Girkasse - plutselig helt "slapp".

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
christianhoest
Ble med: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Lokasjon: Bergen

Girkasse - plutselig helt "slapp".

Innlegg av christianhoest »

HJELP!

Kjørte akkurat ned en bratt bakke og tenkte jeg skulle sette den i 2 gir og låse den der med automaten. Den viste seg å være veldig "tung" å få ned i 2 giret. Stoppet bile og "dro" litt i giret, pluteselig "løsnet" det og etter det er det nesten som ikke finnes noen sperrer mellom spesielt "D" og "4D", den sklir på en måte kneppfritt mellom 4D og D. Fordelen er at nå glir den lett ned til 2 gir og L og spretter ikke ut av gir. Resultatet er en følelse av slapp girstang. Noen som har vært bortpå samme problem? Ingenting feil med selve giringen - heldigvis. Føles neste som jeg har brukket noe inni der..
Mvh,

Christian Høst

Toyota LC 120
harenj12gx
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Girkasse - plutselig helt "slapp".

Innlegg av harenj12gx »

Samme skjedde meg.
Det er en plaststyring som har sprukket i øvre del nede i sjaltehuset. I denne sitter det en fjærbelastet stålbolt som beveger seg i spor tilhørende hvert gear.
Jeg løste dette med å lage en ny, lengre bolt. På den måten har den god styring igjen. Måtte naturlig nok da også redusere noe på lengende av fjæren.
Etter dette må jeg bare si; Sjaltehuset har aldri vært bedre. Sklir silkemykt og låser i alle posisjoner :D

Legger inn et bilde av original og første "prototypen"
Vedlagte filer
IMG_3678.JPG
IMG_3678.JPG (1.05 MiB) Vist 11754 ganger
christianhoest
Ble med: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av christianhoest »

Takk for det, fant omsider en løsning jeg også. Bestilt ny del fra australia, 25 dollar. Om noen har en veiledning på hvor jeg skal starte med å ta av deksler for å komme til, setter jeg pris på det! :)
Mvh,

Christian Høst

Toyota LC 120
FFG
Ble med: fre feb 10, 2006 2:21 pm
Lokasjon: sykkylven

Innlegg av FFG »

Hei!

Fått samme problem på min LC 120 2003 mod.

Hvor kjøpte du delen og hva heter den?

Takk.
FG
Land Cruiser 120 GX
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»