Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Per Martin skrev:Flott at det ordna seg!
Ja, det gjør jo som oftest det ;)

Skal plutselig legge ut på en liten ferietur, og håper å få tatt dysene før helga.
oppsummert av det jeg husker, så kan jeg forvente å betale ca 3000 for jobben, og det var viktig å få satt opp dysene med et trykk tilpasset pumpa, siden pumpa riktignok ikke leverer som fra fabrikk.
Motoren er nå gått over 430k mens pumpa jeg skifta nettopp fikk jeg fra Fetsund bildemontering og aner ikke hvor langt den er gått, og luer på hva slags trykk som er safe å sette opp dysene på. Er nevnt 120bar, mens det orginale trykket fra pumpene er vel 125. (?)

Om jeg får fatt i dysespisser satser jeg på å legge ut på tur før helgen, dvs håper å få dette rett ved første forsøk, og ville vært supert om dette også ga meg boosten som denne motoren skal levere. Akkurat nå leverer den dårlig, og det MÅ være dysene som er pillråtne, klarer ikke tenke meg fram til at det er noe anna.

Så det blir med andre ord liv i friluftsgarasjen de nærmeste dagene.
Skal pakke om høyre forran, stelle dysene, prøve å finne oljelekkasjen som griser til motoren, og legge opp nytt el til tilhengerkontakten.
Skal ha min elskede 77modell combicamp på slep, og den trenger også litt stell.
Er heldig å ha "dele" combi, så har fått skiftet telt-stengene og et par knuste lykter over til den som skal tas i bruk. Innerteltet er levert til rens, og skal prøve å rense og impregnere taket i morgen. Skal også finne fram nål og tråd, og fikse glidelåsen.

Bilde
Den gamle orange kasseres og ramma brukes til atv-henger... den med kassa foran skal shines. Den har jeg også fått tak i fortelt til.
Bilde

Kan ikke annet en å anbefale å legge ut på tur med en slik sak.
Veier ca 200kg med madrasser og fortelt.
Kunne selvfølgelig vært en fordel med noe større hjul, men det får jeg leve med foreløbig. Tar ca 1min å ha sengeplassen klar, og da har man fullsize dobbelseng med konge madrasser. (madrassen på bildet kasseres)

Blir første ferietur med 60'n, tøtta og bikkja. Får se hvem av de tre som lager mest bråk.
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

4Springar skrev:Blir første ferietur med 60'n, tøtta og bikkja. Får se hvem av de tre som lager mest bråk.
he he, det kommer vel ann på deg og hvor mye innsats du legger i de... :lol:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

hehe.. combicamp 8) .... det er jo utrolig tidsriktig til bilen din da!

Veier den bare 200 kg altså? da merker man den nesten ikke da!
Du får sette på noen tøffe dekk og litt stasj så blir det nesten som en sånn australsk "offroad-cæmpæh" Gennnialt Egon!

Begynner vel å bli vanskelig å få tak i i brukbar stand kanskje?

Ang pumpa... når jeg gjorde dette dysegreiene så tror jeg det var Kjell Olsen som kunne informere om at trykket fra pumpa er langt over åpningstrykket på dysene.. Men jeg vet ikke om det er noe poeng å justere de høyere... mine ble vel satt til 115 eller 120 tror jeg, som orginalt hvertfall.

Så må jeg vel si at selv om mine dyser pissa diesel i alle retninger og alle var dårlige (åpna rundt 100 de fleste og dårlig eller ingen forstøving) så var det egentlig liten forskjell å spore... bortsett at den slutta å banke da :roll: ..gikk vel litt jevnere kanskje men ingen wow-faktor... brukte ikke mindre diesel. Det er selvfølgelig mulig at du har mye værre dyser enn mine var, og at alle dine bare heller litt diesel inn i motoren

Uansett digg å få gjort det da!
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

ja, er vanskelig å få tak i ok eksemplarer av combicampene, de er som oftest rotna bort, eller rett å slett bare oppbrukt.

Merker knapt at den henger etter , og den er vel 10cm smalere en bilen, og kort drag, så man ser den kun i knappe svinger.
Har tenkt tanken med bodylift for å få på noen større hjul, har jo noen 31" liggende... men da må jeg ha adapter til 6bolt fra 3(!) bolt, og spacere, så det blir ikke med det første.
En anna ting er at den tåler null juling rundt kanten, så holder meg unna skogskjøring.
Den er bare perfekt til road-trip!
Har tenkt tanken å hive den på taket, uten understellet veier den sikkert bare 120ca. Men da kan man liksom ikke sette den fra seg og kjøre litt villmann.

Ang. dysene så snakker jeg med Nordiesel i morgentidlig og finner ut om jeg gjør dette før jeg kjører. Håper det lar seg gjøre å få tak i spisser...
Hadde dieselsjappa di (Martin) disse på lager, eller måtte du bestille fra toyota? regner med jeg må gjøre noe ekstraordinært for å skaffe disse før helga.

Må bare legge ved noen bilder fra forrige roadtrip med combicamp, lofoten rundt:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
specialops
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Innlegg av specialops »

må få deg taktelt :D se her:
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/12175
Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Innlegg av specialops »

må få deg taktelt!
se her: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/12175
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

har sett på mange av de der, men til mitt bruk, prisen tatt i betraktning, så er combicampen jeg har uslåelig!
Der har jeg soverom, stue og fortelt om jeg skal grille i regn eller bare vil ha tak over uteplassen også. Også står jo den gamle årsmodellen til bilen så godt. ;)
Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Innlegg av specialops »

hehe , fine :wink:
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Helt enig, combicamp er genialt! Har sliti ut to stykker av dem. En 75mod og en 81 mod.
Når det gjelder pumpa di sier dem på et annerkjent dieselverksted i trøgstad (Havnås diesel) at pumpene leverer mer enn nok trykk til å åpne dysene. men dysene blir litt slakke med årene, og trenger ikke så stort trykk for å åpne. Disse må da skimses opp. Betalte ca 1500,- for den jobben hos Jahre diesel i Oslo. Han sa også at det skjelden eller aldri er noe galt med de gamle rekkepumpene i sekstin.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Er det din 4runner? Ser veldig fin og hel ut.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

"Hadde dieselsjappa di (Martin) disse på lager, eller måtte du bestille fra toyota?"

Nei Toyota ble nok ikke innblandet.. Det var forøvrig samme verksted som Kjell nevner, Sørensen og Balchen (Jahre diesel) på Holmlia i Oslo

Husker ikke om de hadde på lager ,men de ordna det hvertfall på en dag eller to.
Brukeravatar
Bjerke
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av Bjerke »

Da regner jeg med du får samme dekk dim på combi campen som på 60en. Litt mye jobb kanskje :lol:
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Kjell Olsen skrev:Er det din 4runner? Ser veldig fin og hel ut.
Var min runner, den var hel og fin lenge, såå begynte jeg å bruke den.
Solgte før rusta tok overhånd! Orket liksom ikke legge så mye i en 91 modell, da ville jeg heller legge pengene og arbeidet i et klenodium, så da ble det 60... trur det e link til garasjen på h4k i starten av denna garasjen.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Bjerke skrev:Da regner jeg med du får samme dekk dim på combi campen som på 60en. Litt mye jobb kanskje :lol:
Hehe, en del jobb ja, men kan godt tenke meg å oppgradere litt. får se hva det blir tid til før evt landstreffet!

Nå ble det i allefall ikke tid til noe som helst, fikk ikke pilla på dysene.
Så bilen får stå til jeg kommer hjem, blir audi *kremt* og combicamp... så imaget for turen er spolert, men da sparer jeg litt penger, og når jeg kommer hjem blir det dyser og det ellers forefallende arbeid.

Nå sier jeg bare tudelu, i'm hittn' the road! :D :D :D :roll:
Brukeravatar
marting

Innlegg av marting »

God tur Pål....Kos deg med bikkje og dame..! Begge liker sikkert å bli tatt med på tur og få litt kos :wink:
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Da var 180 mil tilbakelagt i audi... ikke feilfritt for å si det sånn... urk!
Det fine var at jeg møtte tre 60'er, en million 120' og et par tusen 90' noen fine 80 osv.
Møtte Frode ved brandvoll, en rød 60 ved hemnesberget på mandag, og en sort 60 ved ballangen.
Har ikke sett de to siste her inne på forumet, det betyr bare at vi må reklamere litt til...
Delebilen jeg hadde i nesen, forsvant forran nesen på meg... fysj!
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

oioioi... dysene så ikke ut... De på verkstedet lurte på om bilen gikk i det hele tatt! Njaa, var svaret mitt...

Edit: fjernet noe tekst.

Hvilke pakninger anbefales å skifte i forbindelse med dyseoverhaling?
Senest rettet af 4Springar tor jun 04, 2009 5:20 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
stian f
Ble med: ons mai 12, 2004 3:02 pm

Innlegg av stian f »

Det var dyrt, mener pappa betalte ca 4000-4500 for overhaling av dysene til 80n, det var bytting av alle spissene. Dette var hos Nippon Denso importøren sørpå en plass. 80n har også litt mer avanserte to-stegsdyser.

//stian f
"Rust never sleeps!"
LA7BRA
82 BJ42
85 LJ70 - Trenger kjærlighet
01 KDJ95 - DD
Brukeravatar
RogerFo
Ble med: ons mai 12, 2004 9:36 am

Innlegg av RogerFo »

Det var Sørensen & Balchen, mekanikeren het Ask.
Ref: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7693
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

kansje jeg skal få tilbake dysene, for så å levere de til JH her i byen, om de holder på sin pris. men da må jeg betale for den sjekken de allerede har gjort av dysene...
Svar

Tilbake til «Garasje»