Bremseoppgradering på 80
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Bremseoppgradering på 80
Jeg behøver bedre bremser på 80'n.
Da skivene er nesten nye vill jeg begynne med caliperne forran.
Noen som kan gi tips om oppgradering?
Produkter, produsenter eller forhandlere?
Da skivene er nesten nye vill jeg begynne med caliperne forran.
Noen som kan gi tips om oppgradering?
Produkter, produsenter eller forhandlere?
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"
HDJ 80 VX
Re: Bremseoppgradering på 80
vet ikke om oppgradering, men der jeg har funnet klart billigst kalipere til hilux/cruiser er rockauto. Ca 40 usd per stk...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Man kan jo ta av de kaliberene som er der og få overhalt de. Ble stor forskjell da jeg fikk gjort det på min 80. Så er det mange som tar og bytter klossene ut med de til 100 serien, vanlig 100 ifs altså. De er litt større og skal vistnok ifølge feks ih8mud gi bedre effekt.
Ellers har ikke jeg noen erfaringer.
Bjørn Erik
Ellers har ikke jeg noen erfaringer.
Bjørn Erik
Tror kanskje Bjørn Erik har et poeng, sånn i forhold til pris anntar jeg hvertfall.
Sjekk her: http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... build.html
Div delenummer m.m og;
Skal ikke se bort fra andre enda mer optimale, og kanskje mindre arbeidskrevende alternativer da, men sikkert litt annen pris..
Sjekk her: http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... build.html
Div delenummer m.m og;
Skal ikke se bort fra andre enda mer optimale, og kanskje mindre arbeidskrevende alternativer da, men sikkert litt annen pris..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Takker. Gode alternativer fra alle tre.
Har tidligere sett at det har blit benyttet klosser fra 105 som har større areal. Sikkert de samme som på 100.
Tenker bare at da skal man tråkke enda hardere på pedalen for at det skal skje noe...men det vet man jo ikke før det er prøvd.
Ville derfor ha større stempel for mer kraft.
Kanskje caliperne til 100 er større og passer på 80? De har i alle fall annet partnummer.
Hmm. Det ville vært den enkleste jøsningen.
Bjørn Erik: kanskje jeg kommer på besøk og tar noen mål en dag mitt i oktober...
EDIT:
Sorry BE, glemte at du er "skilt"...
Så finner jeg en annen.
Har tidligere sett at det har blit benyttet klosser fra 105 som har større areal. Sikkert de samme som på 100.
Tenker bare at da skal man tråkke enda hardere på pedalen for at det skal skje noe...men det vet man jo ikke før det er prøvd.
Ville derfor ha større stempel for mer kraft.
Kanskje caliperne til 100 er større og passer på 80? De har i alle fall annet partnummer.
Hmm. Det ville vært den enkleste jøsningen.
Bjørn Erik: kanskje jeg kommer på besøk og tar noen mål en dag mitt i oktober...
EDIT:
Sorry BE, glemte at du er "skilt"...
Så finner jeg en annen.
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Synes heller ikke bremsene på 80'en er imponerende. Og de er jo også viden kjent for å bli fort slitt.
Skiftet klosser framme og movet opp stemplene på caliperne på min 80 før eu-godkjenningen.
Men det er ikke helt rett at det blir mindre bremseeffekt/man må tråkke hardere på pedalen av større areal på klossene. Det er trykket fra stemplene som bestemmer bremseeffekten. Ved større areal på klossene blir det samme bremsekraft men mindre slitasje. Og hvis de har et annet materiale i klossene med mer friksjon, kan bremsekraften øke, mens slitasjen holdes på samme nivå.
Skiftet klosser framme og movet opp stemplene på caliperne på min 80 før eu-godkjenningen.
Men det er ikke helt rett at det blir mindre bremseeffekt/man må tråkke hardere på pedalen av større areal på klossene. Det er trykket fra stemplene som bestemmer bremseeffekten. Ved større areal på klossene blir det samme bremsekraft men mindre slitasje. Og hvis de har et annet materiale i klossene med mer friksjon, kan bremsekraften øke, mens slitasjen holdes på samme nivå.
Jarle
Jeg kjenner ikke detaljene på alle faktorene som spiller inn, så dette blir litt løse tanker:
Det med å bytte kalipere til større eller mindre kan være litt trøblete. Har vært litt borti denne problematikken på MC. Setter du på kalipere med større stempelareal vil du kunne få en "svampete" brems, mens den kan bli vanskelig å dosere hvis stemplene er mindre. Dette gjelder selvfølgelig ved store forskjeller, som det ofte kan bli på MC hvor en gjerne bytter til kalipere med flere stempler.
Hva med å bytte til hovedpumpa fra en 100? Hvis denne har litt større areal vil du få en litt skarpere skrubb. Kaliperne ruster vel ofte fast, og er lite egnet for å kjøpe brukt. Hovedpumpa blir sjelden utslitt, og bør kunne finnes hos en høgger.
Det med å bytte kalipere til større eller mindre kan være litt trøblete. Har vært litt borti denne problematikken på MC. Setter du på kalipere med større stempelareal vil du kunne få en "svampete" brems, mens den kan bli vanskelig å dosere hvis stemplene er mindre. Dette gjelder selvfølgelig ved store forskjeller, som det ofte kan bli på MC hvor en gjerne bytter til kalipere med flere stempler.
Hva med å bytte til hovedpumpa fra en 100? Hvis denne har litt større areal vil du få en litt skarpere skrubb. Kaliperne ruster vel ofte fast, og er lite egnet for å kjøpe brukt. Hovedpumpa blir sjelden utslitt, og bør kunne finnes hos en høgger.
LANDCRUISER, fordi du fortjener det!!
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100
Gode tanker folkens, om caliperne fra en 100 passer på 80, kan jeg jo bare ta hovedsylinderen fra en 100 også.
Det skal jo harmonere. Hovedsylinderen må nok overhales/skiftes uansett.
Dere som har hatt både 80 og 100, har 100'n vesentlig bedre bremser enn 80,n? Eller er det ikke merkbart?
Det skal jo harmonere. Hovedsylinderen må nok overhales/skiftes uansett.
Dere som har hatt både 80 og 100, har 100'n vesentlig bedre bremser enn 80,n? Eller er det ikke merkbart?
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Det er fortsatt litt info å hente fra andre som har prøvd å oppgradere, jeg har ikke rukket å lese gjennom alle trådene fra Offroad80, men noen betraktninger kan vel fiskes opp.
Sjekk f.eks her: http://www.offroad80s.com/post29305.html#p29305
Sjekk f.eks her: http://www.offroad80s.com/post29305.html#p29305
Mvh Ole & Bamse!
07 KTM 250exc-f,
07 KTM 250exc-f,
har du abs???
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Ja, har ABS. Men det skal moddes vekk.
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Da er det vel verdt å sjekke ut tacoma deler?? Det står en brøk på mastersylinderen din, legg den ut. Står sikkert 15/16 eller 16/16...iknut skrev:Ja, har ABS. Men det skal moddes vekk.
Tacoma har 17/16 og kanskje ennå større. Tror de har større bremsekraftforsterker også.
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

http://www.man-a-fre.com/parts_accessor ... ackage.htm
Kann noe slikt vera aktuelt da!!
Kann noe slikt vera aktuelt da!!
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=2712&highlight=
92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
92 Toyota Landcruiser Hdj80
83 Toyota Landcruiser Hj60
94 Toyota 4Runner
100 min (2000&2004) har bedre bremser enn 80en min (1997). Trenger ikke å tråkke så hardt.
Største forskjell på de to er masteren. På 100 er det en elektrisk høytrykkspumpe som lagrer bremsveske under trykk i en egen beholder. Så til og med uten motoren i gang har du hele tiden full bremseeffekt.
Proposjoneringen mellom foran og bak er også helt forskjellig. På 100 tar bremsene bak mer enn foran ved svak bremsing, mens kraften foran kommer sterkere ved kraftig bremsing. Tror ikke det vil fungere bra uten ABS, i alle fall ikke på vinterføre. Det er vanlig å slite ut klossene bak før de foran, avhengig av kjørestil.
Mener å ha hørt at de første 100 med 1HZ motor (f.eks 105) hadde normale bremser, dvs vanlig master men med standard 100-kalipere. Vi får bla litt i delekatalogen.
Største forskjell på de to er masteren. På 100 er det en elektrisk høytrykkspumpe som lagrer bremsveske under trykk i en egen beholder. Så til og med uten motoren i gang har du hele tiden full bremseeffekt.
Proposjoneringen mellom foran og bak er også helt forskjellig. På 100 tar bremsene bak mer enn foran ved svak bremsing, mens kraften foran kommer sterkere ved kraftig bremsing. Tror ikke det vil fungere bra uten ABS, i alle fall ikke på vinterføre. Det er vanlig å slite ut klossene bak før de foran, avhengig av kjørestil.
Mener å ha hørt at de første 100 med 1HZ motor (f.eks 105) hadde normale bremser, dvs vanlig master men med standard 100-kalipere. Vi får bla litt i delekatalogen.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Hei
Skal bytte skiver forran uansett men føller litt med her da. Vil det være snakk om andre skiver også ved oppgradering eller bare bytte callipper/masterpumpe?. Jeg bytter snart. Vurderer å bytte klosser til 105/100 om dere finner ut av dette. Evt. oppgradereing av callippere.
Jørgen
Skal bytte skiver forran uansett men føller litt med her da. Vil det være snakk om andre skiver også ved oppgradering eller bare bytte callipper/masterpumpe?. Jeg bytter snart. Vurderer å bytte klosser til 105/100 om dere finner ut av dette. Evt. oppgradereing av callippere.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Takk for tipsene, alle.
Man-a-free har mye fint til 80´n, men skal ikke bytte skivene enda. De er som nye.
Klosser fra 100/105 er nok en god ide, så det går jeg nok for.
LC100 bremsekraftforsterkeren var jo en smart løsning. Må innrømme jeg aldrig har hørt om noe lignende før.
Perfekt for terengbruk også!
Skal studere om det kan være mulig å bygge om hele systemet på 80´n....
Man-a-free har mye fint til 80´n, men skal ikke bytte skivene enda. De er som nye.
Klosser fra 100/105 er nok en god ide, så det går jeg nok for.
LC100 bremsekraftforsterkeren var jo en smart løsning. Må innrømme jeg aldrig har hørt om noe lignende før.
Perfekt for terengbruk også!
Skal studere om det kan være mulig å bygge om hele systemet på 80´n....

Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
Det er samme sak som diskuteres her og:
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... using.html
http://ebcbrakes.iwebcat.com/_Members/l ... rtlist.asp
Eller fra Powerstop:
http://www.powerstop.com/RenderScriptTe ... ER&mode=PA
Eller som nevnt med 100 klosser, http://www.powerstop.com/RenderScriptTe ... ER&mode=PA men da må det visst til andre skiver og calipere og.
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... using.html

Eller fra Powerstop:

Eller som nevnt med 100 klosser, http://www.powerstop.com/RenderScriptTe ... ER&mode=PA men da må det visst til andre skiver og calipere og.
Mvh Ole & Bamse!
07 KTM 250exc-f,
07 KTM 250exc-f,
Bækken skulle skaffe skiver å klosser til meg. Han mente at klosene er viktigere en skivene. Ventilerte skiver med hull og riller bråer en del og irriterte mer en det nyttet for hat men jeg har gitt han fritt spilleromm og det fortjener han.
Kommer med tilbakemelding senere.
Jørgen
Kommer med tilbakemelding senere.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Det blir spennende å se forskjell.
Jeg har bestilt deler hos Toyota og overhaler i første runde alle komponenter, forsøker også med 100 klosser forran.
Det blir sikkert ikke dårligere enn det jeg kjører med i dag. Skal sjekke "brøken" på masteren også.
Jeg har bestilt deler hos Toyota og overhaler i første runde alle komponenter, forsøker også med 100 klosser forran.
Det blir sikkert ikke dårligere enn det jeg kjører med i dag. Skal sjekke "brøken" på masteren også.
Knut
HDJ 80 VX
HDJ 80 VX
- Haugens 80
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Men eg har fått tak i kalippere te 100 og prøvd og dei passer rett på 80,n me skru feste og slange kobling
så når eg får nye klosser og satt på kaliperene ska de bli artig og sjå håssen de fungerer 

Me fart går alt..