Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)

Innlegg av HighwayPatrol »

Blir bra ditta :mrgreen:
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
ruffsen
Ble med: søn aug 26, 2007 10:40 pm
Lokasjon: kongsberg

Innlegg av ruffsen »

Den siste her er godt på vei. Som du sier Pål, må ha litt mere. Har vel tenkt å faktisk få den pitte litt breierei topp. så skråden innover med noe ala orginal formen men skarpere og mere overdreven. Si 100mm i vater, 45 grader knekk, 30mm og så knekke for å komme seg innover og under vil dra opp ei leppe på enden av den flata som stiv het i den undre delen. Og for å ha å feste skru fester i til ramme og i mitt tilfelle skru tank i . Vill også ha en knekk for stivhet oppe som ligner, da for å få detta drit stivt. støtfangere er for å brukes!!! Rundt hjørnet må en ha en lik men slankere design for å få litt symmetri og støtte i vonde steinete Islands elver. Og med 4 hull til hi lift ett på hver side av hjørnet. Ting som jeg lurer på dere som tegner, fra hjørnet bak på et langt støt fanger horn, kan det komme en stige opp til tak grind der på ett pent vis? Og er det mulig å få inn sand stiger liggende fra bak dør mot hjørnet for tur looken på motsvarende side? Blir kanskje litt for ekstremt?
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

M-hmm... Dette er stigen du vil ha...
Om mulig helst med en støtte i toppen direkte mot racken, slik at ikke all pivot og belastning kommer på den ene spindelen...
Jaja...
Bilde
Vaflene er vel fin å ha på siden av racket?
Bilde
Dette er forresten den conniston green jeg vil ha min i...
ruffsen
Ble med: søn aug 26, 2007 10:40 pm
Lokasjon: kongsberg

Innlegg av ruffsen »

Joda fin den fargen, ingen motsetninger mot dan kan du si!

De vafflene blir litt i veien for det er vel tenkt litt utbrett telt på venstre side og ei markise på høyre. Er utrolig hva jeg tror jeg har brukt for ja. Stigen på min må gå opp siden, blir to hjul bak hos meg veit du, slikt går når man har trillebår hjul!
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Den grønne Cruiseren har et kanon-look. Digger denne bilen!. Spring Over og med riktig utstyr, og ikke minst riktig farve. Hmm...kanskje jeg skal bygge en slik når jeg blir stor!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Eivind37 skrev:Den grønne Cruiseren har et kanon-look. Digger denne bilen!. Spring Over og med riktig utstyr, og ikke minst riktig farve. Hmm...kanskje jeg skal bygge en slik når jeg blir stor!
SPOA blir det nok ikke med det første, og heller ikke 4BT cummins... Den grønne har jeg lest meg opp på, for å finne fargen.
Import fra argentina, 86'fj62. rå med 4bt som sagt, og han har gjort det "riktige" valget med å kaste firkantlyktene og få på de deilige fra 60'n. Han hadde bilen i samme farge som polynormhenger med taktelt. Heelt vill... Tror han heter Elucid på ih8.
Fargen han brukte, Conniston Green, er jo LR farge. Det skal britene ha, fargen er DEILIG!

Finner du skuffeglidere til meg, Eivind?
Brukeravatar
kay arne
Ble med: lør jan 01, 2005 5:12 pm
Lokasjon: kongsvinger

Innlegg av kay arne »

rustbjønn skrev:Hvem sin 80 er det du har tatt bilde av lenger oppi tråden her?
det er 80 til neowulf her på forumet vis han eier den enda. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=645
hdj80
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

kay arne skrev:
rustbjønn skrev:Hvem sin 80 er det du har tatt bilde av lenger oppi tråden her?
det er 80 til neowulf her på forumet vis han eier den enda. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=645
Neowulf kjører Jeep nå, den er solgt og går i lofoten eller deromkring.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Påls litt mindre oljesil er litt reparert i dag.

Vi var ganske effektiv???
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Jepp, gikk bra unna egentlig, til tross for at vi mangla litt og plagdes litt!
Nye kingboltlager, simmeringer, hjullager og messingføring høyre side forran.
Nytt forsterket cvledd, custom uten c-clip-mod, bare sveiseperle på diffsiden. Satser på at det funker gull, gjør det enklere neste gang også.
Takk for hjelpa, bildan får komme i morra!
Blir stud upgrade kit, backing plate elimimator kit, uhmw wiper seal og marlin simmering når det kommer i havn.
Tar vel det når lockeren flyttes fram, da skal jo akslingen ned. Nye foringer til sjaklene og fjærene, maf u-bolt flip kit og kosmetisk pynt på nav, fjærer og aksling...hva skal man pensle de gamle ome-fjærene med?
Kjenner jeg gleder meg til garasjefasilitetene som kommer!

EDIT:
legger til tråd fra ih8 der marlin tack blir bedre forklart...
http://forum.ih8mud.com/60-series-wagon ... ost5109026
Rukus
Ble med: ons feb 08, 2006 7:14 pm
Lokasjon: Bardu

Innlegg av Rukus »

Flott jobba Pål å Knut! :mrgreen:

Men du Pål.....sånn dær kitt før å bli kvitt bremseskjolde.....ikje bruk pæng på d....ta bremseskjolde å kutt av skjolde så du kun har selve ringen igjenn...see? funke akkurat like bra å e gratis 8)
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

ja, sant nok, Peder! Rart med det...men en krone her og en krone til!

!HOLY CRAP!

I dag gikk det ikke like bra... Men berga både bilen og helsa på nippet!
Eller, det vil si, jeg satt bilen igjen.
1stk brent hjullager, full låsing på høyre forran, og tok en spirrevipp i en nedoverbakke i ca 90kmt med FULLlasta bil. :shock: :arrow: :twisted:
WHAT? hva faen skjedde? heelt utolig at det gikk som bra som det gikk.
Naf skulle ha 4-5000 tusen for å kjøre meg hjem, så det ble skruing på E8.
Hadde jo det gamle lageret liggende i bilen, så tenkte å få det ut og skifte.
Det "nye" lageret var så brent at lagerskålene måtte kappes av spindelen. Beyond repair.
Takk til Gout på vollan for hjelp og parkering... I morra må vel begge bilene hentes til pers, så jeg får fiksa disse greiene.

Det som er merkelig...er at når ting går mot en, så dukker det faenmeg opp mye rart på veien til løsning!
Det får jeg komme tilbake til, tør ikke avsløre for mye nå. :mrgreen:

Stemningsbilde E8 Nord for vollan... Se kor navet har smelta ned i 3cm is! Varmt...
Bilde
Brukeravatar
Kurtp
Ble med: man nov 17, 2008 11:48 pm
Lokasjon: Nord-Troms

Innlegg av Kurtp »

Du er jammen ikke "skuddredd", skifte lager på E8 - da er man det som kalles løsningsorientert. Er ikke mange som har begynnt på en sånn operasjon.
De gutta på Nordkjosbotn Tekniske Senter er flinke karer som kan mangt og meget om tekniske duppeditter. Har vært der flere ganger å fått gjort ting.
Godt det gikk bra med deg og evt passasjerer.
Brukeravatar
offroadguru Solli
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Innlegg av offroadguru Solli »

Skummelt....
Det samme kan skje om en drivknute ryker. Dvs., ryker en knute så prøv aldri å kjøre noen steder.
Bra det gikk godt, har flere nav om du trenger å bytte.
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

såå...dagen i dag gikk heller ikke som forventa...
bestemte meg for å få gjort noe med detta opplegget, få ting i garasje og slikt. Ikke som planlagt.
Er smålei av all uteskruinga i grus og is, så leide meg biltralle og skulle hente begge 60'ne mine til garasjen.
70 Mil med tralle ble tilbakelagt i navara, endte opp dels handicappa.

Kom gjennom takelvdalen i morrest, underkjølt regn og stålis. Svensk 3aksla semi kommer rett i mot, sånn på tverra. Svinger unna og han bærer på skogen, pløyer 100meter med stor skog før bilen stoppa, da lå den på sia med knust hytte og røyken sto.
Så jeg hopper ut, stopper trafikken og skal til å hjelpe sjåføren ut av hytta på semien. Regna med han ville ut.
Klatrer opp på sia av bilen som ligger på siden og får opp førerdøra, svensken klatrer halvt forslått ut av bilen, men snur og går inn plutselig igjen. Han var jo sjokka og forslått, så tenkte seg ikke mye om.
Dermed klappa den tunge førerdøra igjen, jeg sklei på glassprått og selvfølgelig med hånda mi på hengselsia. Auda.. :|
Ikke gjør dette hjemme. Har vært borti mye faenskap med nevene, men faen til smerter skal en leite ei stund etter.
Var sikker på hånda på klipt tvert av, døra smakk jo i lås. Tung disse dørene gitt, og ikke bare-bare å lukke opp med ei hånd i klem på hengselsia. Klin umulig når bilen ligger på sia!
Svensken skjønte jo faen ikke norsk, og leta rundt i kaoset i bilen etter noe.
Nøtta lite å begynne med svenskevitser, men kom da heldigvis en anna kar til og fikk ropt inn takluka til svensken at han måtte få opp døra...

Blir ikke noe skruing med det første nei. Faen og alt det der... :evil:

Så har no fått hjelp og fått bilene sånn passe hjem, men måtte bare parkere HJæver på en avstikker 2 km unna, ble klein umulig å holde seg på veien til slutt. Såå jævli glatt at det ikke går an å stå på beina på veien!
Satan og mesta skal gå telefon i morra. Legen også, forsåvidt.

Men ting er aldri så galt at det ikke er godt for noe...Havna over noe som begynner på BJ og slutter på 0. Blått, hvitt og litt rustbrunt.
Spent hva jeg fårtil der, får se hvordan denne hånda kan lappes sammen...

over og ut.
Brukeravatar
per_martin
Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Lokasjon: Harstad

Innlegg av per_martin »

:shock: I alle dager Pål, det var mye uflaks på kort tid. Håper det går bra med hånda di. Si fra hvis du trenger hjelp med noe, transport, skruing, etc! Vi stiller opp!
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Brukeravatar
HighwayPatrol
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Innlegg av HighwayPatrol »

De hendelsane står det respekt av, Pål. Først so leser eg at du skifte hjullager på Europaveg 8. Så er du med på litt av ein bergnings aksjon, og oppi d heile så skadar du deg sjølv nokså alvorleg! Du har vel ikkje tenkt deg på jobb imorgen også da, "Rambo" :mrgreen: :?:
Å eg har sett bilder av sånne hender før, så vær so inderlig snill å ikkje poste bilde av handa di.... Den ser sikkert for jævlig ut :oops:
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

HMM, rambo har vært ute av drift i over et år nå, etter jeg brakk bekkenet. Men det er en anna historie. (hilift-jekk)
Hånda er ikke noe fotogen, men er nå gla den enda henger på. Blir nok bra.

Har fått stusla litt i dag, blir godt å komme inn i varmen.

Sånn sto dekket... klarte å skyve meg 200 meter fram til ei avkjøring.
Det hadde gått værre uten sperre bak.
Bilde

Ser at det er varmt her ja..kontramutteren er blå av varmen.
Bilde

Er det slik et nytt lager skal se ut?
Bilde

Indre lagerskål på spindelen (ytre lager) slo seg fast i spindelen, så lageret måtte kuttes opp og jeg fikk pilla ut rullene så jeg fikk av huben. da popper naturligvis bakre simmering og indre lageret av.
Ytre lagerskål måtte skjæres av spindelen, men spindelen er fucked.
Huben er utvida der lagerskåla har brent seg rundt... Godt med delebil!
Bilde

Nå er begge dyrene stasjonert i storgarasjen, og blir nok der en stund, blir navara ei tid framover da...
Bilde

Rygge/arbeidslysene funker da godt...
Bilde
Brukeravatar
EvenB
Ble med: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Innlegg av EvenB »

Litt lite fett...?
Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

EvenB skrev:Litt lite fett...?
Nei, fett hadde jeg nok av. Men fettet har brent opp, det forsvinner med en gang det blir varmt...
Svar

Tilbake til «Garasje»