Innbruddsalarmen går amok !

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Hugin&Munin
Ble med: tor des 29, 2005 6:20 pm
Lokasjon: Vestfold

Innbruddsalarmen går amok !

Innlegg av Hugin&Munin »

Alarmen på min LC100 - 2000mod. har holdt nabolaget våkent i noen netter nå.
Den har satt igang helt umotivert tidligere også, men nå holder den visstnok konsert for naboene gjennom store deler av natten ! - Og hvilken helv.... sirene Toyota har puttet inn i denne bilen !!!
Selv har jeg en fjellknaus mellom meg og bilen og dessuten godt sovehjerte så meg har den ikke plaget :oops:

Noen som har en formening om hva som går av den ?

Spørsmål 2 : Tenkte jeg skulle spare naboene litt i natt så planla å ta ut sikringen inntil videre. Fant ut i min utenlandske instruktionsbok at alarmen var sikring nr. 66, men hvor i all verden er sikring nr.66 plassert ? Det er ingen av de som er i motorrommet, da må den være inne i bilen, men hvor har Toyota gjemt dem ??

Sikkert dumt spørsmål det siste, men foreløpig står bilen ulåst............
Jeger`n
Brukeravatar
Mads
Ble med: man jan 16, 2006 9:21 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av Mads »

Hvordan gikk det med alarmen din???
Jeg har fått det samme problemet.
Jeg tror det er signalet fra en av bakdørene som fjusker.
Låser nå bare bilen med nøkkel uten alarm.
Jeg har en -99 med defa alarm på nøkkelen.
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Hugin&Munin

Innlegg av Hugin&Munin »

Hei Mads, nei jeg har vært litt sløv med dette, Toyota har to ganger skrudd ned følsomheten på alarmen - men det er ikke der det ligger.
Alarmen lever sitt eget liv og drar i gang i tide og utide.
Synes det greieste ble å ikke bruke den. Gjør som deg og låser bilen med nøkkelen uten alarm.
Har blitt en vane desverre, så har ikke tenkt på det en stund.

Takk for påminnelsen, på tide å få orden på det kanskje......... :oops:
Jeger`n
Brukeravatar
Remi
Ble med: ons sep 12, 2007 1:17 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Remi »

Vet en LC120 der orginal alarmen ble trigget av varmen fra Defa-vifta, bare så det er nevnt.
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
Hugin&Munin

Innlegg av Hugin&Munin »

Heisann Remi, det ble på likt :)

Jeg har ikke Defa - eller noe annet ettermontert, men takk........
Jeger`n
Brukeravatar
Mads
Ble med: man jan 16, 2006 9:21 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av Mads »

Jeg har fått min til å virke :D
Det finnes en skjøte kontakt til bryteren på låsen til øvre bakluke. Den ligger sammen med en annen nede i venstre hjørne. Disse er pakket inn i skumplast og ligger og bader i fukt. Med årene blir de full av irr på kontaktene og dette gir overslag. Da alarmen er mer fintfølende for krypstrøm enn belysningen trigges denne først.
Dette skal være et kjent problem hos Toyota.
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Brukeravatar
willys overland
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Innlegg av willys overland »

Idag gikk alarmen min amok, men til alt hell husket jeg at jeg hadde lest denne tråden her, og gikk rett igang med å demontere. Skumplast-tapen utapå skjøtene var dritbløt, men ikke noe irr å se. Tørka kontaktene med varmluftpistol, og tøt koblingene fulle av batteripolfett før jeg satte det sammen. Lar bilen stå utenfor soveromsvinduet i natt for å høre når/ om den begynner å ule igjen...
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

jeg har fått samme probl.
Nå går jeg ut i garasjen for å se om jeg får åpnet døra.
Håper jeg slipper å begynne å bla i manualen.
Svartens strømgreier (det er jo det som er faget mitt da, dobbelt svarten)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
willys overland

Min bil holdt fred etter inngrepet..
Vær forsiktig når du tar av panelene rundt ruta i bakluka, les boka nøye. Jeg var litt for ivrig og røyk et feste til et klips.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Ja, jeg slo opp i boka, og fikk av panelet.

Pluggene er helt tørre og fine. Ingen fukt og ingen irr. Hverken i hjørnet eller den som er på midten ved låsen.

Noen andre tips?
Det kan vel være nesten hvor som helst på dørbryterne, interiør- og dørlys, eller kabler og ecu.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
willys overland

Jeg hadde tydligvis flaks som traff "spot on" på første forsøk.. Har lite greie på bileketrisk så jeg har nok lite å komme med da. Lykke til.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Jeg sjekka at det var fjærspenn i hver pinne i pluggene og kjørte de fulle av 5-56. Den har holdt kjeft noen timer nå. Kanskje det var der problemet var. Vi får se.

Fremgangsmåte for å åpne panelene på den øvre bakdøren er:
1
På håndtaket til dørlåsen, pill av de to små skruedekslene, og skru håndtaket av med pozi-2. Dra så av dekselet bak dørhåndtaket.
2
Det øvre plast-dørpanelet må av i allefall i nedkant før det nedre panelet kan dras ut. Det er festet med slike plastklips som man bare dytter inn og forhåpentligvis kan dra ut igjen. På sidene skal panelet/pluggene dras i sideretning, dvs den venstre "vingen" skal dras mot høyre, mens på høyre side av vinduet skal du presse mot venstre. Bruke et skrujern med teip rundt, eventuelt også et slikt "dørpanel-uttrekke-verktøy" (Billig og passer perfekt på plastklipsene) (De øvre (over vinduet) klipsene dras vinkelrett ut fra døren hvis du vil ta av hele)
3
Det nedre panelet dras rett ut (dvs alle klipsene vinkelrett på dørbladet). Det gikk ganske lett. På enkelte av klipsene kom jeg til med spesialverktøyet, og klarte meg uten å ødelegge en eneste. 8)

Lykke til til nestemann.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
@lpher
Ble med: ons jan 21, 2009 10:32 am
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av @lpher »

Remi skrev:Vet en LC120 der orginal alarmen ble trigget av varmen fra Defa-vifta, bare så det er nevnt.
Dette er ett kjent problem...men det lar seg enkelt fikse ved å justere ned følsomheten på alarmen så vidt jeg har forstått...
Brukeravatar
Remi

Innlegg av Remi »

@lpher skrev:
Remi skrev:Vet en LC120 der orginal alarmen ble trigget av varmen fra Defa-vifta, bare så det er nevnt.
Dette er ett kjent problem...men det lar seg enkelt fikse ved å justere ned følsomheten på alarmen så vidt jeg har forstått...
Og hvordan justerer du enkelt ned følsomheten på alarmen?

Har hendt noen ganger nå at Webastoen har startet alarmen, men det er når vifta er "glemt" stilt ned og står på fullt. Virker som det skjer når det er ekstra kaldt ute.
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
@lpher
Ble med: ons jan 21, 2009 10:32 am
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av @lpher »

Remi skrev:Og hvordan justerer du enkelt ned følsomheten på alarmen?

Har hendt noen ganger nå at Webastoen har startet alarmen, men det er når vifta er "glemt" stilt ned og står på fullt. Virker som det skjer når det er ekstra kaldt ute.
Det har jeg aldri fått noen forklaring på, men jeg har sendt en del Landcruisere med denne typen problem til Toyota Hell Bil her i trondheim, og de justerer den ihvertfall...
Brukeravatar
Remi

Innlegg av Remi »

Ok, da stryker vi "Enkelt" :wink:
Får stikke innom Harila hvis det fortsetter å være ett problem :?
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
Brukeravatar
lc150_2011
Ble med: fre nov 21, 2008 10:39 am
Lokasjon: Bærum

Innlegg av lc150_2011 »

@lpher skrev:
Min erfaring også når jeg monterte den smale nye Termini ovnen fra Defa på 1350 watt. Bråvåkna dagen etter når tidsuret slo inn. Så langt har jeg bare trykket på knappen som deaktiverer sensoren inne i bilen om natta. Bilen står parkert rett under soveromsvinduet på privat gårdsplass pluss at 2 hunder ligger på soverommet også. Vi hører om noen knerter ruta :-)

Men hvis man kan justere ned følsomheten slik at alarmen ikke går når kupevarmeren slår inn er jo mye gjort. Får stikke innom toyota.

Alarmen gikk ikke når jeg hadde en frittstående kupevarmer fra Biltema på 400/800 watt som gikk mye stillere/lavere turtall eller noe. Men sånn frittstående er jo bare i veien.

Truls
PaalS
Ble med: tir feb 17, 2009 1:45 pm
Lokasjon: Akershus

Re: Innbruddsalarmen går amok !

Innlegg av PaalS »

Da er det min tur....
og bruksansvisningen og tips til feilkilde over funker supert!
Men jeg lurer på en ting: hvordan unngå dette i fremtiden? Jeg antar dette kommer til å gjenta seg gitt utformingen på kontaktene og plasseringen. Holder det med fett som Willys brukte over tid? Eller må jeg inn med krympestrømpe med smeltelim inn i?
Erfaringer noen?
Brukeravatar
willys overland

Jeg fjerna skumplasten rundt koblingene, og hadde i rikelig med polfett.
Hadde aldri noe mer problemer med det.( inntil jeg solgte bilen i mars 2013)
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
overland53
Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
Lokasjon: Rogaland

Innlegg av overland53 »

For kort tid tilbake begynte "åpen dør" lyset på dashbordet å blinke. Kupelys gikk ikke av, sentrallås virket ikke på nøkkel og alarm begynte å hyle i tide og utide. Samme feil som andre på tråden har opplevd. Tok kontakt med unge "willys overland" og forhørte meg. Åpnet deksler innvending i øvre bakluke, nede i venstre hjørne. Der satt kontakten pakket pent inn i skumplasttape. Varmet litt på den, gav den en god dose 5-56, tørket av og satte den inn med store mengder hvit vasilin og ble dyttet på plass igjen. Litt trangt å jobbe med for en med "pølsefingre", men det gikk. Feil fikset, håper det varer.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»