iKnut's LC80 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
iKnut's LC80 garasje
Ser de fleste her åpner garasje når de kjøper en LC, eller når de får digitalt kamera. Hvorfor ikke gjøre en vri.
Her er min nå solgte HJ60.
Det er en 1982 modell.
Kun gått 200k og 5-trinns kasse.
2" OME og 33" BFG MT hjelper fremdriften.
Når det ikke var nok så hjalp den originale mekaniske winchen til.
Min første Landcruiser var et utrolig gøy bekjentskap.
Mest sjarmerende bilen jeg har hatt.
Her er min nå solgte HJ60.
Det er en 1982 modell.
Kun gått 200k og 5-trinns kasse.
2" OME og 33" BFG MT hjelper fremdriften.
Når det ikke var nok så hjalp den originale mekaniske winchen til.
Min første Landcruiser var et utrolig gøy bekjentskap.
Mest sjarmerende bilen jeg har hatt.
- Vedlagte filer
-
- Gammle "Purka"
- HJ60.JPG (47.51 KiB) Vist 11373 ganger
Senest rettet af iknut lør jun 13, 2009 12:39 pm, rettet i alt 1 gang.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
"Ny" bil i garasjen.
Kunne jo ikke leve uten en Landcruiser. Men å ha to biler var upraktisk.
HJ60 er jo et fenomenalt kjøretøy. Men til daglig kjøring i motorveihastighet syntes jeg det ble litt vell mye "sjarm".
Derfor ble min HJ60 og (unskyld for å kalle det bil) Opel byttet ut.
Fant ut at en LC 80 nok innehar de gode egenskapene fra begge de andre.
Sån ble det og en LC 80 VX 90/96 ble hentet på Gjøvik.
Ja, det er nok den "Grønne på Gjøvik" som har vært så omtalt på forumet tidligere.
Men nå er den min, og jeg er i alle fall fornøyd
Den er nok litt forlegen etter tidligere omtale, men her er første bilde.
HJ60 er jo et fenomenalt kjøretøy. Men til daglig kjøring i motorveihastighet syntes jeg det ble litt vell mye "sjarm".
Derfor ble min HJ60 og (unskyld for å kalle det bil) Opel byttet ut.
Fant ut at en LC 80 nok innehar de gode egenskapene fra begge de andre.
Sån ble det og en LC 80 VX 90/96 ble hentet på Gjøvik.
Ja, det er nok den "Grønne på Gjøvik" som har vært så omtalt på forumet tidligere.
Men nå er den min, og jeg er i alle fall fornøyd

Den er nok litt forlegen etter tidligere omtale, men her er første bilde.
- Vedlagte filer
-
- 90 modell ramme, resten er 96.
315k på klokka.
Mørk grønn metallik
Fin? - Ny bilen.JPG (31.31 KiB) Vist 11307 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Nu-bilen uten snø
Da har regnet og mildværet sørget for at nybilen er mer synlig.
Den rullet på 295/75x16 BFG AT "slick's" på originale 8x16 (0 i innpress) felger når jeg fikk den.
Fikk et sett med fullseipede GY MTR 315/75x16 fra Janne i NOT.
Disse satte jeg på de samme felgene. De er gamle og stygge, men de får duge til jeg finner ut om dekk/felg kombinasjonen fungerer.
De ruller betydelig lettere enn de gamle dekkene, selv om de er noe større.
Går ut fra at det kommer av at helt utslitte dekk ruller tyngre?
35" dekk ser ut til å passe 80'n perfekt. Med 0 innpress går de godt innenfor VX bredderne. Har ikke forsøkt å flexe max enda, men det kommer senere.
Den rullet på 295/75x16 BFG AT "slick's" på originale 8x16 (0 i innpress) felger når jeg fikk den.
Fikk et sett med fullseipede GY MTR 315/75x16 fra Janne i NOT.
Disse satte jeg på de samme felgene. De er gamle og stygge, men de får duge til jeg finner ut om dekk/felg kombinasjonen fungerer.
De ruller betydelig lettere enn de gamle dekkene, selv om de er noe større.
Går ut fra at det kommer av at helt utslitte dekk ruller tyngre?
35" dekk ser ut til å passe 80'n perfekt. Med 0 innpress går de godt innenfor VX bredderne. Har ikke forsøkt å flexe max enda, men det kommer senere.
- Vedlagte filer
-
- Slik ser den ut uten snø.
- Ny-bilen uten snø.JPG (36.55 KiB) Vist 11242 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Dagens prosjekter:
Bryter for manuelt å styre senter spærra montert.
Forsøkte en "Senter diff lock pin 7 mod" som beskrevet i :
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz_cdl_pin7mod.htm
Poenget er at senterspærra ikke skal låses når man kobler inn lavserie.
Den blir dermed kun styrt av bryter på panelet.
Men det virket ikke. Eneste resultat ble at ingen av spærrene lot seg koble inn. Hverken i høy eller lav.
Synd, for det er trangt som f der nede.
Noen som har forsøkt dette og fått det til å virke?
Må vell nøye meg med å ta av pluggen nede på fordelingskassa foreløpig.
Bryter for manuelt å styre senter spærra montert.
Forsøkte en "Senter diff lock pin 7 mod" som beskrevet i :
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz_cdl_pin7mod.htm
Poenget er at senterspærra ikke skal låses når man kobler inn lavserie.
Den blir dermed kun styrt av bryter på panelet.
Men det virket ikke. Eneste resultat ble at ingen av spærrene lot seg koble inn. Hverken i høy eller lav.
Synd, for det er trangt som f der nede.
Noen som har forsøkt dette og fått det til å virke?
Må vell nøye meg med å ta av pluggen nede på fordelingskassa foreløpig.
- Vedlagte filer
-
- Trangt.JPG (28.92 KiB) Vist 11212 ganger
-
- 4x4 Hi Lock.JPG (28.44 KiB) Vist 11212 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Har tatt av det cromma stativet på taket. Er etter min mening ikke serlig nyttig. Mer en greie som amrikanerne liker å ha på alle stasjonsvogner, av en eller annen grund. Skiboksen passer ikke i denne grinda, og Thule bøylenne går ikke over. Så det var bare en ting å gjøre. Innertaket måtte ut. Det var ingen enkel sak. Men det er velgig greit å vaske når det er ute. Bonus.
Fikk kjøpt noen rimelige 6" Pioneer høgtalere hos Bilia. De er nå skikkelig montert i dørene. De gamle forran hang bare i pappen i dørtrekket og de bak var nesten helt døde. Ikke lyd til å konkurere med noenting, men godt nok til å lytte til P4 når jeg kjører.
Nye setebelter forran fra Toyota er montert. Kjipt med gammle som henger ut døra når du går ut.
Fikk kjøpt noen rimelige 6" Pioneer høgtalere hos Bilia. De er nå skikkelig montert i dørene. De gamle forran hang bare i pappen i dørtrekket og de bak var nesten helt døde. Ikke lyd til å konkurere med noenting, men godt nok til å lytte til P4 når jeg kjører.
Nye setebelter forran fra Toyota er montert. Kjipt med gammle som henger ut døra når du går ut.
- Vedlagte filer
-
- Har mann rullebelter er det vell meningen at de skal rulle inn igjen også?
- Nye belter.JPG (23.76 KiB) Vist 11101 ganger
-
- Bedre lyd. Ikke Hi-Fi, men godt nok.
- Nye Høytalere.JPG (35.98 KiB) Vist 11101 ganger
-
- Nå kan skiboksen få plass.
- Uten takgrind.JPG (30.97 KiB) Vist 11101 ganger
-
- Litt jobb, men det var det værdt.
- Innertak.JPG (25.41 KiB) Vist 11101 ganger
-
- Dette skal vekk.
- Fra siden.JPG (36.33 KiB) Vist 11101 ganger
Senest rettet af iknut søn mai 18, 2008 7:11 pm, rettet i alt 1 gang.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Takk for det, Jostein.
Men du har jo en like grom 60 stående πå låven selv.
Bare litt "småjusteringer" på den så er du der? Begynt?
Ellers må jeg innrømme at 60-syken ikke har sluppet hos meg.
En 80 bare tvang seg frem.
Når jeg får plass kommer det nok en 60 igjen.
Men du har jo en like grom 60 stående πå låven selv.
Bare litt "småjusteringer" på den så er du der? Begynt?
Ellers må jeg innrømme at 60-syken ikke har sluppet hos meg.
En 80 bare tvang seg frem.
Når jeg får plass kommer det nok en 60 igjen.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Bilen var utstyrt med ca 2" fjærløft fra TA. Forran er det en shim på ca 1" for å kompensere for vekt av winch og ARB-fanger. Bilen er helt level nå.
Med de gammle utslitte dekkene (33" BFG AT) var den ustabil å kjøre uansett, men med de nye dekkene oppdaget jeg at den vingler litt ved veldig sporete vei. Fikk også litt vibrasjoner og "wobling" i rattet av og til.
Kan ikke forstå at noen kan heve en bil uten å korrigere for caster og montere ny styredemper? Spesielt om man bare bruker den på vei? Ja, ja.
Har nå montert de savnede modifikasjoner og må si meg fornøyd.
Ingen vibrasjoner i rattet og den ignorerer piggdekksporene fulstendig. Vellykket.
En takk til Per Martin for god dokumentasjon ved bytte av foringer. Gjør det så mye enklere å motivere seg for oss som ikke har gjort dette før. Slipper å finne opp kruttet selv.
Noen som har erfaringer med AT fjærer kontra OME?
Med de gammle utslitte dekkene (33" BFG AT) var den ustabil å kjøre uansett, men med de nye dekkene oppdaget jeg at den vingler litt ved veldig sporete vei. Fikk også litt vibrasjoner og "wobling" i rattet av og til.
Kan ikke forstå at noen kan heve en bil uten å korrigere for caster og montere ny styredemper? Spesielt om man bare bruker den på vei? Ja, ja.
Har nå montert de savnede modifikasjoner og må si meg fornøyd.
Ingen vibrasjoner i rattet og den ignorerer piggdekksporene fulstendig. Vellykket.
En takk til Per Martin for god dokumentasjon ved bytte av foringer. Gjør det så mye enklere å motivere seg for oss som ikke har gjort dette før. Slipper å finne opp kruttet selv.
Noen som har erfaringer med AT fjærer kontra OME?
- Vedlagte filer
-
- Hele oppsettet, slik det burde vært gjort med en gang.
- AT fjærer, OME styredemper, casterforinger og støtdempere.jpg (36.94 KiB) Vist 10987 ganger
-
- Nye foringer i armene. Ser snålt ut men det skal vist virke.
- Nye caster foringer.jpg (27.05 KiB) Vist 10987 ganger
-
- Litt for brutal. Gikk fint etter hvert.
- Ops....jpg (30.94 KiB) Vist 10987 ganger
-
- Kanskje dette kan brukes?
- OME.jpg (24.19 KiB) Vist 10987 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Caster er vinkelen mellom vertikalplanet og en tenkt linje mellom styrelagrene i knokkelhuset. Er vinkelen for liten blir bilen ustabil.
Blir som hellinga på frammgaffelen på en sykkel.
I dette tilfellet så løftes jo forkant av framakkselen, og bakkant senkes.
Dermed større vinkel og bedre stabilitet.
Blir som hellinga på frammgaffelen på en sykkel.
I dette tilfellet så løftes jo forkant av framakkselen, og bakkant senkes.
Dermed større vinkel og bedre stabilitet.
- Vedlagte filer
-
- Ilustrasjons foto.
- Caster angle.jpg (8.83 KiB) Vist 10955 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Demotering av innertak:
Ta av øvre dørlist alle dører.
Skru løs øvre sikkerhetssele fester.
Av med alle håntak.
Av med deksel over alle stolper, sitter med klips, bare å brekke forsiktig ut med skrujern.
Demonter begge interiør lys.
Skru av speil og solskjermer.
Vipp ut alle plastplugger med et flattjern og taket er løst.
Er ikke så galt hvis man er to. Lett å skade det om man hånterer det alene.
Takstativet stiver nok opp taket endel. Fikk litt mere "varebil-boing-boing" lyd av taket når jeg kjører hå humpete veier. Gjør ikke meg noe.
Hullene tettet jeg foreløpig med plugger kjøpt på "Bilextra" og sausa godt inn med sort silikon over det hele. Tett.
Ta av øvre dørlist alle dører.
Skru løs øvre sikkerhetssele fester.
Av med alle håntak.
Av med deksel over alle stolper, sitter med klips, bare å brekke forsiktig ut med skrujern.
Demonter begge interiør lys.
Skru av speil og solskjermer.
Vipp ut alle plastplugger med et flattjern og taket er løst.
Er ikke så galt hvis man er to. Lett å skade det om man hånterer det alene.
Takstativet stiver nok opp taket endel. Fikk litt mere "varebil-boing-boing" lyd av taket når jeg kjører hå humpete veier. Gjør ikke meg noe.
Hullene tettet jeg foreløpig med plugger kjøpt på "Bilextra" og sausa godt inn med sort silikon over det hele. Tett.
- Vedlagte filer
-
- Billi og greit. Sauset inn alle kontaktflater med silikon.
- Fra Bilextra.jpg (13.69 KiB) Vist 10887 ganger
-
- Ikke det peneste, med det fungerer. Det er jo turbil, ikke pynt.
- Plugger.jpg (28.99 KiB) Vist 10887 ganger
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
old man emu
Heieg har 4stk old man emu fjerer til 80 som du kan kjøpe av meg.di har stått på 2 av mine 80er.er har valgt og bytte di når eg kjøpt bilene.men ser i etter tid at di va samme høyde som ny.fjerene er soft ride .heve bilen ca 55millemeter.
mvh Odd Joar
mvh Odd Joar
Odd:
Takk for tilbudet.
Arctic Trucks fjærene hever vell omtrent det samme. Problemet med dem nå er at jeg synes de er litt stive. Men det skal mere vekt bak på bilen etter hvert så jeg får se hvordan det blir da.
Men jeg tror nok at soft fjærer uanset blir for mykt for meg.
Har jo en tung fanger/winch forran og som sakt, mere vekt bak kommer.
Takk for tilbudet.
Arctic Trucks fjærene hever vell omtrent det samme. Problemet med dem nå er at jeg synes de er litt stive. Men det skal mere vekt bak på bilen etter hvert så jeg får se hvordan det blir da.
Men jeg tror nok at soft fjærer uanset blir for mykt for meg.
Har jo en tung fanger/winch forran og som sakt, mere vekt bak kommer.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Angående AT og OME fjærer. Hvilke støtdempere har du?
Min erfaring med den 80'n jeg hadde og AT fjærer var at demperene har mye å si. Jeg var litt redd for at det skulle bli for stivt med AT fjærer, justerte derfor koni demperene på det mykeste bak og nest mykeste foran. Bilen ble omtrent like soft som en gammel amerikaner. Gynget og svaiet. Når jeg justerte de på det stiveste foran og bak synes jeg kjøreegenskapene ble mer stabile. Bilen ble adskillig mer kontant uten at jeg synes det ble for stivt!
Bjørn Erik
Min erfaring med den 80'n jeg hadde og AT fjærer var at demperene har mye å si. Jeg var litt redd for at det skulle bli for stivt med AT fjærer, justerte derfor koni demperene på det mykeste bak og nest mykeste foran. Bilen ble omtrent like soft som en gammel amerikaner. Gynget og svaiet. Når jeg justerte de på det stiveste foran og bak synes jeg kjøreegenskapene ble mer stabile. Bilen ble adskillig mer kontant uten at jeg synes det ble for stivt!
Bjørn Erik
Jeg har OME N73 "firm" forran og OME N71E "soft" bak.
Ulastet opplever jeg bilen stivere bak enn foran, men marginal forskjel.
Snakket med AT om dette. De ville ikke helt tro meg med en gang.
Når jeg så fortalte at jeg kom fra HJ60 så ble jeg trodd.
60'n hadde 2" OME soft og 33" MT dekk.
Hvilket dekk trykk kjører dere på 80'n med 35" dekk?
Jeg har nå 28 psi, samme som 60'n
Har redusert dekktrykk til 25-26 psi. Bedre nå.
Innser at det nok er demperne som gjør den litt stumpete.
Ulastet opplever jeg bilen stivere bak enn foran, men marginal forskjel.
Snakket med AT om dette. De ville ikke helt tro meg med en gang.
Når jeg så fortalte at jeg kom fra HJ60 så ble jeg trodd.
60'n hadde 2" OME soft og 33" MT dekk.
Hvilket dekk trykk kjører dere på 80'n med 35" dekk?
Jeg har nå 28 psi, samme som 60'n
Har redusert dekktrykk til 25-26 psi. Bedre nå.
Innser at det nok er demperne som gjør den litt stumpete.
Senest rettet af iknut søn mai 18, 2008 7:16 pm, rettet i alt 2 gange.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"