Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Bilder av min drømmebil:
HZJ76/77:
Dette må være det råeste og mest praktiske Toyota har laget med tanke på ekspedisjoner med flere enn to personer på tur. Gjennomført heavy-duty, bakdører, lasteplass... Disse slår vel HZJ 105? Men kanskje ikke på komfort...
Hva mener dere?
Tror ikke den er skaffe i Europa. Finner den stort sett på nettsider i Asia. Moro å sett en slik bil i Norge.
Info om HZJ 76:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... 6&serie=J7
Info om HZJ 77:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... 7&serie=J7
HZJ76/77:
Dette må være det råeste og mest praktiske Toyota har laget med tanke på ekspedisjoner med flere enn to personer på tur. Gjennomført heavy-duty, bakdører, lasteplass... Disse slår vel HZJ 105? Men kanskje ikke på komfort...
Hva mener dere?
Tror ikke den er skaffe i Europa. Finner den stort sett på nettsider i Asia. Moro å sett en slik bil i Norge.
Info om HZJ 76:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... 6&serie=J7
Info om HZJ 77:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... 7&serie=J7
- Vedlagte filer
-
- HZJ77.jpg (24.24 KiB) Vist 11101 ganger
-
- hzj77-1.jpg (40.03 KiB) Vist 11101 ganger
-
- hzj76vk.jpg (17.75 KiB) Vist 11101 ganger
-
- hzj76.jpg (67.91 KiB) Vist 11101 ganger
-
- c_HZJ76.jpg (28.33 KiB) Vist 11101 ganger
Vakkert dette her Knut, men nå må du få ut fingern å leie den garasjen
Jeg ser helt klart tendensen. For to år siden kjørte du rundt i en HiLux og pirka litt i ramma, jeg kan av erfaring fortelle deg at det stopper ikke. Du er nok snart klar for et aldri så lite 60-61 prosjekt du nå. Like greit å kaste seg ut i det


Jeg ser helt klart tendensen. For to år siden kjørte du rundt i en HiLux og pirka litt i ramma, jeg kan av erfaring fortelle deg at det stopper ikke. Du er nok snart klar for et aldri så lite 60-61 prosjekt du nå. Like greit å kaste seg ut i det

Joda, det går vel mot noe 60/61 etter hvert...
Men prøver å være fornuftig nå på begynnelsen av året og tenke nøye gjennom alle muligheter (og utgifter) ved en slik jobb .
Apropos fornuftig: Den hiluxen du referer til er det mest fornuftige kjøpet jeg noensinne har gjort. God lasteplass, lite tørst motor, grei komfort. Kjørte nesten 60.000 km uten andre utgifter enn til oljeskift og diesel!!
Men dette var før jeg ble tatt av landcruiser-febern... (og fornuften forsvant)
Men prøver å være fornuftig nå på begynnelsen av året og tenke nøye gjennom alle muligheter (og utgifter) ved en slik jobb .
Apropos fornuftig: Den hiluxen du referer til er det mest fornuftige kjøpet jeg noensinne har gjort. God lasteplass, lite tørst motor, grei komfort. Kjørte nesten 60.000 km uten andre utgifter enn til oljeskift og diesel!!
Men dette var før jeg ble tatt av landcruiser-febern... (og fornuften forsvant)
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Her har du en grombil til salgs i Sverige:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Land ... m?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Land ... m?ca=7&w=3
- knut eivind
- Innlegg: 1818
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Den på blocket har andre framskjermer enn de andre i denne tråden, minner om 60 framskjermer. Også bladfjører. Kjenner 60 savnet kryper innpå her nå.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Den på blocket har bladfjører bak men spiraler framme. Den er nyere enn de lenger oppe i tråden her. Den nye fronten kom vel rundt 2007.
Den på Blocket er temmelig nær drømmebilen. Hadde den hatt den motoren de leveres med i Australia og litt større smultringer, så hadde vi vært der
Her har jeg sakset litt fra Wiki: (http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Lan ... #70_Series)
1984 — 70 Series was introduced as a soft-top, hard-top, FRP top, utility, cab-chassis, and Troop Carrier (inward facing rear seats).The petrol engine was replaced with a 4.0 L 3F engine. The 70 Light had a four-wheel coil spring solid-axle suspension for better ride quality. This lighter duty version of the Land Cruiser had the 22R 2.4 L gasoline engine, 2L and 2L-T (turbo) 2.4 L diesel engines commonly found in the Toyota Hilux. The 70 Light was sold in some markets as the Bundera or the Landcruiser II, later called 70 Prado. The 70 Prado eventually became popular and evolved into the 90. An automatic transmission (A440F) was introduced making it the first four-wheel drive Japanese vehicle with an automatic transmission.
1990 — New-generation diesel engines were introduced including a 3.4 L five-cylinder SOHC naturally aspirated motor (1PZ),and a 4.2 L six-cylinder SOHC naturally aspirated motor (1 HZ).
1993 to 1996 — the KZ 3.0 L turbocharged diesel engine replaced the LJ in the 70 series in European markets where this model was known as the KZJ70.
1993 — An advanced 24-valve, 4.5 L six-cylinder petrol engine, 1FZ-FE was introduced.
1999 — Toyota updated the 70 series in several ways. The solid front axle received coil-spring suspension. The rear leaf springs were lengthened for increased ride comfort and wheel travel. The six-bolt wheels were replaced with five-bolt wheels. Several smaller modifications to the drivetrain provided increased durability. The long-wheel-base models received new designations: 78 for the troop carrier, and 79 for the pick-up.
2002 — HDJ79 is introduced to Australia with the 1HD-FTE 4.2 L six-cylinder 24-valve turbodiesel EFI engine.
2007 — Toyota's first turbodiesel V8 engine, the 1VD-FTV was released in some countries for the 70 Series Land Cruiser. Other modifications include the addition of a 4-door medium-wheel-base model (the 76) and an altered front look on all models.
2012 - Addition of the 79 Double Cab pickup, in South Africa (4.2 L Diesel or 4.0 L Petrol) and Australia (4.5 L V8 Diesel).
The Sixth and Seventh generations of the Land Cruiser are still being produced and sold in African and Latin American regions. Production in Venezuela ended in 2008.
The 70 series is also still marketed in Australia as 4-door wagon, 2-door 'Troop Carrier', 2 door cab-chassis and 4 door cab-chassis.
Den på Blocket er temmelig nær drømmebilen. Hadde den hatt den motoren de leveres med i Australia og litt større smultringer, så hadde vi vært der

Her har jeg sakset litt fra Wiki: (http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Lan ... #70_Series)
1984 — 70 Series was introduced as a soft-top, hard-top, FRP top, utility, cab-chassis, and Troop Carrier (inward facing rear seats).The petrol engine was replaced with a 4.0 L 3F engine. The 70 Light had a four-wheel coil spring solid-axle suspension for better ride quality. This lighter duty version of the Land Cruiser had the 22R 2.4 L gasoline engine, 2L and 2L-T (turbo) 2.4 L diesel engines commonly found in the Toyota Hilux. The 70 Light was sold in some markets as the Bundera or the Landcruiser II, later called 70 Prado. The 70 Prado eventually became popular and evolved into the 90. An automatic transmission (A440F) was introduced making it the first four-wheel drive Japanese vehicle with an automatic transmission.
1990 — New-generation diesel engines were introduced including a 3.4 L five-cylinder SOHC naturally aspirated motor (1PZ),and a 4.2 L six-cylinder SOHC naturally aspirated motor (1 HZ).
1993 to 1996 — the KZ 3.0 L turbocharged diesel engine replaced the LJ in the 70 series in European markets where this model was known as the KZJ70.
1993 — An advanced 24-valve, 4.5 L six-cylinder petrol engine, 1FZ-FE was introduced.
1999 — Toyota updated the 70 series in several ways. The solid front axle received coil-spring suspension. The rear leaf springs were lengthened for increased ride comfort and wheel travel. The six-bolt wheels were replaced with five-bolt wheels. Several smaller modifications to the drivetrain provided increased durability. The long-wheel-base models received new designations: 78 for the troop carrier, and 79 for the pick-up.
2002 — HDJ79 is introduced to Australia with the 1HD-FTE 4.2 L six-cylinder 24-valve turbodiesel EFI engine.
2007 — Toyota's first turbodiesel V8 engine, the 1VD-FTV was released in some countries for the 70 Series Land Cruiser. Other modifications include the addition of a 4-door medium-wheel-base model (the 76) and an altered front look on all models.
2012 - Addition of the 79 Double Cab pickup, in South Africa (4.2 L Diesel or 4.0 L Petrol) and Australia (4.5 L V8 Diesel).
The Sixth and Seventh generations of the Land Cruiser are still being produced and sold in African and Latin American regions. Production in Venezuela ended in 2008.
The 70 series is also still marketed in Australia as 4-door wagon, 2-door 'Troop Carrier', 2 door cab-chassis and 4 door cab-chassis.
Jarle
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Det er hzj/fj77 1990-2000 mod med bladfjærer lik hzj75 som er på bildene i de første trådene. Lj/kzj78 har samme understell som Lj/kzj med spiralfjærer og fronten er lik light duty 1990-1996. Går jo en Lj78 her i Norge, han har jo vært så vidt innom forumet her.
Den svenske bilen (hzj76) har samme motor og fjærer som hzj78/79.
Litt rot i modellbetegnelsen til 5 dørs 70-serie. Light duty 1990-1996 ble kalt 78 men heavy duty ble kaldt 77 i tiden 1990-2000. Når hd-serien i 2001 fikk spralfjærer fram så skiftet modellbetegnelsen fra 77 til 76 på dem.
Nå mener jeg det ble riktig Ole
Den svenske bilen (hzj76) har samme motor og fjærer som hzj78/79.
Litt rot i modellbetegnelsen til 5 dørs 70-serie. Light duty 1990-1996 ble kalt 78 men heavy duty ble kaldt 77 i tiden 1990-2000. Når hd-serien i 2001 fikk spralfjærer fram så skiftet modellbetegnelsen fra 77 til 76 på dem.
Nå mener jeg det ble riktig Ole

Senest rettet af Roall man jan 06, 2014 3:04 pm, rettet i alt 1 gang.
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Ganske forvirrende den 7x serien ja, her har jo tilogmed ikke Roall full kontroll..
Sjekk denne:

Nemlig en femdørs 78! http://www.ebay.com/itm/LandCruiser-Exp ... 7675.l2557 og masse bilder her: https://plus.google.com/photos/10716597 ... M3O-fHUtgE
Sjekk toyodiy her: http://www.toyodiy.com/parts/q?vin=kzj780016390
Hadde det ikke vært for at Toyota lagde en billig folkecruiser, kalt Prado, så hadde det vel vært hopetall av denne utgaven også i Norge?
Til orientering så er denne oversikten veldig bra, men den må finleses!! http://www.buschtaxi.de/fileadmin/daten ... istory.jpg
Og til dere som drømmer, så får du jo kjøpt de nye her. http://www.extremfahrzeuge.com/Kfz-Angebote.16.0.html
Dog ikke med V8 men.. (VDJ finns bare m RHD) Skal være greit å få godkjent disse med kompressor og EURO 5.
Bare penga det står på!!

Grei modifikasjon m turbo IC her:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W9-5tp62Mlc[/youtube]
Extremfahrzeuge lager og en extendeed utg.:

Bare så det er nevnt, dette er enkle biler, dårlige seter, lite støyisolering generelt lite "konevennlige" framkomstmiddler i forhold til en langt mer moderne Prado.

Sjekk denne:
Nemlig en femdørs 78! http://www.ebay.com/itm/LandCruiser-Exp ... 7675.l2557 og masse bilder her: https://plus.google.com/photos/10716597 ... M3O-fHUtgE
Sjekk toyodiy her: http://www.toyodiy.com/parts/q?vin=kzj780016390
Hadde det ikke vært for at Toyota lagde en billig folkecruiser, kalt Prado, så hadde det vel vært hopetall av denne utgaven også i Norge?

Til orientering så er denne oversikten veldig bra, men den må finleses!! http://www.buschtaxi.de/fileadmin/daten ... istory.jpg
Og til dere som drømmer, så får du jo kjøpt de nye her. http://www.extremfahrzeuge.com/Kfz-Angebote.16.0.html
Dog ikke med V8 men.. (VDJ finns bare m RHD) Skal være greit å få godkjent disse med kompressor og EURO 5.
Bare penga det står på!!


Grei modifikasjon m turbo IC her:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W9-5tp62Mlc[/youtube]
Extremfahrzeuge lager og en extendeed utg.:


Senest rettet af Toyole man jan 06, 2014 3:03 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Stemmer det Ole, der har jeg blingset litt 
Får skylde på at det er noen år siden jeg satt og så på dette, må vel opp å rette litt på innlegget mitt

Får skylde på at det er noen år siden jeg satt og så på dette, må vel opp å rette litt på innlegget mitt

LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Her er det en som selger litt sånt.
Denne hadde jeg litt lyst på, men de trudde ikke den ville blitt godkjent i Norge.
http://www.dpxtrucks.nl/index.php/en/st ... n-dpx-6208
Var vist enklere og billigere å kjøpe seg en Defender.
Denne hadde jeg litt lyst på, men de trudde ikke den ville blitt godkjent i Norge.
http://www.dpxtrucks.nl/index.php/en/st ... n-dpx-6208
Var vist enklere og billigere å kjøpe seg en Defender.
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Prøver å supplere her Roall, men ikke lett altså! Har merka feil tall m rødt, og korrigering i parrantes.Roall skrev: Litt rot i modellbetegnelsen til 5 dørs 70-serie. Light duty 1990-1996 ble kalt 78(+77/79) men heavy duty ble kaldt 77 i tiden 1990-2000(1996)!. Når hd-serien i 2001(1999) fikk spralfjærer(og fembolt) fram så skiftet modellbetegnelsen fra 77 til 76 på dem.
Nå mener jeg det ble riktig Ole
Sorry Roall, det er så innmari snurklete at det ikke er forklart i en setning!

5 dørs "Heavy Duty" er modellene til høyre for den gule, VDJ (V8) kom dog ikke før i 2007 så det er jo ikke helt tydelig dette heller..
Ikke for å lage uoverenkomster, og er vel unødig pirkete, men vil bare vise hvor vaklende noe av dette er..
Senest rettet af Toyole fre jan 17, 2014 5:36 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Er litt rusten ser jeg , en stund siden jeg leste meg opp
Men er det noen som har hørt om ny type 79 med avtagbart tak som på 75? Var bort i en nettdiskusjon for et par år siden hvor det ble lagt ut et bilde av en eller flere 79 uten tak som vistnok ble tatt uten for en fabrikk i Japan. Ble vist levert for militært bruk.
Kansje vi skulle lage en bildetråd med de forskjellige Land Cruiserne som har blitt levert fra fabrikk.

Men er det noen som har hørt om ny type 79 med avtagbart tak som på 75? Var bort i en nettdiskusjon for et par år siden hvor det ble lagt ut et bilde av en eller flere 79 uten tak som vistnok ble tatt uten for en fabrikk i Japan. Ble vist levert for militært bruk.
Kansje vi skulle lage en bildetråd med de forskjellige Land Cruiserne som har blitt levert fra fabrikk.
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Tenker du på denne Roall?Roall skrev:Går jo en Lj78 her i Norge, han har jo vært så vidt innom forumet her.
- Vedlagte filer
-
- HZJ78 Henning.jpg (176.19 KiB) Vist 9990 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Ok, men hvem er å fortekke for ditt vedkomende da?
For ordens skyld så er bildet av en HZJ78
For ordens skyld så er bildet av en HZJ78

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Stille her for tiden så jeg legger ut denne 2
Det går en slik HZJ78 her i Asker, ganske sikker på at jeg fikk kjink i nakken etter en slik... har bare sett den en gang.