Gardis garasjen! Bj42, Bj40, Hj60 og HDJ80...
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Gardis garasjen! Bj42, Bj40 og Hj60
ja, regner med det... men er det noen produkter dere anbefaler? utprøvde, that is?
HÅVARD :
Det er ikke pent å lure seg på.
3B`n står klar om du ønsker å bruke den, mens du overhaler din.
Bare gi beskjed så napper vi ut motorn din å setter in denne, som avtalt.
PÅL :
Har ikke vaska motoren enda, blir nok bare sausa in med disel for å løse opp gammal guff,
og så blir den høytrykksspylt (så kommer nok EIVIND med noen krav om noe oppblinging
)
Det er ikke pent å lure seg på.

3B`n står klar om du ønsker å bruke den, mens du overhaler din.
Bare gi beskjed så napper vi ut motorn din å setter in denne, som avtalt.
PÅL :
Har ikke vaska motoren enda, blir nok bare sausa in med disel for å løse opp gammal guff,
og så blir den høytrykksspylt (så kommer nok EIVIND med noen krav om noe oppblinging

Classic LC FRELST
Rengjøring av motor og gir: Stikkordet her er stimer, vaska 60 år gammel girkasse her en dag. Tok 5 min. er gulle ren. Settes inn med olje for lagring, eller rett til lakkering. Polere kansje? 

Pøh
- willys overland
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Jeg er forsiktig med steamer på motorer o.l hvis jeg ikke får starte og varmkjørt etterpå, evt demonter og reingjort.
Fort gjort å spyle møkk og vann inn forbi tettinger og slikt. Har åpna motorer som har stått en stund etter vask og funnet rust og dritt på de rareste steder.
Fort gjort å spyle møkk og vann inn forbi tettinger og slikt. Har åpna motorer som har stått en stund etter vask og funnet rust og dritt på de rareste steder.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Pål:
Skal du høyglanspolere..så blir det vanskelig uten riktig utstyr...men du har en mulighet! Kjøp Biltemas rubbing compound...den er het totalt ubrukelig til å rubbe lakk...den er altfor grov...men fin på metall, og koster ikke en dritt. Bruk en microfiberklut...vær raus med Biltemadritten....å gni...lenge. Tørk så av dritten..(Det blir helt totalt svart...og det samme gjør fingrene dine) Gå så på med Autosol...og poler....mye!
Ganske tidkrevende...regn med såre og svarte fingre...har gjordt det jeg! (Toppdekselet på den grønne Hilux`n har jeg polert på denne måten!)
Tips til slutt: Hvis du må pisse...så ta ikke i "snadden" med de fingrene...det går IKKE av ved vask...ikke med Zalo engang...og vedvarer et par uker
Been there...done that...sometimes twice
Skal du høyglanspolere..så blir det vanskelig uten riktig utstyr...men du har en mulighet! Kjøp Biltemas rubbing compound...den er het totalt ubrukelig til å rubbe lakk...den er altfor grov...men fin på metall, og koster ikke en dritt. Bruk en microfiberklut...vær raus med Biltemadritten....å gni...lenge. Tørk så av dritten..(Det blir helt totalt svart...og det samme gjør fingrene dine) Gå så på med Autosol...og poler....mye!
Ganske tidkrevende...regn med såre og svarte fingre...har gjordt det jeg! (Toppdekselet på den grønne Hilux`n har jeg polert på denne måten!)
Tips til slutt: Hvis du må pisse...så ta ikke i "snadden" med de fingrene...det går IKKE av ved vask...ikke med Zalo engang...og vedvarer et par uker

Been there...done that...sometimes twice

Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Takker for tips! Liker tanken på et polert toppdeksel, kansje noen smådeler.
Er trikset da å legge en klarlakk over, så det nokså grove stålet ikke suger til seg oljedamp og søle?
Ellers, hva bør jeg bruke for å få lakka motoren holdbart?!?! har litt lyst å gjøre den rød og sort, med små detaljer av høyglans!
Blir da kun under motorrommet det blir noe som helst bling...
Er trikset da å legge en klarlakk over, så det nokså grove stålet ikke suger til seg oljedamp og søle?
Ellers, hva bør jeg bruke for å få lakka motoren holdbart?!?! har litt lyst å gjøre den rød og sort, med små detaljer av høyglans!
Blir da kun under motorrommet det blir noe som helst bling...

-
- Ble med: lør des 13, 2008 11:46 pm
- Lokasjon: Lødingen
Skjønner at jeg blir pent nødt til og høyglanspolere toppdekeselet på "ny" motoren... 

Mvh Vegard
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.
Land Rover 88" SIIA 1967 mod
Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler.

Land Rover 88" SIIA 1967 mod
- Ole Kristian
- Ble med: tir nov 01, 2005 8:21 pm
- Lokasjon: Nord Odal
- Kontakt:
Kan jo være en anledning å tilby sin partner "negerkuk" - så kan man jo prøve å legge merke til om det er noe hold i mytene om de nevntes fortreffelige virkning på det motsatte kjønn?Eivind37 skrev:
Tips til slutt: Hvis du må pisse...så ta ikke i "snadden" med de fingrene...det går IKKE av ved vask...ikke med Zalo engang...og vedvarer et par uker![]()
Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde nylig: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 Hilux og '80 HJ45 pickup.
Menn uten pickup - er direkte stygt!
Jeg blir overveldet over hvor mange flinke personer det er. Mekker og sveiser behandler og lakkerer, og legger ut på forumet. Jeg blir misunnelig på dere som kan så mye, og lager kunst med hendene. " En gang, for mange år siden, rullet det ut en Land cruiser klar til å møte tiden. Mange eiere den fikk, med kjærlighet og kalde blikk. Tidens gang og brukens trang, har gitt denne Land Cruiser mange sprang. Men åra gikk, uten noe rep. og flikk, og vår lille Land Cruiser har jobbet og slitt. Uten kjærlighet og kalde blikk, visnet denne Land cruiser som vi fikk. Alene den stod, uten en eneste sko. Men tiden gikk, og ny eier vi fikk. Igjen ble vår Land Cruiser gitt, kjærlighet som den en gang fikk. Vår gode venn ruller igjen, og atter gir den vår nye eier gleder og smil igjen."
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
nydelig toddi, du tok solli på den lyrikken! Mer-mer!
Slik taler en "troende" 

Lukter hardcoore
av denne poeten. Bra med litt lyrikk i garasjen 

Classic LC FRELST
He he, tusen takk gutter. Ja skulle ønske jeg var like hardcore som dere, men min kunnskap og tålmodighet er ikke av den beste sort,
: Men jeg har aldri vært mer glad i en bil som Hj 60`en, og jeg har knapt hatt den 1 Mån. Dette forumet er jo garantert det beste som eksisterer. Jeg kan si som så at jeg har vært noen år inne på AVForum, og der er det bare krangling og uenigheter, hva er best hvem er best osv. Her er bare alt ryddig og greit, Helt fantanstisk.

Jobber med saken
OK da en til.
Mørket la seg over dalen, der vi ser reven i firsprang og kvit på halen. Vi saler opp, men det er ikke hesten som skal i gallopp. Vi fyrer på 6 i rekke, ja det er Land Cruiser HJ 60 som skal trekke. Brølet høres langt over dalen, jager reven som er kvit på halen. Sperrene på, på tide å la bilen gå, der ingen skulle tru, noken kunne bu.
Mørket la seg over dalen, der vi ser reven i firsprang og kvit på halen. Vi saler opp, men det er ikke hesten som skal i gallopp. Vi fyrer på 6 i rekke, ja det er Land Cruiser HJ 60 som skal trekke. Brølet høres langt over dalen, jager reven som er kvit på halen. Sperrene på, på tide å la bilen gå, der ingen skulle tru, noken kunne bu.
Jobber med saken
toddi skrev:OK da en til.
Snufs, dette er lekkert!
Kansje vi skulle opprette en egen spalte for de lyriske, så kan jo f.eks toddi bytte et dikt og to limerick-vers mot 4 dagers arbeid inkl. deler og ferskt stål fra en LC-entusiastisk gjeng som i orgie-stil restaurerer og modifiserer!
Flotters dette!
Ja...dette er lyrikk, og poesi på sitt beste! Er virkelig imponert....
Det ble litt mekking på lørdag kveld også! Håvard stakk innom...og issues vedr godkjenningsproblematikk ble diskutert...samt fabrikkering av deler for godkjenning av Håvards BJ42. SKjermbreddere ble pusset behørlig og lakkert med en kobinert grunning og lakk(!).
Beskyttelse av winch fairled ble laget i sheet metal...made by Stranden himself! Det må nevnes i denne sammenhengen at inspirasjonen til dette ikke var helt på topp
...meeen...hensikten helliger middelet !!
Undertegnede fikk montert olje drev dekslet på 3B motoren, med ny pakning og simmerring til utgående på veiv. En bumperette ble kvitt litt maling og bart metal fikk se dagens lys....

Det ble litt mekking på lørdag kveld også! Håvard stakk innom...og issues vedr godkjenningsproblematikk ble diskutert...samt fabrikkering av deler for godkjenning av Håvards BJ42. SKjermbreddere ble pusset behørlig og lakkert med en kobinert grunning og lakk(!).
Beskyttelse av winch fairled ble laget i sheet metal...made by Stranden himself! Det må nevnes i denne sammenhengen at inspirasjonen til dette ikke var helt på topp

Undertegnede fikk montert olje drev dekslet på 3B motoren, med ny pakning og simmerring til utgående på veiv. En bumperette ble kvitt litt maling og bart metal fikk se dagens lys....
Jeg tror noen av oss går på høyere oktan enn andre. 

Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Hehe, er det noen som skal custom, litt skeiv postkasse så si ifra. Med min timespris, blir den kostende ca 7000,-. Men har haru ei postkasse ingen andre har!
PS! 6mnd. garanti for gjennomrusting!
Stemingsbilder

Dagen derpå etter postkassesveising! Det å lage deler mot sin vilje tar på!!

PS! 6mnd. garanti for gjennomrusting!
Stemingsbilder

Dagen derpå etter postkassesveising! Det å lage deler mot sin vilje tar på!!

something wrong with your camera??? (mener ikke selvportrettet..) 

Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord

Det er stemningsbilder i patina modus Knixen!
Litt LC mekk updates fra Gardis garasjen fra gårdsdagen:
Garasjerydding og frigjøring av plass....BJ40 tub og 1KZT motor og gear samt annet stæsj fikk annen plassering samt litt rydding.
Erlings 13B motor som sitter i bilen min ble besluttet å prøvestarte.Sist gang denne motoren ble startet gikk den ikke som den skulle og kvelte seg ved pådrag, samt på tomgang. Vi ville gjerne ta en titt, og prøvestarte for å undersøke nærmere om mulige feilkilder. Midlertidig eksosanlegg ble koblet til. Provisorisk dieseltilførsel og retur ble montert. Batterier og koblinger ble koblet. Ved første forsøk røyk det fælt av noen ledninger ved forsøk på start. Det viste seg at pluss kabel til gløding lå mot gods...
. Ved andre forsøk fikk ikke motorren diesel...ny nikkepumpe ble montert, og diesel sugd manuelt oralt fra tank....Moteren ble luftet som seg hør og bør....og så var vi i gang. Vi røykla hele garasjen på kort tid, og motoren gikk som ei bøtte dritt...helt til vi oppdaget en fillefeil! Spjeldet i innsuget hadde vakumstyring, og spjeldet åpnet ikke. Som kjent så skal moren ha diesel...OG LUFT! Den fikk ingen luft...bare diesel. Vi åpna speldet manuelt...og motoren gikk som en drøm!! Ikke et feilslag..eller røykdannelser...rett og slett!! Flott motorgange som en friskt 13B motor skal ha, og med kvikk respons...altså ingen sykdomstegn eller slitasjetegn. Konklusjon: Friskmeldt!!
Håvard fortsatte med fabrikkering av vinsj fairlead "postkasse" ...et resultat av urokkelig krav fra Biltilsynet.Cover ble laget som seg hør og bør på 40-vis i stål! Sparkling og pussing var forestående..og ble utført på upåklagelig vis....vel litt klaging fra hr. Standen hørtes sånn innimellom...men høstet forståelse beundring for pågangsmot....
God mat ble servert fra Erlings hyggelige kone med påfølgende kaffe og smultringer....
Alt i alt...en fin dag på Gardermoen!

Litt LC mekk updates fra Gardis garasjen fra gårdsdagen:
Garasjerydding og frigjøring av plass....BJ40 tub og 1KZT motor og gear samt annet stæsj fikk annen plassering samt litt rydding.
Erlings 13B motor som sitter i bilen min ble besluttet å prøvestarte.Sist gang denne motoren ble startet gikk den ikke som den skulle og kvelte seg ved pådrag, samt på tomgang. Vi ville gjerne ta en titt, og prøvestarte for å undersøke nærmere om mulige feilkilder. Midlertidig eksosanlegg ble koblet til. Provisorisk dieseltilførsel og retur ble montert. Batterier og koblinger ble koblet. Ved første forsøk røyk det fælt av noen ledninger ved forsøk på start. Det viste seg at pluss kabel til gløding lå mot gods...

Håvard fortsatte med fabrikkering av vinsj fairlead "postkasse" ...et resultat av urokkelig krav fra Biltilsynet.Cover ble laget som seg hør og bør på 40-vis i stål! Sparkling og pussing var forestående..og ble utført på upåklagelig vis....vel litt klaging fra hr. Standen hørtes sånn innimellom...men høstet forståelse beundring for pågangsmot....

God mat ble servert fra Erlings hyggelige kone med påfølgende kaffe og smultringer....
Alt i alt...en fin dag på Gardermoen!