Sindre`s BJ 42 og VX 120 i ny stor garasje:)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
siduc
Ble med: tir okt 05, 2004 8:42 pm
Lokasjon: Ålesund

Re: Sindre`s BJ 42 og VX 120 i ny stor garasje:)

Innlegg av siduc »

I dag har jeg fått punkta sammen velteburet. Har prøvd å få det til å ta så liten plass som mulig, så det slepper å komme i konflikt med kalesjen. Er bare en cm. klaring fra bakseteryggen til selveste røret på velteburet. Blir litt tilpassing av rammen på baksetet, men det blir bra til slutt. Skal begynne på førersiden neste gang, før jeg løfter av hele buret, helsveiser det og sveiser til baksetefesta.

Buret fikk jag fra Strand mekaniske. Må si jeg ble inponert når jeg la rørene oppå malen jeg laga. Passa som Hans i Grethe:)

Skal også sage vekk litt av de festeplatene etterhvert, ser at de ikke trenger å være så stor som jeg laga de først.

Har også begynt på en form til hanskerommet, som skal støpes i glassfiber.

Nærmer seg nå:)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

I godt driv med Cruiseren for tiden. Fri fra jobben og kona er på ferie. Men selvfølgelig så finner jeg ikke metallisten som skal feste kalesjen til vindusrammen framme. Kjipt. Så driver jeg å sloss med uorginale framskjermer med dårlig passform. Blir vel å lage ferdig de jeg har i glassfiber.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
turbokai
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Innlegg av turbokai »

Hei Har kosa meg en stund nå med å gå gjennom garasjen din. Langvarig men flott prosjekt. Du holder koken mellom små barn/bygging og det står det stor respekt av. Jeg har dratt på meg ett Bj42 prosjekt jeg også. Bra ramme men dårlig i karosseri så det blir nok glassfiber på meg også. Har sett på Weiss sin side men finner ikke monterings ramma for tubben i delelista. Hadde du giddet å sendt meg kopi av din bestilling og hva du ville lagt til listen hvis du skulle bestilt i dag så hadde jeg blitt lykkelig. Kjør på og legg ut masse bilder, jeg følger spendt med.
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Hallo. Ja det har vært mye innimellom.

Skal se om jeg finner fram bestillingslisten.

Men det er jo bare å sende han en mail, så får du vite det meste. Tror det kom på 55t levert i garasjen.

Det er greit å sleppe å tenke på rust,
Men det er masse arbeid med glassfiber også, men jeg koser meg med arbeidet.

Det er noen små plater som følger med til torpedoveggen. De kan være grei å få han til å støpe fast. Da slepper du mye ekstra styr. Jeg glemte å si ifra, så jeg måtte gjøre det selv.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Hallo.

Har fått et lite problem.

For mange år siden klarte jeg å rote vekk en vindusvisker motor. Jeg fikk kjøpt en ny en hos Toyota. Denne ble montert på en 82 mod. Bj 42 og virket helt supert.

Da jeg fikk tak i det Danske 84 karrosseriet, så brukte jeg den motoren som tilhørte det karrosseriet og ledningsnettet. Denne ble også montert over på det nye prosjektet mitt med 84 mod ledningssett.

Men så solgte jeg noen deler, å istede for å selge en nesten ubrukt viskermotor, så plukka jeg av den danske og solgte den. Da jeg monterte på den nye nesten ubrukte, så virker ikke denne som den skal.

Når jeg kobler til pluggen med de fire ledningene, så virker den ikke i det hele tatt. Når jeg kobler til jordingskabelen, så går sikringen.

Jeg har testet motoren, og denne virker som den skal, men er det noe forskjell på 82 og 84 modell ledningsnett eller viskermotor?

Kan hende det er så enkelt at den krever litt kraftigere sikring, men det trengte ikke den gamle motoren jeg hadde.

Prøver å finne igjen mailen til han som kjøpte den gamle motoren. Har han da 82 eller 84 modell? Å virker motoren som den skal på hannes bil?
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Hjeeeeeeelp.

Er det noen som har 40 serie med kalesje her inne?

Jeg mangler en list for å feste kalesjen i vindusrammen framme. Jeg hadde en list liggende som jeg trodde var til dette, men det viser seg at denne er til bakluken.

Jeg prøver å finne ut hvordan man fester kalesjen til vindusrammen. Er det noen som kan ta noen detaljerte bilder og sende meg???

Jeg legger forhåpentligvis ut bilde av en komplett bil før helgen. Noen småting gjenstår, men bilen blir komplett karrosserimessig for første gang på maaaange år. Gleder meg:)

Hilsen Sindre.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Da fant jeg et bildet i går kveld. Så da må jeg bare lage delen. Ser den finnes på ebay også.

Bilde
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
ms sejersen
Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
Lokasjon: Nibe

Innlegg av ms sejersen »

Hei
Jeg har en ny paki top til pickup og der ser listen sådan ud. Ligner noget fra den lokale smed :P
DSC06074.JPG
DSC06074.JPG (14.08 KiB) Vist 11161 ganger
DSC06076.JPG
DSC06076.JPG (22.98 KiB) Vist 11161 ganger
Her ses den monteret.
Vedlagte filer
IMG_0539.JPG
IMG_0539.JPG (51.48 KiB) Vist 11161 ganger
IMG_0544.JPG
IMG_0544.JPG (39.28 KiB) Vist 11161 ganger
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Her gjør vi smedarbeidet selv;)

Jeg lurte på hvordan jeg skulle feste skinnen i toppen av vindusrammen. Det er vanskelig å få muttere inn i innsiden av rammen, så jeg prøver å bruke de orginale gjengehullene som er på topp av rammen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Tror dette vil bli kraftig nok. Så tenkte jeg å justere vekk mellomrommet mellom listen og vindusrammen, men jeg tenker at jeg vil ha inn en myk gummilist istedet. Så skal den lakkes svart eller blå.

Skal også kutte av buene i endene av listen. Så ser jeg at jeg må skjære vekk litt av vindusrammen for å få plass til kalesjen.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Det er tape på listen på bildet for å unngå å stripe opp vindusrammen under justering og motering.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Da var skjermene klare. Skal sandblåse forsterkningene (festene) på skjermene og lime disse fast i skjermene før de skal sparyes på innsiden med noe karrosseribeskyttelse. Så skal veltebur og støtfanger lakkeres og monteres. Da er det bare småting igjen:)

Bilde
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Jeg begynte å jobbe som verktøymaker igjen etter sommeren, så nå blir det lettere å lage deler til bilen min igjen. Har fått unna en del andre prosjekt, så får håpe jeg får gjort siste småtingene med Cruiseren nå i vinter slik jeg får skilt på den til våren.

Tegnet nye braketter til blinklysene på framskjermene og fikk de 3D printet.

Ble litt ugjevn overflate, men ble bra når jeg pusset overflaten. Så skal de lakkes eller behanldes slik de blir fine:)

Bilde

Bilde
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
srs
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av srs »

Detta blir bra :D . Er sikkert ikke dumt med en 3d printer...
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Brukeravatar
håvard
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Blir jæskla fint dette!
Kult at bøylene passa perfekt!
turbokai

Innlegg av turbokai »

Fint prosjekt Sindre. Gir inspirasjon til oss andre som har prosjekter. Fikk tak i en Weeis tub til 42en min. Men sliter med rustne dører. Har lurt på å bestille meg glassfiber dører også men er usikker på passform, tykkelse og om vindus lister, tettings lister passer. Hva er din erfaring?
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Usikker på passform på dørene? Skal fortelle deg at det var dørene jeg var mest inponert over. Perfekt passform. DEt følger med gummilister som skal ligge i sporet rundt inne i døren så vinduet skal ligge i. Når du monterer metallskinnen som vinduet skal gå i, så har de slipt glassfiberlisten på innsiden, slik at den originale metallskinnen passer helt perfekt. Det er ferdig hull med gjneger i til dørhengslene (Innstøpt metall og gjenget). Så eneste hullene du borer er til dørtrekket, til vindusheisen og til døråpneren:)

Så bare kjør på, alle delene jeg har bestillt er helt perfekt:)
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Velteburet ble veldig bra Håvard. Stod med et stort smil da jeg fikk delene og la de oppå malen jeg hadde laget, var faktisk helt perfekt:)
Jeg korta inn de som går bakover slik at de ligger nesten helt inntil bakseteryggen, da får jeg på kalesje uten at bøylene stikker alt for mye ut i kalesjen.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
turbokai

Innlegg av turbokai »

Takk for svar Sindre. Høres skikkelig bra ut.Da er det bare å få bestilt seg dører.
Brukeravatar
siduc

Innlegg av siduc »

Sjekk på side seks på tråden min, der er det bilder av døren;-)
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Svar

Tilbake til «Garasje»