HZJ75PU-garasjen i Nord-Trøndelag

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
n t
Ble med: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Lokasjon: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge

Re: HZJ75PU-garasjen i Nord-Trøndelag

Innlegg av n t »

Her har det skjedd stort sett ingenting siden de siste oppdateringene, bortsett fra at bilen har fått nye batteri, og jeg har byttet ut spilleren med en DAB-spiller.
Men vil gjerne vise fram en ting jeg har bygd til hengeren min. Har en helt vanlig Gaupen jeg kjøpte ny i 2005. I 2015 flyttet jeg fra Levanger og litt nordover. Et av flyttelassene så slik ut:
IMAG0111.jpg
IMAG0111.jpg (1.09 MiB) Vist 4867 ganger
Det var de som så mye verre ut enn det.
Sist september skulle jeg kjøre flyttelass ned til Oslo for søstra mi. Jeg bestemte meg for å bygge skaphenger for å få med mest mulig. Har ingen bilder av byggeprosessen, men da vi kom til Oslo så det slik ut: (NB! Ingen Cruiser foran, bare en Avensis) Her har vi begynt å ta ut av hengeren før jeg kom på å ta bilder.
IMAG0169.jpg
IMAG0169.jpg (865.54 KiB) Vist 4867 ganger
Når hengeren var tom demonterte vi skapet:
IMAG0170.jpg
IMAG0170.jpg (693.85 KiB) Vist 4867 ganger
IMAG0171.jpg
IMAG0171.jpg (1.17 MiB) Vist 4867 ganger
IMAG0172.jpg
IMAG0172.jpg (1.33 MiB) Vist 4867 ganger
IMAG0173.jpg
IMAG0173.jpg (1.05 MiB) Vist 4867 ganger
Alle deler passer oppi hengeren, og legger presenningen over. Tok ca 15 minutterå plukke fra hverandre. Klart for turen oppover igjen, 75 mil.
I verdal kjøpte jeg en henger til. Plasserte denne oppå delene til skapet (ingen bilder av dette desverre).
Skapmodulene lagrer jeg i garasjen, som en flatpakke.
I jula tok jeg meg tid til å sage opp en god del paller, for å bruke til ved. Veden måtte fraktes hjem. Da var det på igjen med deler av skapet, halv høyde denne gangen:
IMAG0302.jpg
IMAG0302.jpg (258.91 KiB) Vist 4867 ganger
IMAG0303.jpg
IMAG0303.jpg (515.87 KiB) Vist 4867 ganger
Forøvrig har jeg bygd om ledningsnettet og lysene på hengeren til Led, så den kan brukes på både 12 og 24 volt uten noen som helst merarbeid. (ekte cruisere har 24 volt-anlegg 8) )
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Snyggt Stig!

Hur " fäster " du övre del mot undre del av skåpet? Ca vad väger påbygget mtp nyttolast?
Brukeravatar
n t

Innlegg av n t »

Skapet i seg selv er festet til hengeren med 16 bolter gjennom sidevangene. Mener du kan se det på bildene.
Øvre og nedre del av sideveggen har vertikale dragere. På de nedre stikker de nedenfor panelet og skrus da fast i hengeren. De øvre er også lengre.... Nei, svarte, trur det er bedre jeg tar et bilde. Kommer tilbake!

Hva det veier har jeg ikke sett på, men alle deler kan løftes av en person (ikke alle samtidig da), samt hengeren har 1300 kg totalvekt, så har ikke sett nødvendigheten av å finne det ut.
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Bilder är fint :)

Mycket smart lösning var det iaf " tommel opp " .
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Hei Stig!
Flott løsning, nesten fristende med takstoler, når du først er i gang?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
n t

Innlegg av n t »

jonwib skrev:Bilder är fint :)

Mycket smart lösning var det iaf " tommel opp " .
Takk skal du ha.
Et par dårlige bilder av hvordan øvre del av veggen er festet i nedre. " Stenderne" går rett og slett litt lenger ned enn panelet og skrues i stenderne på den nedre delen. Med litt lengde blir det bra med overlapp, og det holder seg stivt. Hvis det etter mye bruk blir slark i skruehullene, kan jeg bare sette skruene litt annerledes, eller gå over til skrue og mutter.
DSC_0002.jpg
DSC_0002.jpg (403.93 KiB) Vist 4756 ganger
DSC_0003.jpg
DSC_0003.jpg (226.16 KiB) Vist 4756 ganger
Fronten skrus rett i sideveggene, disse har også skråstag for avstivning. Baklemmen (som du så åpen, senkes ned, panelet overlapper, slik at det stopper mot bakenden av sidevegger. Når jeg lukker bakluka (den originale på hengeren) låser den av luka. For sikkerhets skyld brukte jeg et par lange skruer fra sideveggen inn i stenderne på bakluka, for å stive av ytterligere. Absolutt ingen tegn til svakheter på turen til Oslo. Eneste verktøy jeg hadde med var en 13 fastnøkkel og en skrumaskin med torx 25-bits.
KjellOlsen skrev:Hei Stig!
Flott løsning, nesten fristende med takstoler, når du først er i gang?
Kunne vært flott, men dette skulle være enkelt (og skulle være fort gjort), så det ble til at originalpresenningen fra hengeren ble brukt til taket. De samme "dragerne" som du ser på "ved"hengerbildene er de som ble brukt på toppen. Eneste minuset var at når vi kom fram var det mye småkryp som hadde blåst inn i framkant. I ettertid har jeg funnet ut at litt annen legging av strikken gjør det mye tettere. Men vi får se hva fremtiden bringer.

Forøvrig har jeg bygd påbygg på den andre hengeren min også. Den skal brukes til å oppbevare stillaset mitt på. Kommer kanskje bilder av det også etterhvert.
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
Svar

Tilbake til «Garasje»