120 eller 60, hvilken duger i afrika?

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

User avatar
kay arne
Posts: 143
Joined: Sat Jan 01, 2005 5:12 pm
Location: kongsvinger

120 eller 60, hvilken duger i afrika?

Post by kay arne »

Moderator:
Dennet tråden ble flyttet ut fra Sollis Afrikatur-tråd. Så den starter nok litt rart og brått.

skulle nok hat en bil som ikke så ut som en trikk så hadde nok bilen på bilde gått bedre i sand dynene

skjønner ikke helt dette med og flytte innlegget mitt hit, jeg var ikke ute etter og starte noen diskusjon om at eller standar bil var best med det var ment som en spøk til soli da jeg har skjønt att ikke han er så begeistra for store dekk.
er vel andre en meg som startet denne diskusjonen
Last edited by kay arne on Sun Nov 29, 2009 6:03 pm, edited 2 times in total.
hdj80
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

kay arne wrote:skulle nok hat en bil som ikke så ut som en trikk så hadde nok gått bedre i sand dynene
???
User avatar
OJM
Posts: 870
Joined: Wed Jun 22, 2005 9:59 pm
Location: stavanger

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by OJM »

offroadguru Solli wrote:
kay arne wrote:skulle nok hat en bil som ikke så ut som en trikk så hadde nok gått bedre i sand dynene
???
En 80 på 44tommer hjul går bra i sand,mye betre en 205 16,dette har Arctic Trucks prøvd i Dubai,snakka med en av sjåføra,di kunne stoppe opp kor som helst på flat mark,men da bakkene kom klarte ikke motoren seg ,blei for dautt med 4,2 på 44 hjul :wink:
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

OJM wrote:
offroadguru Solli wrote:
kay arne wrote:skulle nok hat en bil som ikke så ut som en trikk så hadde nok gått bedre i sand dynene
???
En 80 på 44tommer hjul går bra i sand,mye betre en 205 16,dette har Arctic Trucks prøvd i Dubai,snakka med en av sjåføra,di kunne stoppe opp kor som helst på flat mark,men da bakkene kom klarte ikke motoren seg ,blei for dautt med 4,2 på 44 hjul :wink:
Grunnen til at jeg skal kjøre 255 R85 16 er at det gjør resten og dermed holder det med ett reservehjul. Og målinger på andre biler viser reduksjon på opptil 2 desiliter på milen på disse smale 33 tommerne kontra 12,5. Da sier det seg selv at det også sliter mindre på lagre og ledd.
Men alle bruker den dimmensjonen og det er det flere grunner til. Bla. er bilen god å kjøre med dem.
Problemet med store dekk vil jeg tro blir turen. Det blir større fare for brekasje med store hjul.
Når så er sagt vil jeg tilføye at jeg aldri har kørt 5-6 tusen km. på to og en halv uke før i en gammel bil, så derfor må jeg lytte til dem som er nede ofte (som andre gjør når de skal i snøen på Island). Har en film fra sist tur de var på og de klarte seg fint ute i ørkenen. Uten sperrer, store hjul, vinsj, snorkler, og ekstralys.
Vi får se når turen er over hva erfaringen blir.
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

OJM wrote:
offroadguru Solli wrote:
kay arne wrote:skulle nok hat en bil som ikke så ut som en trikk så hadde nok gått bedre i sand dynene
???
En 80 på 44tommer hjul går bra i sand,mye betre en 205 16,dette har Arctic Trucks prøvd i Dubai,snakka med en av sjåføra,di kunne stoppe opp kor som helst på flat mark,men da bakkene kom klarte ikke motoren seg ,blei for dautt med 4,2 på 44 hjul :wink:
Uansett så hørtes det ikke imponerende ut. Hva skal man med store hjul om man ikke kan bruke dem annet enn på flat mark :twisted:
Og, kjørte AT dem tur-retur Dubai? Det tviler jeg på :mrgreen:
User avatar
OJM
Posts: 870
Joined: Wed Jun 22, 2005 9:59 pm
Location: stavanger

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by OJM »

Kan vi ikke sei at det er dine økonomiske begrensniger som stopper deg.trur eg skulle holdt fylle me deg overalt :mrgreen:
Er litt lei av alt hakkinga på AT bilene kan vi ikke teste dette og se ka som fungere?
Last edited by OJM on Sun Nov 29, 2009 9:54 pm, edited 1 time in total.
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

OJM wrote:Kan vi ikke sei at det er dine økonomiske begrensniger som stopper deg.trur eg skulle holdt fylle me deg overalt :mrgreen:
Dette er bare tøys OJM. For du glemmer et punkt-driftsikkerhet under alle forhold. Og med 44 tommere nekter jeg å tro at du mener det er mere driftsikkert enn 33 tommere. Bedre isolert i sanden det er noe annet.

Men hør her, i april 2011 utfordrer jeg deg til følgende:
Du tar din TLC på 44 og jeg tar HJ45en på 255R8516 og så kjører vi til Marocco.
Rundt 3000km hver vei og la oss si 1500km i Atlas fjellene og Sør Sahara.
Betingelser skal være at alt av deler, 90% av maten for turen og alt verktøy en trenger underveis SKAL medbringes i bilen. Utenom motor eller girkasse-ryker det har man tapt.
Og bilene skal kontrollveies og veie minst 3500kg når avreisen går.
Stiller du?
:twisted: :twisted: :twisted: :D
User avatar
håvard
Posts: 4005
Joined: Sun Feb 22, 2004 3:37 am
Location: Halden

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by håvard »

Jeg vil bare si at hvis jeg skulle ha kjørt den turen du skal Solli, så hadde jeg valgt samme oppsett og bil som deg (uavhengig av hvor mange midler jeg har). Halvsliten 60 eller HiLux med de dekka du har. Jeg vet ikke om det er så forbanna lurt å flashe hvor mye penger man har hvor som helst i Afrika.
User avatar
Eivind37
Posts: 3015
Joined: Tue Jun 15, 2004 8:19 pm
Location: Mandal

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by Eivind37 »

Et poeng det der Håvard! Må være enten eller tror jeg. Skal du kjøre stor bil med dyrt utstyr så må bilen se farlig ut...i mattsvart stealth utgave og tilhørende gunracks, og kanskje en M60 på taket...og tilhørende sticker i frontruta: "U touch my car, I punch your face"
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

Jeg tror alle hadde brukt store dekk i ørkenen om det var best. Vil legge til at mine smale var 3500kr dyrere enn 33x12,5x15...

Vil bare si at jeg bare trekker litt i OJM, vi har forskjellig smak men har til felles å brenne for vår TLC hobby.
Og la det ikke være tvil, jeg tror ingen biler følger OJMs bil i de utfordringene den er bygget for.
Jeg er ikke så bemidlet men skjemmes ikke over det, håper heller jeg kan vise at selv offroad og TLC er noe vi kan ha som hobby uansett midler.
Jeg eier ikke et snev av misunnelse, og gleder meg heller over at hobbyen har slike som OJM som tar den helt ut-det er vel slike ytterligheter som er med på å gjøre vår hobby så interesang.
brooklyn
Posts: 280
Joined: Sun Mar 15, 2009 3:16 pm
Location: on the road

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by brooklyn »

tror nok en 60 er konge på sånn tur. greit at arctic trucks fungerer bra. ingen tvil. men i mine øyne er de ikke like sjarmerende som de eldre modellene. og det blir jo flere og flere av de hele tiden. mens 60 øker vel ikke i antall. derav blir de mere spes i mine øyne.
da har jeg eid lc en liten stund..
User avatar
specialops
Posts: 560
Joined: Tue Nov 04, 2008 8:35 pm
Location: Rogaland
Contact:

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by specialops »

Det er vell ikke tvil at AT er best ? alt er jo bare bedre med en slik bil er det ikke ? Noen liker jo retro da.. ? hehe... :D
User avatar
specialops
Posts: 560
Joined: Tue Nov 04, 2008 8:35 pm
Location: Rogaland
Contact:

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by specialops »

http://www.arctictrucks.com/Frontpage/Expeditions/Dubai


Arctic Trucks Lead a Millennium Desert Drive in Dubai



An Arctic Truck Land Cruiser was shipped to the United Arab Emirates to see how it could perform in the deserts of the Middle East.



The annual Gulf News Overnight Fun Drive took place in the desert near Dubai on the 27th and 28th of January 2000. It was the sixteenth of its kind and understandably it was nicknamed the "Millennium Fun Drive". This big event, organised by Gulf News and sponsored by al-Futtaim Motors, was first held in 1985 with 75 4WD vehicles participating. The popularity of the Fun Drive has grown by leaps and bounds and in 1989 Gulf News added another dimension, making it a two-day event designed to give the UAE residents an opportunity to experience the desert.



Testing the AT concept further
With the aim to check if specially modified 4x4 vehicles which are superior in the arctic regions could also perform in the hot desert, al-Futtaim Motors, the distributor for Toyota in UAE in co-operation with Arctic Trucks Iceland imported the "Polar Truck" to participate in the annual Fun Drive. The "Polar Truck" is a Land Cruiser 80 series modified for driving in Antarctica in heavy snow conditions. Intended for use far away from any service stations the vehicle was designed and built to withstand use in extreme conditions and to be "self-sufficient". This particular truck has been driven thousands of km in the Antarctica, two times across the Greenland ice-cap and various excursions in Iceland. Now it was time to test it in the sand. In short, the truck performed extremely well, floating across the sand, where other 4WD vehicle sank, the suspension systems along with the bulky tires working wonders.



"Normally, we have to adjust our driving in the desert to the harsh axle traps," Jehanbaz Ali Khan, a Dubai 4WD specialist commented. "Driving across the desert in an Arctic Truck, it seemed that there were no such traps at all." The first AT modified truck in the UAE Al-Futtaim Motors also supplied a Land Cruiser 90 (Prado) which Arctic Trucks engineers modified for 33 inch tires, a very popular modification in Iceland. The AT crew was supplied with outstanding facilities and assistance by the staff of Al Futtaim Motors during their stay and Arctic Trucks would like to extend their gratitude to company's Colin Leitch, Graham Pitcher, Calvyn Hamman and Paul Shewan, for their assistance with the project. The AT 33-inch conversion consists of changes to suspension, wheels, tires and bodywork. Behind every detail there is knowledge gained from years of experience in truck modifications where style as well as outstanding functionality is the key issue. The vehicle was exhibited in the desert at campsite during the Fun Drive. In the coming months it will be subject to further tests in the area to see how it performs in the desert, on the streets of UAE and last but not least how it will withstand the heat which can exceed 50 degrees Celsius during summertime. Given the that the vehicle will pass these test and there is a market for it, al-Futtaim Motors in co-operation with Arctic Trucks will offer these modifications to UAE residents



"Outstanding experience"
"Even though there are many similarities driving in snow and driving in sand, there are some differences" said Freyr Jónsson the technical manager of Arctic Trucks who drove the vehicle in the Antarctica and across the Greenland ice cap. "In the snow you don't want the wheels to start spinning while driving, on the contrary you can spin the wheels in the sand as long as you have some momentum. In the sand all the wheels have a very even grip compared to the snow where a vehicle with no differential locks can easily start to spin only one wheel in difficult situation. Momentum is more important in the sand than in the snow and flotation is much greater. Even though we can find lots of sand in Iceland it is very rare to find sand as dry and loose as we experienced in the UAE. This trip gave us a much better insight in what the challenges are and what kinds terrain you can face in these areas. With the right driving technique, unmodified 4x4 vehicles can be driven in the desert with airpressure lowered 16 to 20 psi." "Driving the unmodified vehicles you had to take great care to keep momentum in the loose sand. If you stopped in the wrong place you would end up helplessly stuck in the sand. The Polar Truck, on the other hand, had such a great floatation in the sand that it could stop anywhere. Even when stopping on a fairly steep upward slope in loose sand, we could shift into the crawler gear and the Truck it would spin the wheels without sinking, slowly moving to the top."



"In our opinion the trip was a great success and the experience and knowledge gained from it will most likely prove invaluable in the years to come. We proved that the AT concept, at first glance, can function in the desert just as well as in the arctic regions of the world. We are very excited to see what further tests will conclude, but we are optimistic that the concept has definite opportunities in the region" said Emil Grimsson, Arctic Trucks' Chairman in conclusion

http://www.arctictrucks.com/pages/1569

ps.. trenges det å si mer ?? :mrgreen:
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

specialops wrote:
ps.. trenges det å si mer ?? :mrgreen:
Tja-hvorfor ble den ikke kjørt i fra Norge til Dubai?
Og ATs "leger uten grenser bil" som ble vist på landstreffet hadde smale 33-hvorfor?
User avatar
specialops
Posts: 560
Joined: Tue Nov 04, 2008 8:35 pm
Location: Rogaland
Contact:

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by specialops »

offroadguru Solli wrote:
specialops wrote:
ps.. trenges det å si mer ?? :mrgreen:
Tja-hvorfor ble den ikke kjørt i fra Norge til Dubai?
Og ATs "leger uten grenser bil" som ble vist på landstreffet hadde smale 33-hvorfor?
For leger uten grenser ikke hadde råd til større dekk den 33" :mrgreen:
User avatar
knixen
Posts: 2219
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:59 am
Location: Tromsø
Contact:

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by knixen »

Poeng nummer 1 er økonomi (dette gjelder nok kostnader i forkant av turen, samt underveis)
Poeng nummer 2 er estetikk (JT er ingen stor tilhenger av AT)
Poeng nummer 3 er teknisk (en gammel 60 trenger andre hensyn enn en ny bil)

Jeg vil si at i og med at friksjonen er så mye høyere i sand enn snø (ref utdraget fra AT), så ville jeg betenkt på å dra en fullsperret bil med store dekk og "tatt-av" på turen. Det er klart at drivlinjen vil få mye høyere belastning enn åpne differ og mindre hjul. Felt reparasjoner midt i en ørken er vel ikke helt å anbefale. Legge seg under bilen på 50 (ren gjetning) grader varm sand, i 50 grader varme... Det er noe helt annet enn å miste en hjulmutter 5 min hjemmefra. Feilkilder på en "NY" bil er jo mange flere enn på en gammel 60, samt kompetansen og utstyret som kreves for reparasjoner. Og siden afrika er full av gamle cruisere så er det nok ganske greit med deletilgang der også.

Og så er det nå en gang slik at det er jo JT sin drømmetur, med JT sin bil, på JT sine premisser...

(men klart, en 120 AT med klima og automatgir hadde selvfølgelig vært mer behagelig å kjøre på turen. Men SJARMEN med å dra på en sånn tur i en gammel bil er da strengt tatt viktigere...ihvertfall for meg).
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Motorgarasjen
Posts: 440
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:04 am
Location: Åsenfjord

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by Motorgarasjen »

Unskyld for å lage enda mer rot igarasjen din Jan Terje.
Er kansje et emne her som skulle vært flyttet ut av garasjen og inn i egen tråd.
Har selv ingen erfaring verken med kjøring med AT på Island eller HJ60 i Afrika.
Men driver eksport av gamle hiace til Afrika.
Hva mine kunder etterspør, er meg en pekepinn på hva som holder.
I sand og skitt er det ikke så mange biler som holder ut i det lange løp.
Gamle hiace, og HJ60 er ettertraktet vare.
Og av lastebiler er det etter sigende bare gamle grønne runde Mercedes
som har akslinger som tåler ørkensanden.
Derfor, hvor lenge holder mansjetter, drivknuter og hjullagre på en 120 i sanden?
Svaret mitt er at jeg vet ikke, men antar at en oppsmurt foraksel på 60 holder lenger.
Ønsker deg lykke til på tur i 60'n. :D :D :D
User avatar
specialops
Posts: 560
Joined: Tue Nov 04, 2008 8:35 pm
Location: Rogaland
Contact:

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by specialops »

knixen wrote:Poeng nummer 1 er økonomi (dette gjelder nok kostnader i forkant av turen, samt underveis)
Poeng nummer 2 er estetikk (JT er ingen stor tilhenger av AT)
Poeng nummer 3 er teknisk (en gammel 60 trenger andre hensyn enn en ny bil)

Jeg vil si at i og med at friksjonen er så mye høyere i sand enn snø (ref utdraget fra AT), så ville jeg betenkt på å dra en fullsperret bil med store dekk og "tatt-av" på turen. Det er klart at drivlinjen vil få mye høyere belastning enn åpne differ og mindre hjul. Felt reparasjoner midt i en ørken er vel ikke helt å anbefale. Legge seg under bilen på 50 (ren gjetning) grader varm sand, i 50 grader varme... Det er noe helt annet enn å miste en hjulmutter 5 min hjemmefra. Feilkilder på en "NY" bil er jo mange flere enn på en gammel 60, samt kompetansen og utstyret som kreves for reparasjoner. Og siden afrika er full av gamle cruisere så er det nok ganske greit med deletilgang der også.

Og så er det nå en gang slik at det er jo JT sin drømmetur, med JT sin bil, på JT sine premisser...

(men klart, en 120 AT med klima og automatgir hadde selvfølgelig vært mer behagelig å kjøre på turen. Men SJARMEN med å dra på en sånn tur i en gammel bil er da strengt tatt viktigere...ihvertfall for meg).
åååå, er det sjarm det går på.... :lol: oki, kan ikke si noe på det da.. det er en smak sak..

Jeg trudde det var snakk om hva som er best jeg.. hehe..

Ser poenget ditt, alle har sine premisser.. skulle bare trekke fram fakta jeg.. :mrgreen:
User avatar
specialops
Posts: 560
Joined: Tue Nov 04, 2008 8:35 pm
Location: Rogaland
Contact:

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by specialops »

Motorgarasjen wrote:Unskyld for å lage enda mer rot igarasjen din Jan Terje.
Er kansje et emne her som skulle vært flyttet ut av garasjen og inn i egen tråd.
Har selv ingen erfaring verken med kjøring med AT på Island eller HJ60 i Afrika.
Men driver eksport av gamle hiace til Afrika.
Hva mine kunder etterspør, er meg en pekepinn på hva som holder.
I sand og skitt er det ikke så mange biler som holder ut i det lange løp.
Gamle hiace, og HJ60 er ettertraktet vare.
Og av lastebiler er det etter sigende bare gamle grønne runde Mercedes
som har akslinger som tåler ørkensanden.
Derfor, hvor lenge holder mansjetter, drivknuter og hjullagre på en 120 i sanden?
Svaret mitt er at jeg vet ikke, men antar at en oppsmurt foraksel på 60 holder lenger.
Ønsker deg lykke til på tur i 60'n. :D :D :D

Hadde en afrikaner av det gjenomsnitte hatt råd til en AT 120, hadde det vell heller vert dette som var ettertraktet for dem.. og noe de ville ha impotert, noe henger altid sammen med hva vei du snur mynten... :wink:
User avatar
offroadguru Solli
Posts: 2371
Joined: Fri Feb 03, 2006 10:52 am
Location: Hauge i Dalane

Re: Sollis HJ45&HJ60. Holder lavbudsjetts 60en tur/retur Afrika?

Post by offroadguru Solli »

specialops wrote:
knixen wrote:Poeng nummer 1 er økonomi (dette gjelder nok kostnader i forkant av turen, samt underveis)
Poeng nummer 2 er estetikk (JT er ingen stor tilhenger av AT)
Poeng nummer 3 er teknisk (en gammel 60 trenger andre hensyn enn en ny bil)

Jeg vil si at i og med at friksjonen er så mye høyere i sand enn snø (ref utdraget fra AT), så ville jeg betenkt på å dra en fullsperret bil med store dekk og "tatt-av" på turen. Det er klart at drivlinjen vil få mye høyere belastning enn åpne differ og mindre hjul. Felt reparasjoner midt i en ørken er vel ikke helt å anbefale. Legge seg under bilen på 50 (ren gjetning) grader varm sand, i 50 grader varme... Det er noe helt annet enn å miste en hjulmutter 5 min hjemmefra. Feilkilder på en "NY" bil er jo mange flere enn på en gammel 60, samt kompetansen og utstyret som kreves for reparasjoner. Og siden afrika er full av gamle cruisere så er det nok ganske greit med deletilgang der også.

Og så er det nå en gang slik at det er jo JT sin drømmetur, med JT sin bil, på JT sine premisser...

(men klart, en 120 AT med klima og automatgir hadde selvfølgelig vært mer behagelig å kjøre på turen. Men SJARMEN med å dra på en sånn tur i en gammel bil er da strengt tatt viktigere...ihvertfall for meg).
åååå, er det sjarm det går på.... :lol: oki, kan ikke si noe på det da.. det er en smak sak..

Jeg trudde det var snakk om hva som er best jeg.. hehe..

Ser poenget ditt, alle har sine premisser.. skulle bare trekke fram fakta jeg.. :mrgreen:
Ja-hva er best?
Post Reply

Return to “Generelt”