Finansministeren bekrefter påbud om partikkelfilter

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Dr.P
Innlegg: 52
Ble med: tor sep 28, 2006 4:39 pm

Innlegg av Dr.P »

Helt enig!

Disse "virkemidlene" sparker beina under de som minst av alt trenger det.
De i samfunnet som har råd til det vil uansett kjøre akkurat den bilen de ønsker å kjøre. At det blir dyrere å eie den øker bare statusen!
Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Så ser det ut til at vi får en liten økning i avgiften på diesel, lurer på hva annet som kommer når statsbudsjettet legges frem på fredag? Synd at de ikke prioriterer co2 rensing av gasskraftverk, vannkraft på norsk sokkel og krav om større rensing av utslipp på skipsfart, dette hadde hatt myyyyye større effekt på miljøet enn å legge større avgifter på bilbruk...
Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Ble med: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Lokasjon: Bergen
Kontakt:

Innlegg av Gi Gass »

lj73jon skrev:Så ser det ut til at vi får en liten økning i avgiften på diesel, lurer på hva annet som kommer når statsbudsjettet legges frem på fredag? Synd at de ikke prioriterer co2 rensing av gasskraftverk, vannkraft på norsk sokkel og krav om større rensing av utslipp på skipsfart, dette hadde hatt myyyyye større effekt på miljøet enn å legge større avgifter på bilbruk...
Hallo?? det sier jo seg selv: Det koster penger. De tjener ikke penger på det!!
Motorgarasjen
Innlegg: 440
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Partikkelfilter, en stor vits

Innlegg av Motorgarasjen »

Hvorfor rope på partikkelfilter , hvem vil seg så ondt at man vil ettermontere det ?
Problemstillingen er nemlig slik,
Skal man montere et filter på eksosen, da bremser man pustingen på motoren, og da vil effekten dale og man må kompensere med tyngre pedal, mere forbruk, høyere CO2 utslipp.
I andre sammenhenger er jo CO2 utslipp uthengt som fy-fy.
Med den lille forskjellen på årsavgiften i dag skal man ikke klage.
Enkelte bilimportører tar med vilje inn biler uten partikkelfilter, da økt CO2 utslipp gir så mye høyere engangsavgift at det er bedre å betale høyere årsavgift de neste 30 år.
Skulle jo forskjellen være på tusenkronersvis om noen år, får man heller forsøke å få tak på en bil med partikkelfilter på papiret, for så å lage den 3" eksosen man skal ha fra turboen selv.

Partikkelfilter = populært miljøhysteri.

God Hjul.
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Ja, ja... Det er mange måter å omskrive sannheten på. Dette var en av de. :)

Se forøvrig denne linken (og et stykke nedover):
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=59 ... kkelfilter
Senest rettet af TLC-fan søn des 23, 2007 11:58 pm, rettet i alt 1 gang.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5200
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

En annen måte å se det på er denne.
Snøhvit slipper ut CO2 på en dag tilsvarende 1 års forbruk og utslipp fra alle biler i Norge.... :D
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Motorgarasjen
Innlegg: 440
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Innlegg av Motorgarasjen »

Beklager TLC-fan, men misforstå meg rett.
Er opptatt av mest mulig effekt, og det er ikke forenlig med partikkelfilter.
Hadde jeg vært veldig bekymret for CO2 utslippet burde jeg nok ikke justert opp pumpa så mye som jeg har gjort heller.
Men jeg har en morsom bil som lett trekker tunge lass, og faktisk bruker mindre diesel på å trekke 5 tonn, enn en undermotorisert bil ville ha gjort. Har prøvd.
Når det kommer til det å kjøre matpakka er det andre kjøretøy som gjør jobben billigere.
Men selv for disse betyr partikkelfilter større motstand, og dermed høyere CO2 utslipp.
For nye og nyere bruktimporterte biler, er opgitt CO2 utslipp en av avgiftskriteriene,
og variasjoner her kan utgjøre større forskjeller økonomisk enn det forskjellen i årsavgift er pr i dag.
Jeg bestrider ikke at partikkelfilter kan stoppe andre utslipp, men for å være ærlig så aner jeg ikke hva som til enhver tid er mest skadelig.

Det er lenge siden noen sa:
Spis gulerøtter mens det ennå er sunt.
Svar

Tilbake til «Off Topic»