Etter et turboras, fare for ukontrollert turtall?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Etter et turboras, fare for ukontrollert turtall?
Har hatt turboras - akslingen brukket tvers av!
Var i den sammenheng nødt til å kjøre bilen et stykke med dertil høyt oljeforbruk.
Nå får jeg overhalt turboen og er snart klar til å montere, men:
Jeg er blitt fortalt at det er fare for ukontrollerbart turtall ved forbrenning av olje etter oljelekkasje fra turboen.
Er det noen av dere som har opplevd dette?
Hvordan skjer det og hvordan får jeg eventuelt oljen ut?
Mitt tilfelle er en original 12HT med original turbo.
PaalS
Var i den sammenheng nødt til å kjøre bilen et stykke med dertil høyt oljeforbruk.
Nå får jeg overhalt turboen og er snart klar til å montere, men:
Jeg er blitt fortalt at det er fare for ukontrollerbart turtall ved forbrenning av olje etter oljelekkasje fra turboen.
Er det noen av dere som har opplevd dette?
Hvordan skjer det og hvordan får jeg eventuelt oljen ut?
Mitt tilfelle er en original 12HT med original turbo.
PaalS
Re: Etter et turboras, fare for ukontrollert turtall?
det som er problemet er at oljerestene kan antenne (hvis det ligger mye i slanger og rør). Og da vil motoren ruse seg opp. Da ma temperaturen være høy også. Ikke noe stort problem da det hovedsaklig er oljeringer og slikt som slipper igjenom konstant oljedamp når de er slitte.
Alt for mye drit på alt for liten plass...
kansje et tips å ta ut glødepluggene og kjinne den litt, da vil jo det som evt måtte ha komme inn i kammerene ha en plass å gjøre av seg.
Du kan jo også nødstoppe motoren temmelig kjapt med å manuelt dra i den hendelen på pumpa, den som normalt edic-motoren drar tilbake for å stoppe motoren.
Du kan vel også kvele motoren vel å holde for luftinntaket.
Du kan jo også nødstoppe motoren temmelig kjapt med å manuelt dra i den hendelen på pumpa, den som normalt edic-motoren drar tilbake for å stoppe motoren.
Du kan vel også kvele motoren vel å holde for luftinntaket.
Hverken glødeplugger eller EDIC på 12-HT
Men gjør muligens samme nytte å ta ut dysene? Litt styr da. Er så vidt jeg husker vakumstyrt stans av 12HT, lurer på om den blokkerer lufta (i motsetning til struping av diesel på 2H) Når jeg fabulerer videre her, så vil vel ikke tvangsstopp av en 2H fungere, da den fortsatt får luft og olja således kan brenne. Derimot bør dette være greit dersom en kan stanse tilgang på luft. Synspunkter?

-
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Se opp for oljeansamlinger i IC.
Her er det plass til mye olje.
Drener, evt demonter og tøm hvis du ikke har naturlig fall.
En patrol som mekanikeren min brukte var hardt trimma, og knekte turboen.
Skiftet turbo, og kjørte igang.
Når han fikk driftstemperatur tok det fyr i oljen som hadde samlet seg i ICèn,
og motoren raste opp på uant turtall.
Motoren ble for sterk til å kveles med bremsene,
og endte sitt liv med å kræsje ventilene i stemplene pga høyt turtall.
Ventil mekanismen var most opp i toppdekselet.
Men det skal ha vært vanvittig lyd i det den tok av.
Her er det plass til mye olje.
Drener, evt demonter og tøm hvis du ikke har naturlig fall.
En patrol som mekanikeren min brukte var hardt trimma, og knekte turboen.
Skiftet turbo, og kjørte igang.
Når han fikk driftstemperatur tok det fyr i oljen som hadde samlet seg i ICèn,
og motoren raste opp på uant turtall.
Motoren ble for sterk til å kveles med bremsene,
og endte sitt liv med å kræsje ventilene i stemplene pga høyt turtall.
Ventil mekanismen var most opp i toppdekselet.
Men det skal ha vært vanvittig lyd i det den tok av.
Hehe, kanskje verdt det?Motorgarasjen skrev: Men det skal ha vært vanvittig lyd i det den tok av.
Det er ikke IC på Pål sin, men han bør være forsiktig likevel?
-
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
[quote="Vegard
Det er ikke IC på Pål sin, men han bør være forsiktig likevel?[/quote]
Som KjetilH skriver, så er det evt olje i rør inn til innsuget som er faren.
Når han ikke har IC er det begrenset med plass til å lagre olje.
Sjekk evt at du ikke har fylt opp luftfilterboks og innsug.
Trenger ikke å løsne dyser å tømme motoren, da evt olje der er borte lenge før driftstemp.
Snurr i gang.
Det er ikke IC på Pål sin, men han bør være forsiktig likevel?[/quote]
Som KjetilH skriver, så er det evt olje i rør inn til innsuget som er faren.
Når han ikke har IC er det begrenset med plass til å lagre olje.
Sjekk evt at du ikke har fylt opp luftfilterboks og innsug.
Trenger ikke å løsne dyser å tømme motoren, da evt olje der er borte lenge før driftstemp.
Snurr i gang.

for det er viktig å tenke på at selv om motoren mister diesel tilførsel så vil den fremdeles svive bare på oljedampen. Men har du ikke ic så er det veldig liten fare for motorras.
Alt for mye drit på alt for liten plass...
Oljefylte IC er koster eiere og verksteder en formue hvert år. Motor startes, allt virker ok helt til du presser motoren litt, da smeller det. Også ved velt er det vanlig at det kommer olje i IC.
Vi har sluttet å starte skadebiler (lastebiler) uten å sjekke, er det ikke drensplugg så tar vi hull.
Vi har sluttet å starte skadebiler (lastebiler) uten å sjekke, er det ikke drensplugg så tar vi hull.
Pøh
Takk alle sammen,
Da gjør jeg igjen noe jeg ikke kan: sjekker innsug, luftfilterboks og monterer turbo og snurrer igang.
Skal forsøke å ta lydopptak, slik at dersom det likevel er olje noe sted og jeg ikke får kvælt´n så kan Vegard kose seg med lyden
Da gjør jeg igjen noe jeg ikke kan: sjekker innsug, luftfilterboks og monterer turbo og snurrer igang.
Skal forsøke å ta lydopptak, slik at dersom det likevel er olje noe sted og jeg ikke får kvælt´n så kan Vegard kose seg med lyden

Hehe, håper jeg slipper å kose meg med den lyden da! Men, sjekk altså innsugsrøret etter turbo. Før turboen kan det vel umulig være noen olje, altså ikke i filteret heller.PaalS skrev:Takk alle sammen,
Da er turboen på plass!!
Tørket ut olje fra innsuget etter turboen. Overraskende lite her med tanke på at jeg hadde hatt gjennom 13 liter olje på turen med defekt turbo. Desto mer i eksosanlegget. Tørket ut så godt jeg kunne fra det også.
Svivet til det kom olje fra returen, monterte og lot motoren gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer.
Kjørte igang forsiktig og prøvde etterhvert effekten av turboen både på lave og høye gir -:D - og hvilken effekt! Det mest imponerende er vel at motoren nå fortsatt har mye å gi på 5 gir etter passerte 110. - Noe helt annet enn med den gamle turboen!
.
Takk for hjelp og innspill underveis. - ikke minst til Even som var med i 16 minus.
PaalS
Tørket ut olje fra innsuget etter turboen. Overraskende lite her med tanke på at jeg hadde hatt gjennom 13 liter olje på turen med defekt turbo. Desto mer i eksosanlegget. Tørket ut så godt jeg kunne fra det også.
Svivet til det kom olje fra returen, monterte og lot motoren gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer.
Kjørte igang forsiktig og prøvde etterhvert effekten av turboen både på lave og høye gir -:D - og hvilken effekt! Det mest imponerende er vel at motoren nå fortsatt har mye å gi på 5 gir etter passerte 110. - Noe helt annet enn med den gamle turboen!

Takk for hjelp og innspill underveis. - ikke minst til Even som var med i 16 minus.
PaalS