
Antispinn, antisladd, sperreknapp
Moderators: ModeratorNLCK, lj73jon, baa, Snekker_Andersen
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
abs kobles ut sammen med alt det andre når du kobler ut den stikkern 

Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Jeg skjønner ikke vitsen med å nappe ut den kontakten, du får jo samme resultat om du kopler inn midt diffen, nesten i allefall.
Dvs den blir som en gammeldags 4hjulstrekker på en måte.
Dvs den blir som en gammeldags 4hjulstrekker på en måte.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Ikke helt som en gammel 4x4. Gammel 4x4 har ikke antispinn. Noen ganger må du spinne deg framover. Det funker dårlig med antispinn 

Toyota Land Cruiser 120 GX 2008
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Ok, men kopler man ut antspinn systemet når man tar ut den kontakten da???
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Ja, såvidt jeg vet - antispinn og abs. Har ikke testet selv enda 

Toyota Land Cruiser 120 GX 2008
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Såvidt jeg vet kobles antispinn og antiskrens ut når sentersperren innkobles.
Så det eneste en oppnår ved å dra ut kontakten er at en kjører uten midtdifferensialsperre, uten bremseassistert sperrevirkning på begge aksler og uten ABS.
Jeg skjønner ikke helt poenget med å dra ut kontakten da.
Ved å koble inn sentersperren får en en gammeldags, stiv firehjulstrekker med bremseassistert sperrevirkning på begge aksler og ABS.
Så det eneste en oppnår ved å dra ut kontakten er at en kjører uten midtdifferensialsperre, uten bremseassistert sperrevirkning på begge aksler og uten ABS.
Jeg skjønner ikke helt poenget med å dra ut kontakten da.
Ved å koble inn sentersperren får en en gammeldags, stiv firehjulstrekker med bremseassistert sperrevirkning på begge aksler og ABS.
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Antispinn blir ikke utkoblet på min bil hvertfall når midtdiffen er på.
Bremseassistert sperring er vel å bra det, men noen ganger, feks i sand å snø mister du for mye fart med antispinn slik at du graver deg ned. Da vil du heller ha så mye fart om mulig å heller spinne deg framover. Antispinn bremser bilen for mye på enkelte underlag og da er det kun ordentlig sperre på akslingene som duger.
Bremseassistert sperring er vel å bra det, men noen ganger, feks i sand å snø mister du for mye fart med antispinn slik at du graver deg ned. Da vil du heller ha så mye fart om mulig å heller spinne deg framover. Antispinn bremser bilen for mye på enkelte underlag og da er det kun ordentlig sperre på akslingene som duger.
Toyota Land Cruiser 120 GX 2008
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Hmm, da må det være forskjell på 2007 og 2008 der, for på vår 2007 modell GX (tysk importert) så er det ingen antispinn når sperren er på. Kan ligge så bredt du ønsker, og med så mye turtall du bare vil (inntil turtallssperren selvfølgelig).
Høres egentlig helt feil ut. Antispinn er i mine øyne helt feil på firehjulstrekker uansett, men det er definitivt helt feil når du skal komme frem på steder med vanskelig føre, og små marginer hva gjelder fremkommelighet. Noe det som oftest er når du bruker sperre.
Høres egentlig helt feil ut. Antispinn er i mine øyne helt feil på firehjulstrekker uansett, men det er definitivt helt feil når du skal komme frem på steder med vanskelig føre, og små marginer hva gjelder fremkommelighet. Noe det som oftest er når du bruker sperre.
- cat_out_of_hell
- Posts: 154
- Joined: Thu Aug 28, 2008 8:32 am
- Location: Hell i Trønderriket
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
.... for ikke å snakke hvor vondt bremsene kan ha det med litt aktiv kjøring og antispinn.....
90n min kobler ut antisleng, men ikke antispinn når jeg kobler inn sentersperra.
Tar på bremsene å leke seg en kveld i alpinbakken da
Mvh Cato c",)
90n min kobler ut antisleng, men ikke antispinn når jeg kobler inn sentersperra.
Tar på bremsene å leke seg en kveld i alpinbakken da

Mvh Cato c",)
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt
Garasjen vår...
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt
Garasjen vår...
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
tarjei wrote:Hmm, da må det være forskjell på 2007 og 2008 der, for på vår 2007 modell GX (tysk importert) så er det ingen antispinn når sperren er på. Kan ligge så bredt du ønsker, og med så mye turtall du bare vil (inntil turtallssperren selvfølgelig).
Høres egentlig helt feil ut. Antispinn er i mine øyne helt feil på firehjulstrekker uansett, men det er definitivt helt feil når du skal komme frem på steder med vanskelig føre, og små marginer hva gjelder fremkommelighet. Noe det som oftest er når du bruker sperre.
Måtte jo prøve dette i dag når snøen kom til trondheim.
Med sperra på har jeg ikke antispinn og heller ikke anti skrens,men full drift fremme og bak.
Med koblingen ute har jeg ikke abs i tillegg.Synes det er greit å ha den da...
Har funnet ut at jeg ikke skal ta ut kontakten derfor jeg vil ha abs aktiv.
Men har prøvet litt frem og tilbake.Kan legge lc bredt fordi om sperra er av,går ann å lure systemet.Går bare av gassen for så å gi full pinne,da slår det ikke inn til meg.
Kjører en 09 lc 120 gx 8 seter.
Mulig at det er derfor jeg har kjørt biler med haldex og thorsen diff før at jeg får det til.Og ikke kunnet låse senter diffen.
Prøv dette på en plass og ikke på veien først,blir litt annen måte får å få bilen bredt på..




Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
det er store fordeler med og dra ut stikkern for du får 70 30 til 60 40 fordeling mest kraft på bakhjula som gjør at bakkenden kommer fortere ut og du går ikke bare rett fram . og leke seg med sperreknappen til midtdiffen inne er ikke gøy for da blir det 50 50 fordeling det vil si du bruker en helvetes plass på og leke deg ikke noe gøy ..
og antispinn kobler ut om du drar ut stikkern abs og anti skrenns . .
og antispinn kobler ut om du drar ut stikkern abs og anti skrenns . .
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Er rimelig sikker på at antispinn fortsatt er aktivert med midtsperra innkoblet.tarjei wrote:Hmm, da må det være forskjell på 2007 og 2008 der, for på vår 2007 modell GX (tysk importert) så er det ingen antispinn når sperren er på. Kan ligge så bredt du ønsker, og med så mye turtall du bare vil (inntil turtallssperren selvfølgelig).
Høres egentlig helt feil ut. Antispinn er i mine øyne helt feil på firehjulstrekker uansett, men det er definitivt helt feil når du skal komme frem på steder med vanskelig føre, og små marginer hva gjelder fremkommelighet. Noe det som oftest er når du bruker sperre.
Du blander ikke antispinn med antiskrens?
Toyota Land Cruiser 120 GX 2008
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Helt sikker ja. Var ute og testet tidligere ikveld også i bakken her. Og den slurrer gladelig sideveis ut i grøfta med sperren koblet inn. Med sperren ute så blir aldri turtallet særlig høyt i bakken (ved igangsetting ifra full stopp, og flat pedal) fordi antispinn hindrer det. Med sperren derimot, så går nåla helt opp, og snøspruten står. Men jeg må slippe opp igjen, ellers havner jeg i grøfta.
Og ja, jeg vet forskjell på antispinn og anti sladd, selv om jeg kjørte VW før
Og ja, jeg vet forskjell på antispinn og anti sladd, selv om jeg kjørte VW før

- HighwayPatrol
- Posts: 2206
- Joined: Sun May 04, 2008 1:27 pm
- Location: Vågsøy, Sogn og Fjordane
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Lag dåkke heller ein brytar på d. Ledninga finn man bak bremsepedal inni bilen
Sjå nederst på denne linken
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... &start=400
OBS: Når man kobler ut disse funksjonane, virkar heller ikkje bremselys.
Lita julegave frå meg
Sjå nederst på denne linken

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... &start=400
OBS: Når man kobler ut disse funksjonane, virkar heller ikkje bremselys.
Lita julegave frå meg

Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
På min LC 120VX 2005 modell, så funker det dårlig å nappe ut denne kontakten.
Antispinn slår seg av, samt antiskrens.. mens ved sladding mister den motorkraften, så da er gleden helt borte.
Antispinn slår seg av, samt antiskrens.. mens ved sladding mister den motorkraften, så da er gleden helt borte.
- HighwayPatrol
- Posts: 2206
- Joined: Sun May 04, 2008 1:27 pm
- Location: Vågsøy, Sogn og Fjordane
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Lag brytar på den ledninga eg viste link til, heilgrønn ledning i blå kontakt bak bremsepedal, då virka d sånn som man vil ha d
Spann 360 på isete parkeringsplass utan å miste motorkraft ein einaste gong

Spann 360 på isete parkeringsplass utan å miste motorkraft ein einaste gong

Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
HighwayPatrol wrote:Lag brytar på den ledninga eg viste link til, heilgrønn ledning i blå kontakt bak bremsepedal, då virka d sånn som man vil ha d![]()
Spann 360 på isete parkeringsplass utan å miste motorkraft ein einaste gong
Det får du til med alt innkoblet også............Bare å bruke gassen rett det..




Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
- HighwayPatrol
- Posts: 2206
- Joined: Sun May 04, 2008 1:27 pm
- Location: Vågsøy, Sogn og Fjordane
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
Fordi at eg bruka bilen i terreng også so er det for framkommelighet eg lagde den brytaren. Har prøvd din beskrivelse, funker til viss grad, men morroa tek slutt å elektronikken henta deg inn att uansett, d gjer hvertfall på min 05 modell.
Med brytaren styrer man sjølv når tid moroa skal ta slutt;)Kobler lett inn og ut inne fra bilen. Mister ingen motorkraft. Og det er ikkje eitt triks å koble inn senterdiff sperra for å legge bilen i breisladd. Den bruker eg sjølv kun når eg har bilen i lavserie.
Med brytaren styrer man sjølv når tid moroa skal ta slutt;)Kobler lett inn og ut inne fra bilen. Mister ingen motorkraft. Og det er ikkje eitt triks å koble inn senterdiff sperra for å legge bilen i breisladd. Den bruker eg sjølv kun når eg har bilen i lavserie.
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
HighwayPatrol wrote:Fordi at eg bruka bilen i terreng også so er det for framkommelighet eg lagde den brytaren. Har prøvd din beskrivelse, funker til viss grad, men morroa tek slutt å elektronikken henta deg inn att uansett, d gjer hvertfall på min 05 modell.
Med brytaren styrer man sjølv når tid moroa skal ta slutt;)Kobler lett inn og ut inne fra bilen. Mister ingen motorkraft. Og det er ikkje eitt triks å koble inn senterdiff sperra for å legge bilen i breisladd. Den bruker eg sjølv kun når eg har bilen i lavserie.
Forsket litt på dette i dag..Med sperra ute har jeg alt innkoblet.Med kontakten ute har jeg ikke noe,men mister motorkraft av og til???? er det noen for for elektronisk overstyring av motoren på disse bilene??...
Tror jeg skal montere en bryter som du har gjort........
Enig med deg om å bare bruke sperra på lavserien.....
Fikk litt sånn aha opplevelse her en dag.Skulle opp en helsikens bratt bakke.Hvis jeg har kunnet slå av alle disse plingene og plongene så hadde jeg nok kommet opp med en gang,men mista jo alt av kraft fra motoren midt oppi bakken.Måtte inn med alt og ned i lavserien.Har nye nokian piggfri på bilen også...
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
- HighwayPatrol
- Posts: 2206
- Joined: Sun May 04, 2008 1:27 pm
- Location: Vågsøy, Sogn og Fjordane
Re: Antispinn, antisladd, sperreknapp
leonberger wrote:
Forsket litt på dette i dag..Med sperra ute har jeg alt innkoblet.Med kontakten ute har jeg ikke noe,men mister motorkraft av og til???? er det noen for for elektronisk overstyring av motoren på disse bilene??...
Tror jeg skal montere en bryter som du har gjort........
Enig med deg om å bare bruke sperra på lavserien.....
Fikk litt sånn aha opplevelse her en dag.Skulle opp en helsikens bratt bakke.Hvis jeg har kunnet slå av alle disse plingene og plongene så hadde jeg nok kommet opp med en gang,men mista jo alt av kraft fra motoren midt oppi bakken.Måtte inn med alt og ned i lavserien.Har nye nokian piggfri på bilen også...
D er trangt under der, å ikkje lett å komme til med elektrikker tang, sånn at du er advart på d

Trur ikkje at d er samme ledning som eg har laga denne laske-brytaren som den kontakta i motorrommet heller. Er vel kansje noke annet som virkar inn på den kontakta, sidan du nevnar at du har til tider mista all motorkraft me å nappe ut den kontakta


Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926
