OME vs DOBINSON hevesett

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
macivar
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

OME vs DOBINSON hevesett

Innlegg av macivar »

Har noen brukt begge produktene ( altså både ome OG Dobinson ) og dermed har sammenligningsgrunnlag og kan mene noe fornuftig ??

På forhånd takk :)

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
macivar

Re: OME vs DOBINSON hevesett

Innlegg av macivar »

Svarer meg sjøl her ;)

Dobinson er slik jeg forstår et forholdsvis lite firma kontra OME og andre mer kjente merker innenfor konvensjonell fjøring. Men etter en del googling så virker det som at det allikevel er ganske så velrenommert, og produserer mange forskjellige vektklasser på fjørene og gode dempere.
Uten at det kanskje betyr noe, så har jo til og med Youtube guruen Ronny Dahl i AUS montert Dobinson på sin V8 LC79....

Angående OME, så har jeg fått et godt tilbud fra BgNor på et sett til bilen. Bilen er en 2003 modell LC100 som skal bygges rolig opp til en turbil. Mao det skal på litt vekt på bilen, sjøl om den var svinetung i seg sjøl :(

Har noen erfaring med følgende koder på OME settet:

OME 60001 = Stivere dempere foran
OME 2864 = +400kg fjører bak
OME 60003 = stivere dempere bak
OME 303002 = Torsjons staver

På forhånd takk

Ivar
HDJ80 1996 VX
Brukeravatar
Makarov
Ble med: søn feb 01, 2015 12:48 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av Makarov »

Heisann.

Jeg hadde sånn ca samme diskusjon med meg selv i fjor høst, og endte også opp med å svare meg selv, og kjøpte et OME-sett til 150'en min.
(+200 kg foran og bak). Har kjørt på de siden oktober, og er i hvertfall fornøyd så langt.
Fikk svært god service fra BGnor, både før kjøp og etterpå. Da jeg ikke fant igjen TUV-papirene som jeg hadde lagt på en "lur plass" :oops: , og datoen for kontroll hos Vegvesenet nærmet seg, postet nye papirer på dagen helt gratis!
Slikt er verdt en del mener jeg, og gjør at jeg i hvert fall anbefaler å kjøpe OME (fra de).

Har dessverre ikke så mye å komme med når det gjelder koder, men kan anbefale å slå på tråden til BGnor og snakke litt med de hvis du ikke allerede har gjort det, Stig er veldig hjelpsom.
Thomas

Der skal Kugle til en Thrønder

LC 150 - 2013-modell

Garasjetråd
macivar

Innlegg av macivar »

Hei Thomas

Takk for svar. Ja, det blir noen ganger sånn at man svarer seg sjøl ;) Spesielt når man snakker om hevesett tror jeg. De fleste bytter til ett merke, og holder seg der. Tipper det er få som bytter ut og prøver forskjellige produsenter. Sikkert mye pga prisen og fordi vi her i Norge kjører mest asfalt og derfor ikke sliter så mye på fjæringen som f.eks de i AUS...

Når det er sagt. Hvor fornøyd er du med +200kg oppsettet ditt? Har du mye vekt i bilen og hvor stivt syns du det er ? Husker du kodene på demperne og fjørene du satte på?

Ja Stig er meget behjelpelig, og det betyr mye selvfølgelig. Men jeg vil gjerne ha noen alternativer, og jeg vil at de alternativene skal være mulig å godkjenne hos BT for å få det i vognkort. Så kan jeg heller bytte ut ting seinere når det først er godkjent i vognkortet.

En ting som kan være litt spennende på en LC100, er at om den har AHC, noe min har. Så er den etter hva Stig sier typegodkjent med AHC. Altså er OME settene som er TUV godkjente egentlig ikke godkjent for å settes på. De er kun tiltenkt å erstatte fjæringen på en LC100 med konvensjonell fjæring. Ikke en AHC bil. Men det er jo ikke sikkert BT bryr seg om det. Og jeg vet jo om flere som har OME sett på sine LC100 som har hatt AHC før. Så det bør jo gå greit.
Har sendt forespørsel til BT, men svaret var svært kryptisk, og det var mange ledd som måtte videresende før noen kunne svare...

Ivar
HDJ80 1996 VX
Svar

Tilbake til «Generelt 10x»