Har problemer med en 2H motor. Den går pent, men orker ikke noe når vi prøver å gi på. Den har gått veldig godt, men fra den ble parkert den ene dagen til å brukes neste dag gikk denn plutselig mye dårligere.
Har målt kompresjon. 22-24 kg på alle sylindere. Helt greit. Målt dysetrykk, og spredning. Alt ok. Åpner innenfor spekk. Trodde kanskje dieselpumpa ga for lite diesel, eller at trykket kunne være for lite, så da har vi byttet pumpa. Men ingen forskjell. Prøvd med egen tank i motorrommet og direkte ned på håndpumpa. Ingen forskjell. Byttet dieselfilter, og håndpumpe, ingen forskjell. Byttet holder for filter, og alle rør inn til pumpa med nye kopperringer, ingen forskjell. Trodde kanskje at den trakk noe falsk luft i en dårlig kopperring, men nei.
Det går to vakumslanger fra innsuget ved spjeldet og inn på hver sin side av membranen i dieselpumpa. Byttet disse, i tilfelle de lakk litt. Ingen forskjell. Men når vi tok av den bakerste under gange, økte turtallet veldig, og masse røyk ut av eksos. Fyllte hele garasjen. Men når vi tok av den fremre slangen mellom innsug og forkant på membran i dieselpumpa skjedde det ikke noe. Merker ikke noe vakum i slangen fra innsuget, men det er gjennomgang.
Er det noen som er litt kjent med hva denne slangen egentlig skal gjøre, og om feilen kan ligge her? Membranen er vel for at motoren skal få mere diesel ved høyere turtall, eller er det helt feil?
Er opprådd for flere muligheter, takknemlig for innspill.
Vakum til dieselpumpe 2H.
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Vakum til dieselpumpe 2H.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Vakum til dieselpumpe 2H.
har du haft åbnet op ind til membranen (de 4 bolte bag pumpe) denne kan revne med tiden og da går motoren ujævnt og med dårlig træk kraft, gamle type membran er lavet af noget stof, nyere typer er gummiMembranen er vel for at motoren skal få mere diesel ved høyere turtall, eller er det helt feil?
måske denne er revnet, da regulere pumpen dårligt


Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
- masterpetter
- Innlegg: 728
- Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
- Lokasjon: Halden
Re: Vakum til dieselpumpe 2H.
Jeg har vært borti lignende på 3b motoren.
Feiende kom over natta, og viste seg å være at armen på pumpa som edicenarmen er festet i gikk treigt. Smurte opp denne, så var alt som det skulle.
Hvis du har prøvd en annen dieselpumpen, er det kanskje liten mulighet for at det er dette, men det kan være verdt en sjekk.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Feiende kom over natta, og viste seg å være at armen på pumpa som edicenarmen er festet i gikk treigt. Smurte opp denne, så var alt som det skulle.
Hvis du har prøvd en annen dieselpumpen, er det kanskje liten mulighet for at det er dette, men det kan være verdt en sjekk.


Sent fra min E5823 via Tapatalk
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.
FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208
HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.
FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208
HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Vakum til dieselpumpe 2H.
Skal sjekke membranen i kveld. Det er jo mulig den kan ha gått i den pumpa som har sittet i bilen, men rart om samme feil er på den nye også. Den skal ha gått helt greit når den ble tatt ut av motoren den har vært på.
Edicarmen er sjekket, ikke det som er feil.
Mistenker noe med vakuumet inn til pumpa. skjønner ikke hva de to slangene har som hensikt. Den bakre er grei, den suger membranen bakover, og motoren får mer diesel når man gir på. men den fremste slangen har vi prøvd å fjerne, og merker ikke noe forskjell når vi kjører.
Tenker på om det kan være noe annet enn dieselproblem, men da burde jeg vel ha merket det på komp test eller dysetest?
Edicarmen er sjekket, ikke det som er feil.
Mistenker noe med vakuumet inn til pumpa. skjønner ikke hva de to slangene har som hensikt. Den bakre er grei, den suger membranen bakover, og motoren får mer diesel når man gir på. men den fremste slangen har vi prøvd å fjerne, og merker ikke noe forskjell når vi kjører.
Tenker på om det kan være noe annet enn dieselproblem, men da burde jeg vel ha merket det på komp test eller dysetest?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Vakum til dieselpumpe 2H.
Hei Kjell..
Jeg trur ikke det er membranen, byttet den på 75 3b motor, der var dem av lær. Hullet var like stort som tommel.
Eksosen var hvit og bilen gikk greit.
Det går 2 slanger ut/inn av pumpa. Du kan prøve å blåse i dem, det skal være tett
Hvis det ikke er tett så er det hull i membranen.
Lykke til
Per Ole
Jeg trur ikke det er membranen, byttet den på 75 3b motor, der var dem av lær. Hullet var like stort som tommel.
Eksosen var hvit og bilen gikk greit.
Det går 2 slanger ut/inn av pumpa. Du kan prøve å blåse i dem, det skal være tett
Hvis det ikke er tett så er det hull i membranen.
Lykke til
Per Ole
Per's HJ60/BJ75
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=22749
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=22749
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Vakum til dieselpumpe 2H.
Hei Per Ole.
Har byttet de slangene i tilfelle det skulle være en sprekk i dem, men tenkte ikke på å blåse i dem. Smart triks! Er bare inne etter en kaffekopp nå, så er det ut igjen å lete videre... Skal teste det på begge pumpene!
Har byttet de slangene i tilfelle det skulle være en sprekk i dem, men tenkte ikke på å blåse i dem. Smart triks! Er bare inne etter en kaffekopp nå, så er det ut igjen å lete videre... Skal teste det på begge pumpene!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Vakum til dieselpumpe 2H.
Ser ut til at i alle fall en feil er funnet.
Kappet av ca 10 cm midt på røret mellom dieselfilterholderen og dieselpumpa og satte på en gjennomsiktig slange. Tanken var å se om det gikk forbi luftbobler. Fant ikke noe bobler, men oppdaget at det lakk littegrann mellom dieselfilteret og holderen. Dette var filter fra Milner. Men det var ikke helt tett. Satte på et godt brukt orginalfilter, og da ble det tett. Merket forskjell på trekkraften i motoren. Tror enda det er litt igjen til sånn som den har gått, men det er et skritt i riktig retning.
Synes motoren har en hard gange, så jeg vil ta av alle vippearmene for å se hvordan de ser ut på baksiden. 2H og 3B motorene har lett for å få store kratere i disse armene, og da blir ventilklaringen stor. Har sikkert ikke vondt av et oljeskift heller. Synes det banker mer enn det pleier i ventilstengene.
Kappet av ca 10 cm midt på røret mellom dieselfilterholderen og dieselpumpa og satte på en gjennomsiktig slange. Tanken var å se om det gikk forbi luftbobler. Fant ikke noe bobler, men oppdaget at det lakk littegrann mellom dieselfilteret og holderen. Dette var filter fra Milner. Men det var ikke helt tett. Satte på et godt brukt orginalfilter, og da ble det tett. Merket forskjell på trekkraften i motoren. Tror enda det er litt igjen til sånn som den har gått, men det er et skritt i riktig retning.
Synes motoren har en hard gange, så jeg vil ta av alle vippearmene for å se hvordan de ser ut på baksiden. 2H og 3B motorene har lett for å få store kratere i disse armene, og da blir ventilklaringen stor. Har sikkert ikke vondt av et oljeskift heller. Synes det banker mer enn det pleier i ventilstengene.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no