Bytte olje på gearkassen selv
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Bytte olje på gearkassen selv
Tenkte jeg skulle bytte olje på gearkassen min selv og lurer på om jeg trenger noe spesialverktøy?
Er vel bare å tappe av samt fylle på til nivåmerket på peilestaven?
Bytter en filter samtidig eller er det bare en sil som skjelden skiftes?
Hvilken olje bør jeg bruke? Hva bruker Toyota verkstedene?
Er vel bare å tappe av samt fylle på til nivåmerket på peilestaven?
Bytter en filter samtidig eller er det bare en sil som skjelden skiftes?
Hvilken olje bør jeg bruke? Hva bruker Toyota verkstedene?
Det er hverken peilestav eller filter på girkassene dine
Du tapper olja i bunn.
For å fylle på girkassa finner du et påfyllingshull på venstre side av girkassa ca halveis opp på siden. Du skal fylle på til det er fullt ved påfyllingshullet.
Transferkassa har på fyllingshull i bakkant, det sitter gjerne litt lavere enn forventet.
Det er altså samme prosedyre med girkasse, transferkasse og begge akslene dine.
Oljen du skal bruke kan du kjøpe på f.eks. Felleskjøpet. Kjøp girolje med API-GL 4 eller 5 (5 er vanligst).
NB! Har du LSD (diffbrems) må du fylle LSD olje på den diffen som har brems. (skulle du skite din siste skit og fylle på feil olje, så er det ikke krise)

For å fylle på girkassa finner du et påfyllingshull på venstre side av girkassa ca halveis opp på siden. Du skal fylle på til det er fullt ved påfyllingshullet.
Transferkassa har på fyllingshull i bakkant, det sitter gjerne litt lavere enn forventet.
Det er altså samme prosedyre med girkasse, transferkasse og begge akslene dine.
Oljen du skal bruke kan du kjøpe på f.eks. Felleskjøpet. Kjøp girolje med API-GL 4 eller 5 (5 er vanligst).
NB! Har du LSD (diffbrems) må du fylle LSD olje på den diffen som har brems. (skulle du skite din siste skit og fylle på feil olje, så er det ikke krise)
Takker for kjapt svar.
Vet ikke om bremsene mine går på LSD
, men det virker sånn siden jeg synes jeg har dårlige bremser til tross for nye klosser og to ganger lufting av systemet på Toyotaverksted!
På min slitne gamle Merce 300TDT (600.000km) byttet jeg også filter men det er kanskje ikke nødvendig på Cruisern?

Vet ikke om bremsene mine går på LSD

På min slitne gamle Merce 300TDT (600.000km) byttet jeg også filter men det er kanskje ikke nødvendig på Cruisern?
håvard skrev:En lite missforståelseSnakker ikke om bremser, men differensialbrems, det er en "wannabe" sperre, den låser ikke diffen 100% men tja ca. 70-30 (når den ikke er slitt..)
Du Håvard, jeg tror det er feil mann som missforstår, det er nok bare en liten "på siden-morro-sak-ting" fra herr Salmon, for du vet det at LSD er en forkortelse, brukt om såmangt....
kristian
BJ42, strødd utover....
BJ42, strødd utover....
Tukke det men kristian.
Salmon : Du snakker om filter, og at du skiftet det på GW'en din. Snakker du fortsatt om girkasser? Det er ikke filter på girkassene på disse bilene, det må da være ekstremt skjelden vare, har aldri vært borti det før jeg.
Snakker du derimot om motorolje, ja da skal du bytte filteret.
Salmon : Du snakker om filter, og at du skiftet det på GW'en din. Snakker du fortsatt om girkasser? Det er ikke filter på girkassene på disse bilene, det må da være ekstremt skjelden vare, har aldri vært borti det før jeg.
Snakker du derimot om motorolje, ja da skal du bytte filteret.
-
- Ble med: lør jul 09, 2005 1:10 am
- Lokasjon: Stavanger
Skife av olje på automatkasse.
For å skifte olje på automatkassen tapper du ut oljen ved å fjerne bunnpluggen som sitter på bunnpanen til automatkassen. Oljen fylles på gjennom røret til peilepinnen i motorrommet. Skal du bytte filter så fjerner du peilepinnen og løsner bunnpannen til automatkassen (10mm pipe og forlenger).Røret til peilepinnen er festet på bunnpannen men har en deling så du må slippe ned bunnpannen og vri litt sideveis mens du drar ned for å løsne dette røret i skjøten. Filteret er festet med 4 stk 10mm bolter på gearkassen innenfor bunnpannen.Bunnpannen har kun pakning av pakningssement (denne får du hos toyota). I bunnpannen ligger det fire løse magnet for å holde på metallpartikler i oljen disse skal ligge i fordypningene med kanaler mellom i bunnen av bunnpannen. Olje mengde ved bare tapping og fylling er ca 2 liter i følge instruksjonsboka, ved skifte av filter gikk det med ca 5 liter på min 2001 vx90. I følge de lærde skal olje nivået kontrolleres på tomgang etter at man har sjaltet mellom alle girene med girspaken og du har et min/max merke for varm og kald olje.
Dersom du ikke har en trakt med en tynn slange som passer inn i røret til peilepinnen kan du løsne luft filter boksen slik at du kommer bedre til ved påfylling. I følge Toyota er det ikke noe intervall for skifte av filter i automatkassen, det skiftes kun ved problemer. Kan også anbefale en QMI-oljebahandling (qmi.no), har benyttet dette på motor/ gir /senterdiff og bakaksling. Forbruket på langkjøring på vestlandsveier og nord norske veier i fellesferien gikk ned fra 0,88/0,89 til 0,82/0,83. Har TTE chip og et møkkete green sportsluftfilter.
Dersom du ikke har en trakt med en tynn slange som passer inn i røret til peilepinnen kan du løsne luft filter boksen slik at du kommer bedre til ved påfylling. I følge Toyota er det ikke noe intervall for skifte av filter i automatkassen, det skiftes kun ved problemer. Kan også anbefale en QMI-oljebahandling (qmi.no), har benyttet dette på motor/ gir /senterdiff og bakaksling. Forbruket på langkjøring på vestlandsveier og nord norske veier i fellesferien gikk ned fra 0,88/0,89 til 0,82/0,83. Har TTE chip og et møkkete green sportsluftfilter.
Fix