Fekk ein 2 på pkk på slark i lager på eine sida, men har ikkje hørt noko ulyd så det holder vel å stramme det opp.
men iallefall; eg får ikkje av akslingshuben (muttrene gjekk lett av), har forsøkt med varme, rustløyser og slått med hammer....
Gode forslag?
Må ein ha 54 mm pipe? Hører nokon bruker vannpumpetang for å teite mutterene.
I såfall; er det nokon i Bergensområdet som kan låne meg ei?
Slikt er ikkje standardutstyr hos meg iallefall..
Problemer med å få av akslingshub fremme
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Problemer med å få av akslingshub fremme
- Vedlagte filer
-
- Skjermbilde.PNG (143.51 KiB) Vist 11738 ganger
Olav
Re: Problemer med å få av akslingshub fremme
Går ut fra at det er drivflensen (flange) du ikke får av navet. Den er festet med 6 muttere med skive og konus. Konusen kniper rundt pinskruene og holder flensen helt stødig. Det er bare en måte å gjøre det uten fare for skade, og det er å slå på boltene. Det er to metoder du kan bruke: Enten en messingdor som du slår på med en BFH (stor hammer), etter litt trening er det enkelt å bruke. Konusene popper ut etter 1-4 slag. En enda lettere og raskere metode er å bruke en lufthammer, f.eks den billige fra biltema. Kutt av en av meislene som kommer med, tre over en liten slangebit som sitter stramt på og holder den på plass over bolten på navet, så har du et dedikert verktøy for forhjulslagerservice på 80 og 100.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... 000035434/
Det er virkelig en enkel jobb, men viktig å gjøre regelmessig, så varer forhjulslagrene like lenge som resten av bilen.
Du må nesten ha en 54 mm tynnvegget, dyp (halvdyp) pipe. Man må både først stramme lageret skikkelig får å få det på plass, og så justere riktig trykk, for så å stramme kontramutteren skikkelig til slutt. Det var en på forumet her, i Ålesund tror jeg, som lagde seg verktøy for å presse slike piper av en rørbit, med plate med firkanthull sveist i. Kanskje han fremdeles produserer. Ellers finnes det på e-bay har jeg sett, hvis du ikke vil betale mange hundrelapper på wurth eller tools. (de fleste standard 54mm piper har for stor ytre diameter til å gå inn)
Jeg har brukt vannpumpetang på større kjøretøy, istedenfor 86 mm pipe. Da måtte jeg slipe av kjeftene for å gjøre den slank nok. Vet ikke om det går på en 100 da det ikke er mye plass der.
Er det lenge siden du smurte opp lagerene da? Og, hvis du først åpner opp, så sjekk spindellageret også.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... 000035434/
Det er virkelig en enkel jobb, men viktig å gjøre regelmessig, så varer forhjulslagrene like lenge som resten av bilen.
Du må nesten ha en 54 mm tynnvegget, dyp (halvdyp) pipe. Man må både først stramme lageret skikkelig får å få det på plass, og så justere riktig trykk, for så å stramme kontramutteren skikkelig til slutt. Det var en på forumet her, i Ålesund tror jeg, som lagde seg verktøy for å presse slike piper av en rørbit, med plate med firkanthull sveist i. Kanskje han fremdeles produserer. Ellers finnes det på e-bay har jeg sett, hvis du ikke vil betale mange hundrelapper på wurth eller tools. (de fleste standard 54mm piper har for stor ytre diameter til å gå inn)
Jeg har brukt vannpumpetang på større kjøretøy, istedenfor 86 mm pipe. Da måtte jeg slipe av kjeftene for å gjøre den slank nok. Vet ikke om det går på en 100 da det ikke er mye plass der.
Er det lenge siden du smurte opp lagerene da? Og, hvis du først åpner opp, så sjekk spindellageret også.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
Det var flensen på huben eg meinte ja.
Konusene kom greit av.
Skal prøve med ein meiselhammer slik du foreslår.
54 mm pipe: Det er denne typen eg trenger da:

Eg tviler på om lagrene har blitt pakka om det ikkje er inne i serviceprosedyren til Toyota.
Edit: Eg slo forsikrig på boltene og flensen løstet greit. Så lite skal til om ein gjer det rett.
Konusene kom greit av.
Skal prøve med ein meiselhammer slik du foreslår.
54 mm pipe: Det er denne typen eg trenger da:
Eg tviler på om lagrene har blitt pakka om det ikkje er inne i serviceprosedyren til Toyota.
Edit: Eg slo forsikrig på boltene og flensen løstet greit. Så lite skal til om ein gjer det rett.
Olav
Ser ut som riktig pipe.
Ompakking av forhjulslager står der, hvis jeg husker rett.
Men, det er 4-5 viktige punkter service på land cruiser som de fleste verkstedene hopper over. De tjener mer på å bytte deler når de blir utslitt pga mangel på vedlikehold, går jeg ut fra.
1 Ompakking av forhjulslager (for et griseri)
2 stramming av forhjulslager (ingen andre biler trenger det, så hvorfor skal vi det)
3 sjekk/smøring av spindellager (hva er det for noe? Aldri sett et)
4 smøring av mellomaksling hver 5000 km
5 (for de som har) sjekk av trykk og høyde på ahc. Bytte av ahc olje.
Ompakking av forhjulslager står der, hvis jeg husker rett.
Men, det er 4-5 viktige punkter service på land cruiser som de fleste verkstedene hopper over. De tjener mer på å bytte deler når de blir utslitt pga mangel på vedlikehold, går jeg ut fra.
1 Ompakking av forhjulslager (for et griseri)
2 stramming av forhjulslager (ingen andre biler trenger det, så hvorfor skal vi det)
3 sjekk/smøring av spindellager (hva er det for noe? Aldri sett et)
4 smøring av mellomaksling hver 5000 km
5 (for de som har) sjekk av trykk og høyde på ahc. Bytte av ahc olje.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.