K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Høres bra ut! Har du bilder av isolering på torpedoveggen? Blir artig å se hvor stor forskjellen blir...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Peg Perego John Deere Ground Loader
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Byttet det skadde partiet på midten. Den gamle isolasjonen var bare filler.
Det er en skillevegg inne i manifolden, så eksostemp føleren må enten settes på sylinder 1.2.3, eller 4.5.6. Valgte de siste, da det antagelig blir dårligst kjøling bakerst.
Liten service på bunnpanna. Bør vel ha samme farge som bilen! ( hadde ikke svart i hylla...)
Turbo er sjekket slakk og vastgate ventil. Ser greit ut. Turbo ble overhalt hos "tufbopower" på Kongsberg for noen år siden.



Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det er en skillevegg inne i manifolden, så eksostemp føleren må enten settes på sylinder 1.2.3, eller 4.5.6. Valgte de siste, da det antagelig blir dårligst kjøling bakerst.
Liten service på bunnpanna. Bør vel ha samme farge som bilen! ( hadde ikke svart i hylla...)
Turbo er sjekket slakk og vastgate ventil. Ser greit ut. Turbo ble overhalt hos "tufbopower" på Kongsberg for noen år siden.




Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Det ser veldig bra ut! Hvor fikk du tak i den plata? Ser ut som den isolerer bedre enn mye annet på markedet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Peg Perego John Deere Ground Loader
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Isolasjonen heter Hadrian. De har avertert mye på Finn.no siste tiden. Holder til i Slemmestad, så det er ikke lange biten fra deg. Frakta var grisedyr, så lurt å hente. Kjøpte 5m2, tenkte å ta en del inne i bilen, for å isolere mot støy.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Virker som et bra produkt. Laget av CCF som andre dedikerte produkter for lydisolasjon. Fordelen er at det har alu på begge sider. Kjøpte noen meter like godt, og en rull med tape som virker veldig bra.
Hvordan festet du den på torpedoveggen? Lim?
Hvordan festet du den på torpedoveggen? Lim?
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Peg Perego John Deere Ground Loader
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Kun de orginale klippsene, og rørfester som holder den fast. Ville ikke lime den, da jeg err spent på hvordan den takler varmen fra motoren.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Bra løsning!
Man vil jo ikke lage potensielle vannlommer mot torpedoveggen heller...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man vil jo ikke lage potensielle vannlommer mot torpedoveggen heller...
Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Peg Perego John Deere Ground Loader
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Ja den løsningen skulle en gjerne hatt en rapport på etter ent prøvde timer
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da har jeg endelig alle motordeler i hus. Avballansert og polert veiv, målt oljeklaring på bærelagere på veiva, planet blokk og topp. Blokka var 0,17mm skakk. Toppen tilsvarende. Maskinhonet alle sylindere. Slipt ventiler og seter. Skal avballansere rådene, så det blir spennende å høre gangen på den etter oppstart.
I og med at blokka ble planet må stemplene også slipes tilsvarende. Skal montere sammen veiv, råder og stempler, og måle hvor høyt de sitter i forhold til blokka. Så må stemplene tas med til motorverksted for fresing av høyden.
Men først må blokka rengjøres for spon og gørr i olje og kjølekanaler. Den var for stor til å få plass i vaskemaskinen på motorverkstedet, så må ta det selv. Hvis noen har noen bra tips til lurium som kan brukes i kjølekanalene er det fint. Oppvasktabletter og lignende blir for svakt. Får ut noe gørr, og når jeg skyller tror man at all guffa har kommet ut, for skyllevannet er helt klart, men inni kanalene og i radiator har ikke gørra engang blitt løst opp.
I og med at blokka ble planet må stemplene også slipes tilsvarende. Skal montere sammen veiv, råder og stempler, og måle hvor høyt de sitter i forhold til blokka. Så må stemplene tas med til motorverksted for fresing av høyden.
Men først må blokka rengjøres for spon og gørr i olje og kjølekanaler. Den var for stor til å få plass i vaskemaskinen på motorverkstedet, så må ta det selv. Hvis noen har noen bra tips til lurium som kan brukes i kjølekanalene er det fint. Oppvasktabletter og lignende blir for svakt. Får ut noe gørr, og når jeg skyller tror man at all guffa har kommet ut, for skyllevannet er helt klart, men inni kanalene og i radiator har ikke gørra engang blitt løst opp.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Nå er jeg sikker på at motoren din kommer til å bli helt topp Kjell



Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Hva med å bruke en Varmtvannsvasker for å få ut gørr av kjølekanalene. Kunne det vært noe? Har i så fall en stående du kan prøve.....
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da er blokka så rein det er mulig å få den inni. Div børster, piperensere, trykkluft og høytrykk, så fikk jeg ut mye rustflak og brun guffe. Alle oljekanaler i blokk og veiv er sjekket og renset. Montert inn underspylingsdysene og veiv. Rakk et strøk med noenlunde orginalfarge på blokka. Ikke så lett å stå i fargehandelen i dårlig lys og ta ut en blåfarge etter hukommelsen.




Sent fra min SM-G965F via Tapatalk





Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
SRS:
Takk for tilbud om å låne stimer. Snakket med han på motorverksted om å bruke stimer, men han mente at jeg ikke byrde bruke noe varmere enn ca 50 grader, for ellers ville stålet begynne å ruste på de maskinerte stedene før jeg rakk å tørke det og få på olje.
Takk for tilbud om å låne stimer. Snakket med han på motorverksted om å bruke stimer, men han mente at jeg ikke byrde bruke noe varmere enn ca 50 grader, for ellers ville stålet begynne å ruste på de maskinerte stedene før jeg rakk å tørke det og få på olje.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Detta blir vakkert, Kjell! Hvilke kanaler var "værst" med tanke på guffe i kjølekanaler?
Tenker rense min også litt grundig, uten å demontere for mye.
Har litt svetting på oljekjøleren, så mulig den må av for ny pakning.
Oljekjøleren er vel bare et vannkammer mot blokka? er det passasjer der for olja?
Tenker rense min også litt grundig, uten å demontere for mye.
Har litt svetting på oljekjøleren, så mulig den må av for ny pakning.
Oljekjøleren er vel bare et vannkammer mot blokka? er det passasjer der for olja?
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Denne blir nydelig Kjell. dyktig jobbet 

Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
De verste vannkanalene i blokka er de som er i hver ende, som går rundt sylinder en og seks. Bakerst er det to små kanaler som går opp i toppen, som du kan komme til når toppen er av, men foran går det en kanal fra høyre til venstre side uten at det er noen andre kryssende kanaler. Mye snadder inni der, og vanskelig å få ut.
Olja går fra pumpa og inn i oljekjøleren, derfra til oljefilteret og så inn i hovedkanalen som går hele motorens lengde. Derfra går det hull opp til hver av underspylingsdysene, og en kanal ned til hvert bærelager. Fra fire av bærelagrene går det en kanal ned til hvert kamlager. Og så går det en kanal opp til toppen for å smøre nikkeverket til ventilene. Alle disse var greie å komme til. dyttet igjennom doble piperensere i de minste kanalene, og de var merkelig nok nesten like rene etterpå.
Olja går fra pumpa og inn i oljekjøleren, derfra til oljefilteret og så inn i hovedkanalen som går hele motorens lengde. Derfra går det hull opp til hver av underspylingsdysene, og en kanal ned til hvert bærelager. Fra fire av bærelagrene går det en kanal ned til hvert kamlager. Og så går det en kanal opp til toppen for å smøre nikkeverket til ventilene. Alle disse var greie å komme til. dyttet igjennom doble piperensere i de minste kanalene, og de var merkelig nok nesten like rene etterpå.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- Johnny Fredriksen
- Innlegg: 615
- Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
detta ser bra ut Kjell. Har vel nesten ikke tid til å reise i komfirmasjon nå



- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Nei, hadde vært fint med noen ekstra dager i garasjen nå, ja! Men et røsk når jeg er tilbake, så er jeg vel i rute igjen. Skal levere stemplene til fresing 12 mai, så får uansett ikke begynt montering av resten før de er klare. Skal ha toppen klar med nye tettinger og montert ventiler til da. Håper å ha den kjørbar i løpet av mai måned. Greit å få noen mil med den før sommerturen.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Dette ser jo veldig bra ut kjell. Blir nok en kjekk jobb å montere når det ser slikt ut.
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Ja, har jo puslet, pusset og malt div deler, pluss en oppstrekk av hele motorrommet mens jeg har ventet på motordelene. 


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk



Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no