Hei, jeg er på utkikk etter en LC- og det begrenser seg vel til en 120 mtp pris og minst mulig skruing/ rust.
Sitter i dag med en mandagsbil, muligens en bil fra en mandagsimportør- hvor ramma ruster innenfra og bilen til slutt knekker i to.
Kikker jo på Finn daglig, og det er veldig mye interessant, men jeg trenger noen ting å gå etter.
Har forstått at det viktigste er dysene, på en Diesel 120. Er det også alltid 5 gir på automat, eller har noen bare 4? Er manuell noe å vurdere isteden?
Hvordan er understellsbehandlingen fra starten av, noen som føler den blir neglisjert fra forhandler? Synes ikke jeg kan lese om mye rust på ramma på 120 her på forumet. Men så er vel medlemmene her over snittet glad i bilen sin også.
Håper noen tar seg tid til noen tips- og eventuelt begrunne årsmodell. Føler jeg stort sett ender opp på 05, sånn prismessig.
Forventer ingen lang avhandling, da jeg jo ikke eier en LC og ikke har bidratt til forumet på noen måte tidligere.
Mvh Jørgen.
Kjøpstråd 120.
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Kjøpstråd 120.
Hei.
Har nettopp kjøpt en slik selv. Den må re-behandles mot rust. Er behandlet tidligere, men på tide med ny. I flg. Funderud antirust ble disse omtrent levert med rust fra fabrikk, men ikke noe problem så lenge det er overflatisk. Det er ikke så mye jeg kan om dette, så ta det med ei klype salt. Jeg tror de fikk 5-trinns automatkasse i 2005, fra og med 166hk-motoren. Ta deg tid til å prøvekjøre et par-tre stykker, og velg den som er mest tight og velholdt. Det er billigere å lakkere en støtfanger enn å bytte motor!
Personlig skjønner jeg ikke vitsen med manuell girkasse. Selv var jeg veldig opptatt av historikk vedr. disse dysene/dysepakningene. Jeg landet på en GX-utrusta bil, men uten luftfjæring. Prøvde bil både med og uten og ble litt overrasket da jeg skjønte luftfjæringen begrenser seg til bak. Har huket 2100kg campingvogn bakpå bilen min og synes den gjør jobben "heilt framifrå" uten luft. Siger ikke ihop uten at du evt har lastet helt fullstendig kjempegalt! Har forøvrig ikke prøvd Land Cruiser MED luftfjærer foran campingvogna, men uten vogn bak synes jeg ikke luft utgjorde svære forskjellen, bortsett fra at det er litt barskt å se den justerer seg da. Gøy helt til det går i filler, tenker jeg.
Lykke til!
Har nettopp kjøpt en slik selv. Den må re-behandles mot rust. Er behandlet tidligere, men på tide med ny. I flg. Funderud antirust ble disse omtrent levert med rust fra fabrikk, men ikke noe problem så lenge det er overflatisk. Det er ikke så mye jeg kan om dette, så ta det med ei klype salt. Jeg tror de fikk 5-trinns automatkasse i 2005, fra og med 166hk-motoren. Ta deg tid til å prøvekjøre et par-tre stykker, og velg den som er mest tight og velholdt. Det er billigere å lakkere en støtfanger enn å bytte motor!
Personlig skjønner jeg ikke vitsen med manuell girkasse. Selv var jeg veldig opptatt av historikk vedr. disse dysene/dysepakningene. Jeg landet på en GX-utrusta bil, men uten luftfjæring. Prøvde bil både med og uten og ble litt overrasket da jeg skjønte luftfjæringen begrenser seg til bak. Har huket 2100kg campingvogn bakpå bilen min og synes den gjør jobben "heilt framifrå" uten luft. Siger ikke ihop uten at du evt har lastet helt fullstendig kjempegalt! Har forøvrig ikke prøvd Land Cruiser MED luftfjærer foran campingvogna, men uten vogn bak synes jeg ikke luft utgjorde svære forskjellen, bortsett fra at det er litt barskt å se den justerer seg da. Gøy helt til det går i filler, tenker jeg.
Lykke til!
Mvh Morten
Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Kabe 750 GDL/KS 2009 og spikertelt på Trysil.
Biler:
Land Cruiser 120 GX 2006
Tesla model 3 2019
Kabe 750 GDL/KS 2009 og spikertelt på Trysil.
Re: Kjøpstråd 120.
Takk for tilbakemelding! Hyggelig at du tok deg tiden.
Er vel samme jeg har kommet frem til selv også. Godt dokumentert understellsbehandling er viktig.
Hva årsmodell gikk du for? Ser jo at det er en kostbar bil, men i frykt for at den jeg har nå skal "knekke" - så blir det vel sånn
Da er det bare å finne seg et eksemplar jeg liker
Er vel samme jeg har kommet frem til selv også. Godt dokumentert understellsbehandling er viktig.
Hva årsmodell gikk du for? Ser jo at det er en kostbar bil, men i frykt for at den jeg har nå skal "knekke" - så blir det vel sånn

Da er det bare å finne seg et eksemplar jeg liker