Bytte olje på gearkassen selv

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Bytte olje på gearkassen selv

Innlegg av Salmon »

Tenkte jeg skulle bytte olje på gearkassen min selv og lurer på om jeg trenger noe spesialverktøy?
Er vel bare å tappe av samt fylle på til nivåmerket på peilestaven?
Bytter en filter samtidig eller er det bare en sil som skjelden skiftes?
Hvilken olje bør jeg bruke? Hva bruker Toyota verkstedene?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Det er hverken peilestav eller filter på girkassene dine :) Du tapper olja i bunn.

For å fylle på girkassa finner du et påfyllingshull på venstre side av girkassa ca halveis opp på siden. Du skal fylle på til det er fullt ved påfyllingshullet.

Transferkassa har på fyllingshull i bakkant, det sitter gjerne litt lavere enn forventet.

Det er altså samme prosedyre med girkasse, transferkasse og begge akslene dine.

Oljen du skal bruke kan du kjøpe på f.eks. Felleskjøpet. Kjøp girolje med API-GL 4 eller 5 (5 er vanligst).

NB! Har du LSD (diffbrems) må du fylle LSD olje på den diffen som har brems. (skulle du skite din siste skit og fylle på feil olje, så er det ikke krise)
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Innlegg av Salmon »

Takker for kjapt svar. :D
Vet ikke om bremsene mine går på LSD 8) , men det virker sånn siden jeg synes jeg har dårlige bremser til tross for nye klosser og to ganger lufting av systemet på Toyotaverksted!
På min slitne gamle Merce 300TDT (600.000km) byttet jeg også filter men det er kanskje ikke nødvendig på Cruisern?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

En lite missforståelse :) Snakker ikke om bremser, men differensialbrems, det er en "wannabe" sperre, den låser ikke diffen 100% men tja ca. 70-30 (når den ikke er slitt..)
Brukeravatar
kristian
Innlegg: 128
Ble med: ons mai 05, 2004 7:45 pm
Lokasjon: Bærum

Innlegg av kristian »

håvard skrev:En lite missforståelse :) Snakker ikke om bremser, men differensialbrems, det er en "wannabe" sperre, den låser ikke diffen 100% men tja ca. 70-30 (når den ikke er slitt..)

Du Håvard, jeg tror det er feil mann som missforstår, det er nok bare en liten "på siden-morro-sak-ting" fra herr Salmon, for du vet det at LSD er en forkortelse, brukt om såmangt....
kristian
BJ42, strødd utover....
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Tukke det men kristian.

Salmon : Du snakker om filter, og at du skiftet det på GW'en din. Snakker du fortsatt om girkasser? Det er ikke filter på girkassene på disse bilene, det må da være ekstremt skjelden vare, har aldri vært borti det før jeg.

Snakker du derimot om motorolje, ja da skal du bytte filteret.
Salmon
Innlegg: 227
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Innlegg av Salmon »

Ja jeg snakker om automatkassen. På Mersa så bytter jeg olje og filter på kassa, men forstår det slik at dette ikke gjøres på Cruisern.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Hehe. ok da kan du bare glemme alt jeg har sagt på girkassa, aksler og transfer er det samme, men ikke på automaten.

Jeg driver ikke med de nyere Cruiserene, så det ringte desverre ikke noen bjeller hos meg på Automat.

Spesifiser det neste gang :)
oddfiksdal
Innlegg: 9
Ble med: lør jul 09, 2005 1:10 am
Lokasjon: Stavanger

Skife av olje på automatkasse.

Innlegg av oddfiksdal »

For å skifte olje på automatkassen tapper du ut oljen ved å fjerne bunnpluggen som sitter på bunnpanen til automatkassen. Oljen fylles på gjennom røret til peilepinnen i motorrommet. Skal du bytte filter så fjerner du peilepinnen og løsner bunnpannen til automatkassen (10mm pipe og forlenger).Røret til peilepinnen er festet på bunnpannen men har en deling så du må slippe ned bunnpannen og vri litt sideveis mens du drar ned for å løsne dette røret i skjøten. Filteret er festet med 4 stk 10mm bolter på gearkassen innenfor bunnpannen.Bunnpannen har kun pakning av pakningssement (denne får du hos toyota). I bunnpannen ligger det fire løse magnet for å holde på metallpartikler i oljen disse skal ligge i fordypningene med kanaler mellom i bunnen av bunnpannen. Olje mengde ved bare tapping og fylling er ca 2 liter i følge instruksjonsboka, ved skifte av filter gikk det med ca 5 liter på min 2001 vx90. I følge de lærde skal olje nivået kontrolleres på tomgang etter at man har sjaltet mellom alle girene med girspaken og du har et min/max merke for varm og kald olje.
Dersom du ikke har en trakt med en tynn slange som passer inn i røret til peilepinnen kan du løsne luft filter boksen slik at du kommer bedre til ved påfylling. I følge Toyota er det ikke noe intervall for skifte av filter i automatkassen, det skiftes kun ved problemer. Kan også anbefale en QMI-oljebahandling (qmi.no), har benyttet dette på motor/ gir /senterdiff og bakaksling. Forbruket på langkjøring på vestlandsveier og nord norske veier i fellesferien gikk ned fra 0,88/0,89 til 0,82/0,83. Har TTE chip og et møkkete green sportsluftfilter.
Fix
Svar

Tilbake til «Drivverk 9x»