tech, overhalling av foraksel

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

tech, overhalling av foraksel

Innlegg av knixen »

http://www.birfield.com/~morgan/tech/axle/

step by step bildetråd
_________________
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
sivertsv
Innlegg: 4
Ble med: tor jan 08, 2009 2:47 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av sivertsv »

Jeg må bytte 2 hjulbolter på min LJ70 (foran, begge brukket). Ser ut som jeg må til punkt 15 for å klare det å banke ut de gamle boltene (eller det som er igjen av de).

1) Går det greit å ta av kaliper uten å ta av bremserør/slange og dermed unnå bremsevæskesøl/etterfylling/lufting?

2) Trenger visst hub socket... Hvor kan jeg få tak i noe sånt?

Kenneth
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

du må ikke koble fra kaliper, men ta noe tau og heng den opp med.

du trenger en 54 kopp, det får du på bgnor for under hundrelappen. Det er det eneste "spesial" verktøyet jeg mener du trenger. Selv om jeg har klart meg med rør-tang et par ganger, men det letter jobben betraktelig med riktig kopp!
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Evol
Innlegg: 18
Ble med: tor aug 23, 2007 7:11 pm
Lokasjon: Harstad

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av Evol »

Får ikje opp nåkka på den linken, noen som har den oversikten??
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 754
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av Geir Vangen »

Er grei beskrivelse her. er til FJ 40 men er mye det samme.
Se side 14.

http://www.globalsoftware-inc.com/coole ... geList.htm
Evol
Innlegg: 18
Ble med: tor aug 23, 2007 7:11 pm
Lokasjon: Harstad

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av Evol »

Tusen takk, skal forske litt på den sia:)
HomeFunk
Innlegg: 7
Ble med: ons mai 13, 2009 11:48 pm
Lokasjon: Sortland

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av HomeFunk »

knixen skrev:http://www.birfield.com/~morgan/tech/axle/

step by step bildetråd
_________________

Denne link er død nå :(

noen andre som vet av en annen link til samme greia ?
har en kompis som skal overhale en frontaxling til en 70 :)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3235
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av 4Springar »

http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks ... uild.shtml
denne er grei, men er vel små forskjeller.

Er egentlig bare å følge med på det som plukkes av, og at det monteres i motsatt rekkefølge.
Skifter du lagerbaner i spindelen, er det greit å huske på hvilken side som er UT, så ikke lagerbanen blir slått inn feil.


(for å tease til en diskusjon blandt de lærde:)
Link til birf eliminator kit:
http://www.fourwheeler.com/techarticles ... index.html
på hat-gjørme siden: http://forum.ih8mud.com/40-55-series-te ... nator.html
gode poeng der.
Bilde
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av håvard »

Tja, vet at det finnes slike kit, men er de så mye sterkere? Og er de sterkere enn LongFields? De har jo sine svakheter mtp. skarp sving og "høy" hastighet på framjula. Det går jo i røkk og napp sånn rent teoretisk, mens et CV ledd har så og si konstant "hastighet" (derav navnet Constant Velocity). Men for all del, de fleste US biler er jo levert med kryss, så det funker vel. Er bare usikker på hvor mye sterkere det er enn f.eks. en LongField jeg, og artikkelen sa vel ikke noe om bruddstyrke?. LongField stoler jeg ihvertfall 100% på (den nyeste generasjonen, vet de forrige har vært litt svakere)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3235
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av 4Springar »

nei, vet ikke hva jeg skal si om det der... liker ideen, men kansje greiest til en ren offroadbil... men delene er vel omtrent som på en dana 60 aksling, så det funker nok. et godt poeng til CV ledd, er jo at det alltids finnes et ekstra innen en håndsrekning.
Men er da en del karer som kjører hardt med det, warn har jo levert disse.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av håvard »

Leste den ih8mud tråden nå. De anbefaler det ikke ihvertfall, 30 spline LongField er the shit :)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3235
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av 4Springar »

ja, det kommer nok ganske godt fram... er jo jævlig å ikke kunne brukesamme delene ellers under havari.
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av knixen »

allpro lager hybrid akslinger med dana 60 ender og knuter, hoelern har en slik på hans ene bygg. Og hybrid dana 44 på runnern. Den koster vel kanskje 50000...

hold dere til longfields eller trail-gear sine drty 30s... :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Rukus
Innlegg: 407
Ble med: ons feb 08, 2006 7:14 pm
Lokasjon: Bardu

Re: tech, overhalling av foraksel

Innlegg av Rukus »

knixen skrev:allpro lager hybrid akslinger med dana 60 ender og knuter, hoelern har en slik på hans ene bygg. Og hybrid dana 44 på runnern. Den koster vel kanskje 50000...

hold dere til longfields eller trail-gear sine drty 30s... :wink:
De der birf eliminator kit er ikke no å satse på. Longfield eller dirty 30's ER mye sterkere :)
Land Cruiser VX 90 -00 3.0 TD

Hilux -91 2.4 TD Allpro sas 39.5" irok

Hilux -89 2.4 TD 33" BFmud
Svar

Tilbake til «Drivverk 7x»