Ulyder fra drivverk LJ70
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Ulyder fra drivverk LJ70
Jeg har nettopp avsluttet arbeidet med helrenovering av min LC, LJ70. 1986 mod. Bl a satt inn fabrikkny girkasse fra TOYOTA, samt overhalt overføringskassen. Jeg har fortsatt ulyder (Knirking/gnaging)) når jeg svinger i lav hastighet. Jeg tror ulyden kommer fra bakdiff-en. Jeg tenker da på driff-bremsen. Lyden minner meg om et tilsvarende problem jeg hadde med min første MB 190E. Måtte bytte diff på den. Jeg har en reserve bakaksel uten diff-brems, men vil først høre om det er noen på FORUMET som har noe erfaring før jeg bytter.
Magne
- Haugens 80
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
- Haugens 80
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Jeg kjørte min 70 hjem fra bergen å da begynte det med svak "knakk knakk knakk" og gikk vel over til voldsom "bank bank bank" etter noen mil.
Har ikke åpnet den enda, men når jeg skulle ta av mellomakselen kjente jeg at det først stoppet opp som vanlig når det blir spenn i drivverket, men når jeg tok i litt til så slapp den et steg videre.
Misstenker kronhjul og pinjong da jeg opplevde det samme på hiluxen min for noen år tilbake. Der hadde de tyggd hverandre i filler. hehe.
Veit ikk om du blir no klokere av dette, men er det kronhjul så kan du jo sette over diffen til den andre klokka. Da må du jo få noen til å justere den da...
Har ikke åpnet den enda, men når jeg skulle ta av mellomakselen kjente jeg at det først stoppet opp som vanlig når det blir spenn i drivverket, men når jeg tok i litt til så slapp den et steg videre.
Misstenker kronhjul og pinjong da jeg opplevde det samme på hiluxen min for noen år tilbake. Der hadde de tyggd hverandre i filler. hehe.
Veit ikk om du blir no klokere av dette, men er det kronhjul så kan du jo sette over diffen til den andre klokka. Da må du jo få noen til å justere den da...
ulyder fra drivverk
All erfaring tar jeg i mot med takk!
Det er bare når jeg svinger inn på f eks gårdsplassen - i meget lav hastighet - at ulyder høres. Ingen ulyder under normal kjøring på veg.
Det er bare når jeg svinger inn på f eks gårdsplassen - i meget lav hastighet - at ulyder høres. Ingen ulyder under normal kjøring på veg.
Magne
Re: Ulyder fra drivverk LJ70
Har nå demontert akslingen. Ingen unormal slitasje på drev eller lager. Diff-en er ikke helt lik den som vises i manualen. Bl a viser den EN fjær mens den jeg har demontert har TO. En liten inni den store. I h t manualen skal fjæren være 38,6 mm. De to er ca 3,5 mm. Kan dette være årsaken til ulydene?
Kan noen gi meg et godt svar på dette?
Magne
kan du legge ut bilde?magn-en2 skrev:Har nå demontert akslingen. Ingen unormal slitasje på drev eller lager. Diff-en er ikke helt lik den som vises i manualen. Bl a viser den EN fjær mens den jeg har demontert har TO. En liten inni den store. I h t manualen skal fjæren være 38,6 mm. De to er ca 3,5 mm. Kan dette være årsaken til ulydene?
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Har tatt noen bilder. de forteller ikke så mye, men fjærene tror jeg er det som er viktig.
- Vedlagte filer
-
- Fjærer til diff-en
- Land Cruiser 078.jpg (172.7 KiB) Vist 10294 ganger
-
- Diff-en
- Land Cruiser 079.jpg (254.64 KiB) Vist 10294 ganger
-
- Land Cruiser 080.jpg (229.17 KiB) Vist 10294 ganger
-
- Mere av diff-en
- Land Cruiser 081.jpg (234.56 KiB) Vist 10294 ganger
Magne
- offroadguru Solli
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Dette var rart for det var en sjelden hel og fin diffbrems. Normalt er rillene i platene helt igjengrodde.
Etter nærmere kontroll viser det seg at "WASHER, REAR DIFF SIDE GEAR THRUST (Vaskeplater/-skiver???) DEL NR 41361-35020, på enkelte steder har blanke flater (stål).
Jeg antar at clutchplatene suger seg fast til "vaskeplatene"s blanke felt og så glipper igjen slik at ulyder oppstår.
ER DET NOEN MED ERFARING...........???? ELLER NOEN SOM HAR NYE SKIVER/PLATER LIGGENDE (10 + 8 STK) SÅ ER JEG INTERESSERT.
Jeg antar at clutchplatene suger seg fast til "vaskeplatene"s blanke felt og så glipper igjen slik at ulyder oppstår.
ER DET NOEN MED ERFARING...........???? ELLER NOEN SOM HAR NYE SKIVER/PLATER LIGGENDE (10 + 8 STK) SÅ ER JEG INTERESSERT.
Magne
Prøver igjen!
Er det noen som har jobbet med diff-bremser og som kjenner til problemet?
Mvh
Er det noen som har jobbet med diff-bremser og som kjenner til problemet?
Mvh
Magne
Hei og godt nytt år!
Jeg etterlyser fortsatt noen som sitter inne med kunnskaper om diff - brems
Jeg etterlyser fortsatt noen som sitter inne med kunnskaper om diff - brems
Magne
Kan du ta bilder av disse blankslitte feltene du snakker om?
Jeg fant ut hvorfor min lagde ulyd i stad når jeg tok den ut. Legger ved et flott bilde.
Kronhjulet har begynt tannfelling...
Jeg fant ut hvorfor min lagde ulyd i stad når jeg tok den ut. Legger ved et flott bilde.
Kronhjulet har begynt tannfelling...
- Vedlagte filer
-
- 100_2629.jpg (173.3 KiB) Vist 10132 ganger
- per_martin
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Prøv å lage en tråd på "Generelt" (forumet etter "Garasjer") Sikkert flere som er innom der, -må være noen her som har peiling på dette. Ellers så synes jeg ditt eget forslag til forklaring høres logisk ut. En slitt men stram LSD vil kanskje oppføre seg sånn i lav hastighet (det bygges opp spenn i akslingene som så utløses osv osv mens det i høyere hastigheter blir en jevnere motstand?)
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Hei!
Jeg har montert diff-en igjen (midlertig). Så bilder av slitasje på platene må vente til varmere tider.
Det er ikke synlig slitasje på øvrige deler (Kronhjul, pinjong m v)
Det må være LSD som er problemet. Håper det er en eller annen som har overhalt en diff med SLD, som vet litt om kostnader mv.
Jeg har montert diff-en igjen (midlertig). Så bilder av slitasje på platene må vente til varmere tider.
Det er ikke synlig slitasje på øvrige deler (Kronhjul, pinjong m v)
Det må være LSD som er problemet. Håper det er en eller annen som har overhalt en diff med SLD, som vet litt om kostnader mv.
Magne
Her ser du prisene på de delene. Så ser du også antallet.
Prisene er ikke helt 110% riktig, men de stemmer somregel ganske bra.
De to fjærene i midten koster 3.8 og 6.94 euro.
For å finne ut hvilke deler du eventuelt må bytte må du ha et micrometer og vite hvor mye avvik det er mulig å ha på tykkelsen på platene.
Jeg sammelignet nr på delefilmen mellom 85 hilux og lj70 nå og det er samme nr på di to delene, så da kan jeg se i hilux boka mi og gi deg måla. Får ikke gjort det før i morgen, men siden du har satt diffen i igjen, så er det vel ikke hast.
Er lyden lik etter du satt den sammen igjen?
Prisene er ikke helt 110% riktig, men de stemmer somregel ganske bra.
De to fjærene i midten koster 3.8 og 6.94 euro.
For å finne ut hvilke deler du eventuelt må bytte må du ha et micrometer og vite hvor mye avvik det er mulig å ha på tykkelsen på platene.
Jeg sammelignet nr på delefilmen mellom 85 hilux og lj70 nå og det er samme nr på di to delene, så da kan jeg se i hilux boka mi og gi deg måla. Får ikke gjort det før i morgen, men siden du har satt diffen i igjen, så er det vel ikke hast.
Er lyden lik etter du satt den sammen igjen?
- Vedlagte filer
-
- diff1.jpg (317.51 KiB) Vist 10074 ganger
-
- diff2.jpg (321.6 KiB) Vist 10074 ganger
Hei!
Jeg har både delkatalog og reperasjonshåndbok for bl a LJ70 samt en god del literatur som omhandler diff-er med LSD. Jeg har også bra med verktøy/utstyr bl a micrometer, men det gir meg ikke tilfredsstillende svar på hva som er årsaken til problemet. En eller annen som i praksis har overhalt diff-er med LSD, og som kunne delt sine erfaringer med meg, antar jeg ville gitt meg et tryggere grunnlag å arbeide videre på.
Prisene på delene er utrolig dyre, og de er enda verre hos TOYOTA.
Jeg har kun montert diff-en for å holde delene på plass. Jeg kjører med en bakaksel uten LSD, som jeg hadde i reserve. Den har ingen ulyder.
Jeg har både delkatalog og reperasjonshåndbok for bl a LJ70 samt en god del literatur som omhandler diff-er med LSD. Jeg har også bra med verktøy/utstyr bl a micrometer, men det gir meg ikke tilfredsstillende svar på hva som er årsaken til problemet. En eller annen som i praksis har overhalt diff-er med LSD, og som kunne delt sine erfaringer med meg, antar jeg ville gitt meg et tryggere grunnlag å arbeide videre på.
Prisene på delene er utrolig dyre, og de er enda verre hos TOYOTA.
Jeg har kun montert diff-en for å holde delene på plass. Jeg kjører med en bakaksel uten LSD, som jeg hadde i reserve. Den har ingen ulyder.
Magne
jeg har lsd carrier liggende du sikkert kan få kjøpe billig om det er intr. Ingen som reparerer disse, vi bytter de. BILLIG...
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord