Bøye støpejern?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Bøye støpejern?
Yo!
Er det noen som har seriøs peiling på metallurgi her? Går det an å bøye støpejern? Ved å varme og bøye, eller skal man ligge unna det? Tenker isåfall på å bøye et par styrearmer..
Evt. Jeg vet jo at man ikke skal sveise støpejern, men finnes det en måte å få sveisa de på?
Er det noen som har seriøs peiling på metallurgi her? Går det an å bøye støpejern? Ved å varme og bøye, eller skal man ligge unna det? Tenker isåfall på å bøye et par styrearmer..
Evt. Jeg vet jo at man ikke skal sveise støpejern, men finnes det en måte å få sveisa de på?
Re: Bøye støpejern?
Veit at folk har sveisa støpejernsblokker med godt resultat. Det må vel da både forvarmes og ettervarmes tror jeg.. Alt jern er vel støpejern først, så det er sikkert mulig å smi det etterpå... Bare varme og bøye tror jeg er risikofylt...
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
- knut eivind
- Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
- Lokasjon: Gjøvik
ang. sveising så bruk elektroder beregnet for det, ellers så går det ganske greit med vanlig tråd i trådmater, men bank i jernet etter det er sveist en cm så spennet i metallet forsvinner.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Jeg luret på den samme her for en stund siden. Oppsøkte ekspertise på fagfeltet og de frarådet det sterkt. Dette pga noe karbon greier som forsvant når du varmet det med gass(noe du må for å få det varmt nok). Samme grunn til at du ikke skal varme f.eks kronhjulet med gass. Sveise derimot: Du får spesialelektroder til formålet. Det skal forvarmes til ca 300 grader, du kan sveise korte strenger med på følgende banking med hammer el lign for å få ut spenninger, så gjentar du dette til du er ferdig. En jævla mye arbeid.... De brukte luftmeisel med butt ende for å banke ut spenniger
Litt off topic, men hvorfor skal du bøye dem da??
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Er vel ikke så offtopic det, men regner med det er snakk om å få endra vinkelen på styrearmene... så en slipper å space.Dag Einar skrev:Litt off topic, men hvorfor skal du bøye dem da??
Takk for utfyllende svar Steinar og co. Det er litt handling ja.. 
DEA. Det er som pål sier, for å få på felger med mindre negativt innpress. Man endrer jo geometrien litt (Ackerman), men det skal ikke være såååå nøye på en slik bil.

DEA. Det er som pål sier, for å få på felger med mindre negativt innpress. Man endrer jo geometrien litt (Ackerman), men det skal ikke være såååå nøye på en slik bil.
- knut eivind
akkurat og begynne og justere styrearmene er noe jeg ikke hadde turt på en bil, da hadde jeg heller villet kjøre rundt uten bremser. men det kommer jo litt an på grunnen. er det for og slippe og space til kontroll hos bt eller en ren skogsbil er det jo noe annet.
Njaaaaa. Asså, jeg har jo aldri prøvd det, men det er jo vanlig ved Crossover steering at man endrer den vinkelen (de kittene man får kjøpt har annen vinkel). Det er snakk om 2-3 mm på hver siden, så jeg tror ikke det har så mye å si på en slik bil. Men selvsagt endrer man for mye så blir jo det der en issue.
Det finnes jo ingen fasit på Ackerman geometri, det finnes bare en gyllen middelveil. I racing eksperimenterer de mye med sånt.
Det finnes jo ingen fasit på Ackerman geometri, det finnes bare en gyllen middelveil. I racing eksperimenterer de mye med sånt.
- knut eivind
Jeg tenkte mer på styrka i jernet etter sveising og eller bøying, ang styregeometrien kan du sikkert ta det med ro, værre på en bil med lavprofildekk og kjøreegenskaper
- Ole Kristian
- Ble med: tir nov 01, 2005 8:21 pm
- Lokasjon: Nord Odal
- Kontakt:
Jeg har jobbet som konstruktør/teknisk tegner på Furnes Hamjern en gang i tiden, et jernstøperi som i all hovedsak produserer gategods (kumlokk, sluk, rister med mere), så jeg kjenner noe til støpejerns egenskaper, selv om det er lenge siden.
Det finnes i utgangspunktet to "typer" støpejern. Grafittjern - som er hardt og sprøtt, og seigjern - som navnet sier er noe seigere.
Grafittjernet har overhode ingen bevegelighet, og vil garantert sprekke om du prøver å banke/bøye på det. Selv ikke ved oppvarming er det noen holdbar "smibarhet" på det.
Seigjernet har noe bevegelighet i den grad at det "svikter" eller "bøyer" seg en viss grad ved mekanisk påvirkning, men det vil gå tilbake til utgangspunktet når den mekaniske påvirkningen opphører. Bøyer du forbi bruddgrensen, så knekker seigjernet lett også. Du kan nok oppnå noe bedre smibarhet ved oppvarming, men tror nok en lengre utgløding må til etterpå for å fjerne de spenninger som tross alt oppstår veldig lett i støpegods. Og spenninger er jo bruddanvisninger - så .....
Men jeg vet lite om de støpte delene i en bil og hva som er brukt der? Det er jo også noe som heter støpestål, og det er nok i mye større grad smibart ved oppvarming vil jeg tro?
Det finnes i utgangspunktet to "typer" støpejern. Grafittjern - som er hardt og sprøtt, og seigjern - som navnet sier er noe seigere.
Grafittjernet har overhode ingen bevegelighet, og vil garantert sprekke om du prøver å banke/bøye på det. Selv ikke ved oppvarming er det noen holdbar "smibarhet" på det.
Seigjernet har noe bevegelighet i den grad at det "svikter" eller "bøyer" seg en viss grad ved mekanisk påvirkning, men det vil gå tilbake til utgangspunktet når den mekaniske påvirkningen opphører. Bøyer du forbi bruddgrensen, så knekker seigjernet lett også. Du kan nok oppnå noe bedre smibarhet ved oppvarming, men tror nok en lengre utgløding må til etterpå for å fjerne de spenninger som tross alt oppstår veldig lett i støpegods. Og spenninger er jo bruddanvisninger - så .....
Men jeg vet lite om de støpte delene i en bil og hva som er brukt der? Det er jo også noe som heter støpestål, og det er nok i mye større grad smibart ved oppvarming vil jeg tro?
Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde nylig: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 Hilux og '80 HJ45 pickup.
Menn uten pickup - er direkte stygt!
Ja, jeg har vel slått fra meg dette prosjektet. Det blir for risky, hvis jeg skulle gjort det så måtte en som har knallpeiling gjort det uansett. Nytter ikke å stå med blåselampe og ta 300C på gefülen
Har bestillt nye spacere fra USA nå. De er vel i moderlandet om en uke eller to.
Men takk for veldig bra info!

Men takk for veldig bra info!