Kjøp av LC120
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 43
- Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
- Lokasjon: Andebu, Vestfold
Kjøp av LC120
Hei,
Nå er jeg på vippepunktet til ENDELIG å få kjøpt meg en LC120. Fulgt med mye på markedet og valget ble til slutt tatt på en landcruiser 120 GX med 178’ på telleren. Fulgt servicehefte og nylig tectylert. Virker veldig solid. Enveis billetter ble kjøpt inn og klar for avreise til uka. Bilen skulle klargjøres med service, sjekk av dyser og ny reg reim.
Her kommer utfordringen: under sjekk av dyser ble det oppdaget at det må skiftes dyse og Toyota anbefaler da å skifte alle til ca 23 000 + moms. Selger ringer da til meg å informerer om dette og at han ønsker å øke kjøpesummen med halvparten (ca.9000) da han driver bruktbilbutikk og at han ikke har mulighet til å dekke dette før salg.
Syns det er litt merkelig at dette ikke har blitt merket før og hva bør man gjøre her? Altså 9000kr er ikke mye i denne forbindelsen da bilen koster 200’ men høres litt rart ut. Kvittering på jobben får jeg selvsagt med. Selger informerte meg også om at hvis jeg ikke ønsket bilen lenger så kunne jeg trekke meg da det var flere som sto i kø (sa HAN). Bilen virker meget bra.
Noen kloke hoder som har noen tanker?
Nå er jeg på vippepunktet til ENDELIG å få kjøpt meg en LC120. Fulgt med mye på markedet og valget ble til slutt tatt på en landcruiser 120 GX med 178’ på telleren. Fulgt servicehefte og nylig tectylert. Virker veldig solid. Enveis billetter ble kjøpt inn og klar for avreise til uka. Bilen skulle klargjøres med service, sjekk av dyser og ny reg reim.
Her kommer utfordringen: under sjekk av dyser ble det oppdaget at det må skiftes dyse og Toyota anbefaler da å skifte alle til ca 23 000 + moms. Selger ringer da til meg å informerer om dette og at han ønsker å øke kjøpesummen med halvparten (ca.9000) da han driver bruktbilbutikk og at han ikke har mulighet til å dekke dette før salg.
Syns det er litt merkelig at dette ikke har blitt merket før og hva bør man gjøre her? Altså 9000kr er ikke mye i denne forbindelsen da bilen koster 200’ men høres litt rart ut. Kvittering på jobben får jeg selvsagt med. Selger informerte meg også om at hvis jeg ikke ønsket bilen lenger så kunne jeg trekke meg da det var flere som sto i kø (sa HAN). Bilen virker meget bra.
Noen kloke hoder som har noen tanker?
Kommer alltids fram
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Re: Kjøp av LC120
Lurt å få bytta alle dyser å dieselrør da det er på tide om det ikke har vært bytta før,anbefales å bruke nye denso dyser da det har vært en del problemer med overhalte dyser.
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 43
- Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
- Lokasjon: Andebu, Vestfold
Re: Kjøp av LC120
Ja, det er vel sikkert det. Blir av natur litt skeptisk når sånt plutselig dukker opp ved ett bilkjøp men er vel som du sier greit å få gjort en gang for alle.. Snakka med han istad og ble enige om at Toyota Trondheim skulle bytte dysene før jeg henter bilen.
Kommer alltids fram
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
Re: Kjøp av LC120
Ville ha sjekka om di monterer nye eller overhalte/bytte dyser.
Lc 120 GX TTE
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=23334
-
- Innlegg: 43
- Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
- Lokasjon: Andebu, Vestfold
Re: Kjøp av LC120
Det høres lurt ut.
Takk
Takk

Kommer alltids fram
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
-
- Innlegg: 43
- Ble med: søn mar 22, 2015 8:16 pm
- Lokasjon: Andebu, Vestfold
Re: Kjøp av LC120
Da er bilen kjøpt og svært fornøyd så langt!
- Vedlagte filer
-
- F3FF8346-DC28-43F6-A191-3453CE665733.jpeg (119.14 KiB) Vist 9333 ganger
Kommer alltids fram
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
- LC 120 2006
- LC 90 2000 (solgt)
- LC 90 1998 (solgt)
- Pajero 1993 (solgt)
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Kjøp av LC120
Kjøpte du bilen av privatperson eller forhandler? Vurderer nesten samme bil, 2005 modell, fra privatperson. Alt ser bra ut, men vet ikke noe om disse dysene, annet enn at de ble byttet ifm garantisak i 2010.
Bør jeg be selger om å reise på verksted og få sjekket dysene før kjøp? Og EU-kontrollen på bilen er i januar 2021. Kan jeg be selger om å ta denne nå?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bør jeg be selger om å reise på verksted og få sjekket dysene før kjøp? Og EU-kontrollen på bilen er i januar 2021. Kan jeg be selger om å ta denne nå?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kjøp av LC120
Hei, reglene for EU kontroll er blitt forandret, nå kan du ta den ekstra tidlig, f. Eks når du skal selge bilen. Så med tanke på 4 mnd er det nok riktig å be om dette. Ellers tilbyr NAF såkalt salgstest, noe mer omfattende enn EU kontroll, og det har vært nyttig for meg, riktignok som selger, men jeg ville jo selge bilen på ærlig vis og helst uten krangel. NAF er jo verken 4x4 eller Toyota spesialist, men de er grundige. Utover det kan dere jo legge prøvekjøring innom Toyota slik at du får sett den elektroniske verkstedloggen Toyota har, kanskje snakke litt med verkstedet hvordan bilen ligger an og hva de mener om nærmere framtid. Min LC 120 går som en klokke, men jeg har dårlig erfaring med EU kontroll. Det er alltid noe, og det er alltid småting som jeg ikke oppdaget ved hverdagsbruk. Så skriver du ikke noe om hvor mange Km bilen har gått, og her på forum kan du lese mye om levetid til forskjellige deler, særlig dyser osv. Da kan du kalkulere litt hva som muligens kommer eller hva du selv ønsker byttet når det nå blir din bil. Behold slike kostnader i bakhodet når du vurderer bilens pris. LC er jo en stor bil og på en måte også fra luksussegmentet, i hvert fall prismessig, så reservedeler og vedlikehold koster en del. Jeg er ikke mekaniker og har heller ikke kunnskap nok til å bestille fra utlandet.
Og sist, å kjøpe fra en forhandler hjelper ikke så veldig mye. Da jeg kjøpte min var det fortsatt strenge frister for EU kontroll. Så jeg hadde 3mnd til gode, men fikk lovet at den skulle godkjennes. Når det ble aktuell så gikk det ikke så bra, men selvfølgelig, plutselig var det egenandel, normal slitasje og mye mer. Lykke til Peter
Og sist, å kjøpe fra en forhandler hjelper ikke så veldig mye. Da jeg kjøpte min var det fortsatt strenge frister for EU kontroll. Så jeg hadde 3mnd til gode, men fikk lovet at den skulle godkjennes. Når det ble aktuell så gikk det ikke så bra, men selvfølgelig, plutselig var det egenandel, normal slitasje og mye mer. Lykke til Peter
Re: Kjøp av LC120
Tusen takk for svar. Sløvt å ikke oppgi km.standen. Er på 193.000km. Selger har fulgt alle servicer på merkeverksted med unntak av siste på 180`. Om bildene under viser lite eller mye rust er på interessant å få tilbakemelding på?
Bilen er for langt unna til at jeg kan svippe innom.
Bilen er for langt unna til at jeg kan svippe innom.
- Vedlagte filer
-
- 5.jpg (18.44 KiB) Vist 8736 ganger
-
- 4.jpg (18.9 KiB) Vist 8736 ganger
-
- 3.jpg (47.6 KiB) Vist 8736 ganger
-
- 6.jpg (25.54 KiB) Vist 8736 ganger
-
- 2.jpg (39.75 KiB) Vist 8736 ganger
-
- 1.jpg (37.05 KiB) Vist 8736 ganger