Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
magne aabrekk
Ble med: fre apr 27, 2007 1:32 pm
Lokasjon: KLEPP

Innlegg av magne aabrekk »

Mener jeg leste en gang den var til salgs, muligens sist gang at det var en Volvo T5 turbo som står i denne. Men er ikke sikker.
mrdiceman
Ble med: ons mai 30, 2007 1:20 pm
Lokasjon: Sortland

Innlegg av mrdiceman »

det stemmer ja:)
-Stian Hanssen. LC Rookie
*SOLGT* 81' HJ60 TIC, OME, 35" +++
07' BMW 335i Coupe. 400HK/550 NM :)
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Frode S:Takker! Selv om det ikke ble nå av testinga av din her om dagen, så må vi møtes noensteds. E jo ikke alle som har værdens beste biler! Vinsjen skal først pilles ned og smøres, og få færsk olje. så får eg se underveis om det e nødvendig å bytte den. Du har vel nettopp gjort vinsj-overhaling?

marting: Takk for oppklaring på bildene.
Etter en lengere trivelig og oppklarende telefon fra Eivind37 i går, fant vi litt ut av det. Koblet det som orginalt på pumpa. Satt boostkontrolleren fra innsuget til wastegaten, og fyrte opp.
Hadde som sagt tidligere ca 0,9-1 i trykk, etter omkoblinga fikk jeg bare 0,4. prøvekjørte Gjæver, og den var noe tammere, men cruisa fiint uten å jage opp å ned med trykket. Ble plutselig muli å cruise me cruisern. ikke bare 4hjulssladd over alle hauger!
Men finner liksom ikke helt ut av matinga på pumpa. Den sto helt innstilt (nedjustert) og Gjæver legger kun litt skodde under kald oppstart. Så vi mata på noen runder, men turte ikke ta så mye i gangen.
Hvor mye mener folket den bør komme ut for å gi høvelig trykk?
Havnet vel på maks 0,5bar på tur hjem fra Håkøybotn mekk å drekk verksted. Så muli jeg får mate den mer i dag. Ble mest bare ølmating på undertegnede i går, så må vel mate litt diesel på Gjæver også.
Forsto på Eivind at det er bortimot umulig å få det forrige oppsettet med t-stykket til å fungere, er millimetere på pipp å popp som er vanskelig..
TO BE CONTINUED

ruffsen:Ja, utlitmate bil til det meste, og jeg blir like overraska når jeg åpner bakluka og kikker inn i doningen. GOD PLASS!

crown1:Er nok litt av et savn kan jeg tenke meg ja... Men det finnes enda noen fine der ute!

Bluesman:Kansje det...er liksom ikke mye liv i den. Burde kansje fått det der retta på, så eg får brukt vinsja når det trengs. Plutselig trengs det!

Gi Gass: Er jo en stoor cooler, men er vel ikke større turbo en det må være. Volvo t5 viser det seg å være. Vital info du kommer med, takkertakker!

Mrdiceman: Send meg gjerne e-posten til forrige eieren, kjekt om det skulle dukke opp nå! Er bare gla bilen IKKE sto sørpå! hehe!
Eivind37 mente forresten at du kansje hadde en transferkasse liggende? noe vi glemte av?
mrdiceman
Ble med: ons mai 30, 2007 1:20 pm
Lokasjon: Sortland

Innlegg av mrdiceman »

nei. kassa er solgt videre da det viste seg at det ikke var den det var feil med.
-Stian Hanssen. LC Rookie
*SOLGT* 81' HJ60 TIC, OME, 35" +++
07' BMW 335i Coupe. 400HK/550 NM :)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

da her jeg vært ute og lagt om dekk, bytta mellom runneren og Gjæver.
ser ut som org-dim!
Er dotz-Dakar felger med et-30, ser ut som den bredden jeg er ute etter. må bare hive på skjermbredderene og skvettlappene.
Må skaffe meg disse i 35" eller 37" tror jeg.

Må også få mata bilen mer. Hvor skummelt er det å justere? virker som det er delte meninger om hvor mye en skal mate på pumpa, men det går sakte nå... Dro den vel ut 4-5 runder fra helt innstilt.

Forresten noen som har montert sentrallås på baklemmen? Hadde vært kjekt om den også gikk over defa-sentralen jeg har.

Fetta opp alle plasser jeg kunne tenke meg, men tenkte i utgangspunktet det var nippel til å presse inn i knokkelhuset, men bare fyllehull. dette skal vel uansett ikke fylles fullt, bare 3/4deler. (?)
Så også ut til at foringene i sjaklene har gått tørr for leenge sia, vært lite lube der. Skiftes ved neste bestilling.

mellomaksling har vært skifta, men ver nok ikke fetta opp. pressa på, men fulgte ikke helt med, sia det skulle myye på. Etter "merkene" å bedømme, ser det ut til at den strekte seg bakover ca 2cm. er det noen faremomenter med dette? tenker på negativ vandring på akslingen, ved innfjæring, vil dette bli unødig belastning på kassa eller diffen? og skal ikke fettet kommet ut ved splinene på akslingen?
Vedlagte filer
runner på 35"
runner på 35"
21012009625.jpg (30.02 KiB) Vist 6667 ganger
60 på 33"
60 på 33"
21012009626.jpg (39.52 KiB) Vist 6667 ganger
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Bøs kjerre!

Hvis du mener at den er justert helt inn og så ut 4-5 runder så er jeg ikke sikker... jeg skrudde ut 2 runder fra der den sto..... Hvis du vil så kan jeg telle gjenger, eller måle litt, i morra så du har noe å sammenligne med..

Uten å påberope meg no supersnøring :roll: så tror jeg en grei metode er å justere med motoren i gang og varm... få en kompis til å sitte å pumpe litt på gassen..ikke ruse opp men "blippe" den kjapt opp i 1500-2000 og ned igjen.. juster ut og følg med på eksosen..når du kan lage svarte røykdotter så holder det sikkert i massevis.
Tror man skal passe seg litt hvis man ikke har full kontroll over temperaturer og slikt... det blir varm eksos .
MEN, du bør kanskje rydde opp i slangerotet først, da pumpa blir påvirka av dette
Min bil ryker nesten ikke med varm motor, og går godt nok for meg :wink:

Sentrallås ? :roll: :wink: Låser du bilen altså? :D
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

marting skrev:Bøs kjerre!

Hvis du mener at den er justert helt inn og så ut 4-5 runder så er jeg ikke sikker... jeg skrudde ut 2 runder fra der den sto..... Hvis du vil så kan jeg telle gjenger, eller måle litt, i morra så du har noe å sammenligne med..

Uten å påberope meg no supersnøring :roll: så tror jeg en grei metode er å justere med motoren i gang og varm... få en kompis til å sitte å pumpe litt på gassen..ikke ruse opp men "blippe" den kjapt opp i 1500-2000 og ned igjen.. juster ut og følg med på eksosen..når du kan lage svarte røykdotter så holder det sikkert i massevis.
Tror man skal passe seg litt hvis man ikke har full kontroll over temperaturer og slikt... det blir varm eksos .
MEN, du bør kanskje rydde opp i slangerotet først, da pumpa blir påvirka av dette
Min bil ryker nesten ikke med varm motor, og går godt nok for meg :wink:

Sentrallås ? :roll: :wink: Låser du bilen altså? :D
Den sto jo merkelig nok helt innstilt! Tell gjerne jenger, en liten pekepinn!
Nå har jeg ikke tempmåler på eksos, men vil nok ha det seinere. Er jo også 3" rake rør, så den burde jo svelge unna litt.
Slangerotet er ordnet, var derfor jeg begynte å skru på pumpa, var helt dødt etter jeg kobla slangene som orginalt.

Sentrallås, ja! Må låses! Og nå hyyler den som faaaen om noen prøver seg! den sier HOWÆÆÆÆÆH, EG DR@#&"P DEEG! HÆOOHÆÆH! :P
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Gjorde det med en gang jeg. :D

Oppå justerskruen er det 3 synlige hele gjenger utenfor låsemutteren(den runde) Den 4. er på vei "ut"
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

herlig! hadde det ikke vært for at bilen min er noen kilometer unna hadde jeg og hoppa ut og tatt en test og prøvetur! men i morra skal det mates! takk! har du noen andre tips om det med fettinga av akselen som er nevnt overnfor??
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Justering av dieselpumpen gjør du mens bilen går på tomgang. Justeringsskruen..eller "røykskruen" sitter i enden på edic armen med en rund kontramutter. Løsne kontramutter og skru utover mens bilen går på tomgang. Skru til du merker det begynenr å ryke/lukte dieselrøyk. Når du justerer så skru litt om gangen...vent litt og fortsett. Når du er fornøyd...så husk for all del å dra til kontramutter igjen. Hvis ikke...så skrur røykskruen seg utover mens du kjører....og men katastrofalt resultat!

Når du skal smøre bilen..så bruk molybdensulfidfett...eller annen type høytemperaturfett. Bruk ikke smørefett til gravemaskin etc...det tåler ikke varme...og blir hardt....og da går ting i filler.
Om mellomakselen din "siger" tilbake et par cm gjør ingen ting, men det pleier å komme fett ut av splines.
Knokkelhus skal etter det jeg vet fylles...tror det går nesten 1,5 patron i hver. Påfyllingen er en firkantskrue oppå knokkelhuset som du kan løsne med en 12mm fastnøkkel. Sett for guds skyld ikke inn smørenippel der. Resultatet av det er at presser trykk i knokkelhuset....med resyltat at du ødelegger pakningene...simmerring og annen tetting!

Ble bilen litt mer behagelig å kjøre nå? :D

Keep on cruising! :D
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Eivind37 skrev:Justering av dieselpumpen gjør du mens bilen går på tomgang. Justeringsskruen..eller "røykskruen" sitter i enden på edic armen med en rund kontramutter. Løsne kontramutter og skru utover mens bilen går på tomgang. Skru til du merker det begynenr å ryke/lukte dieselrøyk. Når du justerer så skru litt om gangen...vent litt og fortsett. Når du er fornøyd...så husk for all del å dra til kontramutter igjen. Hvis ikke...så skrur røykskruen seg utover mens du kjører....og men katastrofalt resultat!

Når du skal smøre bilen..så bruk molybdensulfidfett...eller annen type høytemperaturfett. Bruk ikke smørefett til gravemaskin etc...det tåler ikke varme...og blir hardt....og da går ting i filler.
Om mellomakselen din "siger" tilbake et par cm gjør ingen ting, men det pleier å komme fett ut av splines.
Knokkelhus skal etter det jeg vet fylles...tror det går nesten 1,5 patron i hver. Påfyllingen er en firkantskrue oppå knokkelhuset som du kan løsne med en 12mm fastnøkkel. Sett for guds skyld ikke inn smørenippel der. Resultatet av det er at presser trykk i knokkelhuset....med resyltat at du ødelegger pakningene...simmerring og annen tetting!

Ble bilen litt mer behagelig å kjøre nå? :D

Keep on cruising! :D
Det 6kanta hode jeg hadde oppå knokkelhuset var 24mm!
men var noe merkelig med den, syntes den var uhøvelig stor, litt eksentrisk egentlig... så det har sikkert vært gjort en fiks på det tidligere.
brukte det molybendiumsulfidfosfatfettet all-round.
Så du mener det går ca 600ml fett i knokkelen? syntes det var merkelig mye gitt! trodde det skulle være litt plaske-plass, men husker vel feil fra en eller anna manual.

Så i morra blir det trøkk i kjerra, forhåpentligvis! ;) da blir det Lcruising for alvor! Watch-out, rånera!

Noen som vet hvor mye plass det er bak dashen? har lyst å montere 2DIN spiller, tenker da ved å utvide 1din rommet vertikalt. for så å plassere CB under den igjen. Rack, med andre ord.
andre muligheten er jo å sette CBen i midtkonsollen, den skal moddes med alle snickerkunster som finnes, til en praktisk multi-oppbevaringsboks, med armlene. men liker tanken av å ha cb-en i synsfeltet.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

kjeder meg litt, så leker litt i photoshop...
smaken er som baken og alt det der, men syntes det hadde vært kult med en body som følger den deilige maskuline 60-formen.
Fargene kan man jo diskutere i alle retninger, men heller mot rødt-orange og de fargene der. Grått kunne gått, men litt kjedelig...
når skjermbredderene skal på, er det naturlig å ta det lille som er av rust i hjulbuene og kanalen, og da kan man vel like godt gjøre litt liv av det!
Vedlagte filer
img_tryout_fade_red.jpg
img_tryout_fade_red.jpg (53.89 KiB) Vist 6563 ganger
img_tryout_orange.jpg
img_tryout_orange.jpg (54.2 KiB) Vist 6563 ganger
Brukeravatar
Frode S
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Den nederste der var jo ikke så dum...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
Eivind37

Innlegg av Eivind37 »

Hehe..glem det orange greiene...huff! Lakk heller skjermbredderne i grå metallic...eller noe liknenede som går mot sort bil....
Smaken er som kjent som baken....og jeg skal formane den "universelle sannhet"...den besitter jeg heldigvis ikke.
vegsir
Ble med: lør okt 04, 2008 4:11 pm
Lokasjon: Ærendal

Innlegg av vegsir »

først et spørsmål. bruker vanlig fett som vi bruker på alt av gravemaskiner og lastebiler. men det med temperatur, gjaldt det bare for knokkelhuset? fler jeg burde skru opp å sjekke der snart.

likte faktisk den oransje av de der best. :o hadde aldri trodd at det skulle bli noe tøft men likte det faktisk :wink:
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
Brukeravatar
Eivind37

Innlegg av Eivind37 »

Hmmm...du kan ikke bruke vanlig smørefett nei...det blir hardt. Går åt skogen til slutt det...har sett mange tilfeller på det! Det gjelder både knokkelhus og drivaksler
vegsir
Ble med: lør okt 04, 2008 4:11 pm
Lokasjon: Ærendal

Innlegg av vegsir »

Eivind37 skrev:Hmmm...du kan ikke bruke vanlig smørefett nei...det blir hardt. Går åt skogen til slutt det...har sett mange tilfeller på det! Det gjelder både knokkelhus og drivaksler
så altså det du sier er at fettet vi bruker på alt av maskiner og lastebiler ikke kan brukes? det høres fryktelig rart ut. en bruker vel ikke fett som ikke holder mål på utstyr til flere millioner. nå har jeg drevet å smurt maskinene omtrent så lenge jeg kan huske med dette fettet, og har ikke sett noe til at det blir hardt. hvis vi ser bort ifra det som blir sølt. og havner på bakken ol.
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
Brukeravatar
Eivind37

Innlegg av Eivind37 »

Forskjellen på det fettet du sikter til går på bevegelige deler på anleggsmanskiner...og blir smørt ganske så ofte...og det tåler ikke varme / temperatur.På en Hj60 går de smørbare delene en del fortere rundt enn på en gravemaskin.
Se også anbefalt smørefett i instruksonsbok Hj60.
Du må jo gjerne prøve.Har sett resultatet av det jeg flere ganger :shock:
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

hehe, bra at smaken smaker baken! Likte vel egentlig også den nederste best av de to fargeklattene, den va litt hot-rod, ikke så mye off-rod!
Men har allikavel jævli løst å framheve den buen (skuldra) på bilen, og det skjer ikke bare med bredderene. Ble jo brukt en del av de fæle stickersene til det, men det holder jeg meg unna.

Og buen er så svak og liten over bak-hjulbuene, så der treger en ikke framheve det noe. Fargen fades ut, det liker jeg. men vanskeli å få til. kremt.
tryta
Ble med: man jan 16, 2006 7:51 pm
Lokasjon: Nevlunghavn/Vestfold

Innlegg av tryta »

Stilig avbrekk med den fargen,samt at buen bak som er så mye mindre blir kjult av overgangen. Riktig så lekkert.
Send en pm om det er noe.
Svar

Tilbake til «Garasje»