iKnut's LC80 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: iKnut's LC80 garasje

Innlegg av 4Springar »

Flotters, gleder meg!
ruffsen
Ble med: søn aug 26, 2007 10:40 pm
Lokasjon: kongsberg

Innlegg av ruffsen »

Virker de hjula knut. klatret bra i går, men det fløyt ikke så godt! :-) Måtte gi oss tidlig med den Engelske te kjelen. Vi får vel ta ei runde snart igjen?
Brukeravatar
Toyole
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Innlegg av Toyole »

Ja, her kreves det bilder fra Kongsberg!
Gjerne noen med en grønnsvart (bling-bling) 80, som har nye blanke "dårliglås" Trailgear 17`felger og noen slike glassfibervidere rundt om. Ganske så nye dekk i merke ProComp i en dimensjon ca 315x85X17. Snasent..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
iknut
Ble med: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Lokasjon: Eidsvoll

Innlegg av iknut »

Rufsen:
Takk for kaffen, foresten. "Tekjelen" fikk jeg ikke sett så mye til denne gangen. Hadde nok med å henge med rundt i løypene.
Ole:
Fiks sperrene dine, SÅ kan du komme med ønsker her ;)
Har desverre ikke bilder fra Kongsberg, men skal skrive litt om Dekk / felger / plass til disse / utveksling.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
Brukeravatar
iknut

Innlegg av iknut »

Etter at "Dieseldyret" har vært på kosmketisk kirurgi hos Arctick Trucks i Drammen så har det blitt muligheter for fri flex og støre hjul. Dette har vi ventet på en stund. Man kan jo heve i det uendelige, men det har så mange negative effekter i mitt prosjekt.
Fri flex uten at det subber har det ikke vært siden den hadde 33x12.5-16 BFG AT på originale 8x16 alu felger og 2" AT heving.
Litt bilder. Jeg synes ikke den ser hverken "Stor", "Bola" eller som en "Donald-bil".
Litt bilder. Jeg synes ikke den ser hverken "Stor", "Bola" eller som en "Donald-bil".
1.jpg (159.77 KiB) Vist 5212 ganger
2.jpg
2.jpg (254.65 KiB) Vist 5212 ganger
3.jpg
3.jpg (162.42 KiB) Vist 5212 ganger
4.jpg
4.jpg (297.17 KiB) Vist 5212 ganger
Min 80 er i utgangspunktet en "turbil" med offroad egenskaper, "Ikke best til noe, brukbar til det meste" er mottoet. Det er derfor viktig at dekk/felgoppsett er godt kjørbare på vei. Men de skal også gi fremkommelighet i skogen og de skal kunne tåle juling. Bedre å måtte bruke winch'en en gang i blandt enn at tena skrangler ut av kjeften etter veien.
Det betyr kompromier. Har her forsøkt å finne en kombinasjon av egenskaper som hjelper meg best.

Har hatt gode erfaringer med GY MTR (315/75-16) og ville ha et lignende type dekk.
Valget falt på ProComp Xtreme MT i 37x12,5-17 . De er designet for litt tyngre biler og har 3 lags sider (MTR har 2). Mine dekk har load range D, som jeg har god erfaring med til 80'n fra før. Moderne MT mønster et bedre valg for meg enn AT om sommeren, tar jeg heller litt mer støy .
http://www.procomptires.com/truck-jeep- ... adial.aspx

Felgene er Trail Gear Creeper Locks (Beadlock) i 9x17 (3,75" back space). Litt bling etter min smak, men de pulverlakeres svarte når jeg blir lei polering... For meg er det bare beadlock som gjelder når man kjører offroad og ikke vill ha problemer. Disse felgene er de eneste jeg har funnet som har eksakt de dimensjonene jeg ville ha. En liten økning av sporvidden, uten at det skal se ut som en Cocart.
http://www.trail-gear.com/wheels.html

Testing på vei var over ALL forventning. Ingen vibrasjon mellom 0-140 km/t, stabile og fine.
Amund hos BGnord hjalp meg med ballansering og montering (til sent på kveld). Kanonbra.
Merker godt at de er større og tyngre. På 5. gir har jeg nå 1600rpm i 80 km/t og 2000 rpm i 100km/h. Det går litt tungt med original utveksling 3,7:1. Bestilt 4:56 til diffene, det gir en teoretisk lik utveksling som originalt.

Var hos KOK i Kongdberg og testet i skogen sammen med folk som kjenner bilen før og etter siste modifikasjon. Det ble terningkast 5. Ble en helt annen bil i terenget. Ingen subbing ved flexing (3,5" OME fjærer og lange dempere) Dekkene flyter fint ut ved ca 10 psi og grepet når det er vått og sleipt var vesentlig bedre enn med MTR. Gleder meg til å teste på snø til vinteren. Men, den flyter IKKE i myr som er så bløt at man ikke kan gå på den..... Da må Warn 8274 jobbe.... Men det er et kompromi jeg kan leve med. Heve en tomme til forran og geare om så er det Terningkast 6.
Kun et trøstebilde. Hadde låvet 4Springar brytebilder, men det glemte vi i Kongsberg. Det var dessuten mørkt mesteparten av tiden.<br />Dette er bare en stein jeg fant i under elgjakt i dag.
Kun et trøstebilde. Hadde låvet 4Springar brytebilder, men det glemte vi i Kongsberg. Det var dessuten mørkt mesteparten av tiden.
Dette er bare en stein jeg fant i under elgjakt i dag.
5.jpg (171.4 KiB) Vist 5212 ganger
Som på forrige bilde er det heller ikke her max fleks, men det ilustrerer godt hvor mye bedre plass det er til dekk nå.
Som på forrige bilde er det heller ikke her max fleks, men det ilustrerer godt hvor mye bedre plass det er til dekk nå.
6.jpg (160.9 KiB) Vist 5212 ganger
Samme sted som på bildet over, men her FØR kapping og med 315/75-16 MTR. De er nesten 3&quot; lavere enn de nye Xtrem MT.<br />Se hvordan dekket tar i støtfangeren. Subber også i innerskjermen...
Samme sted som på bildet over, men her FØR kapping og med 315/75-16 MTR. De er nesten 3" lavere enn de nye Xtrem MT.
Se hvordan dekket tar i støtfangeren. Subber også i innerskjermen...
7.jpg (139.75 KiB) Vist 5212 ganger
Knut
HDJ 80 VX
Brukeravatar
Roall
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

Innlegg av Roall »

Det ble faktisk ikke så værst, og er enig i at den ser faktisk ikke så bola ut, felgene 9x17 får vel æren for det.

Dette er den første artic bilen jeg har sett som ser ut som den er tenkt brukt til noe :!:

Kanskje få justert ARB`n litt så den dekker helt ut på hjørnene til skjermutbyggerne, så tar fangeren den første støyten.
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

enig med roall, denne kommer igjennom som veldig seriøs og proff. 17tommerne sitter som et skudd
ex RN36, RX60 og HJ60
ruffsen

Innlegg av ruffsen »

Poeng det der med myra Knut, bilen fungerte meget bra. Ser nå bedre ut med den bredden også. Ble litt blanke felger men du trøster fælt når du nevner svart lakk....
Apropo de gamle, send meg ei melding om du skulle ha solgt de? Kunne kanskje gjort en deal?
ni 7 ni seks 4709
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

RotorKnut! Dette ble faktisk jævlig bra! En flott ombygging som kler bilen fantastisk. Felgene har du bare å gidde å polere opp innimellom...de var kjempeflotte! Lakker du dem sort, så kommer jeg med lakkfjerner...bare så du vet det! :mrgreen:
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
iknut

Innlegg av iknut »

Hyggelige kommentarer, gutter :)
Roall:
Glasfiberskjermene er det som stikker lengst ut og kunne nok behøve beskyttelse, Men de er godt festet og designet slik at de skal tåle å bli klemt og bøyes litt. Vi får se om teori og praksis fortsatt er enige i framtiden.
Det er morsomt at den kalles en Arctick-bil, men det eneste de har gjort er kapping og montere breddere. Og det kan de.
(jeg hverken kan eller vill lære karoseriarbeid, bra det finnes noe som AT)
Normalt så lager de jo 80'n breiere. Det ville ikke jeg ha, så de fikk laget noen smalere breddere. Og ekstra mye kapping for max flex. Er enig i at 17" felgene + at jeg holdt meg til 12,5 breie dekk gjør at det ser ikke "Stort" ut. Det er slik den skulle vært fra Toyota. Vet mange synes så "smale" dekk ser styltete ut, men skulle jeg fått noe flyt i myr og snø måtte jeg nok opp på 44" eller mer. Det er nok bra til sitt bruk, men ikke mitt.
Ruffsen:
Ja, skal nok kvitte meg med de gammle dekk og felgene (5 stk). Har fått noen bud på de allerede. Ringer deg.
Eivind:
Jeg hører hva du sier om lakkfjerner....
Men dermed har du meldt deg frivillig som min "Høyglandspolerer". Kommer innom med de når jeg får vinterdekkene :mrgreen:
Den sure myra har allerede satt seg godt i felgene, kanskje dumt at jeg ikke fikk tid til å polere de før montering....?
Knut
HDJ 80 VX
ruffsen

Innlegg av ruffsen »

Så myra tok på felgene? Mener du hadde litt myr til overs sist også? fått deg krabbe dyse til ramma?
:-)
Bare for å presisere, mente vel 44 tommer breie for å kunne flyte i den myra på tirsdag?
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Aiaiaiaiaiiiii!!! Klarte å slite av fiberkabelen i går så har vært uten nett til nå nettopp, men dette var en perfekt overraskelse!!! Utrolig flott bil nå navnebror!!! Strøken, førstemann på lista når den skal selges! :P
Senest rettet af knixen lør okt 24, 2009 2:21 am, rettet i alt 1 gang.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

PERFEKT, iKnut!

Etter mitt syn den peneste og mest fornuftige 80 på denne jord! Blir sikkert prikken over i'en med dine siste mod med gringa! Som du sier, terningkast 6!

Hands down, lekkert med de noe smalere bredderene! :mrgreen:
Brukeravatar
fisken
Ble med: søn feb 01, 2009 12:03 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av fisken »

Fantastisk fin bil!!!
joa så dæ
Brukeravatar
Toy_Roller
Ble med: fre jun 26, 2009 8:30 pm
Lokasjon: Ålesund

Innlegg av Toy_Roller »

Heilt enig med resten av karane her!

gjennomført og grym stil! Håper jeg får samme utrykket på min med 285/75 r16 dekk..

ofte like fint med dekk som passer til bilen en dekk som er noen nommer for store!

her har du ivertfall trøffe blink... :!: :!:
:)
Brukeravatar
StianHdj80
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Innlegg av StianHdj80 »

Ja dette er den råeste av 80ene
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Brukeravatar
iknut

Innlegg av iknut »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)
Et prosjekt som dette blir jo alldri ferdig, men jeg tror ramma er satt nå.
Har sikkert 20 små modifikasjoner og detaljer planlagt, men det vil ikke synes så godt.
Har f.eks sett nermere på forslaget til Roall om å bredde framfangeren litt. Tror det kan bli bra.
Men det ligger et stykke ned på prioritetslista. Noen eksempler:

-Gearinger
-Bedre bremser
-"Justere" fjærhøyden (litt opp forran)
-Servo asist
-Ny skliplate under intercooler/radiator
-Gearkassetraversj byttes m "skliplate"
-Ekstra fjærnlys og div terreng- og ryggelys
-Skuffeinredning i bagasjerom
Knut
HDJ 80 VX
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

hydro assist er knall, den reduserer også belastningen på snekke festene i ramma. En på h4k som nettopp hadde rammehavari i festene. Det er ikke så dyrt heller, spesielt slik dollaren er nå.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
kay arne
Ble med: lør jan 01, 2005 5:12 pm
Lokasjon: kongsvinger

Innlegg av kay arne »

var det at som skaffet deg bredderene? ser att det er like som mine og jeg har en som er litt filler
hdj80
Brukeravatar
iknut

Innlegg av iknut »

Ja, fikk bredderne hos AT. De fikk de ned fra Island ila noen få dager.
Knut
HDJ 80 VX
Svar

Tilbake til «Garasje»