DAB for 120-serien 2003-2006 med stor Navigasjon

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

DAB for 120-serien 2003-2006 med stor Navigasjon

Innlegg av JanP »

Lager en ny tråd, da det er mange som har startet egne tråder med dette emnet.

Var innom Hell Bil i dag, snbakekt med han som er en av prøvekaninene for den løsningen som Toyota kommer/har kommet med. Var også innom de som har jobbet med leverandøren av løsningen, samt bestillt utstyret hos Bilradiospesialisten. Grunnen til bestillingen er at det foreligger ny software der adapter som er på lager ikke har ny software.

Løsningen er for oss som har stor navi og CD-skifter en Gateway fra Dension sammen med DAB-adapter fra samme leverandør. Det blir da 2 bokser som må monteres inn bak den eksisterende Navi. Kabelsett medfølger, og det skal være med en glassantenne etter det jeg forstår.

Jeg har valgt denne løsningen med antenne fra Bilradiospesialisten, med ekstern antenne på høyre side bak. Antenneforsterker (har utgang for både DAB og FM) er foreløpig plassert sammen med Navienhet under høyre sete:

https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... enne-pakke

Der er det meste med, men ikke kabel til FM-radio. Kun til DAB. 5 meter kabel fra antenne på tak rekker bare til framsete, så det ble en ekstrakabel til det foreløpige Tiny C5-adapteret som jeg har kun for å teste litt.

Pris på de 2 enhetene fra Dension er ca 3600. Vet ikke noe om glassantenna og dens kvalitet, men det finnes antenner med god kvalitet som også er dyrere enn de som ikke gir optimale mottaksforhold.

Generellt så er det ingen grunn til å forhaste seg, da enedelig software sannsynligvis ikke er helt ferdig. Mne bugs med blåtann skal være fikset, samt en kortere bufferingtid ved skifte av radiokanaler.

Her er en demo fra en løsning i en Prius, som jeg fikk se sammen med AutoHiFi som jobber med løsningen for Toyota:

Tilsvarende fra en 150:

Senest rettet af JanP tir mar 07, 2017 10:02 pm, rettet i alt 2 gange.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP

Re: DAB for 120-serien.

Innlegg av JanP »

Skal sjekke ut dette med aktive høyttaklere og DAB-adapter. Jeg har tidligere fått svar fra Bilradiospesialisten om at de ikke kan levere løsninger for disse modellene (3 høyttalere i her fremdør). Men når AutoHifi har direkte kontakt med Dension så er jeg ganske trygg på at det er (eller vil komme) løsning som fungerer.

EDIT: løsning er ikke noe problem for biler med aktive høyttalere.

Jeg har før nevnt at spillerne skal være forberedt for MD (minidisc), og det er denne valgmuligheten som gjør at den store Navigasjonen kan håndtere 2 innganger, selv om det ikke er AUX fra 2004 til 2007-modell.
Senest rettet af JanP tor sep 15, 2016 3:51 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

Kommentar ang antenne: Du får best nytte av forsterkeren om den står så nært antenna som mulig. Når signalet i kabelen er sterkere (etter forsterkeren), blir det mindre påvirket av elektrisk støy fra bilen eller omgivelsene. Du får mao bedre mottak, men det er jo selvfølgelig mulig at det er mer enn godt nok som det er. Det betyr at du får to lange signalkabler istedet for en. Det finnes også antenner fra samme leverandør der forsterkeren er innebygd i antenna.
Hvor har du plassert antenna - Høyre side bak - betyr vel at den ikke står på taket?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
JanP

Innlegg av JanP »

Ftode: joda, jeg vet litt om dette. Har jobbet med utbygging av Telenors og Netcoms mobilnett i flere år, også RiksTv's sendere. Og med montasje av forsterkere til til abonnenter. Om signalet skal blir svakere så er det signaltapet i kabel som er en ukjent faktor. Forstyrrelser kan oppstå, spesiellt fra utstyr i bi. USB-ladere skal også være CE-godkjent, med en kode på 4 bokstaver som jeg ikke husker akkurat nå. Og disse laderne kan ødelegge mye av kvaliteten. De har ofte en simpel konstruksjon, og da får man det man betaler for også. Men vet man hva man skal se etter så hjelper det.

Når det gjelder signalstyrke og plassering av forsterker så er jeg ikke helt enig med deg om det. Plassering nær antenne og nær radio har både fordeler og ulemper. Forsterkeren får sin 12V, og når signalet forsterkes nært radio så er det lite signaltap om det er kort vei fra forsterker til radio. Men det er ikke bare å forsterke, for er det refleksjoner eller annet som fostyrrer signalene så fosterkes og så dette. Men med bryter tigjengelig så er det en smal sak å slå av/på 12 V.
JanP

Innlegg av JanP »

Da har jeg fått litt mere info fra Bilradiospesialisten. Løsningen er installert på flere LC: Siste software oppdaterer bufring og skifte av kanaler. Det er fortsatt problem med å gå tilbake til annen kilde etter å ha valgt Blåtann. Strømmen må slåes av, men det skal vel ikke være det store problem. Blir helt sikkert oppdatert etterhvert. Og softwareoppdatering skjer med USB-pinne, men enheten må ha strøm først. Oppdatering skjer automatisk når minnepinne settes inn. Kontaktperson hos Autohifi er ikke på plass i dag. Løsningen fungerer for oss som har aktive (3 høyttalerei dørene) i bilen

To løsninger, den ene Gateway har Blåtann, den andre ikke. Pris ca 500 rimeligere.

Uten Blåtann: https://bilradiospes.no/produkter/bilsp ... re/gwl3to1

Med Blåtann: https://bilradiospes.no/produkter/bilsp ... -2/gbl3to1

DAB-adapter: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... on-dbu3gen

Er på vei for å hente dette nå, kabler vet jeg ikke om det er inkludert eller kommer i tillegg.
Senest rettet af JanP tir sep 13, 2016 6:25 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

Det er ikke noen tvil om at signalforsterker for antenne til en radiomottaker virker best nærmest mulig antenna. Tap etter antenneforsterker er ikke et tema, normalt. Det er signal/støy-forholdet i det mottatte signalet som kan bli for dårlig, og når du legger til et betraktelig tap i antennekabel så kan dette forholdet bli så dårlig på inngangen til radioen (eller forsterkeren hvis den er langt unna) at man ikke får et godt mottak. Derfor bruker man antenneforsterker, og denne må stå nært antenna. Da har man så godt signal/støy-forhold som mulig med den antennen og plasseringen man har, og når man da forsterker dette opp til et høyere nivå, så unngår man en effekten av tap i kabel OG man unngår mye av evt lokal støy.
Siden mange Cruiser-heads leser på dette forumet, tenkte jeg det var best å forklare dette grundig, selv om det kanskje er litt på siden av hovedtemaet i tråden.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
JanP

Innlegg av JanP »

Frode: er ikke uenig med deg i dette. Men jeg tok utgangspunkt i den pakken som jeg kjøpte. Og der er det en 5 meter lang Fakra-kabel. Om man plasserer forsterker bak i bilen så må det trekkes 2 kabler om man velger den løsningen med antennepakken fra Antennesysteme. 1 kabel til FM og en antennekabel til DAB-enheten, begge må være 5m. Og den medfølgende Fakra-kabel er tynn, og jeg antar at den har et signaltap på 1db/meter gitt tykkelsen.
Jeg vet ikke noe om hva et signaltap i en Fakrakabel er, men med koaks på f.esk 7/8" så opererer Telenor med et kalkulert tap på 3 db/skjøt. Jeg har ikke målt det, men det er det som legges inn i tabeller ved beregning av signaler når det monteres splittere/combinere/tappere. Slik forsterker er plassert nå så blir kablene til DAB og FM 1 meter.

Jeg har en ekstern antenne fra Poynting til LTE mobilt bredbånd, og der sier de ca 0,5 db/meter i signaltap. Og den medfølgende kabel er vesentlig tykkere enn den som leveres i den pakken jeg kjøpte fra Bilradiospesialisten (Antennesysteme).
JanP

Innlegg av JanP »

Da er jeg endelig i mål. Tok noen timer, det ble litt ekstra arbeid pga ny kabel til DashCam, trekking av ny kabel til FM-delen fra antenneforterkeren.

Det er noen tilmers arbeid, sett av 3 timer så burde man være i mål ved første gang installasjon.

Forberedelser:
-- Det er 2 filer som man må få oppdatert Gateway og DAB-modulen med. Disse heter henholdsvis G3AH_UPD.ROM og DBU_CFG_4_GBL.CFG. Fremgangsmåte er som følger:

"Update process is the usual for both devices:
GW Lite BT: put the "G3AH_UPD.rom" file into the root folder of the USB stick, connect it to the GW and wait until the update is finished (USB stick stops blinking, GW resets itself)
DAB+U: copy the "DBU_cfg_4_GBL.cfg" config file from a PC to the DAB+U

>From functional point of view the following changes were made:

BT audio source is active only if there are no other sources (USB stick, iPod/iPhone, DAB+U) connected to the GW Lite BT
This means that also the DAB+U needs to be "disconnected" to be able to listen to BT Audio. This can be done on 2 ways:
disconnect the DAB+U from the GW physically
or if you use the DAB+U connector port, switch it to pass-through mode (and do not have any USB stick connected to the pass-through USB port)
BT phone source is always automatically activated if there is an active phonecall
DAB buffering time is reduced to 3 sec (therefore the "please wait" message is removed from this config)"

Eller kort på norsk: Fila for Gatewayen kopieres inn på en blank minnepinne, og settes inn i nedre USB-slått på Gatewayen. Dette gjøres med enheten tilkoblet i bilen (Y-kabel ferdig montert). La minnepinne stå i 10-15 minutter til lampa på minnepinne IKKE blinker (meget viktig). Ta ut pinnen når du er ferdig. Dab-adapter kobles til en PC med USB og fila kopieres inn på rota der det ligger to kataloger. Installerer seg selv, det kan du se ved at fila er blitt borte fra der den ble kopiert.

Den som har vært inne i konsollen vet hvordan det skal gjøres. Det første er å fjerne de 2 blanke listen ved girspaken, deretter taes de 2 listene som dekke ventilasjonen. Fjern kabel til lampe for varseltrekant og Airbag Passenger. Askebeger og deksel under knapper for ventilasjon må også bort.
Demontering_1.jpg
Demontering_1.jpg (387.05 KiB) Vist 17871 ganger
Demontering_2.jpg
Demontering_2.jpg (376.28 KiB) Vist 17871 ganger
Det er denne pluggen som kommer fra CD-skifter som skal taes ut. Det følger med en Y-kabel som skal plugges i Gatewayen, den andre korte gir seg selv, da den ene inden skal inn i hullet som du trekker ut den viste kabel. Den enden som du trekker ut skal da inn i passende plugg i kabelkitet som følger med Gatewayen. Her på bildet under er den korte kabelen plugget inn, og koblet sammen med Y-kabelen:
PLugg inn Navi.jpg
PLugg inn Navi.jpg (810.25 KiB) Vist 17871 ganger
Såper det tid for test. Det gikk ikke bra første gangen, det kom "No signal" i høyttaleren. Det er knappen "Scann" som brukes. For å velge mellom CD-skifter og Dension Gateway så trykkes knappen CD en ekstra gang så kommer bildet med MD-Changer opp.
Scann_test.jpg
Scann_test.jpg (281.9 KiB) Vist 17871 ganger
Her er det kontakt, endelig. MD-Changer vises. Og endelig er jeg i mål. P4 er klar og tydelig
:
I mål DAB.jpg
I mål DAB.jpg (346.34 KiB) Vist 17871 ganger

Annet:

Jeg har gjemt Gateway rett bak askebeger/kasettspiller. Dobbelsidig tape følger med. Gateway og DAbenhet forbindes med medfølgende USK-kabel. Jeg har den foreløpig liggende på gulvet, da jeg vil vente litt og prøve ut før jeg skjuler den. DAB-enheten har 12V utgang til en fortserker, for den som vil velge dette. Jeg anbefaler å sjekke ut gunstig plassering av kabler og plugger, det kan bli trangt bak om det legges feil.

Jeg vil absolutt anbefale forsterker, og ja: det koster en del. Men ei god glassantenne er heller ikke gratis, og billig antenne er så og si bortkastede penger.

Pris ble ca 5400. Gateway og DABadapter ca 3600, antennepakke ca 1600. Pluss kabel til FM-radioen i bilen, ca 200 om jeg husker rett.
Senest rettet af JanP ons sep 14, 2016 10:10 pm, rettet i alt 1 gang.
JanP

Innlegg av JanP »

Den som vil ha mere info kan sende meg en PM med navn og telefonnr. Om noen kjøper settet og ikke får tilgang til de 2 filene så har jeg de. Bilradiospesialisten her i Trondheim ved Andre har de også, det er han som har sendt de over til meg.

Det som er skrevet over her er tatt utgangspunkt i min 2005, med den antennepakken fra Antennesysteme fra Bilradiospesialisten. Kjøpte samtidig kabler med plugg slik at jeg har fått fjernet den gamle antennekabelen til sidevinduene bak, som gir veldig dårlig signal. S

Jeg sender gjerne filene på mail, send PM med navn og epost så tar jeg kontakt.
superhansen
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: DAB for 120-serien 2004-2007 med stor Navigasjon

Innlegg av superhansen »

Bra innlegg Jan.Jeg skal ha DAB i min,men om det blir på denne siden av nyttår er usikkert,er såpass mye som skal jaktes i høst så det spørs om det blir tid til DAB.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
JanP

Innlegg av JanP »

Siden du har en 2008 så slipper du Gatewayen, og trenger bare DAB-adapteret. Noe enklere og rimeligere også. Har du ikke behov for det så kan det jo vente. Men Gatewayen har også tilkobling for I-Phone/I-Pad, samt Blåtann og Handsfree. Jeg har en annen handsfree i dag som jeg kanskje fjerne, en fra Jabra som er god nok.

Jeg kjører mye der de interne antenne ikke duger, og NRK detter også ut. Nå skal jeg opp i fjellheimen igjen i morgen, så får jeg testet stabilitet på både FM og DAB-nettet. FM-mottaket har jeg ikke fått testet noe særlig, men når jeg kommer 6-7 sør for Trondheim har det vært mye av og på for P4 og andre ikke-NRK-kanaler. Så får vi se om hvor bra mottaket er med Dension.
superhansen

Innlegg av superhansen »

Har lest igjennom tråden ettpar ganger nå,men får ikke helt tak i hvorfor jeg ikke trenger den gateway saken med usb?Hvor skal da DAB modulen kobles inn i mitt eksisterende anlegg?

Var det slik at det følger med en DAB antenne med boksen,eller må det kjøpes separat?
Jeg har allerede en Parrot mki 9200 handsfree med bluetooth og usb i bilen,vet ikke om dette kan brukes sammen med DAB modulen,eller om det blir til hinder for DAB modulen.?

120 GX 08 mod.
JanP

Innlegg av JanP »

Du har vel en AUX-inngang som kan brukes. Kanskje det ikke er samme Gateway, det har jeg ikke sjekket. Jeg har kun konsentrert meg om 2004-2007 slik jeg endret navn på tråden til.
Men som jeg skrev også; skal du koble til en I-phone så må du uansett ha Parrot eller lignende. Og da er det greitt å holde seg til Dension. Da er man garantert at det virker, da AutoHiFi jobber med deres løsninger. Men AUX-inngangen er vel en minijack, så der kan du nok koble til en annenkilde. Men uten Gateway så får du heller ikke spillelister f.eks.
Og da trengs både Gateway og DAB-enheten. Den finnes også en rimeligere Gateway uten Blåtann, som jeg linket til over her.

PS: har kjørt fra Trondheim til Oppdal nå. Som forventet dårlig dekning i Sokndal. Men det forbauser ikke de som er lokalkjent. Totalt under en km med "no signal", 4 pauser på den kommersielle delen av Dab-nettet. Og det er greitt nok på 120 km. NRK-nettet er bedre.
JanP

Innlegg av JanP »

Siden det er MD-skifter som blir inngangskilden så er det heller ikke mulig å lagre favorittstasjoner. Det blir akkurat det samme som man spille av en CD; man kan ikke lagre de enkelte spor som favorittkanaler. Slik er det dessverre med den gamle Navi'n. Ikke mye fancy, men man har dog DAB-radio. Så får man trykke noen ganger opp og ned på kanalknappen.

Trykk "Title on"/"Title off" for å se kanalens navn. Vises den ikke trykk "Title on".

Har vært over Dovre og kjørt i sidedaler rundt Oppdal i dag, Åmotsdalen og Vinstradalen. Miste signalet 5 sekunder på P4 og andre komersielle stasjoner. NRK ok. Og for den som ikke vet det; det: DAB-nettet er bedre utbygd med NRK-kanalene. Og slik vil det vel bli fremover i noen år.
JanP

Innlegg av JanP »

Nå ser det ut til at det er andre og nye løsninger på markedet for oss med stor Navi. Les mere om kalsettet i denne tråden:

AutoHiFi i Trondheim vil eller har begynt å ta inn dette sette fra en Japansk produsent:
adapter-mva-81.gif
adapter-mva-81.gif (19.6 KiB) Vist 16635 ganger
"Hello Jan,

Thank you for your enquiry for the MVA-81 Audio Adapter Kit.
The MVA-81 is compatible with 120 series Toyota Land Cruiser Prado with EMV touch screen DVD navigation and 9 speaker sound system.
This product will soon be available for purchase from our newly appointed Norwegian distributor AutoHiFi.
I will ask for a sales representative to contact you soon.

Best Regards,

-- Hendrik Wildy
Beat-Sonic Co. Ltd.
472-5 Koushin, Fujieda, Nisshin,
Aichi 470-0112, JAPAN."

Autohifi holder til i Trondheim, og det var de jeg var innom for å opplysninger om Dension's gateway og DAB-adapter som jeg monterte i høst.
Nå vil jeg anbefale alle å se og vente på dette. Jeg skal komme med mere info når jeg får snakket med de. Og en av de er også en (tidligere?) LC-eier 8) , etter det jeg husker.

http://www.autohifi.no/Produkter
superhansen

Innlegg av superhansen »

Spennende!

120 GX 08 mod.
JanP

Innlegg av JanP »

Hei Jan

"De fleste av løsningene til Beatsonic vil være å finne hos de fleste av våre forhandlere innen kort tid :)
http://www.autohifi.no/Forhandlere"

Alf Morten Engvik
Product manager
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»