Spiller i VX 2005

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

TH
Ble med: man jun 09, 2008 1:46 pm
Lokasjon: Oslo

Spiller i VX 2005

Innlegg av TH »

Hei!
Kjøpte meg en Landcruiser i dag. I og med at jeg er godt vant med mere avanserte lydanlegg en det som følger med i VX'en så lurer jeg på om dere har noen tips til hva man kan gjøre for å skifte ut originalspilleren. Originalspilleren har en dårlig gps løsning og størrelsen på spilleren er jo større enn spillerene som selges. Finnes det noe adapter/brakett som man kan montere ny spiller i?
Mvh
THH
Vedlagte filer
intr.jpg
intr.jpg (43.24 KiB) Vist 10639 ganger
vargemann
Ble med: søn mai 16, 2004 11:26 pm
Lokasjon: 2647 Sør-Fron

Innlegg av vargemann »

Kjøp deg en dobbeldin spiller skulle vel passe i hullet.
TLC-fan
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Jeg gjorde nettopp den greia der, riktig nok i en 100. Samme spiller passer i en 120, og Pioneer har tilpasningsramme. Se garasjen min med bilder her:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14 ... &start=120
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
Hermann
Ble med: ons mai 03, 2006 8:20 pm
Lokasjon: Vadsø

Innlegg av Hermann »

Ligger endel om dobbel DIN spiller her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6138
vennlig hilsen
Hermann
LC150, 2010 modell
TH
Ble med: man jun 09, 2008 1:46 pm
Lokasjon: Oslo

Helt supert!

Innlegg av TH »

Takk for svar! Var ikke klar over at det er noe som heter enkel og dobbel din, men det var jo oppløftende informasjon. Dette er jo en enda bedre løsning enn "tradisjonell" størrelse (enkel din) monteringsbrakett! Dobbelt så stor spiller må jo bare bli bra. Virker litt fristende med ryggekamera også, men det blir vel vanskelig å finne et egnet monteringsted for selve kameraet når hjulet henger bak på døra. Får vel nøye meg med en dobbel din spiller uten navi (Tomtom fungerer utmerket!).
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Innlegg av HighwayPatrol »

Eg held på med den jobben sjølv. Det er mykje arbeid.. Bak på min spiller var der 3 kontakter. konverteringsledingngssettet eg kjøpte hos mekonomen, var berre to på. Eg måtte legge opp nye høgtalerledninger (koble forbi forsterker som ligger under førersetet) , lodde meg innpå og lage ny kontakt, og kjøpte meg ein ny liten tokanals forsterker, sånn at eg kan drive orginalsubben i varerommet. Legger ut bilder når eg er ferdig både her og i garasjen min
Senest rettet af HighwayPatrol tor jan 15, 2009 9:34 pm, rettet i alt 1 gang.
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
Hermann
Ble med: ons mai 03, 2006 8:20 pm
Lokasjon: Vadsø

Innlegg av Hermann »

Hei!
Jeg har montert ryggekamera rett over skiltet på 90'en. Funker helt greit selv om det ikke står helt midt på bakdøra. Kjøpte et relativt billig kamera på Ebay fra østen. Betalt ca 400,- inkl frakt. Kameraet er CCD brikke basert og gir kjempebra bilde til og med når det omtrent er helt mørkt. Ryggelysene gir nok lys til at en ser godt selv om det ellers er helt mørkt bak bilen. Var mye arbeid å trekke kabler fra spilleren til bakdøra.

Det er kanaler med kabler i gulvet rett innenfor dørene som jeg brukte. Trakk også ledning til styringen av å sette spilleren i ryggekameramodus fra ryggelysene siden siden jeg ikke klarte å finne noe fremme som ga signal. Helt greit siden jeg måtte legge kabel bak uansett. Var også "pes" å trekke kablene gjennom kabelrøret til bakdøra. Måtte dessverre også lage et lite hull til kabelene i bakdøra under skiltkassa.

Forsøkte først med en trådløst kamera men det fungerte veldig dårlig.
vennlig hilsen
Hermann
LC150, 2010 modell
Brukeravatar
HighwayPatrol

Når du demonterer, begynner du å ta av de listene på sida av konsoll. De bryter du opp med eitt lite skrujern, så med fingrene når du får tak. Da kjem det til syne fire skruer som held konsollen, og ein kabelstokk som går oppetter som ein buet form, som er til klima, stereo og kompass. Skru laus hovudkontakta til den, sånn at kabelstokken fortsatt er på konsollen når du tar konsollen ut.
For å kunne skifte ut spiller så er det enklest å ha ut den originale forsterkern under førersetet. Eg la nye høgtalerkabler fra spiller, og ned til kontakta som går til forsterkern (0,75 mm ledninger) så kjøpe eg meg ein tokanals forsterker for originalsubben bak. Håper bildene viser godt nok. Eg skal seinare legge ut eitt koblingsskjema for ka man skal koble seg inn på i den kontakten til høgtalerne.
Håper dette er bra nok forklart. Er ikkje so flink forfatter :lol:

Forresten, viktig beskjed; siden originalhøgtalerne i framdørene hadde delefilter i originalforsterker, så byttet eg ut de originale med nokre andre 6x9 høgtalere. Kan prøve å få tatt bilde av demontering og montering av ny i morgen, sidan eg berre har gjort d på eine døra.
Vedlagte filer
Slik er opplegget mitt no. Festet forsterkeren med borrelås, sånn at den ikkje reiser noken veg. Er fordel å få ut førerstolen mens man holder på, men hold unna tenninga på bilen mens den er ute! Airbag sensorer på enkelte biler kan bli litt fucka om sånt
Slik er opplegget mitt no. Festet forsterkeren med borrelås, sånn at den ikkje reiser noken veg. Er fordel å få ut førerstolen mens man holder på, men hold unna tenninga på bilen mens den er ute! Airbag sensorer på enkelte biler kan bli litt fucka om sånt
IMG_2785.JPG (26.14 KiB) Vist 10452 ganger
Kontakten der alle høgtalerledningene går inn på. Skal legge ut koblingsskjema en dag på det på denne tråden.
Kontakten der alle høgtalerledningene går inn på. Skal legge ut koblingsskjema en dag på det på denne tråden.
IMG_2784.JPG (20.59 KiB) Vist 10452 ganger
Kjøpte overgang fra toyota til iso, som eg fant fort ut ikkje passet, men fekk bruk for den likevel, etter litt mishandling. Loddet på nye ledninger (ca 1,5 meter lang) Den enden ledningen skal inni kontakta, må man lodde de litt, ellers blir det vansklig
Kjøpte overgang fra toyota til iso, som eg fant fort ut ikkje passet, men fekk bruk for den likevel, etter litt mishandling. Loddet på nye ledninger (ca 1,5 meter lang) Den enden ledningen skal inni kontakta, må man lodde de litt, ellers blir det vansklig
IMG_2782.JPG (30.07 KiB) Vist 10452 ganger
Sånn. Der henter vi strøm og jord. Dette er ein av originalkontaktene som før gjekk til spiller
Sånn. Der henter vi strøm og jord. Dette er ein av originalkontaktene som før gjekk til spiller
IMG_2781.JPG (30.52 KiB) Vist 10452 ganger
Begynner å demontere.
Begynner å demontere.
IMG_2753.JPG (36.15 KiB) Vist 10452 ganger
Slik begynner du. Listene rundt må av først, heile vegen, fra koppholderne til kompasset :)
Slik begynner du. Listene rundt må av først, heile vegen, fra koppholderne til kompasset :)
IMG_2755.JPG (19.37 KiB) Vist 10452 ganger
IMG_2751.JPG
IMG_2751.JPG (6.91 KiB) Vist 10449 ganger
Originalkontaktene på spiller. Den store til venstre skal man hente ut straum til ny spiller, som vist på annet bilde
Originalkontaktene på spiller. Den store til venstre skal man hente ut straum til ny spiller, som vist på annet bilde
IMG_2751.JPG (27.08 KiB) Vist 10407 ganger
Senest rettet af HighwayPatrol søn jan 18, 2009 8:17 pm, rettet i alt 3 gange.

Min garasje:

Bilde
vidar123
Ble med: fre jul 14, 2006 2:21 pm

Ja takk!!

Innlegg av vidar123 »

Dette var veldig interesant lesing med bilder og forklaring.
Vurderer og få litt mere lyd i bilen jeg også,så jeg er veldig nysgjerrig på hva som trengs å gjøres :wink:
Brukeravatar
HighwayPatrol

Demontering av dører forran på bilen og skifte av høgtalere coming up
Vedlagte filer
Løsne armlene, deksel inni dørtrykkerten, og ut med dekselet for vindusheis, so synes det tre skruer. fjærne også ein trekantdeksel som er på innsida for skjuling av skruene for speilet
Løsne armlene, deksel inni dørtrykkerten, og ut med dekselet for vindusheis, so synes det tre skruer. fjærne også ein trekantdeksel som er på innsida for skjuling av skruene for speilet
IMG_2787.JPG (29.65 KiB) Vist 10405 ganger
Måtte bygge ut ca 20 mm. Er greitt å kunne ha mulighet til å ha ned rutene
Måtte bygge ut ca 20 mm. Er greitt å kunne ha mulighet til å ha ned rutene
IMG_2791.JPG (47.36 KiB) Vist 10403 ganger
sånn. den med kvit strek på er pluss. Loddet disse ledningene før eg stakk de i kontakten.
sånn. den med kvit strek på er pluss. Loddet disse ledningene før eg stakk de i kontakten.
IMG_2793.JPG (26.01 KiB) Vist 10403 ganger
Denne kontakta kobler du deg inn på.
Denne kontakta kobler du deg inn på.
IMG_2789.JPG (29.07 KiB) Vist 10403 ganger
Løsne ledninger og wirer
Løsne ledninger og wirer
IMG_2788.JPG (37.9 KiB) Vist 10403 ganger
Senest rettet af HighwayPatrol tir jan 20, 2009 8:11 pm, rettet i alt 2 gange.

Min garasje:

Bilde
Lc 200 V8
Ble med: lør sep 27, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Hønefoss

Innlegg av Lc 200 V8 »

HighwayPatrol skrev:Demontering av dører forran på bilen og skifte av høgtalere coming up
Hva mener du med at du måtte bygge ut 20 cm...?
BMW 520 DAT 2012 modell (stasjonsvogn)
BMW 520 DAT 2012 modell (sedan) konebilen
Brukeravatar
HighwayPatrol

millimeter, centimeter....alt går i surr :lol:

Min garasje:

Bilde
vidar123
Ble med: fre jul 14, 2006 2:21 pm

Innlegg av vidar123 »

Ble lyden bedre syntes du i dørene?
Hvordan skal du gjøre med bassen der bak da? :)
Takker for fine bilder med enkel og grei forklaring.
Brukeravatar
HighwayPatrol

Synes fortsatt lyden var best med de originale høgtalerne, men eg tok berre noke som eg hadde liggende lagret. Skal leite etter delefilterboks som kansje muligens kan passe til originalhøgtalerne framme. Dette virkar til å være rette plass å leite http://www.dynabel.no/ .Originalsubben i varerommet bak er koblet inn på den nye forsterkeren. Høgtalerne i dørane er koblet til forsterkaren i spelaren.

Min garasje:

Bilde
Brukeravatar
HighwayPatrol

Koblingsskjema av kontakt under setet man skal koble seg inn på, og kontakt bak spiller
Vedlagte filer
Kontakt høgtalerledninger til forsterker
Kontakt høgtalerledninger til forsterker
Skjema plugg.jpg (13.79 KiB) Vist 10318 ganger
Kontaktene bak spiller. Kontakt til høgre skal man hente straum, acc og jord frå. Spelaren lenger oppe der eg fortalde at d var den til venstre, var da opp-ned :P
Kontaktene bak spiller. Kontakt til høgre skal man hente straum, acc og jord frå. Spelaren lenger oppe der eg fortalde at d var den til venstre, var da opp-ned :P
4646134.jpg (28.01 KiB) Vist 10315 ganger
Senest rettet af HighwayPatrol tir jan 20, 2009 8:59 pm, rettet i alt 3 gange.

Min garasje:

Bilde
Brukeravatar
HighwayPatrol

Prøvde eitt forsøk igår med å koble inn de originale diskant og mellomtonene i dørene, inn på samme kanal som fronthøgtalerne har. Det virket greitt, og ser ut som mellomtone og diskant har innebygget delefilter, sidan det går berre ein pluss og minus ut fra de begge. Lyden ble løftet meir opp. Om dette er heilt etter boka, og om proffe bilstereobyggere flirer av meg med å ha gjort dette, veit eg ikkje

Min garasje:

Bilde
Brukeravatar
HighwayPatrol

Tok eitt bilde av originalforsterkaren. Om man pusser brillene sine, så står det nummerert fra 1 til 16 inni der. Det er den kontakta som skal inn i den til venstre man skal bruke, som eg har laget skjema på. Den til høgre, er signalledninger frå forsterkar til spelar, men de 4 pinnene lengst til høgre på den, er til diskant og mellomtone. Hadde original toyota skjema å gå utifrå, så eg visste kva som var pluss og minus. Crosschecket det med å sette på eitt 9 volts batteri på kvar kurs, sånn for sikkerhets skyld sånn at ikkje høgre ble til venstre, og motsatt :lol:
Vedlagte filer
IMG_2806.JPG
IMG_2806.JPG (21.4 KiB) Vist 10306 ganger

Min garasje:

Bilde
@lpher
Ble med: ons jan 21, 2009 10:32 am
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av @lpher »

HighwayPatrol: Har du fått pyntelistene?
Brukeravatar
HighwayPatrol

Nei, venter enno

Min garasje:

Bilde
@lpher
Ble med: ons jan 21, 2009 10:32 am
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av @lpher »

HighwayPatrol skrev:Nei, venter enno
Hmm...skal sjekke sporing på pakken jeg...
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»