Hei.
Har en 2009 model toyota Hilux 3.0 liter turbo diesel.Den har trillet 140.000km
Jeg er klar over dette er ingen landcruiser, men jeg vet dette er samme motor og kasse som er på landcruiser 120. Da jeg har hatt 2 stk AT 120 før.
Etter jeg hadde bilen på service for ca. 3 mnd siden har jeg hatt problemer. Jeg bedde verkstedet og bytte olja på kassa i samme slengen med hoved servicen.
Da jeg fikk bilen tilbake hadde bilen pluttselig problemer med og legge inn 5 giret. Jeg må oppi 130km timen før den legger over fra 4 til 5 giret nå, og når den gjør så hiver den i giret litt kvast. Om jeg heller tar girspaken ned i manuelt 4 gir og så vipper den tilbake i auto så legger den inn 5 gir når jeg er i hastighet mellom 80-100km. Men slik skal ikke være nødvendig...
Når verksted bytta oljen på kassen tappet de kun 3 liter for så fylle på 3 liter nye igjen. Jeg har vert tilbake uken etter servicen og de tok 3 tappinger og 3 fyllinger igjen med mellom rom og kjøring, det resulterte heller ikke i forbedring.
2 uker etter på tok vi og flusha kassa, det har heller ikke hjelpet.
Bilen har hatt TTE chip. Denne er vert fjernet nå, og girings problemet er enda likt
Jeg har hørt noen snakke om det kan være solenoiden eller ventilhuset som kan ordne slike problemer, men dette blir er større utgift som er kjedelig og foreta seg om det heller ikke løser problemet. Er det noen her på forumet som har vert ute for lignende problemer og funnet ut av eventulet årsak det kan være ?
Automatkasse girings problem
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- specialops
- Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
- Lokasjon: Rogaland
- Kontakt:
Re: Automatkasse girings problem
Var du på toyota verksted å bytta olje ?
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
- specialops
- Kontakt:
Anbefaler en fulshing med rens. Stort sett alle verksteder tilbyr dette i dag. Jeg har flushet mange biler (også flere Land Cruisere) og alle kundene sier bilen blir mye finere i giringen etterpå. Toyota er gode biler, men oljen varer ikke evig på de heller. 

2001 HZJ79
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
- specialops
- Kontakt:
Kassa er nyligt flusha og rensa ja. Hjalp ikke problemet..,..
jeg skal flushe kassen på min 120 i morgen. snakket med de om de byttet filteret når de gjorde dette. det gjorde de ikke. Men får ta det ved en annen anledning og heller bare fylle på igjen senere. men nå blir det i allefall ny olje på automaten.
etter det du sier vil jeg tro noe med solenoidene pga føling for å legge inn 5 gir blir tregere. har du prvød å ta ut TTE boksen for denne chipper vel girkassen på din bil? se om den er lik i giringen med og uten TTE?
på Wholesaleautomatics i australia så selger de forsterka ventilhus for disse bilene for bruk til trekking av hengere og mye offroad kjøring.
eventuelt få tak i nye solenoider å skifte demme i samme sleng som en tar ned ventilhuset og rengjør dette samt at en skifter filer på kasse.
alt ligger jo godt synlig når en tar ned bunnpanna på girkassen.
etter det du sier vil jeg tro noe med solenoidene pga føling for å legge inn 5 gir blir tregere. har du prvød å ta ut TTE boksen for denne chipper vel girkassen på din bil? se om den er lik i giringen med og uten TTE?
på Wholesaleautomatics i australia så selger de forsterka ventilhus for disse bilene for bruk til trekking av hengere og mye offroad kjøring.
eventuelt få tak i nye solenoider å skifte demme i samme sleng som en tar ned ventilhuset og rengjør dette samt at en skifter filer på kasse.
alt ligger jo godt synlig når en tar ned bunnpanna på girkassen.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil