enig der...tryta skrev:Stilig avbrekk med den fargen,samt at buen bak som er så mye mindre blir kjult av overgangen. Riktig så lekkert.
Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
etter jeg fikk rydda opp i slangene fra turbon går bilen jevnt å greit i mars-fart, ikke som før da den ikke holdt jevnt ladetrykk..
men nå den er rimelig slapp,gitt!
Får ikke noe særlig ladetrykk, på det meste 3,5-4bar.
Har nå prøvd å blende wastegaten for moro skyld, uten endring.
En anna ting jeg merka etter jeg rydda i slangene, turbotrykksmåleren går mye tilbake, til ca -3bar når jeg slipper gassen. Hva betyr egentlig dette i praksis?
Vil i allefall ha MER TRØKK i bilen, vet jo det bor myye der! HJELP!
men nå den er rimelig slapp,gitt!
Får ikke noe særlig ladetrykk, på det meste 3,5-4bar.
Har nå prøvd å blende wastegaten for moro skyld, uten endring.
En anna ting jeg merka etter jeg rydda i slangene, turbotrykksmåleren går mye tilbake, til ca -3bar når jeg slipper gassen. Hva betyr egentlig dette i praksis?
Vil i allefall ha MER TRØKK i bilen, vet jo det bor myye der! HJELP!
Hmm...merkelig...da må d jo være nå muffins hær...å ikje av den typen me sjokoladebiter i...
Før når du justere på den ventiln så slippe man på en måte førbi trykke før d kjæm tel westgate ventiln...så nå rart hær ja...

Før når du justere på den ventiln så slippe man på en måte førbi trykke før d kjæm tel westgate ventiln...så nå rart hær ja...

Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Tror den kanskje får for lite diesel. Juster opp...så får du nok mer respons
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
i morra den dag skal detta fikses!
Og ny stereo skal monteres!
2DIN i 1din slot... hehe! fram med dremelen...
Eller skal eg kanskje montere 2DIN spilleren der de to runde luftlyrene står...Bruker de aldri, bruker bare fot eller rutevarme. Da kan jeg jo samtidig montere CBen der det er 1DIN slot.
Tror egentlig det er plassen på hver enkelt plass som får avgjøre detta. 2DIN spilleren var stoor...
Og ny stereo skal monteres!
2DIN i 1din slot... hehe! fram med dremelen...
Eller skal eg kanskje montere 2DIN spilleren der de to runde luftlyrene står...Bruker de aldri, bruker bare fot eller rutevarme. Da kan jeg jo samtidig montere CBen der det er 1DIN slot.

Tror egentlig det er plassen på hver enkelt plass som får avgjøre detta. 2DIN spilleren var stoor...
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Hei! Eivind er vel den rette til å svare på dette, men det ser ut som om det er edic-armen du har bilde av over. Denne har vel hovedsaklig med start og stopp å gjøre. Dieselmengden justeres på selve dieselpumpa. (Skrue i bakkant) På enkelte pumper skal den srues inn mens den skal ut på andre....
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Hei og grattis med ny bil;)
Det er rett som per martin sier over, at det bildet du har lagt ut er av EDIC-motoren (Electirc Diesel Injection Control) som egentlig bare er en svindyr servomotor som slår av og på diesel-tilførselen til dieselpumpen. Resultatet av å korte inn dette staget for mye er at du ikke vil få stoppet motoren.
For å justere dieselmengden er det en skrue i bakkant av dieselpumpen du må skru på.
//stian f
Det er rett som per martin sier over, at det bildet du har lagt ut er av EDIC-motoren (Electirc Diesel Injection Control) som egentlig bare er en svindyr servomotor som slår av og på diesel-tilførselen til dieselpumpen. Resultatet av å korte inn dette staget for mye er at du ikke vil få stoppet motoren.
For å justere dieselmengden er det en skrue i bakkant av dieselpumpen du må skru på.
//stian f
"Rust never sleeps!"
LA7BRA
82 BJ42
85 LJ70 - Trenger kjærlighet
01 KDJ95 - DD
LA7BRA
82 BJ42
85 LJ70 - Trenger kjærlighet
01 KDJ95 - DD
Var ute å starta opp kjerra for å inspisere... Begynner jammen å lure litt sjøl.
Har etter anvisning fra opptil flere justert stoppeskruen til denne mekanismen...
Men når man ser på det så ligger ikke armen inntill stopper'n i det hele tatt.. ser ut som det eneste man justerer da er "overinjection" eller posisjonen der armen står mens starteren går..
Det er skruer som ser mye viktigere ut ja..med plombering og greier.
Har du gjort dette Stian? Hva er det man faktisk skal justere da?
Jeg bare skrudde ut et par runder og kjørte, har egentlig ikke testa uten den justeringen.. kanskje den har 0 effekt
Men er det ikke masse folk som har tukla med dette?
Dette syns jeg vi må komme til bunns i

Har etter anvisning fra opptil flere justert stoppeskruen til denne mekanismen...
Men når man ser på det så ligger ikke armen inntill stopper'n i det hele tatt.. ser ut som det eneste man justerer da er "overinjection" eller posisjonen der armen står mens starteren går..
Det er skruer som ser mye viktigere ut ja..med plombering og greier.
Har du gjort dette Stian? Hva er det man faktisk skal justere da?
Jeg bare skrudde ut et par runder og kjørte, har egentlig ikke testa uten den justeringen.. kanskje den har 0 effekt
Men er det ikke masse folk som har tukla med dette?
Dette syns jeg vi må komme til bunns i

- Vedlagte filer
-
- pumpe.JPG (42.58 KiB) Vist 5774 ganger
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
På Hilux, og alle andre diesel motorer jeg har vært borti, så er det en slik skrue på selve pumpa som er plombert orginalt som står for justering av diesel matinga...så litt rart om det ikke er det på 60'n også¨....er til å med det på lastebilene jeg har justert diesel pumpe på....
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok
Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Er nok ikke den som kan mest om dette, men denne skruen heter "speed control screw" i manualen til 2H motoren. Fremgangsmåten for justering er å skrue på denne mens motoren går på tomgang. Så trør man flatt jern og sjekker turtallet (som skal stoppe på 4100 rpm med koblingspedalen inne, 4000 med pedalen ute og gearet i fri).
Etter det jeg forstår vil denne skruen bestemme dieselmengde ved maxturtall på motoren (hvor høyt turtall motoren kan ha før diesel mengden "slutter å henge med").
Om å justere på denne slik at mengden øker ved høyt turtall/tilførsel holder tritt med motor på høyere turtall OGSÅ gjør at motoren får mer diesel på lavere turtall må andre svare på.
Etter det jeg forstår vil denne skruen bestemme dieselmengde ved maxturtall på motoren (hvor høyt turtall motoren kan ha før diesel mengden "slutter å henge med").
Om å justere på denne slik at mengden øker ved høyt turtall/tilførsel holder tritt med motor på høyere turtall OGSÅ gjør at motoren får mer diesel på lavere turtall må andre svare på.
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Har bare litt erfaring med hvordan dette virker på traktor, men det ligger jo litt i samme gata
, på de motorene jeg har vært borti så har den eneste merkbare effektøkningen kommet på de siste 500 omdreiningene av turtelleren.. Der de før "dabbet litt av" rett før maks turtall blei motorene litt mer "ivrig" rett før turtallssperra.. liten effekt i resten av registeret..

Min ser slik ut. Man skrur av den store hylsa, da ser du pineskruen - løsner på kontramutteren - i enden (mot torpedoveggen) på pinneskruen er det ett hull for en liten umbrako, med den skrues pinneskruen inn så mye som ønsket - tight til kontramutter - på med hylsa......
- Vedlagte filer
-
- skrue dieselpumpe.JPG (34.94 KiB) Vist 5614 ganger