Hvilket AWD system har LC 90?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Outback
Ble med: tor feb 17, 2005 9:44 pm
Lokasjon: Bodø

Hvilket AWD system har LC 90?

Innlegg av Outback »

Hei

Er ny her, og driver og vurderer en LC som trekkdyr foran knaus'en min. Og har en del spørsmål.
Mest ønsker jeg meg en 120 serie, men med seter er det litt dyrt, har ikke prøvd 90 serie, det får vi ta senere en gang. Men den er innenfor økonomisk rekkevidde.

Hvilket system har en 90 med aut, vet at en 120 har thorsen diff, og antar at 90 har vanlig diff. med sperre?

Hva med antispinn, abs , klima fra når ble det standard. Hva med sperre på bakakselen, var det std, eller tilvalg.

Som dere skjønner er det bare å fyre på med fakta
Senest rettet af Outback tor feb 24, 2005 10:27 am, rettet i alt 1 gang.
Hilsen
Kjell Pettersen
HC
Ble med: tir mai 18, 2004 10:46 am
Lokasjon: Kongsberg

Innlegg av HC »

90'n har permanent firehjulsdrift med senterdiff. Senterdiffen kan sperres. Jeg har ikke personlig erfaring med VX og automat, men en 'vanlig' sånn uten skjermbreddere og med manuell kasse. Den hadde ABS men ikke traction control. Derimot var det limited slip differensial i bakakslingen.

mvh
HC
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Traction control

Innlegg av Dag Einar »

Jeg har dette på min LC 2002, samt at det er midt-diferensial sperre, men da kobler antisladd systemet ut. Har også chipet den med orginalt utstyr fra Toyota. Noe jeg vil anbefale, den liker mer suppe da, men du har et voldsomt dreimoment på den da. Med tanke på at du skal dra camping vogn.
Vedlagte filer
På vei opp Gledeslia
På vei opp Gledeslia
CIMG1071.JPG (46.5 KiB) Vist 10960 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Jostein105
Ble med: man jul 19, 2004 6:44 pm
Lokasjon: Krokstadelva

Innlegg av Jostein105 »

Har en 97 VX aut.
De fleste har klima ( ikke automatisk, men fuker bra for det)
Min har ikke antispinn, men ABS og diffbrems på bakaksel og
midt diff. kan låses. Mekanisk sperre på bakaksel var ekstrautstyr.
Og lavserie selvfølgelig.
Jostein
Brukeravatar
Dag Einar
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Ang. chip

Innlegg av Dag Einar »

til din bil, så er det noe som heter KCR-box. Der får du en økning fra orginale 125 Hk til ca 150 Hk. Mener å huske at den koster noe sånt som 6-7000 kr inkl.mva.

Du finer din forhandler ved å gå til www.minges.no

Lykke til :D :D :D
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HC
Ble med: tir mai 18, 2004 10:46 am
Lokasjon: Kongsberg

Innlegg av HC »

hadde KCR-boks på 90'n min og det ga merkbart mere 'puff' :)
Men motoren blir litt tungpustet. Altså;det er nødvendig med nyttt luftfilter også. Jeg kjøpte et K&N-filter hos Flissundet Motorsport, men det ligger i garasjen fremdeles og bilen er solgt...

mvh
HC
Brukeravatar
Wicked
Ble med: man jan 30, 2006 10:56 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Wicked »

HC skrev:hadde KCR-boks på 90'n min og det ga merkbart mere 'puff' :)
Men motoren blir litt tungpustet. Altså;det er nødvendig med nyttt luftfilter også. Jeg kjøpte et K&N-filter hos Flissundet Motorsport, men det ligger i garasjen fremdeles og bilen er solgt...

mvh
HC
Jeg monterte åpen KN-filter idag rett på slangen fra turbo, og kasta ut orginalboxen. Jeg har også KCR powerbox, og mener selv jeg merket forskjell.. mulig at lyden spiller meg et puss.. for den ble sinnsyk!! Tror muligens jeg må sette inn luftfilterboksen igjen..
Tründer Stück
Ble med: tir okt 31, 2006 1:12 pm
Lokasjon: Levanger

Re: Hvilket AWD system har LC 90?

Innlegg av Tründer Stück »

Outback skrev:Hei

Er ny her, og driver og vurderer en LC som trekkdyr foran knaus'en min. Og har en del spørsmål.
Mest ønsker jeg meg en 120 serie, men med seter er det litt dyrt, har ikke prøvd 90 serie, det får vi ta senere en gang. Men den er innenfor økonomisk rekkevidde.

Hvilket system har en 90 med aut, vet at en 120 har thorsen diff, og antar at 90 har vanlig diff. med sperre?

Hva med antispinn, abs , klima fra når ble det standard. Hva med sperre på bakakselen, var det std, eller tilvalg.

Som dere skjønner er det bare å fyre på med fakta
Har selv en 98-VX90 med automat. Den har senterdiff som kan sperres, og vanlig diff bak. Du får manuell sperre som option på disse, både som orginaldel og fra f.eks 4x4supply. De hadde en oppgradering på denne bilen rundt 2001. (er litt usikker på eksakt når...) Da fikk de tractioncontrol. Denne kan desverre ikke kobles ut. Ikke at det er noe stort problem det til vanlig kjøring, men skal du ut i skogen er det greit å ha mulighet til full pulver.

Mange av dem er utstyrt med AC. spesielt de som er improtert fra Tyskland. Dette fungerer helt utmerket. Hadde tidligere bil med automatisk klimaanlegg, men merker ikke store forskjellen på det. Ac er ikke standard.
trolo
Ble med: lør sep 17, 2005 8:45 pm
Lokasjon: Tromsø

Litteratur ?

Innlegg av trolo »

Er også en lykkelig eier av en VX 90 -97mod med automat.
Vet noen av litteratur som beskriver hvordan 4x4 sytemet med orginale diff sperrer virker ?
TL
gutgulb
Ble med: tir apr 18, 2006 6:27 pm
Lokasjon: Florø

Innlegg av gutgulb »

HC skrev:hadde KCR-boks på 90'n min og det ga merkbart mere 'puff' :)

mvh
HC

Ligger dette fortsatt i garasja ? Skal du selge det ? er det innsatsfilter eller ny boks også ?
Brukeravatar
lj73jon
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Innlegg av lj73jon »

Tipper det er det filteret som jeg kjøpte av han. Det tilsvarer det originale, men er ikke like tykt, passer i luftfilterboksen. Jeg kan ikke si at jeg merket noe forskjell, men det ble nok garantert ikke værre :). Nå skal det sies at jeg akkurat hadde byttet det originale filteret også da..
ola_k
Ble med: ons mar 10, 2010 7:19 am

Innlegg av ola_k »

Jeg har i det siste lurt litt på hvilket AWD system 90'n har og gir nytt liv til denne gamle tråden.

Jeg har ikke all verdens erfaring med firehjulstrekkere, men i påsken skule jeg trekke opp en V70 etter den hadde kjørt seg i grøfta i en bratt snødekt oppoverbakke. Jeg har en 98 modell LC 90, sperre på bakaksel (virker forøvrig ikke og jeg tror jeg vet årsaken etter å ha søkt litt på forumet her...) og automt.

Ettersom lasten var tung og føret glatt antok jeg det var best å koble inn lavserien med sperre på mellomakslingen slik at jeg minimum hadde trekkraft på to hjul, ett framme og ett bak. Til min forbauselse sa en kamerat som stod å så på at kun et av bakhjulene spant. Jeg ville anta at også minst et av framhjulene skulle spinne! Kan man ha kraft på kun ett hjul med senter sperren inkoblet f.eks. hvis drivverket er slitt, som følge av en forholdsvis tung laste eller så han rett og slett feil? Det var også en del rykking i bilen mens jeg spant før jeg hadde tilstrekkelig feste til å trekke den opp.

Etter påsketuren sjekket jeg sperren i en skrent hjemme for å "framprovosere" hjulspinn. Joda, da hadde jeg spinn på to hjul diagonalt med sperren innkoblet, så sperren virker den.

En siste ting jeg lurer på er om det er "traction control" (antispinn) og LSD "limited slip differential" på denne modellen? Har søkt litt rundt på forumet og blir litt forvirret da noen sier det er antisinn, men andre påstår at det ikke er antispinn på 90'n osv. Jeg observerte under testen rett etter påsketuren at begge hjulene spant uten at det var noen antydning til bremsing av hjulene noe som kanskje antyder at det ikke er antispinn eller LSD på bilen?

PS, jeg fikk opp V70'n :wink:
Senest rettet af ola_k tir apr 06, 2010 8:35 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
masterpetter
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Innlegg av masterpetter »

ola_k skrev:Jeg har i det siste lurt litt på hvilket AWD system 90'n har og gir nytt liv til denne gamle tråden.

Jeg har ikke all verdens erfaring med firehjulstrekkere, men i påsken skule jeg trekke opp en V70 etter den hadde kjørt seg i grøfta i en bratt snødekt oppoverbakke. Jeg har en 98 modell LC 90, sperre på bakaksel (virker forøvrig ikke og jeg tror jeg vet årsaken etter å ha søkt litt på forumet her...) og automt.

Ettersom lasten var tung og føret glatt antok jeg det var best å koble inn lavserien med sperre på mellomakslingen slik at jeg minimum hadde trekkraft på to hjul, ett framme og ett bak. Til min forbauselse sa en kamerat som stod å så på at kun et av bakhjulene spant. Jeg ville anta at også minst et av framhjulene skulle spinne! Kan man ha kraft på kun ett hjul med senter sperren inkoblet f.eks. hvis drivverket er slitt, som følge av en forholdsvis tung laste eller så han rett og slett feil? Det var også en del rykking i bilen mens jeg spant før jeg hadde tilstrekkelig feste til å trekke den opp.

Etter påsketuren sjekket jeg sperren i en skrent hjemme for å "framprovosere" hjulspinn. Joda, da hadde jeg spinn på to hjul diagonalt med sperren innkoblet, så sperren virker den. Men må trekkkraft fordelingen mellom fram- og bakaksel være diagonal, eller kan f.eks. venstre frem- og bakhjul spinne med sperren innkoblet (altså ikke trekkraft diagonalt)?

En siste ting jeg lurer på er om det er "traction control" (antispinn) og LSD "limited slip differential" på denne modellen? Har søkt litt rundt på forumet og blir litt forvirret da noen sier det er antisinn, men andre påstår at det ikke er antispinn på 90'n osv. Jeg observerte under testen rett etter påsketuren at begge hjulene spant uten at det var noen antydning til bremsing av hjulene noe som kanskje antyder at det ikke er antispinn eller LSD på bilen?

PS, jeg fikk opp V70'n :wink:
Hei Ola,(og Kjell) senterdiffsperren din hadde nok ikke gått i inngrep av en eller annen grunn. For å svare på spørsmålet ditt, MÅ minst et hjul fremme, og et hjul bak gå rundt/spinne når du har koblet inn senterdiffsperra.Det kan være at hjula spinner foran og bak på samme side,eller motsatt side,dette avhenger helt på underlaget.

Se for deg bakakselen på en Volvo f.eks. Der vil det hjulet som har dårligst grep spinne, står du med det ene hjulet på is, og det andre på tørr asfalt, da vil du spole på det hjulet som står på is, og du kommer ikke av flekken.
Slik er det på 90`n også, bare at du har 2 aksler.
Hvis du ikke har sperret senterdiffen, er det mulig å spole kun på et hjul,avhengig av underlaget.

Jeg forstod det slik at du ikke har mekanisk sperre bak, men LSD (diffbrems) som er på alle 90er uten mekanisk sperre på bakakselen. Den fungerer slik at bremsen i diffen drar med seg hjulet som har best grep, gjør altså så begge hjulene får kraft, men akselen blir aldrig helt låst som en mekanisk sperre,men den kan differere.
Den bremsen er ikke så sterk,så det kan hende at man spinner på et hjul, den legger seg mer på etterhvert når LSD oljen i diffbremsen blir varmere. Det er også mulig oljen er dårlig, eller at bremsen trenger å strammes, det er nemlig mulig å gjøre.
Du har ikke antispinn eller traction kontroll på din, det kom ikke før i 2000 eller 2001 mener jeg.
Håper forstår litt mer nå.Det er ganske enkelt dette her, men samtidig ganske vansklig :D
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
ola_k
Ble med: ons mar 10, 2010 7:19 am

Innlegg av ola_k »

Det var oppklarende!

Jeg har riktignok mekanisk sperre bak, men den virker ikke (har ikke helt tatt meg mot til å skru den frahverandre enda). Kan man da samtidig ha LSD?

Etter et kjapt søk på Google fant jeg vel ut at LSD, som du sa, ikke nødvendigvis forhindrer hjulspinn helt. Forstod jeg det jeg fant riktig, så virket det nesten som LSD i de fleste tilfeller ikke var til stor nytte da den blir fort slitt/trenger å strammes, men, men. Det er uansett greit og ikke minst interressant å vite hvordan ting fungerer.
Brukeravatar
masterpetter

Hei igjen. Du har mekanisk sperre ja. Jeg har ikke vært noe borti de, men misstenker at den ikke går i inngrep pga irr i en kontakt/stikk under ved elmotoren som sitter på akselen, eller et annet sted der kontakter er mest utsatt. Sikkert noen her som kan svare deg bedre på dette her på forumet. Lag en ny tråd under drivverk, alle serier f.eks.Da får du sikkert svar.
Er greit at sånnt funker når en trenger det. Enten har man mek sperre, eller så har man LSD på disse bilene, ikke kombinert. Det er å få tak i en slags hybrid der, men ikke originalt.
Min LSD trenger stramming den og, men jeg har planer om å montere ARB sperre, så det blir overflødig å reparere den da den skal fjernes etterhvert.
Petter

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
fisken
Ble med: søn feb 01, 2009 12:03 am

Innlegg av fisken »

Bra å få litt lærdom petter :D Du bare en ting jeg har lurt på, hadde du elektiske vippe-inn-speil på nittin din eller husker jeg feil Petter?
joa så dæ
Brukeravatar
masterpetter

Ha ha!!! :| :!: Nei du, det systemet fjernet jeg, for det gjorde meg kvælm!!
Petter

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
fisken
Ble med: søn feb 01, 2009 12:03 am

Innlegg av fisken »

:lol: