Fri hjuls nav. Smørte eller feit fritt??

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
taa_vegen
Innlegg: 412
Ble med: søn apr 17, 2005 3:00 am
Lokasjon: Vakre,ville,Valdres.

Fri hjuls nav. Smørte eller feit fritt??

Innlegg av taa_vegen »

Tenkte skulle spørja om erfaringer med smørje nava eller la di gå heilt feit fritt??
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=

92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Fri hjuls nav. Smørte eller feit fritt??

Innlegg av Frode S »

taa_vegen skrev:Tenkte skulle spørja om erfaringer med smørje nava eller la di gå heilt feit fritt??
De skal smøres med molybdenfett, ja. Ikke for mye, men heller ikke for lite...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
knut4x4
Innlegg: 281
Ble med: søn nov 14, 2004 12:03 am
Lokasjon: Elverum

Innlegg av knut4x4 »

Vet det ble brukt Propellhus olje hvis de gikk tregt pga kulde. Selv har jeg bare brukt fett i passelig mengde :roll:
Er det siste sjekk før Rena? Gleder meg til å se Buggere i fri flyt :D :D
ØNSKER BJ 42 deler
tryta
Innlegg: 185
Ble med: man jan 16, 2006 7:51 pm
Lokasjon: Nevlunghavn/Vestfold

Innlegg av tryta »

Er det den firkantede skruen på toppen som er påfyllingen?
Jeg har byttet olje på akselene. Brukte hypogear sae80w-90.
Kan den brukes her også,eller er det kun molybdenfett som gjelder?

Legger ved ett bilde så dere forstår hvor jeg mener.
Firkant skruen til høyre for staget/armen.

Bilde
Send en pm om det er noe.
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av Frode S »

Inni der er det kun molybdenfett som gjelder. Press inn grease en gang i året, så varer birfielden din lengre,
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
tryta
Innlegg: 185
Ble med: man jan 16, 2006 7:51 pm
Lokasjon: Nevlunghavn/Vestfold

Innlegg av tryta »

Tusen takk for raskt svar. :D

Da blir det handling av molybdenfett.
Send en pm om det er noe.
Bossen
Innlegg: 18
Ble med: fre mar 20, 2009 7:57 am
Lokasjon: Melhus

Innlegg av Bossen »

Hvor får man tak i sånn molybdenfett da??? Er det spesielt fett??
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3709
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Bossen skrev:Hvor får man tak i sånn molybdenfett da??? Er det spesielt fett??
Næh... er ikke det sånn vanlig grått fett da? ! Tror det.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3015
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Nei...molybdensulfidfett er høytemperaturfett. Det har dem på Biltema faktisk i patroner.
Bruk IKKE boltefett..det blir hardt under temperatur. Resultatet er da dårlig og ingen smøring....og cv ledd havari
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Her må vi skille mellom frihjulsnav og knokkelhus. Tror ikke frihjulsnavene er sååå nøye på hva de får. Knokkelhusa derimot... :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3015
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Jepp...frihjulsnavene får ikke den belastning et cv ledd får....Helt enig Knut!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Bossen
Innlegg: 18
Ble med: fre mar 20, 2009 7:57 am
Lokasjon: Melhus

Innlegg av Bossen »

Å det betyr at du kan bruke det ene fettet molybdensulfidfett alle plasser??
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Bossen skrev:Å det betyr at du kan bruke det ene fettet molybdensulfidfett alle plasser??
jepp!
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Bossen
Innlegg: 18
Ble med: fre mar 20, 2009 7:57 am
Lokasjon: Melhus

Innlegg av Bossen »

tryta skrev:Er det den firkantede skruen på toppen som er påfyllingen?
Jeg har byttet olje på akselene. Brukte hypogear sae80w-90.
Kan den brukes her også,eller er det kun molybdenfett som gjelder?

Legger ved ett bilde så dere forstår hvor jeg mener.
Firkant skruen til høyre for staget/armen.

Bilde
Men er det nippel for å presse inn fettet der da?? Eller må man fylle gris i den firkantete skruen????
vegsir
Innlegg: 437
Ble med: lør okt 04, 2008 4:11 pm
Lokasjon: Ærendal

Innlegg av vegsir »

bare skru den ut og sett slangen på fettpressa inni. på min så var det plass til endel :shock:
HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3709
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Grunnen til at det ikke er nippel er vel faren for å "sprenge" tettinga ibakkant.. bare å gjøre som Vegard sier så klarer man ikke å stappe.. bare fylle.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Bossen
Innlegg: 18
Ble med: fre mar 20, 2009 7:57 am
Lokasjon: Melhus

Innlegg av Bossen »

Takker så meget for svar,,,,
Svar

Tilbake til «Drivverk 6x»