Problemer med gløding

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Evol
Ble med: tor aug 23, 2007 7:11 pm
Lokasjon: Harstad

Problemer med gløding

Innlegg av Evol »

Får ikke gløding når jeg vrir om nøkkeln. Har sjekka stort sett samtlige rele og hatt de over i en tilsvarende bil. det kommer ikke strøm på glødepluggene, hovedlysene tenner med en gang(de skal vel ikke tenne før motoren er startet?) timeren er sjekket, rele i venstre framskjerm er funne ok, har sjekket og målt mellom div punkt og kan ikke finne kontaktfeil.....
Noen som har forslag som er til hjelp?
welder
Ble med: lør apr 07, 2007 8:54 am
Lokasjon: vestlandet

Innlegg av welder »

Sjekk kabel mellom batteri og glødeskinne. Hadde samme problem på min motor etter at bakelittforingen på glødeskinna sprakk/datt av, og det gikk full spenning til jord!! :?
Heldigvis var det et svakt punkt på kabelen like etter batteriet, og den brannt av!! :oops:
Monterte etterpå inn en 80 A sikring i kretsen, for å vere klar til neste "melt down"!! :D
Evol

Innlegg av Evol »

Har målt på alt av ledninge på skinna, og finner ikke brudd dær. Lure på at det kan være gjort noe lurt sist den var inne hos Toyota, siden lysene kommer på med en gang. Fant også en kabelstrømpe med en rød/hvit ledning og en blå/grønn ledning bak askebegeret/klokka, denne var klippet over men strøm på, og satt til jord ga denne utslag på lysene.....
Brukeravatar
lcvidar
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

På min lyser lysene med en gang. Og glødeautomatikk fungerer ikke. Hmm. Men tror ikke det er gjort noe tull med lysene, har ikke sett no muffins der. Om det har noen sammenheng vet jeg ikke, men er vel ikke utenkelig.

Og om ledninga er brent av, kan det være at kabelen til glødinga kan være ødelagt å ligge kortsluttet til jord. Det var det på min. Jeg koblet fra den gamle kabelen og la en ny direkte til fordelingsskinna. Men da slutter automatikk å fungere, da den er avhengig av ampere-målinga. Mulig det blir noe tull uten glødemotstanden også, så anbefaler å reparere til originaldesign.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Evol

Innlegg av Evol »

Har fått tips om at temperaturmåleren til glødinga kan være gåen, noen som har vært borti det? hvis noe av ledningene til glødinga har brudd og ligger mot jord, skal ikkje da noen av sikringen smelle?
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Om ledningene til sensoren ligger til jord, blir det vel bare feil info. Men om ei ledning på hovedstrømmen ligger til jord, burde noe gi seg. På min var det ei tynn ledning i strømpe som var sikring til glødinga, og denne ble brent av da kabelen gikk.

Om du hører etter om releet til etterglødinga oppfører seg normalt, burde det være noe annet enn sensoren. På min klikker et rele ei stund etter oppstart, og tida det tar før det skjer varierer med motortemperaturen.
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Evol

Innlegg av Evol »

Den klikken har æ prøvd å høre ætter, men den e ikkje dær, og da kommer d ikkje strøm til skinna. har prøvd diverse av releean mine i en ainna bil, og dær fungere de.....skal sjekke den temperatursensorn. Noen som har bilder eller ei god beskrivning kor æ finn den og utseende på den?
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Den skal vel stå over startmotoren, et ugunstig sted å komme til.
Se bilder. Der ser du også hva du forhåpentligvis (ikke) skal måle.
[/img]
Vedlagte filer
glow.JPG
glow.JPG (51.1 KiB) Vist 6759 ganger
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Evol

Innlegg av Evol »

Det dær skal sjekkes! Tusen takk!!! :D
Evol

Innlegg av Evol »

Pga dårli tid løste vi probleme me å lage manuell gløding, ihvertfall midlertidig. takker for alle svar og hjelp! :D
Evol

Innlegg av Evol »

No har æ målt å styrt litt, tok ut kontakten til temperaturmålern som er vist over og da fungerer glødinga perfekt, lysene kommer ikke på før den er ferdig glødet og motoren starter på første kakket...... kan føleren være ødelagt? Har prøvd å ohme den å det er motstand dær, men veit jo ikke om den er i orden selv om det er motstand dær og om den gir rett informasjon videre til releer osv. målte og under gløding at den lå på 9v, og like etter at motoren var starta sank den til 4v(er dette ettergløding?)
Brukeravatar
Roppestad
Ble med: fre jan 25, 2008 11:50 am
Lokasjon: Larvik, Vestfold
Kontakt:

Innlegg av Roppestad »

Jeg sliter også litt med glødingen min. jeg har satt i nye 11v pluggger, men ser også at det finnes 6v. bilen er en 70 fra 1985, men satt i 2lt motor fra 1986 tror jeg.

Den gir ca 8v ut til pluggene, og gir seg etter jeg har startet. Jeg målte spenningen den dagen jeg satte i pluggene, og da mener jeg at den ga 12v, og så datt ned til ca 5v (som jeg tenkte var ettergløding) , så datt den net til null. Bilen gikk perfekt. Men skulle starte den i dag, så var den ikke god.

Tok av kontakten som vist på bilde over, men da ville den bare ikke stoppe å gløde. Fortsatt bare runt 8V.

Noen som vet??? Bør jeg bytte den føleren på blokka?? Rele?? Har jeg fått feil plugger??

Glenn
Mvh
Glenn Roppestad
Tlf: 92094112 E-post: glenn@roppestad.no

Roppestad's garage
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

Du skal nok ha 6V plugger. Timeren blir nok tullette om strømmen er feil. Min 70 hadde 11v (som var feil), der måtte jeg lage manuell styring, forska aldri helt ferdig.
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
Roppestad
Kontakt:

Innlegg av Roppestad »

Misstenkte det ja..
da får jeg nok legge opp manuell styring så lenge.
Får nok ikke igjen pengene der gitt...
Mvh
Glenn Roppestad

Roppestad's garage
Brukeravatar
Roppestad
Kontakt:

Innlegg av Roppestad »

På'n igjen :(

Da var også de nye pluggene defekt. Tok akkurat ut en plugg å satte strøm direkte på pluggen. Ingen ting skjedde.

Når jeg setter på tendingen gir skinna ca 10v i ca 1 minutt.. det er vel litt i lengste laget vel??

Hva kan være grunnen til at pluggene brenner rett av?? dem virker jo ikke lengere enn noen dager... Snakket med Funemark i larvik, og dem sier at jeg skal ha 12v plugger. Hadde jo skjønt at dem gikk i stykker hvis jeg hadde hatt 6v, og skulle hatt 12v.
Så at noen har skrevet at man MÅ bruke orginal plugger(noe jeg ikke har gjort), men kjedelig å kjøpe nye orginale hvis dem skal gå i stykker etter noen dager igjen.

Har også byttet releet i innerskjermen, og den "boksen" inne under hanskerommet (brukt), men ingen forskjell. forsket litt på den føleren på blokka også, men tar jeg av den ledningen, gløder den bare hele tiden.

Noen forslag folkens??

Glenn
Mvh
Glenn Roppestad

Roppestad's garage
Brukeravatar
lcvidar
Kontakt:

Innlegg av lcvidar »

På et minutt brenner alt av plugger ja, 6V trenger bare 3-4 sek og 11V trenger 10-15 sekunder i frost er min erfaring. Gløder man mye lengre brenner dem. Har du målt at tempsensoren gir korrekt verdi? Og er de grønne sens-ledningene på glødeskinna ok?
Mvh Vidar Breivik
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
Roppestad
Kontakt:

Innlegg av Roppestad »

Nei. har ikke målt.. veit ikke helt hvordan jeg måler det...

Skinna har jeg prøvd å bytte, men ingen forskjell...

Tror det bare blir knapp og et nytt rele i motor-rommet.
Mvh
Glenn Roppestad

Roppestad's garage
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»