Hyling fra Automatkassen-LØST
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Hyling fra Automatkassen-LØST
Har fått en høy hyling fra Automatkassen når den står på tomgang.
Når bilen er kald tar det 5-10 min før lyden kommer.
Har vær under og kikket/lyttet og konstatert at det er fra kassen.
Lyden blir borte når jeg bare øker turtallet litt.
Lyden er relativt høy og høy i frekvens.
Den girer som den skal.
Noen som har en ide om hva dette skyldes?
Bilen er en -97 mod.
Når bilen er kald tar det 5-10 min før lyden kommer.
Har vær under og kikket/lyttet og konstatert at det er fra kassen.
Lyden blir borte når jeg bare øker turtallet litt.
Lyden er relativt høy og høy i frekvens.
Den girer som den skal.
Noen som har en ide om hva dette skyldes?
Bilen er en -97 mod.
Senest rettet af Salmon søn jul 11, 2010 1:21 am, rettet i alt 1 gang.
Re: Hyling fra Automatkassen
håper bare du ikke har fått vann i olja... lenge siden du skiftet? er det olje i kjøleveska? har jo vært noe knudder med dette, da automat-olja kjøles i radiatoren, og en svakhet gjør at olja lengere er separat fra kjøleveska. da er det ikke langt unna kassehavari, så få dette sjekket.
Har aldri byttet olje jeg. Har hatt bilen i 4 år.4Springar skrev:håper bare du ikke har fått vann i olja... lenge siden du skiftet? er det olje i kjøleveska? har jo vært noe knudder med dette, da automat-olja kjøles i radiatoren, og en svakhet gjør at olja lengere er separat fra kjøleveska. da er det ikke langt unna kassehavari, så få dette sjekket.
Har hatt dette med brudd i oljekjøleren/radiatoren i tankene som en årsak. I ekspansjonstanken til radiatoren kan jeg ikke se olje. Eneste måten er vel kanskje å tappe radiatoren?
Har også i tankene å bytte olje på gearkassen selv, men ser på annen plass her på forumet at en ikke klarer å få ut all oljen selv....? Synes det er rart for på min kasse sitter avtappingsskruen i bunnen under kassen...
Påfyllingsskruen har jeg ikke lokalisert enda, så om noen kan fortelle meg hvor den sitter så skal jeg nok komme fra å bytte olje.
Med kassehavari mener du vel at konverteren ryker...?

Byttet olje på kassen i dag.
Oljen som jeg tappet av var det ikke noe feil på. Oljenivået i kassen virket også ok.
Sjekket også kjølevesken på radiatoren og den så helt fin ut.
Men, hylingen er der fortsatt.
Hva er det kassen som kan lage slik lyd. Lager eller konverteren?
Oljen som jeg tappet av var det ikke noe feil på. Oljenivået i kassen virket også ok.
Sjekket også kjølevesken på radiatoren og den så helt fin ut.
Men, hylingen er der fortsatt.

Hva er det kassen som kan lage slik lyd. Lager eller konverteren?
Jeg går ut fra at du ikke byttet filer.......????
Gjør dette, du får da også ut mer olje enn om du bare skifter olje via tappepluggen.
Du gjør kanskje dette selv, men jeg satte min på verksted, det kostet meg litt over 3500 + filter.
Filter må du mest sannsynelig bestille.
En billig forsikring i tilfelle det er det som er galt hos deg.
Gjør dette, du får da også ut mer olje enn om du bare skifter olje via tappepluggen.
Du gjør kanskje dette selv, men jeg satte min på verksted, det kostet meg litt over 3500 + filter.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Nei, jeg byttet ikke filter.Dag Einar skrev:Jeg går ut fra at du ikke byttet filer.......????

Mener du at filtret, hvis det er kaputt, kan lage slik lyd???
Jeg er ingen mekaniker. Men om man skal eliminere vekk noe så bør man ta de enkleste grepene først. Skfite olje med filter, er vel rimeligere enn ny kasse...., ca 50 000kr eller noe sånt....???
Påfylling skjer der du peiler.
Ja du tror ikke noe på det jeg skriver, men slik er det....
Men du kan gjøre noen enkle grep først slik at det blir enklere for deg.
Skru vekk luftfilteret, da er det lettere å fylle på olje.
Ja du tror ikke noe på det jeg skriver, men slik er det....

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Er enig med deg om at man må se på de enkleste tingene først, derfor har jeg byttet olje.Dag Einar skrev:Jeg er ingen mekaniker. Men om man skal eliminere vekk noe så bør man ta de enkleste grepene først. Skfite olje med filter, er vel rimeligere enn ny kasse...., ca 50 000kr eller noe sånt....???
Ja du tror ikke noe på det jeg skriver, men slik er det....![]()
Uten å ha tatt av bunnpanna på kassen så kan jeg tenke meg at filtret sitter fast på undersiden av kassen og oljen bare renner rett gjennom. At dette kan skape en slik høy lyd har jeg vanskelig for å tro. Det må være noe mekanisk som lager en slik lyd.
Kanskje du har noen kontakter jeg kan ringe som kan ha mere peiling på slikt enn meg?

Problemet løst! 
Det var ikke kassen alikavel. Jeg bruker å smøre niplene på kryssene og akslingene hver gang jeg bytter olje og filter som er to ganger i året. Nå viste det seg at jeg hadde glemt å smøre sist jeg byttet olje, så den hadde gått ca 1 år uten at jeg hadde smurt.
Spesielt på akslingene gikk det en del grease.
Etter at jeg fikk smurt opp forsvant hylingen helt???
Hva som laget lyden vet jeg ikke. Akslingene går jo ikke rundt når bilen står i ro...
Det eneste jeg kan tenke meg er at gnissninger pga. vibrasjon kunne lage slik lyd.???
Anyway, glad jeg ikke la i vei med bytte av kasse....

Det var ikke kassen alikavel. Jeg bruker å smøre niplene på kryssene og akslingene hver gang jeg bytter olje og filter som er to ganger i året. Nå viste det seg at jeg hadde glemt å smøre sist jeg byttet olje, så den hadde gått ca 1 år uten at jeg hadde smurt.
Spesielt på akslingene gikk det en del grease.
Etter at jeg fikk smurt opp forsvant hylingen helt???
Hva som laget lyden vet jeg ikke. Akslingene går jo ikke rundt når bilen står i ro...
Det eneste jeg kan tenke meg er at gnissninger pga. vibrasjon kunne lage slik lyd.???
Anyway, glad jeg ikke la i vei med bytte av kasse....

Re: Hyling fra Automatkassen-LØST

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Jeg har hatt denne hylinga på begge mine LC 90.
Har fortsatt ikke konstatert hva det er.
Problemet er akkurat som du beskriver det. Men hos meg har det aldri nytta å smøre mellomaksler.
Har fortsatt ikke konstatert hva det er.
Problemet er akkurat som du beskriver det. Men hos meg har det aldri nytta å smøre mellomaksler.
Jeg tror det er fremre eksos sjøten,den er bevegelig og har skruer med fjærer på.Min 90 hyler og synger pga vibrasjon på tomgang.En liten sprut med smøremiddel rett i sjøten og det er tyst som i graven.Vil tro fett fra krysset ved litt oversmøring har blitt kasta bort på sjøten ved kjøring.. 

jk