dab+ i lc 200

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
200 v8
Ble med: man apr 03, 2017 9:23 pm
Lokasjon: nord-trøndelag

dab+ i lc 200

Innlegg av 200 v8 »

Hei
jeg er nytt medlem som har blitt eier av en lc 200 2008 mod
er det noen her inne som har erfaring med dab+ løsning for lc 200 ?

Mvh
Rune
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: dab+ i lc 200

Innlegg av JanP »

Hei.

Det hjelper nok ikke å starte flere tråder om det samme. Se om du kan slette innlegget ditt i forrige tråd, så blir det litt ryddigere på forumet også.
Er det ingen som svarer så er det kanskje ingen som har svar på det. Kontakt bilradiospesialisten. Der er det mulig å få svar.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
turbokai
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Innlegg av turbokai »

Hei Ser du gjerne vil motere Dab. Jeg har hatt det i flere år og har også montert ekstern antenne for bedre mottak. Jeg er egentlig skikkelig misfornøyd med dekningen. Så fort det blir ett søkk i terenget forsvinner dekingen. Jeg har sluttet å bruke Dab og bruker mobilen i steden. Bruker appen Bilradio og kobler den til bilstereoen. Har du ikke bluetooth i bilen ville jeg kjøpt ett bluetooth adapter og koblet dette til aux inngangen på spillern. Har restauret en gammel land cruiser lj73 og kommer ikke til å montere noen bilradio i denne. Kun forsterker og høytalere som jeg kobler til telefonen med bluetooth. Denne kan brukes. Les produktanmeldelsene. Dette er bare ett eksempel. Denne er ikke den best egnede for bil da den blir levert med 220v nett adapter. Mange andre har innebygget batteri og blir lagdet via usb. Så løsningen blir å koble den opp permanet gjennom ett usb uttak for bil(12V) Slik som feks denne. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000034597/ Hva du velger er opp til deg Dab eller internett radio:-)
turbokai
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Innlegg av turbokai »

JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Litt om egne erfaringer etter 1/2 år med dension.

For 2,5 år siden kjøpte vi en liten Yeti, med DAB+. Kort etterpå kjørte vi en lang tur fra Trondhiem-Hjerkinn-Folldal og gjennom en ikke befolket dal, Grimsdal, 4-5 mil over til Dovre kommune, via Dombås og hjem. Hele tiden stod radioen på P4. Knapt et sted falt signalene ut. Og det var lenge før DAB-utbygging var ferdig.

Så monterte jeg Dension i fjor høst, men Gateway for Navi og DAB-adapter fra Dension. Sammen med en forsterker fra tyske Antennesysteme. Etter det jeg har funnet ut så er de sannsynlig at det er de som leverer slikt til VAG-bilene. Men hvilken DAB-løsning de bruker er vet jeg ikke.
Det er også montert utvendig antenne på taket på min LC, som har god forbindelse til pluss og minus (karosseri). Alt borget for et bra resultat. I starten opplevdes det brukbart, med små utfall enkelte steder. Men etter hvert opplever jeg stadige "no signal".
Nå på fredag kjøpte jeg en Touareg med sannsynligvis samme løsningen som på Yeti'n. Og ikke noe utfall av signaler på denne heller (på de kommersielle kanalene). Testet de 2 dagene med P4, Radio Norge, Vinyl og et par til. Ikke noe tull overhodet.

Min konklusjon er dette: det er DAB-adapterne som er for dårlige. Om det er bufring eller "Service Following" vet jeg ikke, men det må være dette som er årsaken til at det skal være så stor forskjell fra Dension som jeg bruker til fabrikkmontert på de 2 bilene jeg har.

Verdt å tenke på at en må tenke på at det er forskjell på de kommersielle og NRK's kanaler. Det er på de plassene aldri kraftigere styrke på sendere for de kommersielle enn NRK's MUX'er, der de er plassert på samme lokasjon. For de kommersielle er senderne mere spredt og svakere.

Fakta om dette, om en vil finne ut mere, er å bruke http://www.finnsenderen.no. Filtrer ut mobil og TV og skjekke kun DAB: Det må zoomes litt inn for å finne senderne. De er markert med blå trekanter og gule firkanter. Prøv selv.
NB: Cookies må være påslatt i nettleseren. Dette skal ifølge mange nettsteder gi deg en bedre brukeropplevelse. Sannheten er en sannhet med modifikasjoner. Men det er en annen historie.

http://www.finnsenderen.no Zoom inn til det vises målestokk 19 km nederst til venstre under kartet.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
200 v8
Ble med: man apr 03, 2017 9:23 pm
Lokasjon: nord-trøndelag

Innlegg av 200 v8 »

Hei
Takk for svar, mobilen blir den enkleste løsninga

Rune
risdal
Ble med: søn mai 28, 2017 9:27 pm

Innlegg av risdal »

Hei. Jeg har ikke aux eller USB i min 2008.. hvordan løste du dette Rune?
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk»