Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Påls oljesil, HJ60 (-og en pitteliten 70)
Ja, var et perfekt vintertreff... Snødde jo kattunger hele uka omtrendt, og lørdag og søndag fikk vi sol om dagen, snø om natta!
Bra lyden min kan inspirere deg til å få turbon på, men min snorkel har jeg enda ikke hatt råd til å koble til, ikke prioritert det enda, ettersom det er vinter... vader-lyden du tenker på er nok "åpent-filter" lyden!
Skal inn med den orginale luftfilterboksen og krysse lufta gjennom motorrommet fra snorkelen.
Bra lyden min kan inspirere deg til å få turbon på, men min snorkel har jeg enda ikke hatt råd til å koble til, ikke prioritert det enda, ettersom det er vinter... vader-lyden du tenker på er nok "åpent-filter" lyden!
Skal inn med den orginale luftfilterboksen og krysse lufta gjennom motorrommet fra snorkelen.
vært lite action i påska, bare vært på fjellet.
men i går fikk jeg lagt noen timer i cruisern, og fetta opp så å si ALT... skikkelig storservice.
ble en HELT anna bil etter jeg fikk smurt bladfjærene skikkelig.
Dette er jo et gammelt OME kit, og har sett alt for lite stell i tidligere år.
foringene mellom bladene er modne for utskifting, men jeg smurte opp alt, så nå glir de fint en stund til.
Til de som har OME fjærer, det ER smørepunkter på nesten alle fjærene, men det skader ikke å smøre på de uten også.
Minsker friksjon, fjærene er mer presise, og mindre lyd og jamring.
Går fort en time per fjær, men det er verdt det!
Lurt å få såppas åpning med skrujern og brekkjern at en kan blåse reint med høytrykk og komme til for skikkelig oppgrising.
En ser her at poly-foringen har fett-spredere, men de er gjerne fylt med rust og dritt.

10-20 pump mellom hver fjær vil vel holde en stund.
Her er det pumpet gjennom "wannabe-nippelen" på undersiden av fjæra.

men i går fikk jeg lagt noen timer i cruisern, og fetta opp så å si ALT... skikkelig storservice.
ble en HELT anna bil etter jeg fikk smurt bladfjærene skikkelig.
Dette er jo et gammelt OME kit, og har sett alt for lite stell i tidligere år.
foringene mellom bladene er modne for utskifting, men jeg smurte opp alt, så nå glir de fint en stund til.
Til de som har OME fjærer, det ER smørepunkter på nesten alle fjærene, men det skader ikke å smøre på de uten også.
Minsker friksjon, fjærene er mer presise, og mindre lyd og jamring.
Går fort en time per fjær, men det er verdt det!
Lurt å få såppas åpning med skrujern og brekkjern at en kan blåse reint med høytrykk og komme til for skikkelig oppgrising.
En ser her at poly-foringen har fett-spredere, men de er gjerne fylt med rust og dritt.

10-20 pump mellom hver fjær vil vel holde en stund.
Her er det pumpet gjennom "wannabe-nippelen" på undersiden av fjæra.

Fett !

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Hehe, så sant!marting skrev:Fett !
En ting til som er FETT er en TEQ toolbag... solid stoff, egentlig til verktøy.
Akkurat plass til en sixpack i den, men jeg har kompressoren og viair-måleren i den. liker virkelig vintage shit...

Og fargen, den bare girer meg opp, må ta lakk-prosjektet mitt seriøst snart. (les: få lakka bilen i en fei)
Tar virkelig på nå med dårlig lakk, saltsprut og småstein etter veien... hjelper ikke på at dekka stikker litt utfor.
MÅ få på bredderene, skvettlappene og kutta bort den smårustne rumpa... Inspirasjon anyone?
Har funnet fargen nå...OOOH så nice!!
Jeg kan si at ingenting slår følelsen av å cruise i nylakkert 60, ingenting virker håpløst eller vanskelig med såå blank og fin bil:) Vil du dele denne perfekte fargen med oss? sorte sekstier synes jeg lite om, det er nesten som alle linjer og former forsvinner, så det er bra du går for en lysere farge.
Jeg ble så inspirert av fjørhistorien din at jeg gjorde det samme selv idag, og må si det var behaglig å kjøre over telehiven etterpå. Fikk også blåveis selvom jeg brukte vernebriller, den ene kilen jeg hadde mellom fjørene spratt ut og traff meg midt i trynet, lol.
Jeg ble så inspirert av fjørhistorien din at jeg gjorde det samme selv idag, og må si det var behaglig å kjøre over telehiven etterpå. Fikk også blåveis selvom jeg brukte vernebriller, den ene kilen jeg hadde mellom fjørene spratt ut og traff meg midt i trynet, lol.
ex RN36, RX60 og HJ60
ja, det er fort gjort å få seg en smell der...
Jeg jekka bilen opp i fronten, så fjærene hang, og brukte rund strutrekker som hold seg på plass når den var kilt fast.
Brukte også luftpistolen til å blåse fettet rundt mellom bladene, og satte en krympestrømpe på tuppen av fett-pistolen for å få fettet lengere inn...
Ang. fargen, så har jeg den bare på et bilde... Er enig med deg ang. sort 60, de deilige linjene forsvinner...
vil derfor over på en mer matt farge, blir en rocka utgave av den conniston green (som jeg hadde bestemt meg for), mer grå liksom, ser nesten ut som bilen er pulverlakkert, om du skjønner... Skal prøve å finne fargen på nettet, så jeg kan dele den. Eller bare overraske med den...
Blir ikke den blankeste, og jeg har heller ikke mulighet til å gjøre den største prep-jobben, men alt blir bedre en det er i dag.
Skal ta den rusta som er, og satser på å ta motorrommet når motoren skal skiftes.
Lakken blir som tidligere nevnt, en industri-lakk, så den skal tåle dæng, og grei å reparere/utbedre etter riper og når rusta tyter ut igjen.
Jeg jekka bilen opp i fronten, så fjærene hang, og brukte rund strutrekker som hold seg på plass når den var kilt fast.
Brukte også luftpistolen til å blåse fettet rundt mellom bladene, og satte en krympestrømpe på tuppen av fett-pistolen for å få fettet lengere inn...

Ang. fargen, så har jeg den bare på et bilde... Er enig med deg ang. sort 60, de deilige linjene forsvinner...
vil derfor over på en mer matt farge, blir en rocka utgave av den conniston green (som jeg hadde bestemt meg for), mer grå liksom, ser nesten ut som bilen er pulverlakkert, om du skjønner... Skal prøve å finne fargen på nettet, så jeg kan dele den. Eller bare overraske med den...
Blir ikke den blankeste, og jeg har heller ikke mulighet til å gjøre den største prep-jobben, men alt blir bedre en det er i dag.
Skal ta den rusta som er, og satser på å ta motorrommet når motoren skal skiftes.
Lakken blir som tidligere nevnt, en industri-lakk, så den skal tåle dæng, og grei å reparere/utbedre etter riper og når rusta tyter ut igjen.
jajadajdajda, Foslands, bare kom med det... du trenger ikke holde på alt...
Er det forresten en BRA historie bak nick-namet mitt du har lagret på telefonen?

Er det forresten en BRA historie bak nick-namet mitt du har lagret på telefonen?
Kan jo svare på det siste, for du heter det samme på min telefon... "Pål Strømløs" kom til oss fra oven etter en viss episode med noen batterier og en lader på landstreffet i 2009...4Springar skrev:jajadajdajda, Foslands, bare kom med det... du trenger ikke holde på alt...![]()
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
hehe, da hadde jeg jo mer en nok strøm, ble rett og slett for mye...
bekjent som velvillig har parkert ved siden av meg...var gla cruiseren hadde selskap når jeg kom til parkplassen 

Sto forresten der og fylte luft i dekka, og hadde justert opp turtallet litt.
jøss, er mange som virkelig bryr seg for mye...
Noen er hyggelige og kommenterer at det høres ut som ferga har lagt til kai osv, andre er så innbitte og sure, spør om jeg betaler noe ekstra miljøkvote, gneller om støyforurensing og munndiareen bare renner, blablah!
Hva er galt med folk? har ingenting i mot at folk sier det de mener, men da må de for f. tåle å høre svaret også!
fikk hytta dit den skal være i årene fremover, i alle fall en del av den.

Gikk stort sett som det skulle, bortsett fra ei godt moden fjellbjørk som rakna på tvers.
Måtte også bruke noen gamle stropper for å rekke på siste trekket, da røyk ene stroppa oghele rukkelet med kasteblokk og sjakler kom flygende.
Hadde heldigvis ingen i skuddsonen, og stroppa (som ligger gjennom kastblokka på bildet) bremset farta på blokka.
De som sto rundt der ugjerningen skjedde, kan vel være glad for at jeg har tau, og ikke wire på trommelen.

Sto forresten der og fylte luft i dekka, og hadde justert opp turtallet litt.
Noen er hyggelige og kommenterer at det høres ut som ferga har lagt til kai osv, andre er så innbitte og sure, spør om jeg betaler noe ekstra miljøkvote, gneller om støyforurensing og munndiareen bare renner, blablah!
Hva er galt med folk? har ingenting i mot at folk sier det de mener, men da må de for f. tåle å høre svaret også!
fikk hytta dit den skal være i årene fremover, i alle fall en del av den.

Gikk stort sett som det skulle, bortsett fra ei godt moden fjellbjørk som rakna på tvers.
Måtte også bruke noen gamle stropper for å rekke på siste trekket, da røyk ene stroppa oghele rukkelet med kasteblokk og sjakler kom flygende.
Hadde heldigvis ingen i skuddsonen, og stroppa (som ligger gjennom kastblokka på bildet) bremset farta på blokka.
De som sto rundt der ugjerningen skjedde, kan vel være glad for at jeg har tau, og ikke wire på trommelen.
det er jo da du skal svare: nei jeg slipper å betale jeg denna kjerra er mere miljøvennlig enn priusen din noengang komemr til å bli
men du det er jo rimelig bøst å drive å flytte hytte med en lc da. de fleste leier vel inn en mobilkran eler lignende

men du det er jo rimelig bøst å drive å flytte hytte med en lc da. de fleste leier vel inn en mobilkran eler lignende

HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hilux mk3 37'' AsfaltTtrøkk
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
vegsir: ''Bruker sin TLC på en måte som imponerer noen og gir kuldegysninger til andre.''
hehe, mobilkran er for pingler med penger...
Har vært borti det selv! De fleste er hyggelige, men er også mange munnrappe apekatter. I høst var det en eldre mann på sykkel som stoppet da jeg nettopp hadde parkert i gata, og begynte å snakke om hvor lite miljøvennlig bilen min var i en snurt tone. Jeg repliserte med "Eneste grunnen til at du sykler er vel fordi du ikke har råd til bil, så pass dine egne saker"4Springar skrev:Sto forresten der og fylte luft i dekka, og hadde justert opp turtallet litt.

To dager senere kom det ei nøkkelripe langs siden på bilen... Har dessverre ikke sett han igjen. Utrolig hvor lavt enkelte kan synke

* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Jeg har aldri opplevd det selv, men jeg tenker å si at. "Denna går på gass den, så den forurenser nok mindre enn de to sydenturene dine i fjor"
(det er vel sant uavhengig av om den går på gass eller ikke).
Rart at folk har hengt seg så opp i bil og forurensing når det finnes shipping av billige produkter fra Asia og flytrafikk. Generell overforbruk er jo største årsaken til forurensing.
Den stakkars vulkanen borti Island har jo føkka ganske bra med miljøregnskapet regner jeg med..

Rart at folk har hengt seg så opp i bil og forurensing når det finnes shipping av billige produkter fra Asia og flytrafikk. Generell overforbruk er jo største årsaken til forurensing.
Den stakkars vulkanen borti Island har jo føkka ganske bra med miljøregnskapet regner jeg med..
- per_martin
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Godt sakt! Utrolig ensidig og snevert fokus på akkurat BIL. Saken er at mange tjener penger på at det er sånn. Staten får gode argumenter for bilavgifter, produsentene kan selge nye og myyyyye mer miljøvennlige biler (særlig) til oss, - og generelt overforbruk tjener vi "alle" på visstnok...så det ønsker ingen å gjøre noe med?håvard skrev: Rart at folk har hengt seg så opp i bil og forurensing når det finnes shipping av billige produkter fra Asia og flytrafikk. Generell overforbruk er jo største årsaken til forurensing.
Feilinformasjon, vranglære, skjult agenda, spill for galleriet og uvitenhet i skjønn forening.
Ah- godt å få det sakt!
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Skjønner ikke hvor dere finner alle disse sure "miljøbevisste" folka...
Jeg har aldri opplevd at noen har kommet med den type kommentar i det hele tatt...enda jeg har bodd mange år i Oslo..(der je
g vil tro forståelsen for bilbehov er dårligst)...
Og Pål, hvis du får spørsmål en gang til om du har betalt ekstra miljøavgift så er det jo bare og si det som det er " ja, 400 kr tillegg på årsavgiften"

g vil tro forståelsen for bilbehov er dårligst)...
Og Pål, hvis du får spørsmål en gang til om du har betalt ekstra miljøavgift så er det jo bare og si det som det er " ja, 400 kr tillegg på årsavgiften"

Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Se her ja, godt noen fyrer løs!
En enig i så mangt av det dere sier, og at fokuset på bil er noe merkelig høyt, er nok fordi disse wannabe-miljø-aktivistene har det rett forran seg hele dagen, og liker å gripe muligheten til å spy på det mer håndfaste. Faen, jeg bruker bli skikkelig provosert, og noen ganger må jeg bare svare med samme mynt. En av de high-dollar racing syklene til en av treningsgeekene forurenset sikkert mer under produksjon en min kjære oljesil kommer til å gjøre ever.
Er temmelig rar fokus på det med f.eks snøscooterkjøring her oppe, og det blir faktisk vektlagt store miljøkonsekvenser som argumenter mot scootertrafikken. Ok, de soter litt, men hva soter en gjennomsnittlig stor yaht eller cabincruiser gjennom sommeren når den ligger å bakker i oslofjorden? osv osv osv
Vi kan ikke begynne å sette dette opp mot hverandre, la folket kose seg med det de enda kan kose seg med!
Vi bør heller ikke sette opp disse argumentene mot hverandre, sannheten er vel at alle kunne både forurense og forbruke mindre.
Hvilken ende skal vi starte i, og hvilken mengde? Nei, huffsan...
Jeg kaller det ikke å gå ut å skru, mekke, eller fikse bilen... jeg bare GJENBRUKER!!! hah...
Driver nå å pusser opp en rålgammel robåt som bør være ferdig til sommeren, blir spennende om jeg får det tett...
må jo ha robåt på hytta, og takler ikke ei sånn plast-glugge...
Må vel komme meg ut og få slipt ned de siste klinkene, så bordene er klare til å kopieres. Lekk som en sil nå, men skal vel få det tett på gammelmåten! GJENBRUK...
En enig i så mangt av det dere sier, og at fokuset på bil er noe merkelig høyt, er nok fordi disse wannabe-miljø-aktivistene har det rett forran seg hele dagen, og liker å gripe muligheten til å spy på det mer håndfaste. Faen, jeg bruker bli skikkelig provosert, og noen ganger må jeg bare svare med samme mynt. En av de high-dollar racing syklene til en av treningsgeekene forurenset sikkert mer under produksjon en min kjære oljesil kommer til å gjøre ever.
Er temmelig rar fokus på det med f.eks snøscooterkjøring her oppe, og det blir faktisk vektlagt store miljøkonsekvenser som argumenter mot scootertrafikken. Ok, de soter litt, men hva soter en gjennomsnittlig stor yaht eller cabincruiser gjennom sommeren når den ligger å bakker i oslofjorden? osv osv osv
Vi kan ikke begynne å sette dette opp mot hverandre, la folket kose seg med det de enda kan kose seg med!
Vi bør heller ikke sette opp disse argumentene mot hverandre, sannheten er vel at alle kunne både forurense og forbruke mindre.
Hvilken ende skal vi starte i, og hvilken mengde? Nei, huffsan...
Jeg kaller det ikke å gå ut å skru, mekke, eller fikse bilen... jeg bare GJENBRUKER!!! hah...
Driver nå å pusser opp en rålgammel robåt som bør være ferdig til sommeren, blir spennende om jeg får det tett...
må jo ha robåt på hytta, og takler ikke ei sånn plast-glugge...
Må vel komme meg ut og få slipt ned de siste klinkene, så bordene er klare til å kopieres. Lekk som en sil nå, men skal vel få det tett på gammelmåten! GJENBRUK...
hehe er jo faktisk resirkulering det vi driver med, er ikke mange lcer som går på høggeren. de blir jo bare donorbiler for neste mann
menne du Pål. hvor henta du styrestrømm til ryggelysa dine? må få på noe lys bakpå der snart. men funderer fryktelig på hvor jeg skal koble styrestrøm. vil ha dette på en 2veis bryter sånn at jeg kan skru de på uten å ha bilen i revers også

menne du Pål. hvor henta du styrestrømm til ryggelysa dine? må få på noe lys bakpå der snart. men funderer fryktelig på hvor jeg skal koble styrestrøm. vil ha dette på en 2veis bryter sånn at jeg kan skru de på uten å ha bilen i revers også

HJ60: ''BESTEMOR'' 37'' ARB,++ SOLGT:(
Hei-hei, jeg er en av de!4Springar skrev:En av de high-dollar racing syklene til en av treningsgeekene forurenset sikkert mer under produksjon en min kjære oljesil kommer til å gjøre ever.

* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
Haha, walkabout! Dette er jo villt, men satt på spissen! Og i grunn bare et eksempel! haha...
Vegsir, styrestrøm ble henta fra sensoren på kassa, lodda meg inn på den.
Det er enkleste måten å gjøre det på, så legger du bare hovedstrømmen bakover til lampene.
Du kan hente styrestrøm fra selve ryggelyset, men da må du jo fram til bryteren for valg, så tilbake til ryggelysene. skjønner?
Vegsir, styrestrøm ble henta fra sensoren på kassa, lodda meg inn på den.
Det er enkleste måten å gjøre det på, så legger du bare hovedstrømmen bakover til lampene.
Du kan hente styrestrøm fra selve ryggelyset, men da må du jo fram til bryteren for valg, så tilbake til ryggelysene. skjønner?