Er det noen som har greie på hva AT gjør med LC for å få 3500kg hengervekt på de.
(ser at Heiro har det samme)
Er dette noe som kan gjøres på eldre LC 120?
har 06 mod.
3500kg hengervekt på LC 120
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
De gjør ingen ting med LC. Dette har med godkjenningen på selve hengerfeste å gjøre.330tds skrev:Er det noen som har greie på hva AT gjør med LC for å få 3500kg hengervekt på de.
(ser at Heiro har det samme)
Er dette noe som kan gjøres på eldre LC 120?
har 06 mod.
De kan altså levere hengerfeste med godkjent vekt på 3500 kg
Heiro bruker fast krok, mens AT bruker firkant feste 2" x 2"
AT feste er helt klart å foretrekke.
Om du skulle falle for fristelsen på ett tidspunkt å bygge om bilen så slipper du å bytte hengerfeste.
Du kan også kombinere med valgfri dropp på kroken, samt bytte til andre løsninger (slepe feste, toalettsete, sykkelstativ med mer)
Ring AT i Drammen og hør med de vedrørende hengerfeste
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
Ok, takk for svar.
Får ta telefonen til AT da
Får ta telefonen til AT da

Re: 3500kg hengervekt på LC 120
Så skal det også sies at Heiro er sideimportør av biler. da gjelder reglene hvor bilen er importert fra. pga i norge er prosent andelen for gjentagene bakkestart større enn nedover europa derfor har bilder i norge mindre hengervekt enn nedover europa. Men AT har 3500 kg hengervekt på LC150 opp til 35'' ikke på 37''.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
Jeg hørte med AT om dette på min 150,
svaret var at siden jeg ikke hadde luftfjering så måtte jeg bytte dempere, og de måtte bytte ledningsnett til hengerkontakt.
jeg fatter ikke hvorfor, kuletrykke er jo det samme, og den kontakten som sitter der virker jo.
Pris 27,000 + mva, helt useriøst spør du meg.
Hvis man ikke trenger firkant feste er dette mye rimligere: http://www.haagen.no/search.php?from=dd ... 5D%5B%5D=5
Dette er til 150 da, men du finner sikkert til 120 også
svaret var at siden jeg ikke hadde luftfjering så måtte jeg bytte dempere, og de måtte bytte ledningsnett til hengerkontakt.
jeg fatter ikke hvorfor, kuletrykke er jo det samme, og den kontakten som sitter der virker jo.
Pris 27,000 + mva, helt useriøst spør du meg.
Hvis man ikke trenger firkant feste er dette mye rimligere: http://www.haagen.no/search.php?from=dd ... 5D%5B%5D=5
Dette er til 150 da, men du finner sikkert til 120 også
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Land Cruiser 120 GX 2003
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
Tenkte på å bytte ledningsnettet når jeg gik fra 7 til 13-polt. Prisen på selve ledningsnettet var ca 2000, eller rett under. Men mange timers jobb er det da paneler på sidene må bort og ledning må trekkes frem til batteri og tenningslås.promcop skrev: jeg fatter ikke hvorfor, kuletrykke er jo det samme, og den kontakten som sitter der virker jo.
Det er 1 viktig ting som gjelder ved oppgradering til 13-polt, og det er tverrsnitt på kabler da mange oppgraderer til 13-polt siden de trekker campingvogn. Men langt bedre er å trekke opp en egen kurs og lage en alternativ kobling der 13-polt kontakten ikke brukes da den takler innntil max 4mm2.
En annen ting er ryggelys, det får du ikke på 7-polt. Men der er det jo også bare å trekke en kabel opp til f.eks høyre baklys så er det i boks.
Egentlig bare reinspiakka tull fra AT dette, det er jo du selv som ser om du trenger 13-polt eller ikke. Selve festet betinger ikke en 13-polt.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
På min er det 13 orginalt
Land Cruiser 150 2010
Land Cruiser 120 GX 2003
Land Cruiser 120 GX 2003
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
Hei, prøver denne en gang til.
Snakket med biltilsynet om ombygging til 3,5 t hengervekt på LC 120, det var ingen problemer visst Toyota kunne dokumentere
ar bilen kunne tåle 3,5 t, samt at hengerfeste var godkjent for 3,5 t ( Det er dei fleste hengerfesta godkjent for)
Snakket etterpå da med lokalt Toyota verksted om dette men de har ikkje noko slikt dokument, men de skulle ta en prat med AT.
Etter den samtalen var min forståelse av saken slik at bilen måtte bygges om av Artic for å få 3,5t.
Er det noen her som har vært bort i samme problem?
Eller kjenner til en godkjenning fra Toyota på 3,5t hengervekt.
Mvh
Snakket med biltilsynet om ombygging til 3,5 t hengervekt på LC 120, det var ingen problemer visst Toyota kunne dokumentere
ar bilen kunne tåle 3,5 t, samt at hengerfeste var godkjent for 3,5 t ( Det er dei fleste hengerfesta godkjent for)
Snakket etterpå da med lokalt Toyota verksted om dette men de har ikkje noko slikt dokument, men de skulle ta en prat med AT.
Etter den samtalen var min forståelse av saken slik at bilen måtte bygges om av Artic for å få 3,5t.
Er det noen her som har vært bort i samme problem?
Eller kjenner til en godkjenning fra Toyota på 3,5t hengervekt.
Mvh
Re: 3500kg hengervekt på LC 120
330tds skrev:Hei, prøver denne en gang til.
Snakket med biltilsynet om ombygging til 3,5 t hengervekt på LC 120, det var ingen problemer visst Toyota kunne dokumentere
ar bilen kunne tåle 3,5 t, samt at hengerfeste var godkjent for 3,5 t ( Det er dei fleste hengerfesta godkjent for)
Snakket etterpå da med lokalt Toyota verksted om dette men de har ikkje noko slikt dokument, men de skulle ta en prat med AT.
Etter den samtalen var min forståelse av saken slik at bilen måtte bygges om av Artic for å få 3,5t.
Er det noen her som har vært bort i samme problem?
Eller kjenner til en godkjenning fra Toyota på 3,5t hengervekt.
Mvh
Hei
Har holdt på med akkurat det samme en stund.
Toyota Norge sa at det ikke fantes noe skriv som sa at bilen kunne godkjennes med 3500kg,
men de så ikke noe i veien for at den ikke kunne det.
Snakket også med Statens Vegvesens tekniske avdeling og de sa at hvis kjøretøyet var registrert som M1G Terrengkjøretøy på COC sertifikatet så kunne den registreres med 1,4ganger bilens tillatte totalvekt som hengervekt, men ikke over 3500kg,
og jeg hadde et TUV godkjent hengerfeste på 3500kg.
MEN!
Det var opp til kontrolløren på den respektive kontrollstasjonen som avgjorde om du fikk det godkjent eller ei.....

Sendte mail til min lokale stasjon(Stavanger) og fikk da beskjed om at:
Hei,
Det er kun fabrikanten som kan bestemme tillatte vekter for et kjøretøy, så når Toyota sier at maksimal hengervekt m/brems er 2800 kg kan ikke denne økes.
Med hilsen
XXXXXX XXXXX
Så etter dette så stoppet det litt opp for meg.