Hvor er smørepunktene + + ??

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Salmon
Ble med: søn jul 16, 2006 1:26 am
Lokasjon: Vesterålen

Hvor er smørepunktene + + ??

Innlegg av Salmon »

Har nettopp blitt eier av en VX90 -97 mod. og lurer på hvor alle smørepunktene er samt hva jeg skal smøre med?
Den forige eieren sa at 4 hjulstrekken er innkoblet hele tiden. Er det slik, eller kobler den inn ved behov?
Neste spørsmål er vel strengt tatt elektrisk men jeg prøver alikevell. Jeg hører en relativt høy elektronisk lyd enkelte ganger. Den kommer ikke fra steroen eller varmeapparatet da disse er stoppet. Noen ganger kan den forsvinne for kortere eller lengre perioder. Har ikke klart å koble den til hverken motor eller automatkassen, men den kommer så snart jeg starter bilen. Har forsøkt å lytte meg frem til hvor den høres best, men det er vanskelig å finne ett bestemt punkt, men jeg har en formening om at den kommer fra gearkassa. Er det noen alarm på automatkassa?
Ser at det er lys i dashbordet for alle gearene untatt D. Betyr det at pæren der er kaputt eller skal det ikke være lys i D.
Har tenkt litt på å chippe opp motoren, men lurer på om det er bra for motoren?
Jeg kan høre at turboen hviner når jeg tråkker etter, er det normalt? I min gamle Mercedes 300TDT er hvinelyd fra turboen et tegn på at den ikke er tett.
Synes at baklysene er litt puslete, er det mulig og lovlig å koble litt om slik at en får baklys i de STORE?
Mange spørsmål dette, men er takknemmelig for alle svar.

Stig
:)
Kjetila
Ble med: ons mai 12, 2004 9:41 pm
Lokasjon: Oppegård

Innlegg av Kjetila »

Smørepunktene aner jeg ikke hvor sitter.. untatt de på mellomakselen (jeg smører bare 70'n selv)
Bilen har permament 4 hjuls trekk.
Det skal lyse D så pæra er sikkert gåen..
Hvine lyden kan komme fra diselpumpa sitter på høyre side ved torpedoveggen i motor rommet. Jeg tro ikke det er noen alarm på kassa
Jeg kan høre svake hvine lyder fra turboen av og til men det er jo i grunnen umulig å synse lyder basert på innlegg. Stopp en annen kar med 90 og sammenlign lyder.
Det er mulig å gjøre noe med baklysene om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke. Søk litt på forumet så finner du litt om hva som må gjøres.
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
rogerbrekke

Innlegg av rogerbrekke »

mins det var alarm på sikerhetsbelte, det er ikke den som er forsøkt dempet, leita etter en sån lyd selv jeg. det var lys varsleren som var 90% defekt. trode jeg skulle bli sprø av det.
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Hei.
Jeg har selv opplevet en lyd, men den kommer fra tror jeg, luftfilteret, en slags gnisse lyd, som oppleves som en pipelyd.
Det er ellers ingen varsellyd på bilen.
Har også hørt en slik lyd fra eksos anlegget, og hatt den på bukk hos Toyota Moss og fått konstantert at det er i skjøten omtrent midt på bilen.
Lyden er ikke der i alle turtall, men kommer en gang i mellom. En diesel bil vibrerer ofte mer enn en bensin, og da kan slike lyder komme hyppigere.
Du kan f.eks. ta med deg en WD40 eller en 5-56 og spraye der du tror det er gnissing, og se om dette hjelper.
Ang. chipping, så kan du montere et chip fra www.kcr.se det koster ca 7000.- spenn, og vil gi deg 150Hk i stedet for 125Hk som du har nå. Har blitt fortalt at den kan bli litt tungpustet av dette, og kan sote litt, men det finnes et annet filter som kan hjelpe på dette har jeg latt meg høre.
Ang. baklysene, så kan du søke litt på forumet her under 90, så vil du finne et delenr som jeg har lagt inn, samt at en her har gjort denne jobben, og lagt ut bilder.
Jeg kan også bistå deg hvordan du skal gjøre dette.
Om lovligheten i dette, vet jeg lite om, men her har du det fucking EU regelverket som blir tredd nedover ørene på oss. Liten trøst, men det er slik i hele EU.
Det var slik at om man sto i en gitt vinkel, så kunne man ikke se baklyset pga hjulet som henger bak, og derfor ble disse lysene montert i støtfangeren.
Denne bilen har en vadehøyde på 70cm iflg brosjyre, men dette er selvsagt forringet pga disse lysene.
Hvis lysene dine virker bra som de er, ta da gjerne opp og på en eller annen måte smør kontaktflatene, gjerne med 5-56, slik at du ikke opplever korrosjon, noe som har lett for å skje desverre.
Som beskrevet les litt om ombyggingen et annet sted her, så skjønner du sikkert hva jeg mener.
Spør om du lurer så skal jeg forsøke å rettlede deg.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Salmon

Innlegg av Salmon »

Takker og bukker for alle svar. Den pipelyden som er så vidt hørbar er veldig irriterende, så jeg skal prøve å få lokalisert den etter de innspill som er kommet her.
Nå er cruisern gått nesten 190.000 og det er på tide å tenke på å skifte reg.reima igjen. Dette er vel en jobb jeg kan gjøre selv så lenge en passer på at hjulene blir i samme stilling. Byttes det strammehjul når en bytter reima?
:D
Mvh
Stig Olaisen
tkruse
Ble med: lør des 04, 2004 12:34 pm
Lokasjon: Lier

Bremselys

Innlegg av tkruse »

Det var et tidligere innlegg om de store bremselysene. ( De org). Grunnen til at vi har de små er at reservehjulet blokkerer de org. i sideretning. Det som visstnok var svaret var et et nytt wiresett fra leverandør og det var litt kronglete å finne ut av hvilket som passet.
Prøv med noen telefoner Toyota Norge først. Lykke til
tkn
Carl
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Innlegg av Carl »

Tror inte du behöver byte remmen ännu. På min tänds en lampa efter ca 150000 km. Kan inte vara dags redan vid 190000 km. Min är en 00:a med 125 Hk motorn.
Brukeravatar
Holm
Ble med: ons des 07, 2005 1:43 am
Lokasjon: Kulsåsdalen

Innlegg av Holm »

Den lyde(elektriske)..Kan det ikke være Radio antenna??
Prøv å slå av og på radioen, men tenning er på...
Du sa at denne lyden kommer hver gang du starter motorn, da kan det godt henne at det er der problemet sitter...

Bare ett forslag..:wink:

Skal ikke lyde D, da har du jo ett irritert lys mitt i fleisen når du kjører!!!
Har aldri sittet på en 90 med lys i D...

Konstant 4wd, men ikke låst mellom diff, dette må gjøres manuelt, så den fungerer nermere, som etter behov som du selv beskriver.
Lc 90VX
Klydd
Ble med: tir feb 21, 2006 6:51 pm
Lokasjon: Göteborg/Sverige

Innlegg av Klydd »

på min LC90 -00 lyser D, så gjorde det även på min förra LC90 -97
Henrik, Göteborg
toyota4x4.se
Brukeravatar
Holm
Ble med: ons des 07, 2005 1:43 am
Lokasjon: Kulsåsdalen

Innlegg av Holm »

Ja det stemmer Klydd...D lyser på svenske biler, noe Toyota Corp, sammarbeider med Norge om... :D :D

Nei da, da må jeg trekke tilbake min konklusjon, men har aldri sittet på en 90 med lys i D...Rart det der...
Lc 90VX
Kjetila
Ble med: ons mai 12, 2004 9:41 pm
Lokasjon: Oppegård

Innlegg av Kjetila »

Vel min D lyste i begynnelsen nå er den permanent slukket og det er helt greit den føltes som en lyskaster ved mørkekjøring.

Kjetil
/Kjetil
Ex: LJ73, BJ73-14B, VX 90, GX120
Nå GX150 (2019)
baardlie
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

lys/lyd

Innlegg av baardlie »

hei, dumpet over innlegget ditt og på de 90ene jeg har hatt som begge var importerte fra tyskland var det pipelyd om jeg glemte å slå av lys og det samme når jeg ikke satte girspaken i P før jeg slo av tenninga.Var ikke kjørelys på noen av de. Det var lys også i D , sterkere lys i dagslys enn i mørke,fulgte lyset i multiinstrument og stereo mvh Bård
Bård - Tlf.97618988
vargemann
Ble med: søn mai 16, 2004 11:26 pm
Lokasjon: 2647 Sør-Fron

Innlegg av vargemann »

du må skifte en vacumventil (MODIFISERT TYPE)spør ditt lokale Toyotaverksted så får du greie på dette,det fåreligger et teknisk skriv på dette hos toyota.da blir nok pipelyden borte
Mvh Rune
vargemann
Ble med: søn mai 16, 2004 11:26 pm
Lokasjon: 2647 Sør-Fron

Innlegg av vargemann »

D-lampa skal lyse sterkt på kjørelys og dimmer ned ved bruk av nær-fjærnlys

Mvh Rune
Salmon

Innlegg av Salmon »

vargemann skrev:du må skifte en vacumventil (MODIFISERT TYPE)spør ditt lokale Toyotaverksted så får du greie på dette,det fåreligger et teknisk skriv på dette hos toyota.da blir nok pipelyden borte
Mvh Rune
Ny vakumventil er bestilt og blir byttet om kort tid. Skal gi beskjed her om det nyttet. :D
Hallgeir
Ble med: søn feb 17, 2008 9:39 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av Hallgeir »

Salmon skrev:
vargemann skrev:du må skifte en vacumventil (MODIFISERT TYPE)spør ditt lokale Toyotaverksted så får du greie på dette,det fåreligger et teknisk skriv på dette hos toyota.da blir nok pipelyden borte
Mvh Rune
Ny vakumventil er bestilt og blir byttet om kort tid. Skal gi beskjed her om det nyttet. :D
Hjalp det??
Endeli årntli bil... :)
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Når man skal skifte reg reim på de gamle motorene, så anbefales det at man skifter vannpumpen også.
Tror ikke det er slik på D4-d motoren.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Salmon

Innlegg av Salmon »

Hallgeir skrev:
Salmon skrev:
Mvh Rune
Hjalp det??
Jepp, lyden forsvant som dugg for solen...:)
Svar

Tilbake til «Drivverk 9x»