Innsprøytnings-tidspunkt og masse eksosrøyk...
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Innsprøytnings-tidspunkt og masse eksosrøyk...
Har problemer med at min 61 røyklegger hele nabolaget når den er kald. Mindre når den er varm, men det lukter veldig sur diesel. Motoren har nye stempelringer, honet, planet ,trykkprøvd, slipt ventiler og seter, nye styringer i toppen. Komp er OK. Lekkasjetest er OK. Har stilt tenningstidspunktet med tenningslampe påmontert en føler som legges rundt 1.dieselrøret. Lurer på om tenningen er stilt for sent, sånn at det blir sprøytet inn diesel også etter at eksosventilen har begynt å åpne? Kan det ha noe å si hvor på dieselrøret føleren settes? Om det ikke tar så lang tid for dieselen å bli sprøytet gjennom røret, så må det i hvertfall ta såpass tid at stempelet rekker å flytte litt på seg, og kanskje dette er nok til at tidspunktet blir feil?. Dette er jo en direkte innsprøytet motor, dysa sitter jo da i toppen av sylinderen, og ikke i noe forkammer. Derfor skulle det jo være mulig at den får diesel etter at innsugsventilen er stengt. Dette burde medføre at det kommer uforbrendt diesel ut gjennom eksosen. Røyken som kommer er forholdsvis lys grå, ikke vanlig svart dieselrøyk, men på lukta er det ikke tvil om at det er diesel. Pumpa er stillt maks mot høyre sett innenfra.(lengst fra motor). To toppakninger er hittil røket, så jeg har ikke lyst til å prøve den tredje før jeg har funnet en årsak. Høres dette helt på jordet ut, eller er det en mulighet?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Kjell,
du er 100% sikker på at tannhjulene i forkant av motoren er stillt inn riktig?
Står høytrykkspumpa på fabrikkinnstillingsmerket på kraven el. kåpa(husker ikke helt)?
Når motor står på innsprøyting syl.1. og du ser tenningsmerket på reimhjulet, i det du da vrir på reimhjulet så skal høytrykkspumpe syl.1. begynne å levere diesel. Har du da skrudd av røret til syl.1. så skal du kunne se at "dieselnivå" hever seg. Jeg har gjort dette noen ganger og motorene har faktisk gått rimelig bra. Dette står i verkstedboka også.
Hvis du er sikker på at dette stemmer, så ville jeg trodd at høytrykkspumpa di er veldig syk, eller leverer for mye suppe.
Har du prøvd tenningslampe på en motor som er frisk slik at du har en referanse å forholde deg til?
du er 100% sikker på at tannhjulene i forkant av motoren er stillt inn riktig?
Står høytrykkspumpa på fabrikkinnstillingsmerket på kraven el. kåpa(husker ikke helt)?
Når motor står på innsprøyting syl.1. og du ser tenningsmerket på reimhjulet, i det du da vrir på reimhjulet så skal høytrykkspumpe syl.1. begynne å levere diesel. Har du da skrudd av røret til syl.1. så skal du kunne se at "dieselnivå" hever seg. Jeg har gjort dette noen ganger og motorene har faktisk gått rimelig bra. Dette står i verkstedboka også.
Hvis du er sikker på at dette stemmer, så ville jeg trodd at høytrykkspumpa di er veldig syk, eller leverer for mye suppe.
Har du prøvd tenningslampe på en motor som er frisk slik at du har en referanse å forholde deg til?
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Er sikker på det med merkene. Har satt det inn flere ganger nå. Motoren ligger godt spredd utover garasjen for øyebklikket, så jeg får ikke testet noe før ny toppakning er i hus, og alt er montert. Men nytt fra sist er at toppen er trykktestet, og det er ingen sprekker i den. men den var skakk. 2,5/10mm høy på midten. Det forklarer antagelig hvorfor toppkn. har ryki. Skal ta en tur til øyelegen for å sjekke synet, for jeg var sikker på at den var rett etter rettholdt /lommelykt metoden. Var ikke klar over at det var "fabrikkmerke" på pumpa. Har satt den på det merket nå, så det blir spennende å få startet opp! Håper å få alt på plass om en ukes tid. Bytter girkasse og noe i transferkassa samtidig når det først er ute. Monterer intercooler også med det samme, men den var for stor til å sitte foran radiator, altså mellom lyktene, så jeg må flytte radiatoren ca. 5 cm nærmere motoren for å få ICèn mellom den og veggen.
Dracan: Vi kan prøve å få til en hobbykveld på Kråkerøy, vi. Hadde vært morro å se hva sånne østfollingær driver med også...
Dracan: Vi kan prøve å få til en hobbykveld på Kråkerøy, vi. Hadde vært morro å se hva sånne østfollingær driver med også...
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1775
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Da var hele stasen på plass. ingen røyk utover det normale! Alt virker veldig bra. Men den "nye" girkassa var ikke direkte samarbeidsvillig... vil ikke i 2nd og 5te gir, så den må nok byttes i noe annet. Går veldig smidig og lett i gir når den står stille, men ikke i fart.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- Dan Bjordal
- Innlegg: 120
- Ble med: ons mai 12, 2004 3:03 pm
- Lokasjon: Bergen
Overhaling av 5 trinns er ikke så dyrt siden ett sett med lagre og slikt fra SOR ikke koster mer enn ca 3000 kroner (men sjekk dette ). Som oftest er det bare lagre som er slitt og akslinger og gir er helt OK. Da får du en kasse som praktisk talt er som ny og som man kjenner status på.
Problemet er at man trenger diverse ukurrante terser for å gjøre dette på en skikkelig måte. Har letet høyt og lavt og kommer ikke i mål på dette med de tersene. Har vert på maskinforretninger i nord og sør uten at de kan hjelpe meg. Så alt står i stå og jeg for min del kommer ikke videre med dette....
Har noen tips eller utstyr jeg kunne låne så si fra. Vet at endel folk har gjort denne jobben.
MEN ett sånnt originalt sett fra TOYOTA koster rundt 7000. Dette må jo være en sak for klubben å skaffe??? Her er det med hylser og terser og alt annet man trenger. Da er hele jobben bare en lek, men uten disse tingene så...................
Skrik ut hvis noen kan hjelpe.
Problemet er at man trenger diverse ukurrante terser for å gjøre dette på en skikkelig måte. Har letet høyt og lavt og kommer ikke i mål på dette med de tersene. Har vert på maskinforretninger i nord og sør uten at de kan hjelpe meg. Så alt står i stå og jeg for min del kommer ikke videre med dette....
Har noen tips eller utstyr jeg kunne låne så si fra. Vet at endel folk har gjort denne jobben.
MEN ett sånnt originalt sett fra TOYOTA koster rundt 7000. Dette må jo være en sak for klubben å skaffe??? Her er det med hylser og terser og alt annet man trenger. Da er hele jobben bare en lek, men uten disse tingene så...................

Skrik ut hvis noen kan hjelpe.
Dan
Kjell,
kan dette være noe?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Toyota-L ... dZViewItem
I tillegg til at det ser ut som om hovedlagerene er der så ser du ut som om alle nålelagere er med. Bra pris på dette er det ennå.
kan dette være noe?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Toyota-L ... dZViewItem
I tillegg til at det ser ut som om hovedlagerene er der så ser du ut som om alle nålelagere er med. Bra pris på dette er det ennå.