Anbefalinger for piggfrie dekk til LC 90?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Anbefalinger for piggfrie dekk til LC 90?
Hei! Er det noen som har anbefalinger på gode piggfridekk sånn omkring 265/70 R16 til LC 90? Vurderer å kjøpe piggfrie dekk nå og kjøre dem året rundt et par år.
Har fått tilbud på Bridgestone DMZ3 til litt over 2 lapper pr dekk, noen som har prøvd dem?
http://www.bridgestone.no/tester/dekkte ... 70906.html
Har fått tilbud på Bridgestone DMZ3 til litt over 2 lapper pr dekk, noen som har prøvd dem?
http://www.bridgestone.no/tester/dekkte ... 70906.html
Re: Anbefalinger for piggfrie dekk til LC 90?
Eg bruker disse pr. dags dato, men har ikkje brukt de på is/snø enda. Dim. 275/60-18
Eg synes de slipper for lett på våt asfalt i svinger, og er dårlig på nedbremsing på våt asfalt.
Vannplaner også for lett pga. små dreningerkanaler ( har 5 mm mønster pr. dags dato)
Når et dekk skal være godt på is, må det ha mykje flate, men det vil gå utover drenering.
Litt for mjuk gummi til varme sommardagar vil det også ha meiner ekspertane.
Har brukt de tidlgere på en mindre bil (dekket het da Blizzak et eller annet, men mønster ser likt ut) , og det var godt på is og snø (noko testen også viser), men dårleg på våt asfalt.
Som reint vinterdekk ville eg nok satsa på dette ja, men heilårsdekk vil ikkje eg brukt det iallefall her på vestlandet med mykje nedbør.
Eg synes de slipper for lett på våt asfalt i svinger, og er dårlig på nedbremsing på våt asfalt.
Vannplaner også for lett pga. små dreningerkanaler ( har 5 mm mønster pr. dags dato)
Når et dekk skal være godt på is, må det ha mykje flate, men det vil gå utover drenering.
Litt for mjuk gummi til varme sommardagar vil det også ha meiner ekspertane.
Har brukt de tidlgere på en mindre bil (dekket het da Blizzak et eller annet, men mønster ser likt ut) , og det var godt på is og snø (noko testen også viser), men dårleg på våt asfalt.
Som reint vinterdekk ville eg nok satsa på dette ja, men heilårsdekk vil ikkje eg brukt det iallefall her på vestlandet med mykje nedbør.
Olav
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
kjøper du deg skikkelig piggfrie kan du egentlig ikke bruke de på sommern, da er de glatte og når snøen kommer igjen etter en sommersesong er de iallefall glatte, skal du kjøre helårsdekk så bruk heller noen seipa at dekk osv.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Jeg har disse dekkene i denne dimensjon på LC90 og er medget fornøyd med vinteregenskapene.
Men jeg er helt enig med de andre her. Slike dekk er ikke for sommerbruk.
Men "helårsdekk" er vesentlig dårligere på is/snø pgr av den stivere gummien.
Jeg vil heller ikke anbefale 165 til vinterdekk. De er kun for å se tøffe ut. De brede dekkene flyter lett oppå snøen når det er slaps/løssnø. Smale dekk er mye bedre til vinterdekk.
Men jeg er helt enig med de andre her. Slike dekk er ikke for sommerbruk.
Men "helårsdekk" er vesentlig dårligere på is/snø pgr av den stivere gummien.
Jeg vil heller ikke anbefale 165 til vinterdekk. De er kun for å se tøffe ut. De brede dekkene flyter lett oppå snøen når det er slaps/løssnø. Smale dekk er mye bedre til vinterdekk.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Helt enig, eg spring ut i garasjen og skifter med ein gang til 155 (eller 145 er kanskje enda betre...)erwin skrev:Jeg vil heller ikke anbefale 165 til vinterdekk. De er kun for å se tøffe ut. De brede dekkene flyter lett oppå snøen når det er slaps/løssnø. Smale dekk er mye bedre til vinterdekk.

Olav
Hold deg unna Dunlop i allefall! Testet disse i fjor, og røsket dem av etter x-antall "nær døren" opplevelser. Har kjørt Blizzak på endel doninger før, og alltid vært veldig fornøyd. Fikk satt på DMZ-3 (som jeg egentlig ønsket) og bilen ble en fryd. Bare tull å gå ned i dimensjon. Piggfrie dekk er avhengig av kontaktflate for å suge seg fast i våt is.
Helårsdekk er det derimot ikke, og jeg ville ikke valgt noe slikt heller. Helårsdekk har ubrukelige sommeregenskaper og elendige vinteregenskaper. Det verste fra begge verdener altså... Ligg unna.
Hadde Yokohama hatt sine Geolandar dekk i riktig dimensjon til denne vogna, hadde jeg valgt dem. Kjempedekk!
-Just my two cents-
Hallgeir
Helårsdekk er det derimot ikke, og jeg ville ikke valgt noe slikt heller. Helårsdekk har ubrukelige sommeregenskaper og elendige vinteregenskaper. Det verste fra begge verdener altså... Ligg unna.
Hadde Yokohama hatt sine Geolandar dekk i riktig dimensjon til denne vogna, hadde jeg valgt dem. Kjempedekk!
-Just my two cents-
Hallgeir
Endeli årntli bil... 

Hei!
Jeg har brukt "Nokian 265/70-R16 WR-T" til min LC90. Jeg liker dekkene godt, men skal ha nye da disse nå er utslitt.
Kan ikke si at vi har hatt problemer med hverken vannplaning eller slipp på våt asfalt. Våt is er vel et stort problem uansett piggfritt merke.
mvh
Kurt
Jeg har brukt "Nokian 265/70-R16 WR-T" til min LC90. Jeg liker dekkene godt, men skal ha nye da disse nå er utslitt.
Kan ikke si at vi har hatt problemer med hverken vannplaning eller slipp på våt asfalt. Våt is er vel et stort problem uansett piggfritt merke.
mvh
Kurt
kjører hakkapelitta WT-R eg og.. meget godt fornøyd. på all slags føre 

muddyman skrev:Hei!
mvh
Kurt
Våt asfalt er ikke vinterføre, og heller ikke glatt for en LC. Vinterdekk skal sitte på glatt føre. Et vinterdekk som vannplaner lettere enn et sommerdekk, vil ikke være brukbart uansett. Er manga ganger verre å drenere slaps/sørpe enn vann...
Endeli årntli bil... 

Jeg ville ikke annbefalt å bruke piggfritt i det hele tatt, det er noe dritt. Det bare er sånn............... 

40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du
(og en RN36, og en RN46)

stakkars arme uvitende sjel..isuki skrev:Jeg ville ikke annbefalt å bruke piggfritt i det hele tatt, det er noe dritt. Det bare er sånn...............

-
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Ikke så sikker på at Isuki er uvitende, men det var kansje litt brått utformet.blåmann skrev:stakkars arme uvitende sjel..isuki skrev:Jeg ville ikke annbefalt å bruke piggfritt i det hele tatt, det er noe dritt. Det bare er sånn...............
Selv anbefaler jeg heller ikke piggfritt, selv om de i 98 % av tilfellene er bedre enn pigger.
Det er når du kommer opp i de siste 2% med våt is, og du sklir og du sklir,
at piggfri dekkene totalt forandrer seg fra å være det beste i verda til å bli helt ubrukelige.
Det er da de stakkars piggene gjør jobben sin.
Joda, vet at mange har kjørt piggfritt i mange år og har klart seg,
og har også hørt flere som har sagt at de kan la bilen stå hvis det blir våt is,
men kjenner også noen som har sagt det og som har glemt det den dagen da det føret kom,
og derfor skled i grøfta eller inn i annen bil.
Og med så tung bil som en LC er det ikke noe morro å skli uten kontroll.
Derfor velger jeg pigger, men jeg innrømmer lett at dagens miljøpigger er ikke er hva pigger en gang var.
Ja jeg var vel litt bastantMotorgarasjen skrev:Ikke så sikker på at Isuki er uvitende, men det var kansje litt brått utformet.blåmann skrev:stakkars arme uvitende sjel..isuki skrev:Jeg ville ikke annbefalt å bruke piggfritt i det hele tatt, det er noe dritt. Det bare er sånn...............
Selv anbefaler jeg heller ikke piggfritt, selv om de i 98 % av tilfellene er bedre enn pigger.
Det er når du kommer opp i de siste 2% med våt is, og du sklir og du sklir,
at piggfri dekkene totalt forandrer seg fra å være det beste i verda til å bli helt ubrukelige.
Det er da de stakkars piggene gjør jobben sin.
Joda, vet at mange har kjørt piggfritt i mange år og har klart seg,
og har også hørt flere som har sagt at de kan la bilen stå hvis det blir våt is,
men kjenner også noen som har sagt det og som har glemt det den dagen da det føret kom,
og derfor skled i grøfta eller inn i annen bil.
Og med så tung bil som en LC er det ikke noe morro å skli uten kontroll.
Derfor velger jeg pigger, men jeg innrømmer lett at dagens miljøpigger er ikke er hva pigger en gang var.

Jeg legger mest vekt på grep på is, støy og sånt bryr jeg meg ikke om.
Når det er is blir marginene bitte små, så man her lite grep å gå på og da er det pigger som gjelder.
På annet føre er marginene større så da er det ikke så nøye hva slags dekk man har.
Husk at dekk testene til NAF på is er gjort i kun 50 km/h, de andre testene er gjort i høyere hastighet.
Og når du dobbler farten så øker bremsestrekkningen med 4 ganger..... og kraften ut av veien i en sving med 4 ganger... Dere får tenke det ut selv

(og en RN36, og en RN46)

Arme uvitende sjeler.... amen. Det finnes piggfrie dekk, og det finnes piggfrie dekk. Forskjellene blant disse er enorme. Noen (faktisk de fleste) burde ikke vært lov å selge som vinterdekk i det hele tatt. Men jeg har selv opplevd å kjøre fletta av en kompis som hadde spill nye piggdekk med mine piggfrie. På våt stålis....
Så pigger er fine greier ja

Endeli årntli bil... 

- StianHdj80
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
Er han dårlig bak rattet eller?Hallgeir skrev:Arme uvitende sjeler.... amen. Det finnes piggfrie dekk, og det finnes piggfrie dekk. Forskjellene blant disse er enorme. Noen (faktisk de fleste) burde ikke vært lov å selge som vinterdekk i det hele tatt. Men jeg har selv opplevd å kjøre fletta av en kompis som hadde spill nye piggdekk med mine piggfrie. På våt stålis....

Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Fremdeles über-fornøyd med yokohama geolandar i/t G072. Beste dekket jeg har hatt, på noen bil, inkludert decks with pigs. Sitter som besatt, og slipper veldig kontrollert.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
He-he, joda jeg har hatt piggfrie dekk fra Nokian på noen biler og har skremt vettet av flere passasjerer på snøføre, men har valgt piggdekk på de bilene vi har nå rett og slett for å komme oss helskinnet ned den bratte gårdsveien de få dagene det er speilblank is.. 

Nokian har ikke hatt gode piggfrie.blåmann skrev:He-he, joda jeg har hatt piggfrie dekk fra Nokian på noen biler og har skremt vettet av flere passasjerer på snøføre, men har valgt piggdekk på de bilene vi har nå rett og slett for å komme oss helskinnet ned den bratte gårdsveien de få dagene det er speilblank is..
De har hatt piggdekk uten pigg, som er langt fra det samme, og verre en enkelte sommerdekk på vinterføre. Gummien er feil.
De har forhåpentligvis fått bedre piggfrie nå.
Cooper er forresten noe av det samme, de har piggdekk uten. OK første året med fersk gummi.
Det har kommet mye nytt i piggfritt de siste to åra bare.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
ex HZJ80GX 1997.
Det er viktig å huske at de fleste piggfrie dekk for SUV'er (Mud/Snow) er komplett ubrukelige på norsk vinterføre. De er laget for et tilfeldig snøfall i USA/mellomeuropa, og har en alt for hard gummiblanding for isete veier. Du må velge moderne piggfrie for skandinaviske forhold, og de er det ikke mange av i vår dimensjon.
Jeg har kjørt en vinter på nevnte Blizzak DMZ3 dekk og er svært fornøyd, bortsatt fra tendensen til å flyte oppå mye løssnø og særlig slaps.
Men dette har nok mer med bredden av dekket å gjøre, enn mønsteret.
Og jeg mener fortsatt at et 265/70 dekk er for bredt forn en LC90 som tross alt veier under 2000 kg.
Husk på at friksjonen er uavhengig av arealet av kontaktflaten dekk/vei. Et bredere dekk "suger" seg ikke bedre fast på is (med mindre det er andre effekter ute og går en friksjon). Men et bredere dekk vil lettere flyte enn et smaelere som raskere graver seg ned til fast grunn.
Jeg har kjørt en vinter på nevnte Blizzak DMZ3 dekk og er svært fornøyd, bortsatt fra tendensen til å flyte oppå mye løssnø og særlig slaps.
Men dette har nok mer med bredden av dekket å gjøre, enn mønsteret.
Og jeg mener fortsatt at et 265/70 dekk er for bredt forn en LC90 som tross alt veier under 2000 kg.
Husk på at friksjonen er uavhengig av arealet av kontaktflaten dekk/vei. Et bredere dekk "suger" seg ikke bedre fast på is (med mindre det er andre effekter ute og går en friksjon). Men et bredere dekk vil lettere flyte enn et smaelere som raskere graver seg ned til fast grunn.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Og det har kommet nye piggdekkfrode skrev:Nokian har ikke hatt gode piggfrie.blåmann skrev:He-he, joda jeg har hatt piggfrie dekk fra Nokian på noen biler og har skremt vettet av flere passasjerer på snøføre, men har valgt piggdekk på de bilene vi har nå rett og slett for å komme oss helskinnet ned den bratte gårdsveien de få dagene det er speilblank is..
De har hatt piggdekk uten pigg, som er langt fra det samme, og verre en enkelte sommerdekk på vinterføre. Gummien er feil.
De har forhåpentligvis fått bedre piggfrie nå.
Cooper er forresten noe av det samme, de har piggdekk uten. OK første året med fersk gummi.
Det har kommet mye nytt i piggfritt de siste to åra bare.

http://naf.no/no/Forbrukertester/Dekk/D ... test-2009/
Testen sier vel at det er greit å ha piggs i dekka

Tekst fra NAF dektesten....
Pigg eller piggfritt?
Det er fortsatt et spørsmål mange stiller seg. Går du inn i tabellene over de enkelte testene, ser du hva de piggfrie er gode for sammenliknet med piggdekkene. Men fortsatt er det slik at de fleste som skifter fra pigg til piggfritt blir overrasket over hvor gode de piggfrie er. Ikke bare når det gjelder komfort, men også med hensyn til egenskapene på snø og slaps. Begrensningene kommer på is – der har piggdekkene fortsatt et klart forsprang.
Senest rettet af isuki ons nov 18, 2009 1:29 am, rettet i alt 1 gang.
(og en RN36, og en RN46)