motor/diesel problem
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
motor/diesel problem
Har problemer med min 02 mod lc. Mister litt effekt ved 2200 omdr.
Er ikke så sprek som den burde heller.
Ble testet ved toyota verksted igår, Og det er litt lavt diesel trykk,(100-120 bar)
Den burde ha ett trykk på minst 150 bar.
Er det noen som har vært borti detta problemet?
Har idag fått konstantert at mest sansynlig er turboen som er gåen...
Er det noen som har tips til hva el hvor jeg kan skaffe en ny?
På Toyota skulle de ha 29 tusen bare for turboen, så det ser jeg som uaktuelt.
Har sendt litt mail til div turbo forhandlere nå, om evt en bytte turbo.
Håper noen har noen tips el råd.
Frank.
Er ikke så sprek som den burde heller.
Ble testet ved toyota verksted igår, Og det er litt lavt diesel trykk,(100-120 bar)
Den burde ha ett trykk på minst 150 bar.
Er det noen som har vært borti detta problemet?
Har idag fått konstantert at mest sansynlig er turboen som er gåen...
Er det noen som har tips til hva el hvor jeg kan skaffe en ny?
På Toyota skulle de ha 29 tusen bare for turboen, så det ser jeg som uaktuelt.
Har sendt litt mail til div turbo forhandlere nå, om evt en bytte turbo.
Håper noen har noen tips el råd.
Frank.
Re: motor/diesel problem
Hva var årsaken til at turboen svikta da? Den berømte sila i bunnpanna 

-KZJ95L-
Re: motor/diesel problem
For og være helt ærlig så er jeg ikke så sikker på om turboen er gåen, Hører jo at den går og det er ikke noen ulyder eller røyk. Blir litt i villrede når Toyota verkstedet den ene dagen sier at den er i orden å gir bra trykk, Og neste gang sier den er gåen.Må nok prøve å finne noen som virkelig kan diesel motorer.
Frank
Frank
Re: motor/diesel problem
jeg har vært borti samme problem, men det var på en dodge ram 3500. Der slapp dysene igjenom ca 30 bar for tidlig, bytta dyser og det ble knall.
Alt for mye drit på alt for liten plass...
-
- Innlegg: 440
- Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
- Lokasjon: Åsenfjord
Re: motor/diesel problem
Har hatt problemer med en previa med D4D-motor på jobben.
Har der fått utslag på manglende turbotrykk, og bilen har gått over i nødmodus.
Stopp og start igjen, så er alt greit.
Har konkludert med at det er feil på føler for trykket, og ikke turbo feil.
Har der fått utslag på manglende turbotrykk, og bilen har gått over i nødmodus.
Stopp og start igjen, så er alt greit.
Har konkludert med at det er feil på føler for trykket, og ikke turbo feil.
- christiankruse
- Innlegg: 22
- Ble med: lør jan 16, 2010 10:34 pm
- Lokasjon: Danmark
Re: motor/diesel problem
Havde samme problem på en Volvo, skiftede diesel filter og problemet var løst, det er da et billigt forsøg 

"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."
Re: motor/diesel problem
Hei! Synes jeg måtte gi et tips om dette problemet.Jeg har en 1997mod.VX og i fjor sommer dro vi på tur til Sverige med campingvogna etter.Det var første turen med vogn etter at vi hadde kjøpt Landcruiser.Jeg ble ikke akkurat imponert over "draget" i bakkene,kunne minne om de samme symptomene som du nevner.Jeg fant feilen til slutt,det var sensoren til turbotrykket som var synderen.Det går en vakuumslange inn på undersiden av sensoren,og den er koblet inn på en plaststuss,og den var knekt.Jeg kjørte bort på nærmeste fargehandel og kjøpte Araldit,fikk limt plaststussen på plass igjen og ventet over natten til det hadde tørket.Monterte dagen etter og DU VERDEN! det var forskjell,jeg kjente ikke bilen igjen.Nå var det plutselig moro å dra vogn.Etter dette har jeg vært kjempefornøyd med bilen.
Re: motor/diesel problem
prøvde å bytte diesel filter tidligere men det hjalp ingenting.
Skal prøve å bytte luft mengdemåler, og se om det hjelper.
Ja det høres jo ut som det kan være noe i det. skal jeg jammen undersøke det.
det ble jo sagt første gang på toyota at turbo trykket var ok,
Men andre gangen sa de det var dårlig, så det er jo ikke så lett å stole på de heller.
Men takk for tips
Frank.
Skal prøve å bytte luft mengdemåler, og se om det hjelper.
Ja det høres jo ut som det kan være noe i det. skal jeg jammen undersøke det.
det ble jo sagt første gang på toyota at turbo trykket var ok,
Men andre gangen sa de det var dårlig, så det er jo ikke så lett å stole på de heller.
Men takk for tips

Frank.
- cat_out_of_hell
- Innlegg: 154
- Ble med: tor aug 28, 2008 8:32 am
- Lokasjon: Hell i Trønderriket
Re: motor/diesel problem
Hei Frank.
Så godt at det kanskje ikke er turboen allikevel da.
Har også vært borti en bil hvor luftfilteret var såpass tett at katalysatoren sotet igjen.
Den bilen fikk ikke noe særlig turtall og den dro nesten heller ikke.
Er i tilfelle en billig sak å fikse, i motsetning til ny turbo.....
(fjernet innmaten i kat'n - ikke noe problem på diesel mhp EU-kontroll)
Lykke til, håper det ikke er så ille som antatt.
Mvh Cato c",)
Så godt at det kanskje ikke er turboen allikevel da.
Har også vært borti en bil hvor luftfilteret var såpass tett at katalysatoren sotet igjen.
Den bilen fikk ikke noe særlig turtall og den dro nesten heller ikke.
Er i tilfelle en billig sak å fikse, i motsetning til ny turbo.....
(fjernet innmaten i kat'n - ikke noe problem på diesel mhp EU-kontroll)
Lykke til, håper det ikke er så ille som antatt.
Mvh Cato c",)
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt
Garasjen vår...
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt
Garasjen vår...
Re: motor/diesel problem
Takker for mange gode tips,prøvde idag en helt lik bil til min. å da merket jeg jaggu hvor dau min er.
Var jo skikkelig drag i den jo...
prøvde også en annen luftmengde måler, men hjalp ingen ting
Frank.
Var jo skikkelig drag i den jo...
prøvde også en annen luftmengde måler, men hjalp ingen ting

Frank.
Re: motor/diesel problem
Må bare takke for alle innspill/forslag til evt feil på bilen.
Og kan medele alle sammen at idag fant jeg feilen
Det var en ledning på en føler inn på intercooleren som var klipt av...
Så nå går den jo faktisk ganske bra.
Frank.
Og kan medele alle sammen at idag fant jeg feilen

Det var en ledning på en føler inn på intercooleren som var klipt av...
Så nå går den jo faktisk ganske bra.
Frank.
- christiankruse
- Innlegg: 22
- Ble med: lør jan 16, 2010 10:34 pm
- Lokasjon: Danmark
Re: motor/diesel problem
Ja det var jo en billig løsning:-)
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."
Re: motor/diesel problem
Ja jeg bare sier det, 90 er fader meg den beste bilen Toyota har laget, og spesielt etter høsten 2000 da D4-d kom, og med TTE chip selvfølgelig....
Ingen over og ingen under, er det slik det skrives????
Litt mye vin akkuratt nå....
God påske
Ingen over og ingen under, er det slik det skrives????

Litt mye vin akkuratt nå....

God påske

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: motor/diesel problem
Ja godt fornøyd med detta utfallet av saken.
Har fått satt inn en DTE tuning box i min da, Og fikk montert et nytt K&N filter idag.
Så nå håper jeg at alt er i orden.
God påske alle sammen
Frank.
Har fått satt inn en DTE tuning box i min da, Og fikk montert et nytt K&N filter idag.
Så nå håper jeg at alt er i orden.
God påske alle sammen

Frank.
Re: motor/diesel problem
Har problemer med en Avensis 2004 med D4D motor, der symptomene er de samme som er beskrevet her. Den stopper ikke, men mangler helt plutselig trekkraft - skikkelig festlig når du legger deg ut i venstre felt for å kjøre forbi. Merkeverkstedet hos Toyota finner ikke feilen, på tross av flere (kostbare) verkstedbesøk. Konklusjonen så langt er å skifte turboaggregat.
Men så husket jeg at jeg hadde lest på forumet at en eller annen hadde det samme problemet og at det ikke var feil på turboen, men feil på en eller annen føler.
Noen som kan gi en mere spesifisert angivelse på hvilken føler?
Men så husket jeg at jeg hadde lest på forumet at en eller annen hadde det samme problemet og at det ikke var feil på turboen, men feil på en eller annen føler.
Noen som kan gi en mere spesifisert angivelse på hvilken føler?
TW
Re: motor/diesel problem
Be toyota kjøre aktiv test på systemet under kjøring.
Få sjekket turbotrykk og dieseltrykk akkurat når feil inntreffer.
Hvis turbotrykket ramler, så er det noe på turbosiden.
Hvis dieseltrykket ramler, så er det noe på dieselsiden.
Jeg kan tenke meg, uten å trekke faste konklusjoner at det er SCV ventilene som svikter, altså at du mangler dieseltrykk akkurat når feilen inntreffer. Denne trenger ikke bestandig å trigge feilkode heller.
Få sjekket dette, så er du et stykke på vei
SCV ventilene styrer trykket fra dieselpumpa og inn på railen. Hvis det blir heng i de, så får du kraftig fall i dieseltrykket.
Lykke til!
Få sjekket turbotrykk og dieseltrykk akkurat når feil inntreffer.
Hvis turbotrykket ramler, så er det noe på turbosiden.
Hvis dieseltrykket ramler, så er det noe på dieselsiden.
Jeg kan tenke meg, uten å trekke faste konklusjoner at det er SCV ventilene som svikter, altså at du mangler dieseltrykk akkurat når feilen inntreffer. Denne trenger ikke bestandig å trigge feilkode heller.
Få sjekket dette, så er du et stykke på vei

SCV ventilene styrer trykket fra dieselpumpa og inn på railen. Hvis det blir heng i de, så får du kraftig fall i dieseltrykket.
Lykke til!
"Always a better way"
Re: motor/diesel problem
Hei, For det første så burde du ikke betale for verksted besøk som ikke fører til at bilen er ok etterpå, jeg betalte faktisk ikke ei krone for mine besøk hos Toyota Arendal, så lenge de ikke fant feilen. På min bil var det en ledning til føleren som står på intercooleren som var gått av, helt inne ved føleren. Vet at Avensisen er "kresen" på olje skifta, Har selv en 04 mod d4d. Og er advart mot at den ikke bør kjøres over 15 tusen pr olje skift, Er visst ikke de beste turboene på de.
Frank.
Frank.