Hei,
Jeg rakk akkurat å skryte til en kompis av 60000km helt problemfritt bilhold siden jeg kjøpte Dieseldyret (en KZJ95) før Murphy kom og beit meg i ræva.
Jeg hører startmotoren rotere, men motoren sviver ikke rundt; jeg ville anta dette betyr at startsolenoiden min er på vei over de evige jaktmarker; jeg hører ingen ulyd som skulle tilsi at selve koblingen er gåen. Ei heller noen uvanlige varsellamper.
Et spørsmål jeg da vil stille mer erfarne fjellfolk er da dette - er det noen kjente tricks man kan prøve for å få haltet seg hjem, eller er det ubetinget tid for ny solenoid om den ikke tar? Er denne integrert i selve startmotoren, eller boltet på? Er det eventuelt et rele som kan ha sviktet, som formodentlig er lett tilgjengelig for sjekk?
Står på Fossekroa ved Hunderfossen og har bare mobilen til å hjelpe meg med og en hel haug unger (mine egne!) å passe på, men med litt flaks får jeg forsket litt etter at de søte små har sovnet i kveld - er bare akkurat så stresset med tanke på tirsdagens planlagte retur til Sunnmøre at jeg tenker jeg må fiske som best jeg kan etter bistand...
Startsolenoid gåen? (1KZ-TE)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Startsolenoid gåen? (1KZ-TE)
Det som er «vanlig» med starterne er at de to koppervinklene som sitter inne i innslagsreleet er spist opp av utallige starter. Hver gang starteren blir brukt blir det en stor gnist, og denne gnisten spiser litt av kontaktpunktet hver gang. Til slutt gir den da ikke kontakt. Du kan prøve å banke litt på starteren eller releet(releet er den runde saken som er skrudd på starteren. Da kan du ha flaks, at det blir kontakt, og problemet løst. For denne ene gangen. Men vinklene må skiftes, fås kjøpt på Toyota for 2-300 kr. Hadde det samme med en 90på vei til Nordkapp for et par år siden. Bestilte de på Toyota i Lofoten. Lagervare i Drammen, men du rekker vel neppe å få de til Lillehammer på tirsdag.
Men prøv å bank på releet, og hvis du har flaks og den starter, må du ikke stoppe den før du er hjemme. Regner med at du har automat, en manuell kan dyttes eller taues i gang.
Men prøv å bank på releet, og hvis du har flaks og den starter, må du ikke stoppe den før du er hjemme. Regner med at du har automat, en manuell kan dyttes eller taues i gang.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Kontakt:
Beklager, leste ikke teksten din godt nok. Du sier at du hører starteren gå rundt, men ikke motoren? Da er det innslaget til svinghjulet som ikke griper tak. Skader uansett ikke å prøve å banke litt på starteren.
Hvis det ikke funker må starteren ut, og sjekke hvasom er galt. Er litt kronglete å komme til, men mener vi klarte oss med fastnøkler og et pipesett. Husk å kople av batteriene før du begynner.
Hvis det ikke funker må starteren ut, og sjekke hvasom er galt. Er litt kronglete å komme til, men mener vi klarte oss med fastnøkler og et pipesett. Husk å kople av batteriene før du begynner.
Kjell.
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Hei,
Takk for meget raskt og informativt svar, men etter å ha fått parkert ungene i et lekerom og tatt en liten kikk, er synderen meget enkel å se - den ene bolten som holdt startmotoren på plass har jobbet seg fri. Gjengene på den bolten som hang igjen har så ikke likt belastningen og revet gjengene i starterhuset, så jeg må nok ha ny startmotor. Ringer Toyota på Lillehammer i morgen tidlig og hører hva de kan få til.
Takk for meget raskt og informativt svar, men etter å ha fått parkert ungene i et lekerom og tatt en liten kikk, er synderen meget enkel å se - den ene bolten som holdt startmotoren på plass har jobbet seg fri. Gjengene på den bolten som hang igjen har så ikke likt belastningen og revet gjengene i starterhuset, så jeg må nok ha ny startmotor. Ringer Toyota på Lillehammer i morgen tidlig og hører hva de kan få til.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Kontakt:
Du kan ikke bare bruke en lengre bolt, og sette på skive og mutter? Eller kappe til et gjengestag med mutter i begge ender? Biltema Lillehammer eller tilsvarende?
Kjell.
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Heia,
Får se hva som lar seg gjøre - jeg er foreløpig litt usikker på hvor mye gjenger som er igjen i startmotoren - eventuelt om litt helicoil og bannskap er det som skal til.
Det er jo et lite handicap å være i ferieinnspurten med familien - hadde dette skjedd hjemme skulle jeg nok fått fikset det i garasjen uten altfor mye pes, men det blir litt krøkkete å få til uten verktøy mens ungene ser på...
Planen er å be -hm- Sulland, var det vel - ta en kikk og vurdere om de klarer å fikse enkelt og liketil; håper jo i det lengste at man slipper å skifte startmotoren bare på grunn av noen strippede gjenger...
Da kommer ungene seg i Lilleputthammer og Hunderfossen, og alle kommer seg hjem etterpå.
Får se hva som lar seg gjøre - jeg er foreløpig litt usikker på hvor mye gjenger som er igjen i startmotoren - eventuelt om litt helicoil og bannskap er det som skal til.
Det er jo et lite handicap å være i ferieinnspurten med familien - hadde dette skjedd hjemme skulle jeg nok fått fikset det i garasjen uten altfor mye pes, men det blir litt krøkkete å få til uten verktøy mens ungene ser på...

Planen er å be -hm- Sulland, var det vel - ta en kikk og vurdere om de klarer å fikse enkelt og liketil; håper jo i det lengste at man slipper å skifte startmotoren bare på grunn av noen strippede gjenger...
Da kommer ungene seg i Lilleputthammer og Hunderfossen, og alle kommer seg hjem etterpå.

Hei,
Problemet ble raskt, vennlig og grundig fikset av Sulland mens jeg var i Lilleputthammer.
Feriereturen er berget. Hurra!
Problemet ble raskt, vennlig og grundig fikset av Sulland mens jeg var i Lilleputthammer.
Feriereturen er berget. Hurra!
Tommel opp tecken 

Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013