet?
05 120 VX
lc120gx05
Ble med: tor jun 05, 2014 9:29 pm
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av lc120gx05 »

Hei!

Grunnen til at jeg måtte bytte dyser var at dysene hadde feil verdier. Jeg merket også at bilen vibrerte mer enn normalt på tomgang eller med bilen i D. Merket stor forskjel på det etter dyse bytte. Har lest om andre hvor motoren plutselig har stoppet pga dysene, men da tror jeg også motorlampa lyste...
amjens
Ble med: man aug 24, 2015 10:56 pm

Innlegg av amjens »

Heisan,

Fant du ut av hva problemene dine skyldtes revi?

Jeg opplever akkurrat samme problematikk på min LC 120 GX 2005. Begynte for et år siden, og har oppstått noen ganger i etterkant. Nå er problemet akutt og bilen stopper i tide og utide. Mistenkte først fukt i drivstoffet, men problemet fortsetter selv om jeg gjør tiltak mot kondens.
På verksted nevnte de SVC ventilene og vurderte bytte. Dette gikk ikke da de er integrert i dieselpumpa, så da må i så fall hele pumpa byttes. De mente forøvrig at det kunne være for svake impulser som gjør at pumpa gir for lite trykk- og deretter stopper.

Virket ikke som de klarte å pinpointe eksakt hva som var feilen, så da blir det fort dyr feilsøking..... :( De mente muligens jeg måtte bytte hele dieselpumpa, noe som i alle fall originalt koster skjorta!! :evil:
Anders
2014 LC 150 GX
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Det går att få tag på ventilerna löst. Menar det står i en tråd här inne. Dvs du behöver inte byta hela pumpen. Att skruva ut de gamla är tydligen ett rätt lätt jobb oxå. Sök lite bland motortrådarna så menar jag allt av info ska finnas.
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Det er svc på e bay til 05 mod og oppover
Her er link

Pass på at nr på diselpumpa stemmer overens med nummer som står på e bay
Compatible with the following fuel pumps: (# can be any number)
294000-0400
294000-0402
294000-023#
294000-033#
294000-034# 294000-041#
294000-042#
294000-062#
294000-064#
294000-066# 294000-095#

GENUINE PART , BOLTS STRAIGHT IN

This part can usually be replaced without removing the pump from your vehicle. 90% of faults are with the suction control valve rather than the actual pump which can be costly.
Some symptoms of a faulty valve can be that there is a diesel leak or that your vehicle will not start or will cut out when running. There could also be blue / black smoke coming from your exhaust and poor fuel economy.

1800 norske kr er ikke Galt heller .
Det at toyota sier at du må bytte hele pumpa var jo ikke noe overaskelse
dem er jo delbyttere .
Hør med fyksen disel eller bosch elektrodisel i asker dem har sikker svaret til deg regner fint med at
du kan bytte denne selv men verdt en tlf og høre med proffene for sikkerhets skyld :D

Betilte meg en selv nå kan være fordel og bytte på min og aldri vært bytta før så .
Jeg har jo en av de symptomene som står nevnt der svart røyk mest etter jeg har små kjørt
og gir på ordentlig .
Senest rettet af Andreas30 ons okt 14, 2015 10:11 pm, rettet i alt 1 gang.
macivar
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Innlegg av macivar »

Hei,

Jeg byttet SCV (Suction Control Valve) ventilene mine på forrige -04 mod. 120 jeg hadde, etter den mistet gasspådrag og gikk litt sånn opp og ned på dette. Gikk bra et øyeblikk for så å dø når jeg tråkket gassen i bånn...

Toyota ville bytte turboen først!... = 40.000,- KoKo :roll:

Fant heldigvis mye om SCV ventilene her inne, og tok en sjans på at det var de som var dårlige. Noe som viste seg å stemme :)

Kjøpte de av Team Bertelsen i Danmark. Kom på 1800 NOK om jeg ikke husker feil. Og de hadde på lager så gikk fort å få de.

Du kan jo søke på SCV ventiler her inne og se om du kjenner igjen problemene du opplever.

Er trangt og jævlig å bytte de som var på 04 modellen ihvertfall. Sitter rett innenfor venstre fremdekk. Jeg fikk Toyota til å gjøre det. Brukte under en time på det mener jeg å huske. Hadde nok knotet MYE sjøl tenker jeg...
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
revi

Innlegg av revi »

Min gav seg fakisk med å stoppe, den! Jeg tror kanskje at grunnen til at den stoppet er at jeg brukte en nøkkel uten startsperre i. Og så lot jeg bare en nøkkel med startsperre henge ved siden av. Jeg lurer rett og slett på om den mistet kontakten med nøkkelen rett etter start, og at den derfor stoppet igjen.
En annen teori er at det er dysene og at den ene dysa ikke klarte å holde på trykket. Hadde en dyse som var litt ute på tur i forhold til de andre, så den kan nok ha klusset det til i tillegg til å lage en masse ulyder...
Jeg har nå fått meg ny nøkkel og også byttet dysene og bilen går som aldri før. Så jeg tror ikke mitt problem var relatert til dieselpumpa. Så vidt jeg vet er heller ikke SCV ventil noe stort problem med 166 hk, men den var det på de første D4D motorene.
05 120 VX
amjens
Ble med: man aug 24, 2015 10:56 pm

Innlegg av amjens »

SVC ventilene er visstnok integrert i dieselpumpen på min utgave, ergo så må hele pumpa byttes. Var heldig å få tak rett type til en hyggelig pris av en annen bruker her på forumet :D Nå er bilen på verksted for skifte, så blir det spennede å se om det funker :shock:
Anders
2014 LC 150 GX
JanOlav
Ble med: tor apr 07, 2005 11:38 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av JanOlav »

Hmm.
Har fått lignende problem selv. Bilen stoppet på tomgang. Den starter igjen, men stopper etter 1-2 sekunder. Det lokale Toyota-verkstedet her oppe Nord-Norge sier at det ligger inne en feilkode P0607, og at dieseltrykket ut fra dieselpumpa er for lavt.. De sier jeg må bytte dieselpumpe til den nette sum av 40.000,- Najs :(
Tror nok jeg tar med bilen hjem, og gjør litt mer research før jeg svir av 40 lapper på denne gamla balja..

Jan Olav, litt småfrustrert!
macivar
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Innlegg av macivar »

Hvilken motor har du Jan Olav?

På 163hk er det to SCV ventiler.
På 166hk og 173hk er det en.
At de er integrert i dieselpunpa syns jeg høres snodig ut. Andreas skiftet SCV på sin 166hk nå, og merket betydelig bedring da han fikk riktig type.
På 163hk er heller ikke SCV integert i pumpa. Mulig den er det på 173, men kan ikke helt skjønne det...?
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Har du bytta diselfilter i siste ?
prøv og bytt det aller først om det ikke er gjort på en stund .

Litt rart dem vil bytte hele pumpa til 40000 kr
Begyne med det billige først scv ventil koster 1500 kr hjem i posten ifra EBay den står for 90 prosent av
feil som oppstår med diselpumpa

Link til SCV ventil her

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr

Titt på garasjen min om du lurer på noe hvordan scv ventil på diselpumpa byttes
Ring gjerne om du lurer på noe 48321530
JanOlav

Innlegg av JanOlav »

Takk for svar.
Litt usikker på når dieselfilter er byttet sist. Antar det er gjort på hovedservicer. har filgt alle servicer slavisk siden bilen var ny.
Fikk satt inn ny shortblokk(pga høl i stempel), nye injektorer, nye registerdrev, osv i februar i år, men husker ikke om filter ble byttet da..
Skal få transportert bilen hjem til Trondheim i helga, og får sett litt på bilen etter det.
Tar kontakt hvis jeg lurer på noe.

Jan Olav
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Jan Olav: Snakket med Andreas30 på telefonen nå nettopp. Han kunne fortelle at på Pradopoint er det flere som sier at etter en slik overhaling du (og Andreas) har tatt så er det en bieffekt at det må byttes disse ventilene.
Andreas hadde noen viktige tips som å fjerne ei plate somligger mot et bremserør, samt pinlig renslighet under operasjonen er av største viktighet.
Solid motorvask med ordentlig tørking til neste dag er en god start ifølge ham. Dessuten ei lita skralle pga plassproblem, samt at det var litt problem å få på plass en O-ring. Han kommer gjerne med mere tips, det er 3. gangen han gjør dette pga feil del levert av Toyota, deretter rens og bruk av den originale. Og nå den som han linker til på Ebay.

40 lapper, er ikke balja di verdt mere? Kjøper den for 50 jeg... :mrgreen:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Her er et lite udrag ifra pradopoint står på engelsk da :D

My suction control valve arrived during the week (the day after ordering it from baileys, great turnaround time).
All I can say is wow, what a difference.
Smokey exhaust has improved drastically! And the engine is a lot smoother and more responsive too (even though it was smooth before, the improvement is noticeable).
I haven't yet filled up to see any change in fuel economy, but I think I will see some improvement.

Ever since the engine rebuild I haven't been 100% happy with the prado, always thought there was something not quite right, but could never figure out what. Until now, the SCV has made it run like it should.
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Mere fra denne tråden som Andreas lenker til:

"On my vehicle you could replace the SCVs without removing the pump. And yes, they're known for being one of the sensitive parts of the fueling system that are easily clogged. If I recall correctly, I read some posts in this forum saying that Toyota originally tried to not sell replacement valves alone - you had to buy the whole pump. They seem to have gotten over that now."

Det er fra denne tråden:

http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... 5802bc5e65
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanOlav

Innlegg av JanOlav »

Ok.
Da er SCV byttet, og det hjalp ikke i det hele tatt. Motoren starter fortsatt ikke, og konklusjonen er vel da dette er en jævla møkkabil.
Hvis Toyota mo i Rana har rett i at trykket inn på railen er for lavt, står vi vel igjen med 2 ting. Defekt dieselpumpe, eller defekt trykk-sensor, eller defekt overtrykksventil i rail.
Får vel dra bilen til et sted de har noe diagnose-utstyr og se om de kan finne noen feil.
Ellers må jeg vel begynne å se på finn.no etter et annet bilmerke..

Jan Olav
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Har du prøvd og koble av batteriene i 5 min ?
Da sletter du feilkoden .
Og pumpe på handpumpa på disel filter så prøve og starte.
Går ikke det så må det være noe annet.
Lykke til iallfall
JanOlav

Innlegg av JanOlav »

Hadde vel kanskje glemt det i all iver..
Nappet av batterikablene og testet etterpå, og da startet balja igjen.
Har kjørt en liten tur og alt virker normalt så langt. Drar innom Toyota Trondheim en dag og får lest ut alle koder og verdier og forhåpentligvis blir bilen friskmeldt igjen.
Takker for alle tips.
Jan Olav
Svar

Tilbake til «Motor 12x»