iKnut's LC80 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hvis du bruker samme dekk veien og offroad da er vel greit og bruke pulver.Men hvis du kjører bare offroad da behøver ikke balansere dekk de med pulver er greit hvis revner en bit av dekk eller småstein bli sittene fast i dekk så pulver balanserer dette.Du kan kjøre dyptvann med dekk ingen fare at vann kommer inne dekk så lenge de er luft i dekk.Også hvis tømmer luft ut av dekk så åpner bare ventil litt ikke skru ut hele ventilnål av da kommer ikke pulver ut 

Har ingen positive erfaringer med pulver. Spesielt ved offroad bruk.. I både gjørme, snø og vann kan det komme inn fukt. Samt ved bruk av kompressor i skogen... Personlig foretrekker jeg "gammel" metoden...iknut skrev:Balansering ja...
Var vist ikke så lett det der.
Dekkene er ikke helt sentrerte, så det ble ikke helt optimalt.
Skal remontere dekkene på felgene og se om det hjelper.
Pirka:
Det med pulver var interesant.
Det finnes vist minst tre typer.
Vanlig pulver, magnesium pulver og plast kuler.
Var en som mente at plastkulene kunne vere et bra alternativ, de skulle tåle litt fukt uten at de klumper seg.
Bare skeptisk til hvordan det blir om vinteren?
Noen som har erfaringer å dele?
Knut:
Har studert litt bilder fra turen deres.
Det ser jo veldig rått ut.
Hvordan er klasseindelingene? Kunne gjerne tenke meg å slippe de værste gjørmebadingene.... Feigt? (Har jo tross alt teppe på gulvet
I Lapland så bestemmer man selv hvordan løyper man vil kjøre og hva slags terreng man vil utsette bilen for. Det var ihvertfall 3 forskjellige grupper når vi var der, og vi valgte det tøffeste terrenget. Så stort mer hard-core enn det vi kjørte er finnes ikke der... Man kan selvsagt velge de vanskelige sporene RETT OVER de enorme myrene og ikke snirkle oss rundt og igjennom slik vi gjorde...
Så du hadde nok klart deg bra der! Torsdagen som det også ligger en link til videoen til hadde du klart deg fint igjennom uten nevneverdige problemer.
Håper vi treffes der neste år!

Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Hvor mye hadde du ved balansering? Har du fått urunde dekk?
Opp til 250 - 300g er ok....mer enn det er kanskje ikke ok....og da er det reklamasjon igrunn.
Hmm...du kan prøve følgende: Tapp ut luft til 7-8 pund....kjør et stykke...legg i 40 pund...og kjør et stykke. Tapp så ut til normalt trykk...og så balanser dekkene. Pleier å hjelpe det.
Har ingen erfaring med pulver eller plastkuler, men har hørt mange som er misfornøyd med pulver....det klumper seg og alt blir myyye verre enn det var. Plastkuler har jeg bare hørt positive erfaringer med.
Opp til 250 - 300g er ok....mer enn det er kanskje ikke ok....og da er det reklamasjon igrunn.
Hmm...du kan prøve følgende: Tapp ut luft til 7-8 pund....kjør et stykke...legg i 40 pund...og kjør et stykke. Tapp så ut til normalt trykk...og så balanser dekkene. Pleier å hjelpe det.
Har ingen erfaring med pulver eller plastkuler, men har hørt mange som er misfornøyd med pulver....det klumper seg og alt blir myyye verre enn det var. Plastkuler har jeg bare hørt positive erfaringer med.
Har vært litt stille her grunnet annen viktig aktivitet.
Det er jo noe som heter Elgjakt. Har bygd noen nye jakttårn og hoggd unna skog rundt postene.
Hva dette har med LC å gjøre?
Testing av Beadlock felger i skogen vell
Så langt veldig fornøyd med felgene offroad. Synes også at svarte felger kledde bilen godt. Passer min "image" bedre enn cromma Bling-Bling som jeg hadde før.
Har enda ikke fått balansert opp dekkene, så kan ikke si meg helt fornøyd enda.
Noen som kan anbefale et bra verksted for balansering av "vanskelige" dekk?
Tror det må bli en kombinasjon av limelodd og plastkuler inni?
Det er jo noe som heter Elgjakt. Har bygd noen nye jakttårn og hoggd unna skog rundt postene.
Hva dette har med LC å gjøre?
Testing av Beadlock felger i skogen vell

Så langt veldig fornøyd med felgene offroad. Synes også at svarte felger kledde bilen godt. Passer min "image" bedre enn cromma Bling-Bling som jeg hadde før.
Har enda ikke fått balansert opp dekkene, så kan ikke si meg helt fornøyd enda.
Noen som kan anbefale et bra verksted for balansering av "vanskelige" dekk?
Tror det må bli en kombinasjon av limelodd og plastkuler inni?
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
Knut(4x4):
Takk for det.
Synes også det ble litt mindre jålete med sorte felger. Men det sa dere jo til meg i Gærhølet i vinter.
Har foresten ikke fått noen giro av deg i posten enda
Kn(ixen)ut:
Passer det med jobb er jeg med til neste år. Har sett videoen som er lagt ut, og det ser jo overkommelig ut, selv med tepper på gulvet
Skulle jo vært kombinert med noe annen kjøring?
Langt å reise fra Oslo for kun 3-4 dager offroad?
Eivind:
Skal forsøke litt med mye luft/lite luft/mye luft.
Passer fint i morgen, da jeg skal ut å "inspisere" elgterenget igjen
Har du oversikt over når det er Mønje på gang?
Takk for det.
Synes også det ble litt mindre jålete med sorte felger. Men det sa dere jo til meg i Gærhølet i vinter.
Har foresten ikke fått noen giro av deg i posten enda

Kn(ixen)ut:
Passer det med jobb er jeg med til neste år. Har sett videoen som er lagt ut, og det ser jo overkommelig ut, selv med tepper på gulvet

Skulle jo vært kombinert med noe annen kjøring?
Langt å reise fra Oslo for kun 3-4 dager offroad?
Eivind:
Skal forsøke litt med mye luft/lite luft/mye luft.
Passer fint i morgen, da jeg skal ut å "inspisere" elgterenget igjen

Har du oversikt over når det er Mønje på gang?
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Det kan kombineres med Sweden-offroad-tour... og muligens trophy i Umeå slik jeg gjorde i år også... Ble 5 dager offroad på meg, du kan fort ta 10-15 dager hvis du vil...
Blir du med nordover nå i august/september?

Blir du med nordover nå i august/september?
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Eksos modifikasjon
Foretok en heller spennende modifikasjon av eksosanlegget i går.
Enderøret har ved flere anledninger blitt klemt flatt og har ettervært blitt vanskelig å rette ut igjen.
Skulle derfor kappe av de bakerste 10 cm for å slippe at det skjer igjen.
"POFF !" sa det når jeg startet vinkelsliperen, og all røyken slapp ut på en gang
Brukte heldigvis hansker, så ingen brente fingre.
Noen som kan anbefale en rimelig vinkelsliper?
Enderøret har ved flere anledninger blitt klemt flatt og har ettervært blitt vanskelig å rette ut igjen.
Skulle derfor kappe av de bakerste 10 cm for å slippe at det skjer igjen.
"POFF !" sa det når jeg startet vinkelsliperen, og all røyken slapp ut på en gang

Brukte heldigvis hansker, så ingen brente fingre.
Noen som kan anbefale en rimelig vinkelsliper?
- Vedlagte filer
-
- Enderør, kappet med "back up - vinkelsliper".
- Eksos.jpg (44.44 KiB) Vist 4002 ganger
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Jeg har kjøpt Dewalt vinkelsliper, koster under 1000lappen og er super.
November her oppe er nok ikke så spennende, is på fjellet, frossen mark og litt vel spennende...
Må nok vente til våren da Knut...
November her oppe er nok ikke så spennende, is på fjellet, frossen mark og litt vel spennende...

Må nok vente til våren da Knut...

Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Vanskelig å få forlagt og denna. Lyser vel nesten i mørket
Men en grei maskin er det.
Enig i at bilen din kledde de svarte felgene bedre enn Bling, Bling

Men en grei maskin er det.
Enig i at bilen din kledde de svarte felgene bedre enn Bling, Bling
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Det er vell ikke en eneste garasje med respekt for seg selv som ikke har en skikkelig "Delivery-Truck" , er det vell ?
Selv om det ikke er cruiser kommer det her en kort presentasjon:
-88 mod Hi-lix 2,4D.
Korta ramma og hjemmesnekra kasse.
2" OME sett og 30 x 9,5 dekk.
32 x 11,5 MT dekk står først på lista. Noen som har?
Selv om det ikke er cruiser kommer det her en kort presentasjon:
-88 mod Hi-lix 2,4D.
Korta ramma og hjemmesnekra kasse.
2" OME sett og 30 x 9,5 dekk.
32 x 11,5 MT dekk står først på lista. Noen som har?
- Vedlagte filer
-
- Sommerens lekekamerat i "Elgens-rike"
- Hilux + 80.jpg (44.34 KiB) Vist 3884 ganger
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Dewalt`n er fin den Knut....helt grei. Har Hitachi sin jeg på 1100w. Kjempesterk og stabil. Hadde den tatt fyr hadde det vært tilgivelig...for den har virkelig fått bank. Godt brukt på begge sider...
Jasså...En Lux ja...Det er et must dette Knut. Man bare MÅ ha en pick up. Så fin ut denne. Bygg rørkasse og veltebøyle i ett der trekassa sitter...og vips...så har du et skogsmonster sm det faktisk går an å velte litt med. Hilux`n er ganske så kapabel i veldig ulendt terreng den.
Litt heving og dekk, samt en sperre bak hører vel med kanskje.

Jasså...En Lux ja...Det er et must dette Knut. Man bare MÅ ha en pick up. Så fin ut denne. Bygg rørkasse og veltebøyle i ett der trekassa sitter...og vips...så har du et skogsmonster sm det faktisk går an å velte litt med. Hilux`n er ganske så kapabel i veldig ulendt terreng den.
Litt heving og dekk, samt en sperre bak hører vel med kanskje.
Eivind, du er inne på riktig spor her.
Den er som sakt hevet med 2" OME og 32x11,5 er på vei.
Har vurdert 33x10,5, for det er kuulest uten skjermbreddere.
Vill også sette inn en Aussie-locker etterhvert. Tror det er enkelt og bra.
Den trekassa blir på en stund. Den brukes jo til transport!
Men rør-kittet til AllPro står på lista over ønsket utstyr senere.
Den er som sakt hevet med 2" OME og 32x11,5 er på vei.
Har vurdert 33x10,5, for det er kuulest uten skjermbreddere.
Vill også sette inn en Aussie-locker etterhvert. Tror det er enkelt og bra.
Den trekassa blir på en stund. Den brukes jo til transport!
Men rør-kittet til AllPro står på lista over ønsket utstyr senere.
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
He he, grattis med lux! Nå kan du jo endelig bygge versting bil... Kjøp aussielocker bak og putt lsd`en foran... Kapp noe voldsomt og peis på men noen skikkelig all-pro fjærer
Så kan du bruke 80en til trophy eller transport etapper...

Så kan du bruke 80en til trophy eller transport etapper...

Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Rolig nå, Knut.
Dette er jo en "Delivery Truck" nå, og må være lovlig på vei.
Dessuten er det egentlig "Gamlingen" som regjerer over denne, så endringene må komme gradvis.
Han begynner å få smaken på off-road, så det går nok bedre etterhvert
Men LSD foran må jo være noe skit om vinteren når det er glatt?
Kan vell likegjerne ha en Aussie forran også da?
80'n blir Trophy-bil etterhvert. Men har det jo ikke så travelt. Man skal jo kose seg med hobby vettu
Dette er jo en "Delivery Truck" nå, og må være lovlig på vei.
Dessuten er det egentlig "Gamlingen" som regjerer over denne, så endringene må komme gradvis.
Han begynner å få smaken på off-road, så det går nok bedre etterhvert

Men LSD foran må jo være noe skit om vinteren når det er glatt?
Kan vell likegjerne ha en Aussie forran også da?
80'n blir Trophy-bil etterhvert. Men har det jo ikke så travelt. Man skal jo kose seg med hobby vettu

Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Rolig??? Jeg??? he he... Neppe, du skulle vært her en tur nå... Har mye som skal skje med runnern nå! Starter vel med ombygging til bladfjærer bak nå i løpet av helga. Pluss mye mer... Fastmontering av winch bak, inni bilen... ny bakfanger, flytte tanken kanskje, dual-transfer, innvendig bur, rock-guards og mye mer... Har tatt diverse service nå med ny register-reim og vannpumpe... Ennå endel igjen...
Hvis 80en skal bli en skikkelig trophy bil så kan du jo overta spiralene mine... de trenger du jo da...

Det er forresten ikke så gæernt med lsd foran, hadde det på runnern før. En såkalt detroit true-track og den er strammere enn en original toyota.
Hvis 80en skal bli en skikkelig trophy bil så kan du jo overta spiralene mine... de trenger du jo da...

Det er forresten ikke så gæernt med lsd foran, hadde det på runnern før. En såkalt detroit true-track og den er strammere enn en original toyota.
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord