Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Ja ja. Så var det på´n igjen.
Jeg og resten av familien min var på en lykkelig tur sørover for ca 14 dager siden. LC´n brummet fin og turen skulle gå fra Brønnøysund via en overnatting i Trondheim til Fredrikstad.
Like før Trondheim (v/ Hommelvik) så merket jeg at jeg måtte bruke alt for mye turtall for at bilen skulle trekke oss opp bakkene. Situasjonen ble akutt verre og verre for hvert minutt. Her måtte jeg ta en besluttning fort som F... Det er mange tuneller på strekningen og jeg ville for enhver pris unngå å bli stående fast inne i en tunell.
Stoppet bilen på forholdsvis åpen lomme på E6 og fikk ringt etter bilhjelp. Peilet olja på kassa og alt så ut til å være greit. Men det var en ulyd i fremre del av kassa. En hyggelig fyr fra Viking dukket opp og hjalp oss vekk derfra. All ros til ham for engasjementet han satte igang. Han mente det kun var converteren og at denne måtte byttes. Sure penger tenkte jeg, men medgikk at det var kansje dette som var hovedproblemet. Litt rart alikevel tenkte jeg, men siden jeg er lei av å skru bil så bar det rett til bilia Toyota i trondheim. Siden dette var fredags kveld, så ble det ingen diagnose før påfølgende mandag. Og den kom.
Kassa, converter og radiator var historie. Radiatoren bytta jeg for 4 år siden og skulle holde. Og, kassa var gåen?!?
Mekaniker hadde funnet vann i kassa påstod han. Jeg tenkte at dette kunne vanskelig være tilfelle. Jeg peilet jo olja og den så helt fin og tynn ut. Varm og fin. Riktig mengde var det også med tanke på at kassa var varm.
Så tilbake til spørsmålet. Et dette vanlig? Er kassene på disse bilene så ømfintlig på dette området? Ja, det er en automat.
Hadde som sagt ødelagt radiator for ca 4 år siden hvor jeg fikk denne skiftet og kassa flushet. Det eneste jeg med sikkerhet kan si endret kassa var at den begynte å "slå" når den giret inn i "OD". En litt for høy lyd etter min mening. Men den funka greit selv med denne skavanken.
Kan en problemløsning for fremtiden være å montere en ekstern oljekjøler for kassa. Jeg er klar over at dette vil gi kassa lengre tid på å bli varm, spesielt på vinterstid.
Mvh
Kurt
Jeg og resten av familien min var på en lykkelig tur sørover for ca 14 dager siden. LC´n brummet fin og turen skulle gå fra Brønnøysund via en overnatting i Trondheim til Fredrikstad.
Like før Trondheim (v/ Hommelvik) så merket jeg at jeg måtte bruke alt for mye turtall for at bilen skulle trekke oss opp bakkene. Situasjonen ble akutt verre og verre for hvert minutt. Her måtte jeg ta en besluttning fort som F... Det er mange tuneller på strekningen og jeg ville for enhver pris unngå å bli stående fast inne i en tunell.
Stoppet bilen på forholdsvis åpen lomme på E6 og fikk ringt etter bilhjelp. Peilet olja på kassa og alt så ut til å være greit. Men det var en ulyd i fremre del av kassa. En hyggelig fyr fra Viking dukket opp og hjalp oss vekk derfra. All ros til ham for engasjementet han satte igang. Han mente det kun var converteren og at denne måtte byttes. Sure penger tenkte jeg, men medgikk at det var kansje dette som var hovedproblemet. Litt rart alikevel tenkte jeg, men siden jeg er lei av å skru bil så bar det rett til bilia Toyota i trondheim. Siden dette var fredags kveld, så ble det ingen diagnose før påfølgende mandag. Og den kom.
Kassa, converter og radiator var historie. Radiatoren bytta jeg for 4 år siden og skulle holde. Og, kassa var gåen?!?
Mekaniker hadde funnet vann i kassa påstod han. Jeg tenkte at dette kunne vanskelig være tilfelle. Jeg peilet jo olja og den så helt fin og tynn ut. Varm og fin. Riktig mengde var det også med tanke på at kassa var varm.
Så tilbake til spørsmålet. Et dette vanlig? Er kassene på disse bilene så ømfintlig på dette området? Ja, det er en automat.
Hadde som sagt ødelagt radiator for ca 4 år siden hvor jeg fikk denne skiftet og kassa flushet. Det eneste jeg med sikkerhet kan si endret kassa var at den begynte å "slå" når den giret inn i "OD". En litt for høy lyd etter min mening. Men den funka greit selv med denne skavanken.
Kan en problemløsning for fremtiden være å montere en ekstern oljekjøler for kassa. Jeg er klar over at dette vil gi kassa lengre tid på å bli varm, spesielt på vinterstid.
Mvh
Kurt
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Det gikk som det måtte gå.
Girkassa og radiatoren var gåen. Dette ble ikke billig, men bilen er såpass bra ellers at vi valgte å få dette reparert.
Nå er bilen gulle-god og vi satser på å ha glede av den i enda noen år.
For å unngå lignende problem i fremtiden lukter vi på en ekstern oljekjøler for girkassa. Noen som har noen anbefalinger?
Girkassa og radiatoren var gåen. Dette ble ikke billig, men bilen er såpass bra ellers at vi valgte å få dette reparert.
Nå er bilen gulle-god og vi satser på å ha glede av den i enda noen år.
For å unngå lignende problem i fremtiden lukter vi på en ekstern oljekjøler for girkassa. Noen som har noen anbefalinger?
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Hei, kjipt men bra det er ok nå!muddyman skrev:Det gikk som det måtte gå.
Girkassa og radiatoren var gåen. Dette ble ikke billig, men bilen er såpass bra ellers at vi valgte å få dette reparert.
Nå er bilen gulle-god og vi satser på å ha glede av den i enda noen år.
For å unngå lignende problem i fremtiden lukter vi på en ekstern oljekjøler for girkassa. Noen som har noen anbefalinger?
Selv så skifta jeg radiator så fort jeg ble klar over problemet disse bilene har. Lest meg litt opp på emnet etter dette og har handla inn ny manuell gira radiator (uten girolje kjøledel) samt denne:
https://www.ebay.com/itm/Hayden-403-Tra ... 1L&vxp=mtr
som skal ta seg av automatkassa. Kommer på bilen neste gang kjøleveska skal skiftes.
Har en kompis som kjører med samme oppsett, har vel hatt det et par år eller så og ikke hatt noe trøbbel med det han.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Takk for tipset. Følger det med festmatriell?
Var inne og kikket på radiatorservice, og de har noe lignende.
Var inne og kikket på radiatorservice, og de har noe lignende.
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Da har det samme hendt meg. Kassa har de siste måneder slått litt ved giring i 80-90 km/t. Skulle opp en lengre bakke med henger da turtallet gikk i været og olejetemp-varsleren for girkassa tente litt etterpå. Jeg kikket under bilen og oljen rant ned fra converter-huset.
Jeg er lei mekking. Hva er ble prisen på TOYOTA for girkassebytte? (3.0 TD 2000mod).
Jeg er lei mekking. Hva er ble prisen på TOYOTA for girkassebytte? (3.0 TD 2000mod).
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Hei igjen.
Ja, det er trieste greier når kassa takker for seg.
Skal du bytte kasse, så er en byttekasse inkl arbeid på verksted ca 60 - 70 store. Det suger, men vår bil har enda mange gode år igjen å være på veien. Men det er en totalvurdering du må ta. Som f.eks. den tekniske tilstanden på resten av bilen.
Uansett så får du ha lykke til.
Mvh
Kurt
Ja, det er trieste greier når kassa takker for seg.
Skal du bytte kasse, så er en byttekasse inkl arbeid på verksted ca 60 - 70 store. Det suger, men vår bil har enda mange gode år igjen å være på veien. Men det er en totalvurdering du må ta. Som f.eks. den tekniske tilstanden på resten av bilen.
Uansett så får du ha lykke til.
Mvh
Kurt
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Sjekk ut RATS i østfold, de burde kanskje ha den erfaringen som trengs til å gjøre dette langt rimeligere enn det som det koster fra Toyota.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
RATS sier de overhaler for ca 45 tusen. Alt arbeid inkl.
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Byttet automatkasse på en for ca 10 år siden.
Betalte da mellom 14000 og 15000 + mva for optofit byttekasse med converter hos Toyota.
Flytta over fordelingskassa, og leverte tilbake defekt hovedkasse med converter.
Den gang sa Rats at de skulle ha nærmere 20.000 + mva bare for å åpne og diagnosere, og så kom nødvendige deler i tillegg.
Kan være vedt å sjekke ut pris på byttekasse om problemet oppstår.
Betalte da mellom 14000 og 15000 + mva for optofit byttekasse med converter hos Toyota.
Flytta over fordelingskassa, og leverte tilbake defekt hovedkasse med converter.
Den gang sa Rats at de skulle ha nærmere 20.000 + mva bare for å åpne og diagnosere, og så kom nødvendige deler i tillegg.
Kan være vedt å sjekke ut pris på byttekasse om problemet oppstår.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Girkassa takket for seg eller var det kun converteren?
Snakket med et automatverksted om dette, da vi også har en bil med defekt radiator, og vann i olja. De sa at hvis kassa skal flushes for å rense ut vannet måtte det gjøres med en gang, i løpetav noen få timer.
Hvis kjølevæska med glykol blir liggende inni kassa lenger begynner det å tære på lamellene, og de vil til slutt løsne. Det kan funke en liten stund etter flushing, men skaden er der allerede, og kassa vil da kutte etter en tid.
Det er jo da litt skummelt å kjøpe en 90 med automat, da men ikke vet eller får opplyst om dette har skjedd, og kassa kjører på nåde når den er til salgs.
Hvis kjølevæska med glykol blir liggende inni kassa lenger begynner det å tære på lamellene, og de vil til slutt løsne. Det kan funke en liten stund etter flushing, men skaden er der allerede, og kassa vil da kutte etter en tid.
Det er jo da litt skummelt å kjøpe en 90 med automat, da men ikke vet eller får opplyst om dette har skjedd, og kassa kjører på nåde når den er til salgs.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no